Gå til innhold

Trenger innspill til en melding til ei som ofte dumper ungen sin hos oss

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun sendte barnet hjem til besteforeldrene til dine barn?! Det er jo rimelig spesielt, iallfall hvis hun ikke kjenner foreldrene dine! 
Dette gjør jo dette tilfellet litt mer urovekkende. 

Anonymkode: 69fd9...46d

Vi bor på en plass der alle kjenner alle så hun vet hvem moren min er. Men hun kjenner henne ikke! Rimelig spesielt! Jeg ble helt sjokkert! 

Anonymkode: 0e5e7...174

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg venter fortsatt svar på hvor datteren er i dette. Er dette en hun ønsker å ha på besøk så ofte eller ikke?

Anonymkode: 8eda3...8e7

Hun er ikke venn med gutten annet enn at de går i samme klasse. Men hun er slik som leker med alle så hun synes det er flott uansett hvem som kommer på besøk til henne 😄 Så jeg ønsker jo å ha energi til dette men akkurat nå har jeg ikke det 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si det ikke passer? Det kan da ikke være så vanskelig? Evt sier du at de må leke ute og at ungen din må hjem kl xx, og da må du gå hjem. 

Anonymkode: df057...1cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne var plaget av det samme. Et nabobarn ble «dumpet» på trappen deres mens foreldrene forsvant og gjorde seg utilgjengelige slik at barnet ikke kunne sendes hjem.

De sendte bekymringsmelding til barnevernet (og de var ikke de eneste som meldte bekymring rundt dette barnet) etter at dette hadde foregått i lang tid. 

Anonymkode: abe3f...7b9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du ikke bare si det ikke passer? Det kan da ikke være så vanskelig? Evt sier du at de må leke ute og at ungen din må hjem kl xx, og da må du gå hjem. 

Jeg sier det om hun spør. Men jeg synes det er vanskelig å avvise gutten i døra. Er jo ikke hans feil at moren er så tankeløs..  Vil jo ikke at han skal få føle på det ubehaget om du skjønner. Jeg ser jo at mange ville gjort det og han har nok overlevd den skuffelsen. Men det må jo være ganske flaut? 

Jeg er vel av den myke typen så vi er forskjellige

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

"hei, vi har litt mye med baby og oppussing om dagen, så fint om du ringer først, ikke helt greit for sønnen din å bli avvist i døra. Om han vil leke med Aurora så gjerne inviter henne på besøk også " og masse emojier. 🦄❤️🥰💕🍰🦌😀😊🌼🥐🌈 

Anonymkode: 96f4d...0d2

Masse emoji? Nei bevares.  Det der er visuelt angrep og selv om hensikten er god, er det hysterisk og på grensen til aggressivt 

Anonymkode: 3e3db...230

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sier det om hun spør. Men jeg synes det er vanskelig å avvise gutten i døra. Er jo ikke hans feil at moren er så tankeløs..  Vil jo ikke at han skal få føle på det ubehaget om du skjønner. Jeg ser jo at mange ville gjort det og han har nok overlevd den skuffelsen. Men det må jo være ganske flaut? 

Skjønner godt at det er vanskelig å si ifra når han først er der. Jeg hadde nok gjort som deg, latt han være der når han først var der. 

Men, jeg stusser på dette med høyt utdannet og tilsynelatende høytfungerende (hvis man kan si det sånn) når hun gjør som hun gjør overfor ungen sin. Hun kan jo ikke drive på sånn. Hvordan har guttungen det hjemme egentlig? Foreldre som egentlig ikke vil ha han hjemme og foreldre som krangler åpenlyst - de krangler sikkert enda mer hjemme. 

Jeg håper moren din sa ifra til denne moren når hun kom med sønnen sin til henne?

Anonymkode: 82c6d...468

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, vet du hva. Det er ikke et ubehag å få beskjed om at det ikke passer med besøk. Det er i så fall en følelse han absolutt burde utsettes for. Hvis barn skal bli selvstendige trygge voksne så må de tåle å få en så enkel beskjed. Gutten går jo på skolen, han er ikke tre år. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, vet du hva. Det er ikke et ubehag å få beskjed om at det ikke passer med besøk. Det er i så fall en følelse han absolutt burde utsettes for. Hvis barn skal bli selvstendige trygge voksne så må de tåle å få en så enkel beskjed. Gutten går jo på skolen, han er ikke tre år. 

Selvfølgelig er det ubehagelig å komme på døra til noen etter at moren din tydeligvis ikke vil ha deg og så får du beskjed om at du ikke kan komme på besøk heller. Den følelsen av å ikke være ønsket noe sted er såklart ubehagelig og vond. 

Greit at det en enkel beskjed "du kan ikke være her i dag du må reise hjem igjen", men følelsene den enkle beskjeden kan fremkalle er vond. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hæ, hvorfor det? Han ringer på og spør om han kan komme på besøk, du svarer at det passer dessverre ikke. Det er da helt vanlig og normalt. Har aldri reflektert over det når nabounger ringer på, og heller ikke om min får beskjed fra andre om at det ikke passer. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det ubehagelig å komme på døra til noen etter at moren din tydeligvis ikke vil ha deg og så får du beskjed om at du ikke kan komme på besøk heller. Den følelsen av å ikke være ønsket noe sted er såklart ubehagelig og vond. 

Greit at det en enkel beskjed "du kan ikke være her i dag du må reise hjem igjen", men følelsene den enkle beskjeden kan fremkalle er vond. 

Man sier da ikke «du kan ikke være her i dag», man sier bare at man et opptatt i dag, evt dropper man bare å åpne døren i det hele tatt. Hvis jeg ikke vil ha besøk er det sjeldent jeg åpner døren, jeg vil ikke snakke med loddselgere/tiggere/nabounger akkurat da.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mener du oppriktig at foreldre ikke vil ha barna sine fordi de blir sendt ut på jakt etter noen å leke med? Vil si det var en voldsom overdrivelse på å svare nei til besøk. Du kan ikke invitere hele nabolaget inn, fordi du mener at foreldrene ikke vil ha dem, siden de leker ute. 

og man svarer da ikke «du kan ikke være her i dag, du må reise hjem igjen». Man sier at det ikke passer. Kanskje går barnet videre til noen andre, kanskje går det hjem. Barnet tåler å få beskjed om at noe ikke passer. Dersom datter til ts ønsker å leke kan de få beskjed om at de må leke ute. Det betyr ikke man ikke vil ha barna sine. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mener du oppriktig at foreldre ikke vil ha barna sine fordi de blir sendt ut på jakt etter noen å leke med? Vil si det var en voldsom overdrivelse på å svare nei til besøk. Du kan ikke invitere hele nabolaget inn, fordi du mener at foreldrene ikke vil ha dem, siden de leker ute. 

og man svarer da ikke «du kan ikke være her i dag, du må reise hjem igjen». Man sier at det ikke passer. Kanskje går barnet videre til noen andre, kanskje går det hjem. Barnet tåler å få beskjed om at noe ikke passer. Dersom datter til ts ønsker å leke kan de få beskjed om at de må leke ute. Det betyr ikke man ikke vil ha barna sine. 

Neida, jeg mener ikke det på generell basis. Jeg mener denne moren viser at hun sannsynligvis ikke ønsker ungen sin i nærheten siden hun stadig sender guttungen og bare drar igjen uten å spørre om det passer engang. Hun kjører jo til og med sønnen til moren til TS fordi hun svarte at ungene ikke var hjemme, men hos besteforeldrene sine. 

Så kommentaren var ang. denne gutten. At han kan føle seg uønsket hos moren og da også hvis han blir avvist hos TS. Og så tenker jeg da at barn kan føle seg avvist og uønsket hvis foreldrene er sånn at de stadig leverer ungene hos andre så de må være der hele dagen. Ofte. (En gang i blant er såklart ikke noe problem, jeg tenker mest om det er sånn ofte.)

Og så vet jeg jo ikke, kan jo hende jeg tar helt feil - bare en følelse jeg fikk da jeg leste innleggene til TS. Om foreldrene som sender gutten på lekebesøk i tide og utide og ikke spør først. 

Og så er jeg jo enig i at det kommer an på hvordan man sier ting. Jeg skjønner allikevel at det kan være ubehagelig for TS å sende gutten bort når han først er der. Og som hun også sa så er datteren hennes rund i kantene og leker med alle som vil leke med henne, hun virker å være en fin jente. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men han blir jo kjørt dit og levert av mora på døra omtrent, det er litt annerledes enn om han stakk bortom på eget initiativ til fots/sykkel liksom...skjønner ts godt der, og en slik situasjon er nok ganske ubehagelig for et barn. Jeg har selv sagt til barn på døra at det ikke passer, men de har ikke blitt kjørt hit og av en forelder som bare setter de av og kjører videre. Det er i det hele tatt veldig spesielt. Hadde tatt dette direkte med moren, og ikke via stakkars gutten.

Anonymkode: 5a094...503

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat slike tilnærminger som gjør at dagens barn ikke lærer å håndtere vanskelige følelser. 
At et barn som ringer på hos noen får beskjed om at det ikke passer med besøk, er helt normalt. Det er på ingen måte noen traumatisk og vond opplevelse. 
At voksne mennesker mener at dette er for vanskelig for et barn å takle er faktisk ganske sykt. Ikke rart barn og ungdommer sliter i dag når voksne sykeliggjør helt normale følelser. 

Anonymkode: 69fd9...46d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en sånn. Og helgene faren hadde samvær dumpet han gutten hos oss tidlig på søndagsmorgen, så moren kunne hente han på ettermiddagen. Koselige folk 🥸

altså stakkars gutt, men jeg måtte si fra tyyyydelig.

Anonymkode: 95fdf...a58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det må læres å håndtere ubehag  , ellers så blir den ungen nok en ungdom som ikke takler voksenlivet og avvisning, og ender på nav med diffuse psykiske plager.

Anonymkode: ec300...223

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nesten provoserende å lese. Både hvor konfliktsky og overtenkende det går an å bli, men også all spekuleringen rundt hvordan gutten må ha det hjemme.

Enten sender du en kort og konsis sms om at dere ikke tar imot uplanlagt besøk, eller så sier dere direkte i døra at det ikke passer. Vi er mange barn oppvokst før 00-tallet som har arr på sjela, men å få beskjed om at det ikke passet når vi dingte på dørene i håp om å finne noen å leke med er ikke ett av dem.

Anonymkode: 442ff...5cd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Passer dårlig med besøk nå. Fint om du henter ham. Neste besøk må avtales på forhånd. Hilsen Kine"

Anonymkode: 83e32...072

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du avviser ikke gutten du skriver melding til mor at hei, x er her plutselig og du må hente. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...