Meowe Skrevet 11. oktober 2024 #1 Del Skrevet 11. oktober 2024 Vi har en herlig orange huskatt på 3 år som vi har blitt veldig glad i. I vinter kjedet han seg veldig innendørs selv om vi lekte og koste mye med han. Vi bestemte oss derfor for å gi han en puse søster som vi fikk i mai. Dette gikk ikke helt etter planen. Han virker veldig redd for lillepus. I hele sommer har han nesten bare vært ute fordi han ikke klarer å roe seg inne når hun er her. Hun derimot ELSKER broren sin og kaster seg over ryggen hans med en gang hun ser han. Jeg tror han opplever henne som veldig voldsom. Han kommer som regel innom en gang om dagen for å få mat, resten er han ute fordi han virker veldig stresset innendørs når hun er der. 3-4 ganger i måneden kommer han også inn og vil ligge sammen med meg i senga og kose. Da er den lille katten nede i underetasjen. Da er han verdens største kosepus og jeg merker at han da føler seg trygg. Men, med en gang jeg forlater rommet ser han stresset ut og virker redd for at hun plutselig kan komme inn. Så jeg må fysisk være sammen med han hele tiden for at han skal våge å ligge der. Vi trodde det kom til å gå seg til etterhvert, men nå i det siste så har vi måttet ha de på hvert sitt rom de få gangene han er innendørs. Selv da virker han stressa. Vi har forsøkt å leke med de sammen, gi de godbiter sammen og prøvd å ikke blande oss for mye i samspillet de har mellom hverandre. Vi introduserte de forsiktig ved at de var på hvert sitt rom de første dagene slik at han kun kjente lukten hennes for deretter å introdusere henne via et bur slik at de fikk se hverandre uten fysisk kontakt. Likevel er det så vanskelig å få han til å like henne. Noen som har noen tips til videre interaksjon mellom dem? Han kan jo ikke fortsette å være så mye ute i vinter og det blir kaldt. Dessuten savner vi han forferdelig! Noen med erfaringer? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har hatt samme problem som deg. Her hjalp det å ha dem ute sammen. Den eldste katten følte seg tryggere på den ute enn inne, så der gikk det veldig mye greiere. Inne var største katten fremdeles stresset lenge, men med mye tid ute med dem begge to gikk det seg til litt etter litt. Ute kunne de til og med leke og løpe sammen, så båndet deres bygget seg sakte opp der ❤️ Håper det løser seg snart for dere, vet så altfor godt hvor leit det er å ikke få inn den eldste og bekymre seg over at det blir kaldere og kaldere ute. Pluss at det er leit å se at de ikke har det bra, eller er engstelige. Har også hørt enkelte har suksess med sånn Feliway eller hva det heter (den duft-saken du skal bruke i stikkontakten). Den kan visst gjøre kattene mye roligere og tryggere inne. Anonymkode: 64353...ff2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowe Skrevet 11. oktober 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt samme problem som deg. Her hjalp det å ha dem ute sammen. Den eldste katten følte seg tryggere på den ute enn inne, så der gikk det veldig mye greiere. Inne var største katten fremdeles stresset lenge, men med mye tid ute med dem begge to gikk det seg til litt etter litt. Ute kunne de til og med leke og løpe sammen, så båndet deres bygget seg sakte opp der ❤️ Håper det løser seg snart for dere, vet så altfor godt hvor leit det er å ikke få inn den eldste og bekymre seg over at det blir kaldere og kaldere ute. Pluss at det er leit å se at de ikke har det bra, eller er engstelige. Har også hørt enkelte har suksess med sånn Feliway eller hva det heter (den duft-saken du skal bruke i stikkontakten). Den kan visst gjøre kattene mye roligere og tryggere inne. Anonymkode: 64353...ff2 Tusen takk for utfyllende og nyttig svar! Da skal vi forsøke å være litt mer sammen med de ute fremover. Og det stemmer det du sier. Han er ikke så redd for henne ute. Der «jager» han henne litt og kan være rundt henne. Men, inne er det totalt låst. Skal også søke opp Feliway. Hadde jo vært suverent om det hadde funket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 11. oktober 2024 #4 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg tror ikke min katt var stressa når jeg fikk ny for noen år siden, men hun likte det svært dårlig. Ho var merkbart sur/usikker i over et halvt år før det gikk seg til. Enda var hun vandt med andre katter fra før. Men ble vel mye med en liten plagsom en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Del Skrevet 11. oktober 2024 Katter er ikke flokkdyr. De er enmanns. Anonymkode: f1827...e1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #6 Del Skrevet 12. oktober 2024 En annen fordel med å ta dem ut sammen, eller å la den lille være en del ute (med dere), er at den da får brukt mye energi der og oppfører seg roligere inne. Da vil storepusen raskere føle seg trygg på den ❤️ Anonymkode: e3dfd...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #7 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Katter er ikke flokkdyr. De er enmanns. Anonymkode: f1827...e1c Dette er ikke en sannhet. Mange katter trives sammen, de lager kattekolonier, tante puser er veldig involverte i kattungeoppdragelsen. Men det er viktig å sørge for at kattene har nok ressurser. Det som er viktig for dem med egen do, egen skål, favoritt liggeplasser, tilgang til lek og oppmerksomhet og mulighet for skjerming. Det er ikke gitt at alle katter passer sammen da. Og voksen katt og kattunge har ofte ulike behover og energi som kan skape gnisninger. Anonymkode: 0add3...7df 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #8 Del Skrevet 15. oktober 2024 Nå har vel kattungen duftmarkert alt innendørs, så det er teknisk sett en annen katt sitt revir. Ikke rart han er nervøs. Anonymkode: 0f5d4...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #9 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 0.41): Katter er ikke flokkdyr. De er enmanns. Anonymkode: f1827...e1c Mine er. De sover dels oppå hverandre. Vasker hverandre. Er nesten alltid i samme rom. Går ofte og spiser sammen. Herjer med hverandre, og jakter hverandre. Slik var det med eldste og forrige pusen også - de søkte hverandre. Lurer på om det er fordi jeg alltid har hentet dem rett fra mor og søsken, at de aldri har vært vant til å være alene. Har bare vært litt innkjøring i 2-3 dager, med fres fra eldste, og så har jeg funnet dem sovende sammen. Anonymkode: 7fcb8...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #10 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 19.06): Dette er ikke en sannhet. Mange katter trives sammen, de lager kattekolonier, tante puser er veldig involverte i kattungeoppdragelsen. Men det er viktig å sørge for at kattene har nok ressurser. Det som er viktig for dem med egen do, egen skål, favoritt liggeplasser, tilgang til lek og oppmerksomhet og mulighet for skjerming. Det er ikke gitt at alle katter passer sammen da. Og voksen katt og kattunge har ofte ulike behover og energi som kan skape gnisninger. Anonymkode: 0add3...7df Jeg har alltid bare hatt en (stor) do, og en skål. De har aldri manglet noe, da. Har nok ikke vært sultne et minutt i sitt liv. Og da er det ikke noe å sloss om heller. Men skjerming har vært viktig med kattunger, de har høyt energinivå. De har et sted i høyden (vaskerom) der kattungene ikke klarer hoppe opp. Husker fortsatt skuffelsen til eldste da yngste en dag klarte komme opp. Minste var kjempefornøyd, kunne nesten se at han smilte. Mens eldste så en blanding av overrasket og sur ut, og var fornærmet på meg i lang tid. Anonymkode: 7fcb8...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #11 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har alltid bare hatt en (stor) do, og en skål. De har aldri manglet noe, da. Har nok ikke vært sultne et minutt i sitt liv. Og da er det ikke noe å sloss om heller. Men skjerming har vært viktig med kattunger, de har høyt energinivå. De har et sted i høyden (vaskerom) der kattungene ikke klarer hoppe opp. Husker fortsatt skuffelsen til eldste da yngste en dag klarte komme opp. Minste var kjempefornøyd, kunne nesten se at han smilte. Mens eldste så en blanding av overrasket og sur ut, og var fornærmet på meg i lang tid. Anonymkode: 7fcb8...8a2 Mine har også bare en do, og spiser av samme skål. Men de er et tospann og har alltid vært begeistret for hverandre selv om eldste var voksen når kattungen kom. Når min voksne pus var kattunge var derimot hennes storesøster ganske overstimulert og irritert over at hun eksisterte. Og den opplevelsen du beskriver når kattungen endelig klarte å bestige skapet den er gjennkjenbar. En som er fryktelig stolt, og en som er tilsvarende skuffet 😅 To doer og reduksjon av alt de kan oppleve konkurranse om er mye viktigere om kattene ikke vil dele, hverken hjem eller nærhet. Det tar bort potensielle irritasjonsmoment, og gjør det tryggere som selvfølgelig kan gjøre pusen som ikke er enig med endringene mer vennlig innstilt. En kan også slippe at pus prøver å finne ett alternativt do i huset. Anonymkode: 0add3...7df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå