Gå til innhold

Når far ikke kan betale bidrag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig….spørs jo hva TS betaler i boliglån osv. Jeg har f.eks 540K i året og bor i leilighet. Vi klarer oss, to barn på 13 og 17. Flommer jo ikke over av ekstra penger men….

Anonymkode: 19b26...8d2

Hadde klart meg uten bidrag fra far jeg også, men fy søren så glad jeg er for at han både ønsker og kan bidra økonomisk til våre to barn. Ts er ikke akkurat urimelig som er forbannet over det. Det koster med barn når man betaler alle utgifter selv. At de får mat et annet sted 40 prosent av tiden hjelper ikke fryktelig mye. 

Anonymkode: 15639...692

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan delte dere det økonomiske da dere bodde sammen? Betalte han halvparten av alt til barna da? Hvis nei, så er jo dette noe du har valgt.

Jeg sitter heller ikke på en høy hest når jeg skriver dette. Jeg tjener betydelig mer enn pappaen i vår familie. Jeg betaler det meste til barna nå. Og det vil jo fortsette hvis vi skulle flytte fra hverandre. Enten må jeg betale, eller barna må få mindre. 

Anonymkode: 1e1f6...712

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du da tydeligvos tjener over 650.000 i året skal du greie å ta vare på to barn. 

Hvis ikke må du se på faste utgifter 

Anonymkode: ed048...6aa

Jeg kan selvsagt greie det. Men jeg får ikke ferier, jeg må vri og vende på hver krone. Med dagens rentenivå og studiegjeld så går det meste av inntekten med til lån til tross for at jeg har et lite rekkehus. Det finnes ikke andre muligheter for å bo billigere i området, jeg har forsøkt meg på leiemarkedet men jeg får ikke leilighet med barn. Med matpriser i dag, fritidsaktiviteter for barna SFO, så spises det fort opp. 

Jeg klarer det jo. Jeg er bare oppgitt av å måtte leve trangt fordi jeg har det økonomiske ansvaret alene og derfor må begrense såpass med hva jeg kan tilby barna.

Anonymkode: 12bf9...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan selvsagt greie det. Men jeg får ikke ferier, jeg må vri og vende på hver krone. Med dagens rentenivå og studiegjeld så går det meste av inntekten med til lån til tross for at jeg har et lite rekkehus. Det finnes ikke andre muligheter for å bo billigere i området, jeg har forsøkt meg på leiemarkedet men jeg får ikke leilighet med barn. Med matpriser i dag, fritidsaktiviteter for barna SFO, så spises det fort opp. 

Jeg klarer det jo. Jeg er bare oppgitt av å måtte leve trangt fordi jeg har det økonomiske ansvaret alene og derfor må begrense såpass med hva jeg kan tilby barna.

Skjønner deg veldig godt. 650k er helt grei lønn på en når en er to med barn. For en alene og har flere barn er dette veldig tøft.

En gjennomsnittlig inntekt for en familie er 1.3 mill, altså det dobbelte. 

Ja det er hennes barn, hennes barn som samfunnet tjener på senere.

Mange av svarene her er så typisk norsk. 

Anonymkode: d1ca9...0e6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har skrevet at hun tjener "over 650 000", ikke at hun tjener 650 000.

Anonymkode: 2f512...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jo vært likt om dere bodde sammen også da.. Han ville hatt like dårlig råd da også, og da ville dere ikke hatt ekstra barnetrygd så jeg skjønner ikke helt problemet her. Klart det er tungt å være alene om alle utgifter, men de er tross alt nesten halve tiden til faren sin, da kan du jo spare en del penger på matutgifter den tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner deg veldig godt. 650k er helt grei lønn på en når en er to med barn. For en alene og har flere barn er dette veldig tøft.

En gjennomsnittlig inntekt for en familie er 1.3 mill, altså det dobbelte. 

Ja det er hennes barn, hennes barn som samfunnet tjener på senere.

Mange av svarene her er så typisk norsk. 

Anonymkode: d1ca9...0e6

Medianinntekt for en husholdning bestående av par med barn er ca. 1 mill, medianinntekt for husholdning bestående av enslig mor/far med barn er 487,000. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger

TS ligger ikke dårlig an sammenliknet med snittet. Hun tjener over halvparten av en gjennomsnittlig husholdning. Og hun har skrevet "over 650 000", ikke 650 akkurat. 

Hun nekter fortsatt å svare på hva mannen tjente da de var gift og hvordan de fordelte utgiftene da. Hvis hun får utvidet barnetrygd for begge selv om de bare er 10% mer hos henne, har hun i realiteten fått en god deal ut av det hele. Det ville jo vært helt urimelig at eksen skulle gi henne alle pengene han tjente. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du barn for å få penger av noen? 

Anonymkode: 7d087...c9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er skilt og tjener ok. Far tjener mye mindre og kan derfor ikke betale bidrag. 

Jeg får barnetrygd og dobbel barnetrygd jeg gjør det. Altså 5500 i måneden. Men det er alt jeg får. Altså 2500 mer enn jeg hadde før. Han har barna 40% av tiden men betaler altså ikke en eneste krone for barna sine. Jeg kjenner dette gjør meg utrolig forbannet. Her har vi to barn sammen og jeg er den som må betale for absolutt alt. 

Hva gjør man da? For å ikke foregå av bitterhet? Pga dette blir det utrolig økonomisk trangt for meg også. Å betale for to barn alene, uten stønader og tilsyn er ganske krevende i dagens samfunn, priser og renter. 

Han jeg bor med bidrar like lite til våre to barn. 

Du kan velge å ha 50/50, be om å dele barnehageregning eller sfo, en del sendes til deg og en til han. Så bidrar han med noe. Så lenge han ikke betaler bidrag må han betale for klær og utstyr til eget hjem, han kan da ikke kreve at du sender dette med de. Da får han litt utgifter også. Så sparer du litt på at de bor hos faren sin annen hver uke. 

Om jeg blir alene nå så har jeg maks 34k i mnd. Jeg vet at jeg kan spare 3000 i mnd. 

Anonymkode: e0321...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale for mat 40% av tiden er ikke det samme som å betale for 

Hvem skal kjøpe klær, betale for fritidsaktiviteter, alle bursdager barns skal i, ny sykkel, cup, skoletur, leirskole, komfirmasjon, SFO, nye skolesekker, vinterdressen, telefon osv osv osv

Dere som svarer her. Vet dere hva det koster å ha barn ut over mat???

Dersom far hadde hatt barna 50% av tiden så hadde han fortsatt ikke kunne betalt noe. Og nei - jeg er ikke bidragspliktig en pappa som ikke betaler en krone for barna sine ut over et par tusenlapper til mat i måneden. Og ja, jeg har beregnet dette hos NAV. Jeg tjener 2/3 mer enn ham, men alt det spises jo opp i det jeg betaler for barna.

Jeg kan svare deg på dette.

Bli enige om fritidsaktiviteter som dere har råd til begge to. Del regninga i to. Det samme med sfo, det er jo i bruk i hans samvær og. Den barnet er hos når det er leirskole, cup og skoletur må betale da. Har dere ikke råd så må dere velge det bort. 

Konfirmasjon er da heeeelt vanlig å betale like mye hver. 

Briller, skolesekker, lignende, la han betale 40% av det eller kjøp brukt om du ikke har råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ellers, ikke få flere barn enn du klarer alene for du vet aldri hva livet bringer. 

Hilsen trebarnsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten få til en privat avtale med far, eller søke via Nav.

Anonymkode: 84454...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli enige om fritidsaktiviteter som dere har råd til begge to. Del regninga i to. Det samme med sfo, det er jo i bruk i hans samvær og. Den barnet er hos når det er leirskole, cup og skoletur må betale da. Har dere ikke råd så må dere velge det bort. 

Briller, skolesekker, lignende, la han betale 40% av det eller kjøp brukt om du ikke har råd. 

Ikke briller brukt så klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun fikk ihvertfall barn sammen med noen og ikke alene.. hjelpes

Anonymkode: 15639...692

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan delte dere det økonomiske da dere bodde sammen? Betalte han halvparten av alt til barna da? Hvis nei, så er jo dette noe du har valgt.

Da hadde vi felles økonomi. Pr i dag får jeg en dobbel barnetrygd, altså 2500 mer enn hva jeg hadde før. Og han bidro med mer enn 2500 når vi bodde sammen selvsagt. Jeg bidro mer enn han da også selvsagt - men vi var et fellesskap. 

Dishwalla skrev (56 minutter siden):

Dette ville jo vært likt om dere bodde sammen også da.. Han ville hatt like dårlig råd da også, og da ville dere ikke hatt ekstra barnetrygd så jeg skjønner ikke helt problemet her. 

Jeg har en ekstra barnetrygd på 2500 dette tilsvarer jo ikke lønnen han hadde.når vi bodde sammen? Nå betaler vi for to bosted så regnestykket blir selvsagt et helt annet. De 12000 han nå har til boutgifter, + strøm, innboforsikring, tilsvarer selvsagt ikke 2500 som jeg får ekstra nå. Jeg forstår ikke helt regnestykkene dere lager. 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hun nekter fortsatt å svare på hva mannen tjente da de var gift og hvordan de fordelte utgiftene da. Hvis hun får utvidet barnetrygd for begge selv om de bare er 10% mer hos henne, har hun i realiteten fått en god deal ut av det hele. Det ville jo vært helt urimelig at eksen skulle gi henne alle pengene han tjente. 

Nekter og nekter. Jeg var med barna. 

Ja, de er bare 10% mer hos meg men han betaler likevel ikke 40% tilsvarende det han har barna. Så at jeg får barnetrygden når jeg er den som betaler for barna er jo det rimelig. Jeg sier ikke han skal gi meg alle pengene. Jeg sier at det kjennes urettferdig ut at en part ikke behøver å betale mer enn mat to uker i måneden og den andre skal betale alt. Selvsagt hjelper barnetrygden, men veldig mange mødre får både barnetrygd og bidrag. 

Alt jeg sier er at det kjennes ufattelig urettferdig ut å sitte igjen å være den som betaler for fritidsaktiviteter, sfo, skolesekk vinterklær, vintersko, bursdager, bursdagsgaver, mat (like mye som far betaler), briller, regulering ( 25 000. * 2), medisinee osv osv. Det kjennes urettferdig ut. Så enkelt er det. 

Det er urettferdig at en part må ta alt. Slik dere snakker høres det jo ut som at jeg skal takle far for at han betaler mat når de er hos ham? Jeg betaler jo for samme maten i tillegg til over 50 000 på regulering til barna (jada, den ene har et par år igjen til det, men det kommer der også. Ca samtidig som eldre er komf, som jeg også skal betale det aller meste av). Jeg krever aldri alle pengene hans - mem han krever via barna alle pengene mine. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Fikk han barn for å slippe å betale for dem?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da hadde vi felles økonomi. Pr i dag får jeg en dobbel barnetrygd, altså 2500 mer enn hva jeg hadde før. Og han bidro med mer enn 2500 når vi bodde sammen selvsagt. Jeg bidro mer enn han da også selvsagt - men vi var et fellesskap. 

Jeg har en ekstra barnetrygd på 2500 dette tilsvarer jo ikke lønnen han hadde.når vi bodde sammen? Nå betaler vi for to bosted så regnestykket blir selvsagt et helt annet. De 12000 han nå har til boutgifter, + strøm, innboforsikring, tilsvarer selvsagt ikke 2500 som jeg får ekstra nå. Jeg forstår ikke helt regnestykkene dere lager. 

Nekter og nekter. Jeg var med barna. 

Ja, de er bare 10% mer hos meg men han betaler likevel ikke 40% tilsvarende det han har barna. Så at jeg får barnetrygden når jeg er den som betaler for barna er jo det rimelig. Jeg sier ikke han skal gi meg alle pengene. Jeg sier at det kjennes urettferdig ut at en part ikke behøver å betale mer enn mat to uker i måneden og den andre skal betale alt. Selvsagt hjelper barnetrygden, men veldig mange mødre får både barnetrygd og bidrag. 

Alt jeg sier er at det kjennes ufattelig urettferdig ut å sitte igjen å være den som betaler for fritidsaktiviteter, sfo, skolesekk vinterklær, vintersko, bursdager, bursdagsgaver, mat (like mye som far betaler), briller, regulering ( 25 000. * 2), medisinee osv osv. Det kjennes urettferdig ut. Så enkelt er det. 

Det er urettferdig at en part må ta alt. Slik dere snakker høres det jo ut som at jeg skal takle far for at han betaler mat når de er hos ham? Jeg betaler jo for samme maten i tillegg til over 50 000 på regulering til barna (jada, den ene har et par år igjen til det, men det kommer der også. Ca samtidig som eldre er komf, som jeg også skal betale det aller meste av). Jeg krever aldri alle pengene hans - mem han krever via barna alle pengene mine. 

Fikk han barn for å slippe å betale for dem?

Han må da slite økonomisk led å miste din inntekt og?

Har dere ikke spart slikt til barna tidligere?

Mine barn er 3 og 7 og har allerede 50k hver seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for løsningsforslag..Ja, jeg burde nok vært tøffere. Men jeg vet jo at det da betyr at han heller ikke sitter igjen med noe overskudd til å kunne ha det bra når barna er hos ham. Eller at han må flytte til en enda mindre leilighet - og det går jo ut over barna igjen det også. Jeg skjønner jo rasjonalitet bak at han ikke kan betale. Men jeg er oppgitt over det likevel. 

Ang fritidsaktiviteter vet jeg det finnes muligheter for å få bistand via klubben. Jeg klarer meg jo. Kjøpe brukt gjør jeg allerede. Tannregulering, briller og konfirmasjon kommer desverre ikke i brukt utgave. Om så det er vanlig å betale halve hver hjelper jo det lite når han ikke har råd desverre..

Jeg mener ikke å svare deg surt, du som kommer med konstruktiv tilbakemelding. Jeg bare er litt oppgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for løsningsforslag..Ja, jeg burde nok vært tøffere. Men jeg vet jo at det da betyr at han heller ikke sitter igjen med noe overskudd til å kunne ha det bra når barna er hos ham. Eller at han må flytte til en enda mindre leilighet - og det går jo ut over barna igjen det også. Jeg skjønner jo rasjonalitet bak at han ikke kan betale. Men jeg er oppgitt over det likevel. 

Ang fritidsaktiviteter vet jeg det finnes muligheter for å få bistand via klubben. Jeg klarer meg jo. Kjøpe brukt gjør jeg allerede. Tannregulering, briller og konfirmasjon kommer desverre ikke i brukt utgave. Om så det er vanlig å betale halve hver hjelper jo det lite når han ikke har råd desverre..

Jeg mener ikke å svare deg surt, du som kommer med konstruktiv tilbakemelding. Jeg bare er litt oppgitt. 

Å bo lite må mange, barna kan lære mye av det ift hva slags utdanning de tar og dette med budsjett. 

Dere har ikke lengre råd til det livet dere pleide å leve, det er det sure med å skille seg. Det er derfor mange sier at de holder sammen pga økonomien. 

Konfirmasjon kommer i mange forskjellige utgaver. Min ble feiret i mormor sin gårdsplass med lånt partytelt og gjestene bidro med kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er å sette opp strammere budsjett og velge bort det dyreste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvsagt hjelper barnetrygden, men veldig mange mødre får både barnetrygd og bidrag. 

Bidrag er ment å speile situasjonen og standarden barna hadde i familien hvor barna bodde før. Hvis begge foreldrene tjente bra, så vil barna få to hjem med relativt bra standard. Hvis den ene tjente mye og den andre middels, så utjevnes forskjellen imellom hjemmene ved bidrag, slik at barna vil ha det tilnærmet likt som før. Hvis den ene tjente mye, og den andre veldig lite, så var den første hovedforsørger før og hovedforsørger etter. Den andre bidro lite før, og lite etter. Det eneste som kan hjelpe på er om den lavtlønte selv gjør noen tiltak for å forbedre inntekt eller inntektsevne. Derfor har man bl.a. overgangsstønad, slik at lavtlønte får mulighet til å områ seg, og kommet seg inn i lønnet arbeid hvor de klarer å selv forsørge barna sine.

Det hjelper da ikke at mange andre alenemødre får høye bidrag. De valgte en med god inntjeningsevne til far for sine barn. Det nyter de godt av i felles hushold, og etterpå. Du gjorde ikke det. Det smertet litt når dere bodde sammen, og det smerter mye når dere bor separat.

Barna dine er forsørget av sine foreldre, etter modellen dere etablerte da dere valgte hverandre og bodde sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...