Gå til innhold

Mellommåltid mellom lunsj og middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser lunsj i 11-12-tiden. Jeg kan gjerne spise middag rundt 16-17, men samboeren min klarer aldri å forholde seg til å komme hjem fra jobb til den tiden så jeg vet aldri når det blir middag. I går hadde jeg farlig lavt blodsukker da jeg stod og lagde middag kl 18 for hadde ikke spist siden ca 11:30… Det funker kanskje for noen men virkelig ikke for meg. Så vi ble enige om at vi alltid har middag kl 18 med mindre vi kan avtale fra morgenen at man kommer hjem før. Sånn at jeg får spist i mellomtiden. Så da må jeg ha et mellommåltid mellom lunsj og middag, men det må være enkelt og lett. 

Noen som har en anbefaling til noe jeg kan ta med i sekken hver dag? Ikke knekkebrød da det er det jeg har til lunsj, og ikke ultraprosessert som mellombar/proteinbar eller vanskelig å tilberede (spiser da enten ved arbeidsdagens innspurt eller på kollektivtransport på vei hjem). 

Anonymkode: 729a3...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kokt egg og noen skiver skinke. Skrell egget før du går hjemmefra. 

Anonymkode: 2edfd...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skjære opp kiwi, eple og banan, å ha i en skål, og toppe med en håndfull valnøtter. Det synes jeg er godt. Hvis ikke blir det fort at jeg sluker en sjokolade, smågodt eller noe annet fra godteskapet. 

Anonymkode: 7867d...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får alltid kl 14-knekken på jobb. En ganske kjent greie 😅 Tine eller noen har vel et produkt som heter 14, havregrøt og yoghurt og sånt. Vi får også levert frukt, nøtter og gulrøtter på jobb ca den tiden, og det forsvinner fort!

Skal det være clean eating, så lag din egen overnight oats om du har kjøleskap på jobb, ta en neve nøtter, spis noen knaskerøtter. Brødskive, funker det? En smoothie, en banan, et eple, en pære, en liten salat. Listen er jo lang, går jo på hva du liker. Formålet med å spise når man får 14-knekken, er ikke å bli stappmett, men bare å fylle på med litt næring. 

En håndfull mandler eller macadamia-nøtter er noe jeg ofte går for.

Anonymkode: 2771b...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spiser lunsj i 11-12-tiden. Jeg kan gjerne spise middag rundt 16-17, men samboeren min klarer aldri å forholde seg til å komme hjem fra jobb til den tiden så jeg vet aldri når det blir middag. I går hadde jeg farlig lavt blodsukker da jeg stod og lagde middag kl 18 for hadde ikke spist siden ca 11:30… Det funker kanskje for noen men virkelig ikke for meg. Så vi ble enige om at vi alltid har middag kl 18 med mindre vi kan avtale fra morgenen at man kommer hjem før. Sånn at jeg får spist i mellomtiden. Så da må jeg ha et mellommåltid mellom lunsj og middag, men det må være enkelt og lett. 

Noen som har en anbefaling til noe jeg kan ta med i sekken hver dag? Ikke knekkebrød da det er det jeg har til lunsj, og ikke ultraprosessert som mellombar/proteinbar eller vanskelig å tilberede (spiser da enten ved arbeidsdagens innspurt eller på kollektivtransport på vei hjem). 

Brødskive med leverpostei, makrell i tomat eller kanskje ost og skinke. Sunt, godt og næringsrikt.

Anonymkode: fd313...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan og/eller nøtter mine go-to å ha med meg av mat på farta.

Anonymkode: c14d2...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måler du blodsukkeret ditt siden de var farlig lavt?

Anonymkode: 1e1f7...368

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frukt og grønnsaker, og en neve nøtter.

Anonymkode: 3ef1d...9ef

Et kokt egg og noen skiver skinke. Skrell egget før du går hjemmefra. 

Anonymkode: 2edfd...80f

Jeg pleier å skjære opp kiwi, eple og banan, å ha i en skål, og toppe med en håndfull valnøtter. Det synes jeg er godt. Hvis ikke blir det fort at jeg sluker en sjokolade, smågodt eller noe annet fra godteskapet. 

Anonymkode: 7867d...105

Banan og/eller nøtter mine go-to å ha med meg av mat på farta.

Anonymkode: c14d2...5df

Takk for tips! Skal gjøre noe ala dette tror jeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta deg en skive eller to? 🤔

Anonymkode: a49ee...c5b

Brødskive med leverpostei, makrell i tomat eller kanskje ost og skinke. Sunt, godt og næringsrikt.

Anonymkode: fd313...7d6

God tanke, men jeg tåler ikke brød dessverre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min har også diabetes, og fikser hypoglykemi med en spiseskje syltetøy eller honning. Om ikke følingen går over bør du kontakte lege. 

Anonymkode: 106d8...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne imot flere gode tips! Går lett matlei så fint med litt variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt det du spør om, men min løsning er å spise mer til lunsj, og da proteiner og trege karbohydrater.

Anonymkode: 0a622...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har frukt på jobb, så jeg tar gjerne et eple eller en pære på vei ut døra når jeg skal hjem. Det holder egentlig for meg fram til middag.

Anonymkode: 3eff2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...