Gå til innhold

Hvor mye tid tror du egentlig de ansatte har til akkurat ditt barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her snakker man om 4 voksne per 24 barn i barnehagen. Dette har jeg alltid lurt på, hvorfor det er så mange flere voksne i storbarnsavdelingen enn de yngste trinnene på barneskolen. Prøv én voksen alene på 27 stykker, slik jeg må. Som lærer på småskolen står jeg i mange situasjoner alene, f.eks ved sykdom eller pauser for assistentene. På andretrinn hvor jeg nå jobber har vi ikke rett på assistent, og de fleste lærere er alene med 27-28 elever store deler av dagen.

Jeg prøver så godt jeg kan å sjekke at 5-, 6- og 7-åringene har på deg de skal, men det er totalt urealistisk at jeg får med meg at Lise skulle ha turbuksen som er vanntett og ikke den som ikke var vanntett (ja, jeg har fått kjeft for dette). Jeg er et menneske som alle andre, og selv om jeg har gode rutiner og flyr rundt som en strikkball, kan det medføre at jeg ikke får med meg alt. Spesielt hvis barnet som egentlig har en diagnose utagerer (men som ennå ikke har fått assistent fordi barnet fremdeles er under utredning), slik at jeg har mer enn nok å roe det barnet i stedet for å hjelpe Truls med lua og vottene. 

Så, det blir ikke mange minuttene, egentlig, men grunnet enkelte grep får jeg mer tid med dem hver for seg, dog ikke på vei ut i friminuttene, men heller ikke klasserommet.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter å ha lest en del tråder her, så lurer jeg litt på hvor god tid foreldre tror at vi har til hvert enkelt barn i barnehagen. F.eks til påkledning, vurdere hvor mye de skal ha på. Evt til revurdering dersom man har vurdert feil med været, til å følge med i måltidet/soving og lek resten av dagen. Hvor mye tid tror du at vi i barnehagen bruker på akkurat ditt barn. Uten noen tanker om "de fatter ingenting av hvordan det egentlig er", men jeg undrer og vil se om det stemmer sånn noenlunde med hva jeg oppfatter det som her i barnehagen :)

Anonymkode: 8f086...d22

Tenker at de har minimalt med tid, var faktisk bedre den gangen vi betalte mer for plassene enn i dag (da var det i det minste etter min erfaring bedre bemanning pr barn) 

Jeg har hatt flaks så noen av barna gikk i bhg hvor ene av de eldste var ped leder så hen hadde full kontroll og tok med det de trengte hver dag. 

Hen hadde og ekstra skift til andre barn (dette var ting søskene ikke lenger brukte og siden det var de minste som gikk der heller ikke skulle arves)

Anonymkode: 4329c...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (5 minutter siden):

Her snakker man om 4 voksne per 24 barn i barnehagen. Dette har jeg alltid lurt på, hvorfor det er så mange flere voksne i storbarnsavdelingen enn de yngste trinnene på barneskolen. Prøv én voksen alene på 27 stykker, slik jeg må. Som lærer på småskolen står jeg i mange situasjoner alene, f.eks ved sykdom eller pauser for assistentene. På andretrinn hvor jeg nå jobber har vi ikke rett på assistent, og de fleste lærere er alene med 27-28 elever store deler av dagen.

Jeg prøver så godt jeg kan å sjekke at 5-, 6- og 7-åringene har på deg de skal, men det er totalt urealistisk at jeg får med meg at Lise skulle ha turbuksen som er vanntett og ikke den som ikke var vanntett (ja, jeg har fått kjeft for dette). Jeg er et menneske som alle andre, og selv om jeg har gode rutiner og flyr rundt som en strikkball, kan det medføre at jeg ikke får med meg alt. Spesielt hvis barnet som egentlig har en diagnose utagerer (men som ennå ikke har fått assistent fordi barnet fremdeles er under utredning), slik at jeg har mer enn nok å roe det barnet i stedet for å hjelpe Truls med lua og vottene. 

Så, det blir ikke mange minuttene, egentlig, men grunnet enkelte grep får jeg mer tid med dem hver for seg, dog ikke på vei ut i friminuttene, men heller ikke klasserommet.

Dette er nok forskjellige fra skole til skole, nærskolen her har assistenter ut 4 klasse

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 minutter siden):

Og fremdeles er så mange foreldre voldsomt imot hjemmeskole🙈

Og det er systemet som er problemet, ikke de ansatte.

Anonymkode: 25f71...40d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lite. 24 barn og 4 voksne. Sannheten er at første vakt kommer 06.30 og går kl.14. Fra kl.14 er de bare 3 voksne igjen, men fortsatt 24 barn. Kl.15 går mellomvakten og da er de kanskje 20 barn igjen og 2 voksne. Kl.16 går sein1 vakten igjen og da er de kanskje 6-10 barn igjen og 1 voksen. Siste voksen stenger 17 og da er de bare 2 voksne igjen på hele huset med alt fra 5-15 barn igjen om det er 4 avdelings bhg. Kjernetid i bhg med alle voksne uten møter er knapt 3 timer. Fra 10-13, men inni her er 30 min pause også.

Vi ble lurt angående barnehage. Barnehage ble butikk. Se til eierene av de private. De er mangemillionærer i dag. Jo flere 1 åringer de fikk inn, jo større statsstøtte, jo flere ufaglærte-jo lavere lønn, jo færre vikarer= høyere bonus til styrere og mer utbytte til eiere. Ofte gikk de 2-3 voksne på 24 barn. Det er helt normalt. 

Så nei, barn får ikke god tid med de voksne i landets barnehager, når bhg er butikk og de vil tjene mest mulig penger. 

Anonymkode: c3735...c33

Ikke alle private, den mitt barn jobber i har høyere bemanning enn normalen godt arb miljø og gir ansatte som er ufaglærte fri med lønn om de tar fagbrev. Dette er eiere som kun har 1 bhg men kjeder som Espira er jmf samme barnet helt jævlig hen sluttet før prøvetiden var over pga for lav bemanning krav om ulønnet arbeid m m 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (33 minutter siden):

Dette er nok forskjellige fra skole til skole, nærskolen her har assistenter ut 4 klasse

Ja, det handler mye om økonomi og prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (58 minutter siden):

I klasserommet har du ikke en blanding av 6/7åringer og 2, 3 og 4-åringer. Det har de i barnehagen.

Men selvfølgelig skulle klassene vært mindre og det skulle vært flere voksne i klasserommet også.

Anonymkode: 7c9ad...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I klasserommet har du ikke en blanding av 6/7åringer og 2, 3 og 4-åringer. Det har de i barnehagen.

Men selvfølgelig skulle klassene vært mindre og det skulle vært flere voksne i klasserommet også.

De fleste storbarnsavdelinger er mellom 3-5 år.

Det sagt, i en førsteklasse kan modningsnivået ligge fra 3 til 8 år. Vi tar gjerne elever fra mange ulike barnehager. Jeg har opplevd elever som bruker bleie og som overhodet ikke er skolemoden, og jeg har opplevd elever som både leser og skriver - alle elever i samme klasse. I tillegg har man alle barna som ikke har fått utredning, som gjerne begynner de første årene av skolen.

Uansett. Poenget er at det burde vært minst 2-3 voksne i en førsteklasse. Minst. Det burde ikke være så enorme forskjeller fra en storbarnsavdeling og en førsteklasse altså i voksenressursene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

🤣🤣🤣

Prøv å jobb i barnehage du.

Jobber i bhg og selvsagt sjekker man barna flr de går ut

Anonymkode: 9888b...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke alle private, den mitt barn jobber i har høyere bemanning enn normalen godt arb miljø og gir ansatte som er ufaglærte fri med lønn om de tar fagbrev. Dette er eiere som kun har 1 bhg men kjeder som Espira er jmf samme barnet helt jævlig hen sluttet før prøvetiden var over pga for lav bemanning krav om ulønnet arbeid m m 

Jobber i Espira og vel ikke alle er like åpenbart

Anonymkode: 9888b...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg kommer for å hente min 4 åring så leker han mens han prater med en av de ansatte. Jeg har stått å observert litt for det ser så fint ut. Mannen på kanskje 19 prater som om de skal være på samme nivå og er flink til å ordlegge seg for barna. Jeg tror at i den barnehagen har de god tid til hvert barn. 

Sist overhørte jeg 4 åringen og den ansatte slik: 

Han: Det er jo godt med slush, hva liker du ikke med det?

4 åringen: storebroren min liker det.

Han: Ja, har du smakt?

4 åringen - ja

Så kommer jeg inn å forteller at 4 åringen liker ikke is. Han spør: Hva liker du ikke med is? 

4 åringen svarer - det er så kaldt.

😂

Ellers har de vist hatt lange samtaler om folk i familien så får jeg spørmål om hvem er det og det. Jeg svarer på hvem de er, men i blant fabler 4 åringen med navn jeg ikke har hørt om en gang. 

Han spør meg - hvem er Andreas?

Jeg svarer at jeg kjenner ingen Andreas.

Han sier - han sa at Andreas er broren til pappa.

Jeg svarer hvem som er broren til pappa så spør jeg 4 åringen, hvem er Andreas? 4 åringen som står et stykke unna svarer "jeg vet ikke?" 

Så gøy å hente i barnehagen å få høre om alle disse samtalene de har hatt 

Anonymkode: 7850c...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unge er 2 år nå, startet da han var 16 mnd. Har flere ganger hentet tidlig/til rare tidspunkt ettersom jeg er student og har muligheten. Er veldig ofte jeg ser de ansatte engasjere seg med flere barn samtidig, så min unge blir inkludert i flokken. Han elsker barnehagen, og han elsker de ansatte. Sier "ha det, gaad i deeg" når vi går, gir klem og sender slengkyss til dem. 

Så jeg tror hvertfall min barnehage bruker minst 80% av tiden i bhg enten direkte (bleieskift, lese bok på fanget, snakke med, kle på, trøste osv) eller indirekte (leke med flere barn samtidig, sangstund, spise måltider, osv) med akkurat mitt barn. De resterende prosentene tror jeg barnet mitt gjør sine egne greier. 

Anonymkode: e9d9b...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske spesielt at ansatte i barnehager ikke kler barna korrekt ift vær og vind. Det er SÅ vanvittig basalt, til liks med å skifte bleier og gi de mat.

Det må da for faen være et minimum av hva vi foreldre kan forvente? 😳 Yrkesstolthet finnes ikke, forstår jeg.

Anonymkode: a85f9...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare godt inntrykk av bhg til min yngste. han begynte da han var 10 måneder, nesten 2 måneder siden nå. Han koser seg der, er fortrolig med de voksene og har aldri sett ham ute med dårlig påkledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tenker at det må være mulig for en ansatt å stå ved ytterdøra og sjekke barna før de går ut. 

«Nope. Sondre, du må ha på lue».

«Maja, du må ha genser under regnjakken». 
Osv. 

Ikke bare av fornuftige årsaker (ungene vil fryse, bli syke eller få frostskader av for dårlig kledd), men også fordi barna tilbringer så mye tid der, at det må være litt opplæring i hverdagen. Barn er uoppmerksomme og har ikke sjans til å huske alt. Men ved å få en repetisjon og sjekk, så greier de det til slutt selv. 
Forventer ikke at de voksne skal finne frem og kle på alle barna. 

Anonymkode: 063c1...0a2

Så falt Sondre og slo seg og Anna måtte tørkes fordi hun måtte på do og dermed raknet den vaktordningen der…Fordi ingen fulgte med begynte to jenter å krangle, og så ble de varme klærne glemt i alt kaoset. Sånn ser jeg for meg at det går.

Anonymkode: facc5...7b7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (10 timer siden):

Her beskrives egentlig lovbrudd. Det er egentlig lærernorm, men det fungerer overhodet ikke i praksis. Man skal ikke vente med diagnose før man setter inn assistent dersom det er behov, men pengene strekker ikke til. Økonomien hos enkelte skoler er helt håpløs. Det er umulig å få det til å gå opp. 28 7-åringer på en voksen er så utfordrende. Jeg har jobbet i både skole og bhg og syntes faktisk det var en drøm i bhg i forhold til skole. Om påkledningen tok tid i bhg var det ingen undergang, i skolen har barna 15 min friminutt. DET er stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her beskrives egentlig lovbrudd. Det er egentlig lærernorm, men det fungerer overhodet ikke i praksis. Man skal ikke vente med diagnose før man setter inn assistent dersom det er behov, men pengene strekker ikke til. Økonomien hos enkelte skoler er helt håpløs. Det er umulig å få det til å gå opp. 28 7-åringer på en voksen er så utfordrende. Jeg har jobbet i både skole og bhg og syntes faktisk det var en drøm i bhg i forhold til skole. Om påkledningen tok tid i bhg var det ingen undergang, i skolen har barna 15 min friminutt. DET er stress!

Ja, jeg vet. Praksis er noe annet enn virkeligheten, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg ser veldig mange misforstår spørsmålet, det er ikke "hva forventer du" og "hva står i lovverket". Det er hvor god tid tror du de ansatte har daglig til å hjelpe ditt barn med ulike oppgaver. Altså faktisk, tror du de har tid til å hjelpe ditt barn med all påkledningen eller tror du at de ser over og sier ifra om noe mangler

Anonymkode: 8f086...d22

Det tror jeg ingenting om, hvorfor skal jeg analysere det når jeg heller kan spørre de som jobber der hvis jeg lurer? Det jeg VET er at barnehager løser dette svært forskjellig, så hva du har erfart er helt uinteressant. 

Det jeg også VET er at jenta mi alltid er bra kledd når jeg henter henne i utetiden (bedre enn vi kler henne hjemme ofte...), og at hun stortrives i barnehagen. Det jeg vet er at hun er trygg på de voksne der, at de er svært viktige mennesker i hennes liv, og at hun tydeligvis har store samtaler med de hver dag. Det viser meg at de har god nok tid til henne, sånn stort sett. ❤️ Jeg ser også når barna kommer på morgenen at de er utrolig flinke til å få hvert barn til å føle seg sett. Jeg er veldig imponert over hvor dyktige de ansatte er og hvor god jobb de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler de opp barnegruppen, 3-4 barn og 1 voksen i garderoben om gangen. Aldri opplevd noe problem med påkledning. 

En gang i blant har de vel bommet, men da kler de jo av/på barna. Og bommet på været har jeg jo gjort en gang eller ti selv også.

Men vi er utrolig fornøyd med barnehagen og de voksne, føler ikke på manglende bemanning

Endret av Anonym6789
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...