Gå til innhold

Far brukte opp grunnstønaden til sønn med autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk akkurat vite at min stefar har stjålet grunnstønad tilbakebetaling på 40k som skulle være til lillebroren min på 10 år, han har autisme og adhd… dette var tilbakebetalt fra nav ettersom han ikke hadde fått det han hadde krav på fra tidligere. Og vi trenger virkelig pengene til lillebroren min. Min stefar (faren til broren min) hadde da fått 40k på knto sin og brukt alt på bla annet 100 tommers tv og annet drit. Han nekter å levere tilbake tingene han kjøpte og sier at det er hans penger og at lillebroren min «skylder» han pengene. Hva gjør man i denne situasjonen?

Anonymkode: 38e2c...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ble dette utbetalt til stefar?

Anonymkode: 284e4...ed6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg vanskelig for å tro på. 
Ingen stefar kan søke om stønad for en stesønn. 
Det er det foreldrene sin jobb , og det er de som har rettighet til å søke 

Anonymkode: 19b62...b75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan anmelde det ellerno? Snakke med nav, politi, hvem som helst som har litt makt? Det må være noen som kan hjelpe..

Anonymkode: 62c1e...7e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS sin stefar, men lillebror sin far. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faren til lillebroren min, mens det et min stefar

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy-love skrev (Akkurat nå):

TS sin stefar, men lillebror sin far. 

Ok, men hvor er mor oppe i alt dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun vet ikke hva hun skal gjøre eller hvem hun skal snakke med da stefaren min kontrollerer hele familien. Det var han som måtte søke siden mamma fikk avslag først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det må TS svare på, men ikke utenkelig at alle pengene går rett inn på konto til én av foreldrene. Selvsagt ikke greit at far tar pengene og bruker på tull, og jeg skjønner ikke hva han mener gutten skylder ham. Kjenner jeg blir sint på sånne kommentarer. Jeg vet at sånt dessverre blir sagt, så betviler ikke at det er sagt, men gutten skylder ham ikke noe. 
Usikker her på hva en faktisk kan gjøre, men mor kan ihvertfall kontakte Nav å høre. Pengene er betalt ut til forelder, som jeg regner med er verge, og da tror jeg ikke det er så lett. Håper jeg tar feil da. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun vet ikke hva hun skal gjøre eller hvem hun skal snakke med da stefaren min kontrollerer hele familien. Det var han som måtte søke siden mamma fikk avslag først

Da bør mor kontakte et krisesenter for å få veiledning i hva hun bør gjøre med hele familiesituasjonen. 💚💚 Hvor gammel er du? Flott du bryr deg, men pass også på deg selv også oppi dette 💚

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan se av et kjapt google-søk, er det ingen krav til hva man skal bruke disse pengene på. Stefaren din har dermed ikke gjort noe ulovlig. Men selvfølgelig utrolig kjipt.

Det er moren din som må ta opp dette med mannen sin. Hvis hun ikke klarer det, bør hun søke veiledning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her måtte dette gå inn på barnet sin konto. Og vi måtte føre over til våres

Her har vi foresatt brukt penger til barnet som det har trengt ekstra.  Som det ska gå til. Det at det trengte ledsagee til ting, ekstra kostnader på klær og sko osv

Mens den utvidete fra forsikring gikk på lukket konto

Anonymkode: c8ef7...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnstønaden blir utbetalt til foreldrene og er opp til foreldre hva pengene brukes på… Han har ikke gjort noe ulovlig akkurat. Det er jo en grunn for at pengene er ETTERBETALT, det vil si at de/ han har brukt penger fra egen lønn inntil etterbetalingen kom… 

Anonymkode: 65569...177

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det måtte gå til barnets konto, men ser nå at det kan utbetales foreldre. Er vel uansett foreldrene som har ekstrautgiften.

Endret av Jif
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener han egentlig med at din lillebror skylder ham pengene? Hvordan begrunner han dette?

Anonymkode: 218bc...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnstønad er en stønad for dekke ekstra utgifter ved feks slitasje på klær, ekstra innkjøp pga sær i matveien osv, så det er jo faktisk foreldrene som skal få disse pengene. 

Er det hjelpestønad du mener, så er det en stønad personen selv skal ha for å lønne de rundt seg for meromsorgen/ekstra tilsynsnehov vedkommende har. Det er i mange tilfeller foreldres gode det også da. 

Så jeg ser ikke at faren har stjelt akkurat.. 

Anonymkode: 580bd...ed4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor din mor og stefar sammen?

I utgangspunktet kan foreldre velge å bruke grunnstønaden slik de vil. Og penge må ikke settes på konto til barnet.

Vi har søkt på laveste sats pga adhd hos barnet vårt. Hvordan vi skal bruke eller forvalte pengene har vi ikke tatt stilling til enda. Men sammenlignet med det andre barnet vårt, bruker vi mye mer penger på klær og utstyr. Slitasjen på klær er i en annen liga. Ting mistes og knuses. Så i utgangspunktet har jeg ikke dårlig samvittighet om vi bruker opp pengene. Vi sparer uansett til barna og er innstilt på å bidra der det er behov når de blir voksne. 

Anonymkode: 27d09...e06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse pengene er vel ment å bidra til å dekke ekstra utgifter diagnosen fører til. Det er ikke barnets penger. Slik er det med barnetrygden også. 

Anonymkode: 863de...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Grunnstønaden blir utbetalt til foreldrene og er opp til foreldre hva pengene brukes på… Han har ikke gjort noe ulovlig akkurat. Det er jo en grunn for at pengene er ETTERBETALT, det vil si at de/ han har brukt penger fra egen lønn inntil etterbetalingen kom… 

Anonymkode: 65569...177

Han har ikke brukt sine egne penger hittil, det er moren min som betaler alt til brødrene mine

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jif skrev (10 minutter siden):

Trodde det måtte gå til barnets konto, men ser nå at det kan utbetales foreldre. Er vel uansett foreldrene som har ekstrautgiften.

Ja, pengene måtte tidligere utbetales til barnets konto men nå har reglene blitt endret.

Anonymkode: 218bc...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV legger seg ikke oppi dette. Pengene er utbetalt til en forelder og hva de så er brukt på er ikke noe NAV kan overprøve. Dere som sier at mor må kontakte NAV, hva mener dere at de skal gjøre? Betale ut på nytt? Det eneste mor kan gjøre her er ev. å sørge for at fremtidige utbetalinger kommer til barnets eller hennes konto. De 40 000,- er borte. 

Anonymkode: 194d9...ba6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...