Gå til innhold

100% hjemmekontor - er folk klar over hva som ligger foran oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):ikke grei alle under samme kam.

Anonymkode: 15e39...463

(Bare et spørsmål, hvordan klarer du å greie under kam? Man skjærer jo over kam.) 

Anonymkode: 7249f...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hatt fast hjemmekontor i over 8 år,og har akkurat samme mengde jobb som de som jobber fra kontoret. Jeg har ikke høyere krav på meg, og vi har akkurat samme rettigheter til fravær ved sykdom, syke barn, pauser etc. 

Du vet da pokker ikke hva som diskuteres internt i de forskjellige firmaene. Det er mange selskape som har tilbydt sine ansatte hjemmekontor på fast basis i mange år, siden før pandemien. Noen har fast hjemmekontor og noen har hybdrid løsning.

Det er ikke sånn at vi sitter på ræva og slapper av i 5 timer. Vi har samme krav og måles på likt grunnlag som de som er tilstede på kontoret lokalt

Anonymkode: b6599...c41

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

ikke grei alle under samme kam.

Jeg jobber mye hjemmefra og helt ærlig så jobber jeg mer effektivt hjemme enn på kontoret, men jeg jobber da 7.5 time, sikker mange som chille litt men da vil det jo vær bra at bedrifter får målt dette slik at de kan kutte ut unødvendig arbeidskraft.

Anonymkode: 15e39...463

...skjær alle over.....!!

Anonymkode: 651e4...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bedrifter ønsker at de ansatte skal gå over til hjemmekontor kaller jeg snylting på arbeidstager, de frigir arealer som de egentlig kan bruke til andre ting, skal de leie f.eks. en stol i ett kontorfellesskap vil det sikkert koste dem 3-4 000 i måneden og da bør de også betale det samme til de med hjemmekontor.
Det minner jo litt om det som det har vært en del av i transportbransjen at de forventer at sjåførene har plass til en trailer utenfor huset, vet til og med om firmaer som leide bort sine egne parkeringsplasser men sjåføren måtte bruke lastebilen hjem.

Anonymkode: 9abf7...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjemmekontor betyr jo egentlig ikke noe annet enn at kontoret ditt er hjemme og ikke hos arbeidsgiver. 

Mange som er tilhengere av å være på kontoret føler jo at de "jobber" bare ved å være tilstede på kontoret og småprate med kolleger dagen lang. 

Anonymkode: 346ab...257

Det her! Det stilles ikke mer krav til meg de dagene jeg er på hjemmekontor enn når jeg er på kontoret. Forskjellen er at jeg er mye mer effektiv hjemmefra. Siden jeg får jobbe mer i fred, klarer jeg også å jobbe mye smartere. 

Anonymkode: bdf7c...6a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kontoret går det gjerne bort 2-3 timer hver dag i prat, hilsing, lunch, diskusjoner, avbrudd, høre på selger som skriker i telefon på andre siden av det enorme felleslokalet etc.

Anonymkode: 92ded...f3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra pandemien traff og jeg havnet 100% på hjemmekontor. (Nå fleks - vanligvis 3 dager hjemme per uke) har produktiviteten min økt. 

Hjemmekontordagene går jeg rett til kontoret, via kaffemaskinen. Og dunker inn 2-3 timer direkte. Så får jeg gjerne en telefon, og sminker meg så samtidig som jeg prater, skifter til en ok overdel, og fikser håret. Innom kjøkkenet, henter et-par knekkebrød, så er det møter. Utpå dagen løper jeg ofte en tur, og spiser en stor og sen lunsj. Så møter eller jobb 1-2 timer til. Hver gang telefonen ringer, eller det er møter der jeg er passiv, vasker jeg hus, og rydder, eller lager mat. 

Kontordagene må jeg i dusjen, skikkelig sminke, pene klær, kjøre i bytrafikk. Parkere, gå, opp trapper, finne en ledig pult, logge på, stille inn skjerm og pult til mine preferanser. Hente kaffe, møte kollega, prate, ny kollega, prate. Får endelig satt meg ned med PC, noen stiller et spørsmål. Noen vil ta en kaffe og en prat. Får en telefon, må finne en stille krok et sted. Så er det lunsjtid, gå, stå i kø, finne bord, blir sittende å prate... Og så trafikk hjem igjen. Og der venter alt jeg ikke har fått ordnet gjennom dagen, av husarbeid og matlaging. 

Anonymkode: a38b5...bde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 20.57):

Ikke uten å avsløre informasjon som er sensitivt, så nei det kan jeg ikke gjøre på et forum. 

Anonymkode: 7ae17...785

Jeg tenker denne personen er noe av den samme personen som lurte på hvordan man fikk de jobbene som man bare drakk kaffe og hadde slarve tid på jobben. Det er vel kanskje de jobbene som må forsvinne. Ikke vi som jobber effektivt fra før av. Jeg har hjemme kontor. Men noe av jobben må jeg gjøre ute i felten. Perfekt for min del. Og nei. Min jobb kommer ikke til å endres der. Mange jobber kan man ikke endres. Og heller ikke AI kan ta over. 

Anonymkode: c096e...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI har tatt over 95% av alle kontorjobber innen 10 år. 

Anonymkode: 8b154...dcd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 20.30):

Dette kan virkelig bare skje i Norge. En person som er redd for å måtte jobbe i arbeidstiden. Fy fader som dere kontorrotter gasser dere med kaffikopper, smalltalk og fleksitid, dere fremstår som en eneste stor vernet bedrift.

Anonymkode: 59c39...175

Jeg er en sånn "kontorrotte med fleksitid". Bruker fleksitiden der jeg trenger for å få logistikk med barn mv til å gå opp. Men jeg jobber jo like mange timer totalt. Problemet er at folk ser rart på meg fordi jeg ikke drikker kaffe på fellesrommet fra 8 til 9, fra 11 til 12 og fra 14 til 15 hver dag. Jeg er "kjip og usosial".

Anonymkode: c05e9...160

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 20.30):

Dette kan virkelig bare skje i Norge. En person som er redd for å måtte jobbe i arbeidstiden. Fy fader som dere kontorrotter gasser dere med kaffikopper, smalltalk og fleksitid, dere fremstår som en eneste stor vernet bedrift.

Anonymkode: 59c39...175

Vet du hva fleksitid er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enorm arbeidskapasitet og elsker hjemmekontor. Jobber alltid timene mine, bruker 10 min på lunsj, avspaserer om jeg må rydde/vaske e.l om jeg skal arrangere noe hjemme, jobber ofte overtid fordi jeg sparer inn masse tid på reisevei. Produserer mye av god kvalitet. Arbeidsro hjemme med riktig temperatur og god stol hjelper også :) Hender jeg trykker start i appen på robotstøvsugeren, men det er det eneste. Håper hjemmekontor blir tilgjengelig for alle som ønsker det og har mulighet. Veldig bra om produktivitet måles i større grad - alt for mange som prater bort dagene.

Anonymkode: d108d...55b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personvernet i Norge står nok for sterkt til at den overvåkingsteknologien TS fantaserer om lovlig kan tas i bruk. At man skal bedrive overvåking av ansatte i deres eget private hjem gjør ikke forholdet mindre problematisk heller, for å si det mildt.

Forskning har forøvrig vist at overvåkning virker mot sin hensikt. Det eroderer tilliten og respekten arbeidstaker føler overfor arbeidsgiver. Både trivsel og produktivitet synker. Noen begynner aktivt å sabotere for å "ta igjen".

Anonymkode: c511e...50f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...