Gå til innhold

Trenger innspill til en melding til ei som ofte dumper ungen sin hos oss

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er bekymringsfullt at hun bare dumper barnet hos dere uten noen avtale, så jeg er enig med en over som mener dette bør meldes til barnevernet.

Ellers har du fått flere gode svar om hva du kan si direkte til henne. Men ta en telefon til barnevernet også, du trenger ikke gjøre annet enn å legge frem problemstillingen og spørre om dette er noe de mener bør meldes inn eller ikke. Den samtalen kan du ta anonymt.

Gratulerer med nyfødt! ❤️ 

Anonymkode: c95a3...d00

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg venter fortsatt svar på hvor datteren er i dette. Er dette en hun ønsker å ha på besøk så ofte eller ikke?

Anonymkode: 8eda3...8e7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde varslet barnevernet for dette er virkelig ikke greit. Stakkars unge. Hva sier din datter?

Anonymkode: 8eda3...8e7

Varslet barnevernet om dette? Hva tenker folk barnevernet egentlig er og driver med? Bekymringen er «barnet blir ofte sendt på lekebesøk til jevnaldrende barn?». 

Helt enig at TS skal sette ned foten og si nei til gratis barnepass her. Men dette er virkelig ikke en barnevernsak. 

Anonymkode: 4cadb...986

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei når han ringer på.

Bor han sånn at han ikke kan gå hjem ringer du moren eller faren og sier de må hente ham, tar de ikke telefonen ringer du barnevernvakten og melder i fra om hensatt unge. Ikke vær så tafatt.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Anonymkode: 0e5e7...174

Du finnes ikke uhøflig om du sier at det ikke passer å få en ekstra unge dumpet på døren, helt uten å få beskjed, eller bli spurt på forhånd. 

Og du kan fint formidle at datter heller kommer dit nå en periode og at hun blir hentet av dere kl 19. For slike ting skal jo ikke være enveiskjørt så lenge det ikke er avtalt.

Jeg har ikke noen gode forslag til hvordan du skal formulere det, men om denne moren velger å ta det negativt/blir fornærmet, så er det kun hennes problem. Du hilser evt som vanlig når du treffer på henne.

Anonymkode: 12dcf...59b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du må lære deg å si nei ts. Det burde du vel ha lært deg for lengst egentlig, med en så stor flokk med barn. Det er ikke din skyld at ungen blir skuffet når han får nei i døra, det er moren hans som ikke spurte på forhånd som har skylda for det. 

Anonymkode: ee323...bb7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er voksen. Hvor vanskelig kan det være å bare si nei?

Alt annet om at du nettopp har født og har fem barn til tror jeg bare er tull, noe du sier for å få sympati og støtte mens det egentlig bare dreier seg om at du ikke har lyst til å ha dette barnet hos deg og ikke tør å si nei. Ta deg sammen.

Anonymkode: aface...99f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Jeg sendte melding der det sto at det var hyggelig med besøk men de måtte spørre først siden vi hadde mye nå med baby som nettopp er født. 

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for mange gode innspill! Jeg sendte melding der det sto at det var hyggelig med besøk men de måtte spørre først siden vi hadde mye nå med baby som nettopp er født. 

Ts

Greier du å si nei når de spør først da? Det var jo egentlig ikke vits i å si at de må spørre først, for det kommer ikke til å passe på en lang stund fremover uansett.

Anonymkode: de10d...6e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er et godt forslag.

Jeg tror at når hun allerede er så frelk og dumper ungen hos dere så vil ikke disse sukkersøte meldingene ovenfor gjøre nytten.

Da blir det de to barna hjemme alene i det huset, for dama er sikkert på bingo. 

Anonymkode: 724d9...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19.

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Melding?

Si i fra når ungen står på døra at det passer ikke i dag med besøk. Også lukker dere døra. Evt så åpner dere ikke i det hele tatt. Dere kan også koble ut ringeklokka på forhånd.

Anonymkode: a42da...622

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uproblematisk å si fra at det ikke passer selv om barnet står på døra. Hvis moren har sluppet av barnet og kjørt sin vei, så ringer du henne og ber henne komme tilbake og hente barnet. 
Slike folk som denne moren utnytter dere hvis dere ikke setter grenser. 

Anonymkode: 69fd9...46d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (16 timer siden):

Kan du snu på det? Si noe om at dere ikke tar imot besøk uten avtale, og helst vil ha familietid nå, med en nyfødt og det hele? Spør om deres barn heller kan komme til dem siden det er så mye hos dere om dagen. 
Har ingen klar formulering, men hadde forklart situasjonen og spilt ballen over på henne, om at besøk nesten må være hos dem en periode fremover pga familie og hjemmeforholdene. Helt innenfor å sette grenser, og passe frekt også å gjøre sånt. Dere har jo mildt sagt hendene fulle 💚

Enig i at ts bør skrive dette. Da sender hun ballen over til henne. Kanskje hun reflekterer litt. Feks hvorfor sender hun sitt barn til dere? Jo, mest sannsynlig for avlastning. Da trenger hun en realitetssjekk, akkurat nå er det gjerne dere som trenger avlastning. 

Har dette skjedd feks en gang i uken i en mnd, så kan ta skrive at siden barnet hennes har vært hos dere en gang i uken siste måneden, så hadde dere satt pris på om det kan byttes på, og akkurat nå passer det best at de er hos vennen. Og at dere fremover ønsker avtaler på melding, kommer de uten avtale må dere si nei. 

Men jeg ville tenkt meg litt om også. Hvorfor vil ikke hun har besøk hos deg? Er det noe med hjemmet? Rot, urent, ikke tilpasset barn, dyr som ikke er oppdratt, dårlig forhold / krangling, dårlig fysisk eller psykisk helse. Jeg må innrømme at det føles litt urovekkende at hun tråkker så langt over streken. Det ble gjort bevist siden dere sa nei før. Hvorfor har hun behov for avlastning? Det høres også fjernt ut å sende barnet sitt til dere med 6 unger, og ene nyfødt. Tror hun dere har bedre tid til å sosialisere ungen og aktivisere de enn henne?

Anonymkode: a7bc0...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Greier du å si nei når de spør først da? Det var jo egentlig ikke vits i å si at de må spørre først, for det kommer ikke til å passe på en lang stund fremover uansett.

Anonymkode: de10d...6e4

Ja, det er vel det som er problemet hennes. De fem siste gangene hun har spurt har jeg sagt at det ikke passer. Jeg skrev en gang at det ikke passet fordi vi var ikke hjemme og ungene var hos bestemor. Da fikk jeg til svar "okei, da sender jeg han dit"

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig i at ts bør skrive dette. Da sender hun ballen over til henne. Kanskje hun reflekterer litt. Feks hvorfor sender hun sitt barn til dere? Jo, mest sannsynlig for avlastning. Da trenger hun en realitetssjekk, akkurat nå er det gjerne dere som trenger avlastning. 

Har dette skjedd feks en gang i uken i en mnd, så kan ta skrive at siden barnet hennes har vært hos dere en gang i uken siste måneden, så hadde dere satt pris på om det kan byttes på, og akkurat nå passer det best at de er hos vennen. Og at dere fremover ønsker avtaler på melding, kommer de uten avtale må dere si nei. 

Men jeg ville tenkt meg litt om også. Hvorfor vil ikke hun har besøk hos deg? Er det noe med hjemmet? Rot, urent, ikke tilpasset barn, dyr som ikke er oppdratt, dårlig forhold / krangling, dårlig fysisk eller psykisk helse. Jeg må innrømme at det føles litt urovekkende at hun tråkker så langt over streken. Det ble gjort bevist siden dere sa nei før. Hvorfor har hun behov for avlastning? Det høres også fjernt ut å sende barnet sitt til dere med 6 unger, og ene nyfødt. Tror hun dere har bedre tid til å sosialisere ungen og aktivisere de enn henne?

Jeg har fått med meg når vi har vi har sett på fotballkamp som ungene har spilt at moren og faren står å "krangler". De kommer med stygge kommentarer til hverandre og tilslutt sa hun at hun klarer ikke stå sammen med han og gikk. Så har tenkt at det er sikkert grunnen til at de trenger avlastning. Men det må jo være noen som er mer naturlig å dumpe ungen hos enn oss 😏 

Datteren min og han er ikke spesielt gode venner og henger ikke sammen på skolen. Men hun er sammen med alle uansett så hun ser ingen problem med at han kommer hit. 

Han er enebarn og krever mye av oss voksne når han er her så derfor er det ekstra slitsomt. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er vel det som er problemet hennes. De fem siste gangene hun har spurt har jeg sagt at det ikke passer. Jeg skrev en gang at det ikke passet fordi vi var ikke hjemme og ungene var hos bestemor. Da fikk jeg til svar "okei, da sender jeg han dit"

Ts

Høres enda mer urovekkende ut. Normale foreldre sender ikke barna til "fremmede". De fleste vil ha hilst på de barnet skal være hos før de er der alene. Er hun enkel? Er hun fra et annet land med annen kultur? Kjenner du andre foreldre som kan kjenne til moren, og som du kan føle deg komfortabel med å spørre? Tenker på om de har opplevd det samme som deg, også kan du nevne episoden med at hun ville sende barnet til besteforeldrene til ditt barn. 

For jeg føler dette er litt i grenseland. Det er jo ikke noe galt i å sende barna til "fremmede", de er jo ikke fremmed for ditt barn, og hennes barn kjenner ditt barn. Men det er noe litt rart ved å ta så lett på ting og sette egne behov foran andres. Har du en du kan spørre kan det hende det hjelper mtp på hvordan de oppfatter moren. Hvis det kommer frem at barnet ofte sendes til andre eller andre bekymringer om moren, så ville jeg sendt en bekymring til BV. 

Hvordan er barnet da? Virker alt ok? Neste gang han er der kan du jo spørre mens dere spiser middag hva de pleier å gjøre hjemme feks. Ikke for mye spørsmål, men slik du kanskje får svar på noe. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ts

Hun sendte barnet hjem til besteforeldrene til dine barn?! Det er jo rimelig spesielt, iallfall hvis hun ikke kjenner foreldrene dine! 
Dette gjør jo dette tilfellet litt mer urovekkende. 

Anonymkode: 69fd9...46d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

Når hun kommer med han og drar, send melding med en gang og hei x er her plutselig! Kan du komme og hente? 

Anonymkode: 2dee0...b73

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Herregud. Er hun normal da? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud. Er hun normal da? 

Ja, altså hun er høyskoleutdannet og jobber med undervisning så noe må hun ha i mellom ørene 😅 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...