Gå til innhold

Når går kidsa Halloween?

Texarkana Tex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke snakk for alle 90 åringer. Min mormor på 92 år glede seg masse til alle barna kommer på halloween. Hun pynter ikke til halloween, men kjøper masse godteri og gleder seg over alle barna som kommer på døren utkledd. 

Anonymkode: 1488b...ef0

Ikke heng deg opp i alder vær så snill. Jeg kjenner også eldre mennesker som synes halloween er rasende festlig og som gleder seg skikkelig til å se barnebarna i kostyme. Personen du siterer svarte på mitt innlegg, der jeg skrev "90-åringer som ikke har greie på halloween".

Poenget mitt var ikke å dra alle eldre over samme kam, poenget mitt var at man kan slett ikke forvente at alle som ikke feirer, ung som gammel, noterer seg 31.10. i kalenderen. Og man kan ikke forvente at alle har utelys som lett lar seg skru av. 

Selv om de som ikke ønsker besøk, har lest aviser og fått med seg at det er noe som skjer i oktober, og at man skal gjøre noe med lyset, så kan man ikke forvente at de som ikke feirer, skal kunne tradisjonen. Det blir som om jeg skal gjøre noe med inngangsdøra/ringeklokka/utelyset mitt for å signalisere at jeg ikke feirer hannukka/eid whatever. 

Det er vi som feirer, som må pynte. De som ikke feirer, skal leve som vanlig. Vi kan ha det gøy uten å plage andre. 

Anonymkode: cb1a1...1b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må da lære barnet ditt at det KUN er den 31 oktober en går knask eller knep. Og ikke dumme dere ut slik.

Anonymkode: 53b80...d84

Det var nok i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kidsa? Er det barn du tenker på? Vi har ikke kids i Norge, vi har barn.

Anonymkode: 7366b...d0b

Jeg pleier å være imot bruk av engelske ord på norsk. Men kid kommer vel at geitekilling og har norrøne røtter, så den får passere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Halloween er 31.oktober og som mange har skrevet her er det akkurat den dagen man kan gå knask eller knep. Det er akkurat som med 17.mai og juleaften, det feires på den dagen det er. Vi går ikke i 17.mai tog den 18.mai fordi den 17. havnet på en ugunstig dag.

Anonymkode: d9a64...679

Tja. Jeg har lest at noen barnehager feirer 17.mai dagen før fordi det blir for langt for de å gå i tog med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så sint! Dette er jo en ny tradisjon i Norge. Før jeg fikk barn hadde jeg ikke peiling. Om man bor i leilighet i by er det ikke noe man trenger å forholde seg til.

Anonymkode: 2ef1c...4b3

Hvor lenge skal denne frasen brukes? Spør helt oppriktig. Her var det full Halloween med innsamling av godteri og barnefester fra 2002. Selvfølgelig har feiringen utviklet seg/endret seg med årene, men vil langt ifra si det er en ny tradisjon.

Anonymkode: f4f3e...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge skal denne frasen brukes? Spør helt oppriktig. Her var det full Halloween med innsamling av godteri og barnefester fra 2002. Selvfølgelig har feiringen utviklet seg/endret seg med årene, men vil langt ifra si det er en ny tradisjon.

Anonymkode: f4f3e...918

Har inntrykk av at mange fortsatt er motvillige men er med pga press. Det er i hvert fall ganske mange foreldre i klassen som synes dette er en unødvendig tradisjon å innføre i Norge, men de er nå med for at barna ikke skal gå glipp av det.

Kommer nok an på hvor man bor men det var ikke vanlig her for 20 år siden i hvert fall. Jeg begynte ikke å feire før jeg fikk barn (og fikk heller aldri besøk da det ikke er vanlig å ringe på hos folk uten pynt/tilfeldige naboer her)

Jeg har inntrykk av at det er barnefamilier som holder på med dette mens barna er små. De som har ungdommer og voksne barn gir ikke ut godteri hvis de da ikke kjenner noen med barn i barneskolealder, tror jeg.

Ingen av naboene mine som ikke har barn, pynter. Så vi ringer ikke på hos de. 

Jeg er med fordi barnets venner går tiggerunde. jeg kommer nok til å slutte med det når barna vokser fra det. Er ikke så interessert i å gi godteri til barn jeg ikke har et forhold til. De som bor her har uansett nok hus å velge mellom, så de klarer seg nok godt selv om jeg dropper gresskar. Jeg kommer til å beholde utelyset på forresten. 

Har altså inntrykk av at halloween er for barna. Fint for de som vil glede nabobarna etter at deres barn har vokst fra det, men man kan ikke ha forventninger om at alle vil gi godteri til barn man ikke  kjenner så godt. For meg høres det dessuten helt vilt ut at man la barna sine ta imot godteri fra fremmede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...