AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har så sykt svak viljestyrke så er 25 kg overvektig og klarer aldri gå ned i vekt (har forsøkt i 3 år nå) fordi jeg stadig vekk ender opp med å kjøpe med meg godteri fra butikken eller spise for store porsjoner til alle måltider 😔 Noen som har noen gode tips for å endelig lykkes? Anonymkode: 71136...b44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Del Skrevet 11. oktober 2024 Samme.. leter etter svaret på hvorfor det sklir ut HVER ENESTE GANG! Anonymkode: bc15e...092 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Del Skrevet 11. oktober 2024 Impulskontroll. Du må ville det mer enn du vil spise usunt. Har gått ned 30 kg, der har du nøkkelen. Anonymkode: 61d25...eff 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Del Skrevet 11. oktober 2024 Er ikke så mye å gjøre enn å jobbe med det. Samme med røyk og snus og andre avhengigheter Anonymkode: fefd7...cd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Del Skrevet 11. oktober 2024 Det er personligheten din. Anonymkode: aee0d...790 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Del Skrevet 11. oktober 2024 fordi mat/søtsaker/alkohol/røyk er så mye mer enn bare næring/avslapning i seg selv. Man koser seg med greiene. Føler seg tilfreds og kjenner ikke på ensomheten. Jeg har f.eks flere ganger reflektert over morgenkaffeen min! Jeg har i åresvis hatt som rutine å ta to kopper kaffe i ro og fred på morgenen. De koppene er ikke bare for å få gang i systemet, men hele prosedyren rundt dem forbinder jeg med en rolig og langsom start på dagen. Sjekker evt. eposter eller andre tekster som måtte ha kommet ila natta. leser meg opp på nyheter, hører podcasts i bakgrunnen, og i det hele tatt. Men så har det skjedd noen ganger at jeg faktisk ikke har lyst på en kopp kaffe nr. to, og da har liksom hele rutinen gått i stå! Jeg merker at jeg føler meg nedfor fordi jeg ikke har den andre koppen kaffe som på en måte gir meg "rett" til å sitte å dille litt til. Jeg føler liksom at jeg da bare må starte dagen. Være effektiv. Trene. Rydde. Vaske. Eller rett og slett bare gå på jobb selv om det er alt for tidlig. Helt på trynet - er klar over det. Men jeg har muligens noen skruer løs Anonymkode: ce587...a41 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ofte så spiser man følelsene sine, så det kan være en god ide å prøve terapi. Anonymkode: b5eba...b68 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 11. oktober 2024 #8 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ukeshandling. Når man handler en gang i uka, kan man kjøpe litt snop til samme dag, og så trenger man ikke kjempe mot lysten til å kjøpe resten av uka, siden man da ikke er innom butikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #9 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Impulskontroll. Du må ville det mer enn du vil spise usunt. Har gått ned 30 kg, der har du nøkkelen. Anonymkode: 61d25...eff Hvordan får man bedre impulskontroll egentlig? AnonymBruker skrev (23 timer siden): fordi mat/søtsaker/alkohol/røyk er så mye mer enn bare næring/avslapning i seg selv. Man koser seg med greiene. Føler seg tilfreds og kjenner ikke på ensomheten. Jeg har f.eks flere ganger reflektert over morgenkaffeen min! Jeg har i åresvis hatt som rutine å ta to kopper kaffe i ro og fred på morgenen. De koppene er ikke bare for å få gang i systemet, men hele prosedyren rundt dem forbinder jeg med en rolig og langsom start på dagen. Sjekker evt. eposter eller andre tekster som måtte ha kommet ila natta. leser meg opp på nyheter, hører podcasts i bakgrunnen, og i det hele tatt. Men så har det skjedd noen ganger at jeg faktisk ikke har lyst på en kopp kaffe nr. to, og da har liksom hele rutinen gått i stå! Jeg merker at jeg føler meg nedfor fordi jeg ikke har den andre koppen kaffe som på en måte gir meg "rett" til å sitte å dille litt til. Jeg føler liksom at jeg da bare må starte dagen. Være effektiv. Trene. Rydde. Vaske. Eller rett og slett bare gå på jobb selv om det er alt for tidlig. Helt på trynet - er klar over det. Men jeg har muligens noen skruer løs Anonymkode: ce587...a41 Godt poeng. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ofte så spiser man følelsene sine, så det kan være en god ide å prøve terapi. Anonymkode: b5eba...b68 Det tror jeg at jeg gjør faktisk. Vil jeg kunne få hjelp på vanlig DPS eller er dette noe jeg trolig må betale for selv privat? Noen som har peiling? Tvist skrev (20 timer siden): Ukeshandling. Når man handler en gang i uka, kan man kjøpe litt snop til samme dag, og så trenger man ikke kjempe mot lysten til å kjøpe resten av uka, siden man da ikke er innom butikken Ja, det var en lur ide. Anonymkode: 71136...b44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #10 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det tror jeg at jeg gjør faktisk. Vil jeg kunne få hjelp på vanlig DPS eller er dette noe jeg trolig må betale for selv privat? Noen som har peiling? Det kan ingen her svare deg på, du må nesten starte med en legetime og ta det derfra. Men om du så må gå privat så er det en vel verdt investering, det er aldri dumt å investere i bedre helse. Du kan også sjekke om frisklivssentralen hos deg har kostholds kurs, det er ikke slankekurs, men man lærer utrolig mye bra om kosthold, og forskjellig typer mat, det er gratis. Anonymkode: b5eba...b68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #11 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan ingen her svare deg på, du må nesten starte med en legetime og ta det derfra. Men om du så må gå privat så er det en vel verdt investering, det er aldri dumt å investere i bedre helse. Du kan også sjekke om frisklivssentralen hos deg har kostholds kurs, det er ikke slankekurs, men man lærer utrolig mye bra om kosthold, og forskjellig typer mat, det er gratis. Anonymkode: b5eba...b68 Men mest sannsynlig så må du gå privat altså, bare sånn at du er forberedt på det. Anonymkode: b5eba...b68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #12 Del Skrevet 12. oktober 2024 slanke sprøten wegovy.. jeg sleit og med overvekt, men den medisinen reddet livet mitt... gikk ned 25kg på 9 mnd. holdt meg nede uten sprøyta i nesten 1 år. 🙏 Anonymkode: d13d1...ac3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 12. oktober 2024 #13 Del Skrevet 12. oktober 2024 Ville investert i hjelp fra en pt eller lignende du føler du har kjemi med, men absolutt ikke hvem som helst! Har et godt inntrykk av f eks Marie Bergo og Stine Marie Hafstad (jobber begge med følelser knyttet til mat). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #14 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg har fått Mysimba tabletter av legen nå. De gjør meg mindre fysen, samt at maten blir i magen litt lengre enn vanlig, slik at jeg føler meg mer mett. Billigere enn Wegovy som man må betale selv. Jeg får Mysimba på blå resept. Anonymkode: d58fa...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #15 Del Skrevet 12. oktober 2024 For din del er det nok helst kostholdet som må endres. Det skader ikke å trene, det bør du også, men du må spise mindre for å gå ned. Hadde det som deg. Begynte å logge kalorier. Satt meg mål på to uker og sjekk av vekt. Måtte ligge betydelig i underskudd. Det var vanskelig, men klarte å gå ned 2kg bare på de to ukene. Da ville jeg ikke opp igjen. Men det krever disiplin. For min del tok jeg et oppgjør med hvordan jeg ønsket å være. Var ikke glad i kroppen, var vanskelig å finne klær jeg følte meg veldig i, jeg gikk ofte i laidbacke klær og sluttet å pynte meg. Følte det ikke var vits siden kroppen forfalt. Jeg var oftere sint, sur, lei. Merker raskt når jeg begynte å gå ned at jeg fikk mer selvtillitt. Når jeg nådde målet begynte jeg å trene (turer og styrkeøkter) for å vedlikeholde vekten uten å måtte ligge i underskudd. For min del hjalp det å spise frokost, lunsj, middag. Var jeg sulten på kvelden ble det en frukt eller grønnsak og kopp te. Før spiste jeg ofte, jeg trodde jeg måtte spise ofte da jeg følte på sult. Men når kroppen ble vant til færre måltider så sluttet jeg med sultfølelsen. Tror mye var psykisk, og at jeg var "redd" for å føle meg uvel av sultfølelsen. Viktig å drikke nok vann også! Ellers er det lurt å bli mett på ordentlig mat. Minst mulig ultraprosessert. Anonymkode: dfed5...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #16 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): slanke sprøten wegovy.. jeg sleit og med overvekt, men den medisinen reddet livet mitt... gikk ned 25kg på 9 mnd. holdt meg nede uten sprøyta i nesten 1 år. 🙏 Anonymkode: d13d1...ac3 Det er bedre å prøve å behandle årsaken enn å potensielt måtte stå på slankemedisin resten av livet. Wegovy kan være bra det, men det behandler bare symptomene og ikke årsaken. Anonymkode: b5eba...b68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 12. oktober 2024 #17 Del Skrevet 12. oktober 2024 Jeg er alvorlig undervektig som følge av anorexia, men er samtidig sukkeravhengig. Løsningen er å dra på butikken nesten hver dag og bare akkurat de søtsaker / chips / sjokolade / bakst jeg kan "tillate" meg å spise den dagen. Jeg kjøper ikke store mengder med snop fordi det er tilbud, for jeg vet at det er vanskelig å begrense seg. Eneste løsning er å ikke ha mer sukker / salt i hus enn det jeg kan spise i løpet av dagen. Noen ganger har jeg også endt med å kjøpe med meg mindre poser chips og annet fra Narvesen ol., som f.eks M-peanøtt hvor de har 90 g mot 180 g i vanlig dagligvarebutikk. Eller små mini-sjokolader fra normal. Det er lite økonomisk å kjøpe snacks fra kiosk og å handle søtsaker daglig i små mengder, men det sparer meg i alle fall for å "falle oppi godteposen". Kunne det vært et alternativ for deg? Ikke oppbevare mer enn du har rom for i kaloribudsjettet den dagen, heller handle litt oftere, og evt kjøpe mindre poser / sjokolader på bensinstasjoner ol.? Kanskje dårlige råd, men… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #18 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er bedre å prøve å behandle årsaken enn å potensielt måtte stå på slankemedisin resten av livet. Wegovy kan være bra det, men det behandler bare symptomene og ikke årsaken. Anonymkode: b5eba...b68 jeg gikk ned 25 kg, og har holdt vekten i over et år nå uten spröyter. så det går an. Anonymkode: d13d1...ac3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 12. oktober 2024 #19 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 19.12): Jeg har så sykt svak viljestyrke så er 25 kg overvektig og klarer aldri gå ned i vekt (har forsøkt i 3 år nå) fordi jeg stadig vekk ender opp med å kjøpe med meg godteri fra butikken eller spise for store porsjoner til alle måltider 😔 Noen som har noen gode tips for å endelig lykkes? Anonymkode: 71136...b44 Du må nok bare bestemme deg for å ta tak. Det er ingen andre enn deg selv som kan finne viljestyrken. Jeg var i dine sko for snart 2 år siden. Jeg måtte bare finne motivasjonen og viljestyrken i meg. Det var tøft den første mnd, men så sa jeg til meg selv at jeg ikke kunne fortsette på den måten jeg holdt på. Den beste måten å ikke spise godteri er å rett og slett ikke ha det i hus. Det er heller ikke krise om man bare spiser 1 porsjon middag. Kroppen blir etterhvert vant til mindre mat. Det er heller ikke farlig å føle på sult. Slanking er jo ikke hokus pokus. Spise mindre - bevege seg mer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 12. oktober 2024 #20 Del Skrevet 12. oktober 2024 Det er på ingen måte sikkert at dette handler om viljestyrke hos deg. Jeg har veldig svak viljestyrke, og jeg er slank. For meg er det sikkert gener og oppvekst og en del andre ting jeg ikke har oversikt over som gjør at jeg ikke er overvektig - og altså absolutt ikke viljestyrke. Jeg tror ganske sikkert at du kan gå ned i vekt (hvis det er det du ønsker), uten å måtte bruke masse selvdisiplin. Les for eksempel "Ultraprosessert" av Chris van Tulleken. Han forklarer hvordan matindustrien fanger folk og gjør dem avhengige av produktene sine. For litt innblikk i hva boka handler om, finner du det her: Hvis du er overvektig, er det ikke usannsynlig at dette er en stor del av forklaringen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå