Gå til innhold

Det du lærer av venner og familie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familie og venner er ikke bare der for å gjøre ting sammen med og fordi de er i livet ditt.

De har også en rolle, en oppgave. Du lærer ting av dem. Du får tilbakemelding, du lærer sosiale ferdigheter, de hjelper deg med å gjøre alle slags oppgaver i livet godt eller bedre. Hvis det er noe du ikke kan, grunnleggende ting, kan de lære deg det. Hvis du trenger hjelp, kan de  gjøre det sammen med deg.

Men hva om du ikke har noen venner? Eller om du ikke har kontakt med familie? Eller om de ikke oppfyller sin sosiale rolle?
Da kan det få konsekvenser for livet ditt. At du ikke får hjelp fra omgangskretsen din når du trenger det. At det ikke er noen som vil snakke med deg og lære deg ting, når det er noe du ikke kan. At du ikke lærer visse ferdigheter. At du kan bli egoistisk, ensom, deprimert og så videre.

Det er selskaper i Norge som leverer disse tjenestene. Som kan lære deg disse sosiale tingene og sitte sammen med deg for å hjelpe deg med praktiske ting. Kan det være en god erstatning? Ville du brukt det? Eller føler du deg bra med situasjonen du er i, selv om det ikke er bra for deg og gjør deg ulykkelig?

Anonymkode: 61e38...e59

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Familie og venner er ikke bare der for å gjøre ting sammen med og fordi de er i livet ditt.

De har også en rolle, en oppgave. Du lærer ting av dem. Du får tilbakemelding, du lærer sosiale ferdigheter, de hjelper deg med å gjøre alle slags oppgaver i livet godt eller bedre. Hvis det er noe du ikke kan, grunnleggende ting, kan de lære deg det. Hvis du trenger hjelp, kan de  gjøre det sammen med deg.

Men hva om du ikke har noen venner? Eller om du ikke har kontakt med familie? Eller om de ikke oppfyller sin sosiale rolle?
Da kan det få konsekvenser for livet ditt. At du ikke får hjelp fra omgangskretsen din når du trenger det. At det ikke er noen som vil snakke med deg og lære deg ting, når det er noe du ikke kan. At du ikke lærer visse ferdigheter. At du kan bli egoistisk, ensom, deprimert og så videre.

Det er selskaper i Norge som leverer disse tjenestene. Som kan lære deg disse sosiale tingene og sitte sammen med deg for å hjelpe deg med praktiske ting. Kan det være en god erstatning? Ville du brukt det? Eller føler du deg bra med situasjonen du er i, selv om det ikke er bra for deg og gjør deg ulykkelig?

Ja, ville brukt det hadde jeg visst hvor jeg skulle henvende meg. Har lurt på hvorfor ikke dette finnes.. 

Anonymkode: 6e499...1b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er uetisk at firmaer skal tjene penger på andres ulykkeligheter

Anonymkode: d5041...1d5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Syns det er uetisk at firmaer skal tjene penger på andres ulykkeligheter

Anonymkode: d5041...1d5

Alle gjør det. Lege/Sykehus/Apoteket/psykolog/... fordi du er syk. Butikken fordi du er sulten. inkassobyrå fordi du ikke har penger. Osv. 

Men hvis du er ulykkelig og noen kan hjelpe deg, hvorfor ikke betale? (Et normalt beløp) 
I tilfeller hvor du ikke betaler direkte, gjør du det via en omvei. For eksempel gjennom skatten du betaler.

Jobber du gratis? Hvorfor må noen som hjelper deg, jobbe gratis? Ingen jobber gratis. Eller... hvem jobber gratis?
Alle trenger brød på bordet og tak over hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, ville brukt det hadde jeg visst hvor jeg skulle henvende meg. Har lurt på hvorfor ikke dette finnes.

Google. Lære ferdigheter, personlige ferdigheter, sosiale ferdigheter, eller hva du trenger. Lære å sette grensen, lære om vennskap, lære å løse problemer praktisk veiledning, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke selskaper? Uansett hvem, er det best å lære det av sin egen familie og venner. De som jobber i disse selskapene, vil aldri bli en varig læring. Det vil kun bli som holde hodet over vann for akkurat nok til å holde ut, overleve.

Google kan aldri lære deg ferdigheter og sosiale og lære om vennskap. Det kan kun læres av å fysisk gjøre noe. Være sammen med mennesker. Synd stadig flere må jobbe i vårt korrupte samfunn fordi så mange er splittet fra hverandre og familie oppløses.

Selv er hele min familie oppløst så og si etter at de siste besteforeldrene mine døde.

Anonymkode: bae6e...4ee

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De som jobber i disse selskapene, vil aldri bli en varig læring. Det vil kun bli som holde hodet over vann for akkurat nok til å holde ut, overleve.

I hvilket selskap har du opplevd dette? Eller er dette en fordom uten å faktisk bruke en slik tjeneste?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Google. Lære ferdigheter, personlige ferdigheter, sosiale ferdigheter, eller hva du trenger. Lære å sette grensen, lære om vennskap, lære å løse problemer praktisk veiledning, osv

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Google kan aldri lære deg ferdigheter og sosiale og lære om vennskap. Det kan kun læres av å fysisk gjøre noe. Være sammen med mennesker.

Nei, Google lærer deg ingenting. Men du kan GOOGLE, søke, du vet, bruke maskinen til å finne informasjon. For eksempel for å finne selskaper med ekte mennesker som leverer disse tjenestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I hvilket selskap har du opplevd dette? Eller er dette en fordom uten å faktisk bruke en slik tjeneste?

Nei, Google lærer deg ingenting. Men du kan GOOGLE, søke, du vet, bruke maskinen til å finne informasjon. For eksempel for å finne selskaper med ekte mennesker som leverer disse tjenestene.

Kommunal omsorg, er det eneste nå for tiden?

Jeg har lest uttallige artikler med andre mennesker som har fått kommunal omsorg. Denne deriblant: https://www.nrk.no/innlandet/grue_-en-mann-satt-flere-dager-dod-i-en-stol-i-en-kommunal-utleiebolig-uten-at-noen-varslet-1.15751323

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk som ikke kan disse grunnleggende tingene ofte heller ikke vil fungere helt i arbeidslivet. Kanskje en del av dem er uføretrygdet. Og da er NAV kanskje en potensiell samarbeidspartner for selskaper som tilbyr slike tjenester. 

Anonymkode: 58ffd...fcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker at folk som ikke kan disse grunnleggende tingene ofte heller ikke vil fungere helt i arbeidslivet. Kanskje en del av dem er uføretrygdet. Og da er NAV kanskje en potensiell samarbeidspartner for selskaper som tilbyr slike tjenester. 

Anonymkode: 58ffd...fcf

Jeg forstår at du tenker det, men det er ikke mulig. Det er personens ansvar. NAV kan ikke avgjøre om du trenger dette eller henvise deg. Du må velge det selv. Veiledning er også meningsløst hvis du ikke vil det selv.

Og det er ikke bare folk som går til NAV. Mange som har jobb eller har egen bedrift trenger å lære grunnleggende ferdigheter, personlige ferdigheter eller sosiale ferdigheter.

Bare ta en titt her på KG. Mange har spørsmål om vennskap, om å sette grenser, folk som er konfliktsky, som ikke vet hvordan de skal takle div sosiale situasjoner, som synes det er vanskelig å endre atferd som de vet ikke er bra, som har problemer med å organisere alle oppgavene de skal gjøre (for eksempel husholdning) osv. 

Mange av disse menneskene har jobb, partner, familie osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.46):

Jeg har lest uttallige artikler med andre mennesker som har fått kommunal omsorg. Denne deriblant: https://www.nrk.no/innlandet/grue_-en-mann-satt-flere-dager-dod-i-en-stol-i-en-kommunal-utleiebolig-uten-at-noen-varslet-1.15751323

Du googlet ikke for å finne informasjon om bedrifter som jobber med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 8.38):

Det lærer meg fortsatt ikke noe praktiske og sosiale ferdigheter. Kan søke sosiale råd via forum og internett, men å ta det ut i praksis er et annet skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 23.13):

Ja, ville brukt det hadde jeg visst hvor jeg skulle henvende meg. Har lurt på hvorfor ikke dette finnes..

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 7.31):

Google. Lære ferdigheter, personlige ferdigheter, sosiale ferdigheter, eller hva du trenger. Lære å sette grensen, lære om vennskap, lære å løse problemer praktisk veiledning, osv.

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.20):

Google kan aldri lære deg ferdigheter og sosiale og lære om vennskap. Det kan kun læres av å fysisk gjøre noe. Være sammen med mennesker.

AnonymBruker skrev (På 13.10.2024 den 13.32):

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 8.38):

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det lærer meg fortsatt ikke noe praktiske og sosiale ferdigheter. Kan søke sosiale råd via forum og internett, men å ta det ut i praksis er et annet skritt.

Vent litt. La meg si det igjen. 

Det er en nettside på internett. www . google . no. Det finnes et søkefelt der. Der kan du skrive inn et ord eller flere ord. Og så kan du finne informasjon. Eller selskaper. Disse selskapene tilbyr f.eks kurs, trening, opplæring, coaching, veiledning, fysisk eller via videosamtale, for å lære folk for eksempel personlige og sosiale ferdigheter. Slik at man sammen med en annen person kan lære og øve hvordan man gjør noe.

Du kan bruke søkefeltet f.eks på google.no eller duckduckgo eller en annen søkemotor, for å finne disse bedrifter som har slik tilbud.

På internett og med en søkemotor kan du ikke bare finne informasjon, men også selskaper og personer fra det virkelige liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 19.13):

Tenker man som voksen har ansvaret og makten selv for å skape disse relasjonene. Har man vansker med det, enten pga seg selv, de man allerede har i livet eller andre årsaker, så må man fokusere på det og starte der. 

Vil tro at en slik tjeneste ofte kan bidra til at folk som allerede er i en offerrolle hvor de ikke tar tak i livet sitt, blir værende der lengre eller ikke kommer ut av det. Mens for noen vil det selvsagt kunne hjelpe mye. 

Anonymkode: a762c...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 20.28):

Vent litt. La meg si det igjen. 

Det er en nettside på internett. www . google . no. Det finnes et søkefelt der. Der kan du skrive inn et ord eller flere ord. Og så kan du finne informasjon. Eller selskaper. Disse selskapene tilbyr f.eks kurs, trening, opplæring, coaching, veiledning, fysisk eller via videosamtale, for å lære folk for eksempel personlige og sosiale ferdigheter. Slik at man sammen med en annen person kan lære og øve hvordan man gjør noe.

Du kan bruke søkefeltet f.eks på google.no eller duckduckgo eller en annen søkemotor, for å finne disse bedrifter som har slik tilbud.

På internett og med en søkemotor kan du ikke bare finne informasjon, men også selskaper og personer fra det virkelige liv!

Det er noe øve på det i kurs, trening, opplærling, coaching og veiledning, men noe annet er å ta det i bruk ellers. Enn hvis noen ikke har noen å være sosial med og hva en de prøver er det ingen som vil være med de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 22.56):

Vil tro at en slik tjeneste ofte kan bidra til at folk som allerede er i en offerrolle hvor de ikke tar tak i livet sitt, blir værende der lengre eller ikke kommer ut av det.

Jeg er ikke enig med deg. En bedrift som er god og seriøs kan også jobbe med dette. Hvis du virkelig vil hjelpe folk, kjenner du målgruppen din og da vet du hva du skal gjøre i slike situasjoner for å virkelig hjelpe dem. Men de må være villige til å lære det. For hvis man ikke vil, da er man ikke åpen for å lære noe.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er noe øve på det i kurs, trening, opplærling, coaching og veiledning, men noe annet er å ta det i bruk ellers. Enn hvis noen ikke har noen å være sosial med og hva en de prøver er det ingen som vil være med de?

Det kan være en del av kurset, treningen, opplæring, coaching eller veiledningen hvordan du kommer i kontakt med mennesker. Hvordan få god kontakt med noen. Hvordan vennskap oppstår. Folk tror ofte de vet det. Men er det virkelig slik det går? Og så kan du prøve det ut der du bor. Se om du kan komme i kontakt med folk. Å komme i kontakt med folk er virkelig ikke så vanskelig som mange i Norge tror. 

Og så kan du i løpet av kurset, treningen, opplæring, coaching eller veiledningen snakke videre om hvordan det går, neste steg, problemer som dukker opp, ting du synes er vanskelig, osv. 

Det handler ikke om at du får et haug av informasjon, og at du må finne ut av det selv. Jeg snakker om god hjelp og veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...