Gå til innhold

Trenger innspill til en melding til ei som ofte dumper ungen sin hos oss

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Anonymkode: 0e5e7...174

• Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har ei som ofte sender ungen sin til oss. Hun kjører han hit også står ringer han på og spør om han kan være her til kl 19. Uten noen kontakt med oss først. Hun spør aldri om min datter, som går i klassen hans, vil komme på besøk til dem så dette går bare én vei. 

I dag skjedde det igjen. Jeg har født for bare noen dager siden og vi har 5 barn til. Lille sover ikke om natten og vi har en 1 åring som er høyt og lavt hele dagen så nå handler det bare om overlevelse for vår del 😅 De andre er mellom 6 - 9 år. I tillegg pusser vi opp og lager en til etg så vi har bare to soverom som er i bruk for øyeblikket. Kaos med andre ord! Jeg er dødssliten 😮‍💨

Jeg tenker jo at det normale er å sende melding for å spørre om det passer først. Hun gjorde det en før men så tror jeg hun følte at hun fikk så mange "nei, det passer ikke i dag" så det ble lettere for henne å bare komme med han slik at det ble veldig vanskelig å avvise gutten i døra. 

Jeg er konfliktsky og vil ikke virke uhøflig men hele kvelden min er ødelagt for jeg er så sliten av unger med alt for mye energi! Energinivået stiger mye når det kommer besøk.. 

Hvordan skal jeg formulere meldingen slik at det ikke blir ubehagelig å treffe denne moren igjen? 

Anonymkode: 0e5e7...174

Det er for krevende hjemme hos oss nå til å kunne være barnepike. Vi vil helst ha spørsmål om dette også, for vi kan ikke avvise et barn på døren.

Den frekke i meg hadde spurt om hun kunne sjekke ut avlastningshjem via barnevernet eller lignende. Det er mer flaut for henne å få noe så direkte som det enn det er for deg å spørre  

Anonymkode: 6b3e7...d75

• Liker 31
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, er folk virkelig så tett i pappen at de ikke skjønner at det faktisk ikke er greit med en nyfødt i huset og alt på hodet?

Hjelpes!

Skriv at det er koslig med besøk av og til, men desverre ikke alltid det passer. Du har født for 6dager siden så akkurat no passer det dårlig! Med opppussing og en nyfødt og flere små barn. Skjønner ikke folk det så mangler de noe mellom øra! 

Anonymkode: c4204...926

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snu på det? Si noe om at dere ikke tar imot besøk uten avtale, og helst vil ha familietid nå, med en nyfødt og det hele? Spør om deres barn heller kan komme til dem siden det er så mye hos dere om dagen. 
Har ingen klar formulering, men hadde forklart situasjonen og spilt ballen over på henne, om at besøk nesten må være hos dem en periode fremover pga familie og hjemmeforholdene. Helt innenfor å sette grenser, og passe frekt også å gjøre sånt. Dere har jo mildt sagt hendene fulle 💚

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde varslet barnevernet for dette er virkelig ikke greit. Stakkars unge. Hva sier din datter?

Anonymkode: 8eda3...8e7

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei,

I det siste har jeg lagt merke til at X ringer på uten at du har avklart dette med meg først. Jeg har akkurat nå ikke overskudd til å ta imot besøk, så han vil ikke kunne være hos oss i tiden fremover.

Takk for forståelsen,

Hilsen Y"

Anonymkode: 7477a...cdc

• Liker 27
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så unødvendig sure og bitre meldinger dere ønsker å skrive🤣 

Bare send melding om at du har nylig født og trenger ro og stille i heimen , om ikke dattera deres kan besøke han heller? 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke konfliktsky, du er dørmatte. Og mannen din er like tafatt? Hvis dere har seks unger under ti år(!) selv, må dere vel ha litt erfaring med å si nei til et barn, selv om det potensielt kan innebære litt skuffelse? Si at det ikke passer ogxsend ungen hjem. Hver gang. Dette er neppe en situasjon som løses med en høflig formulert tekstmelding, men med praktisk handling.

Anonymkode: 162b9...89c

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei! Vi har nyfødt baby i hus, og pusser opp samtidig, så her er det litt kaos om dagen 😅 Fint om ungene kan leke hos dere litt fremover, så de får ivaretatt vennskapet. Klem»

og om noen uker 

«Hei! Hyggelig med besøk i dag! Men helt til 19 blir litt lenge. Hadde vært fint om vi avtalte på forhånd. Dager med OK vær er best for oss, da kan de være en del ute. Kanskje dere har bedre plass til flere på dager med kjipt vær?

Henter dere til 14? 😊 Klem»

Øv deg på å gi klare beskjeder pakket inn i en fin tone.

Anonymkode: 87643...5c2

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hei, vi har litt mye med baby og oppussing om dagen, så fint om du ringer først, ikke helt greit for sønnen din å bli avvist i døra. Om han vil leke med Aurora så gjerne inviter henne på besøk også " og masse emojier. 🦄❤️🥰💕🍰🦌😀😊🌼🥐🌈 

Anonymkode: 96f4d...0d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare to ord. Strengt talt ett. Nyfødt baby. Også oppussing 

Anonymkode: f5d15...921

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yikes, dropp "klem" og masse emojier i hvert fall. Kort og konsist. 

"Hei, vi har nyfødt i hus, og driver med oppussing, Anne og Ola må derfor leke hos dere fremover, si fra når Ola vil leke med Anne så sender jeg henne over. ☺️ -Mamman til Anne"

Anonymkode: 9aa95...da8

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt av denne moren. 

"Hei. Jeg har ikke kapasitet til å ha sønnen din på besøk for tiden fordi jeg nettopp har fått en baby. Datteren min leker gjerne med sønnen din, men da må de være hos dere. Håper på forståelse for dette."

Ikke noe snikk-snakk eller går rundt grøten for å være så forståelsesfull. Dama er frekk som sender guttungen til dere, hun må jo ha fått med seg at du har huset fullt av unger til vanlig og attpåtil en nyfødt baby. 

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om hun ble sur. 

Anonymkode: 82c6d...468

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Yikes, dropp "klem" og masse emojier i hvert fall. Kort og konsist. 

"Hei, vi har nyfødt i hus, og driver med oppussing, Anne og Ola må derfor leke hos dere fremover, si fra når Ola vil leke med Anne så sender jeg henne over. ☺️ -Mamman til Anne"

Anonymkode: 9aa95...da8

Dette er et godt forslag.

Jeg tror at når hun allerede er så frelk og dumper ungen hos dere så vil ikke disse sukkersøte meldingene ovenfor gjøre nytten.

Anonymkode: b31d0...927

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet om hun legger deg for hat? At hun nekter å sende barnet sitt på besøk? 🤣

Anonymkode: dd183...4ac

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet å si at det passer ikke i dag, selv om barnet står på døra? Det er jo en sånn miniskuffelse som alle må lære seg å takle.

Om mor bare dumper ham og det ikke er gangsavstand hjem, tar du en telefon til mor der og da, der du sier at det ikke passer med besøk, men datter kan bli med til dem om barna har lyst å leke sammen. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...