AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Del Skrevet 11. oktober 2024 Hei, Jeg og samboer skal kjøpe bolig neste år. Jeg leste et eller annet sted her forleden at bankene krevde/har begynt å kreve at man skulle bytte bank til dem, før de gir et finansieringsbevis. Argumentet var vel at de ikke gadd å bruke tid/penger på folk som ikke skulle ha produktet uansett. Men hvordan vet man hvor man vil ha finansieringsbevis hos dem før man ser hva de tilbyr? De tilbyr vel ikke alle samme sum? Er det noe vi ikke har skjønt her? Anonymkode: 133ba...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 11. oktober 2024 #2 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ja. Mye du ikke har skjønt. Jeg vil anbefale deg å snakke med banken. Ikke de livets harde skole utdannede bedreviterne som er her på kg. De fleste banker setter mer enn gjerne opp en time med en rådgiver. Hvor de forteller hva de tilbyr og du hva dere trenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Del Skrevet 11. oktober 2024 Noen banker krever nok det, andre gjør ikke det. Dere kan søke om finansieringsbevis via nettet hos de fleste bankene, og hvis de har noen egne vilkår som f.eks at du må bytte bank først, så vil du få beskjed om det. Anonymkode: 2c78a...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Del Skrevet 11. oktober 2024 De fleste vil sette det som et vilkår i et finansieringsbevis at dere flytter lønnskonto til de om dere velger å benytte deres tilbud. Anonymkode: 1f1f3...42a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste vil sette det som et vilkår i et finansieringsbevis at dere flytter lønnskonto til de om dere velger å benytte deres tilbud. Anonymkode: 1f1f3...42a Okei, men de gir altså et tilbud på hvor mye man kan låne før man får selve beviset? Jeg har trodd at finansieringsbeviset var tilbudet 🥲 Det er derfor jeg ikke har forstått dette TS Anonymkode: 133ba...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Del Skrevet 11. oktober 2024 endo skrev (11 minutter siden): Ja. Mye du ikke har skjønt. Jeg vil anbefale deg å snakke med banken. Ikke de livets harde skole utdannede bedreviterne som er her på kg. De fleste banker setter mer enn gjerne opp en time med en rådgiver. Hvor de forteller hva de tilbyr og du hva dere trenger. Vi skal selvfølgelig ha time med banken, men det er ikke aktuelt før på nyåret. Prøver å sette oss litt inn i det sånn så vi ikke kommer helt grønne på rådgivingstime, og blir lurt. Det har skjedd med meg i banken en annen gang. TS Anonymkode: 133ba...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg jobber i bank, og sånn her fungerer dette: Når en bank utsteder et formelt finansieringsbevis binder de samtidig opp kapital for pålydende. Det vil si at de er forpliktet til å gi deg lånet dersom du velger å benytte deg av finansieringsbeviset. Å binde kapital påvirker bankens risiko, og medfører derfor en indirekte kostnad uten at de får inntekt før beviset faktisk effektueres (altså at kunden kjøper bolig og tar opp lånet). Derfor vil vi at kunden bytter bank til oss før vi utsteder selve beviset. Banken vil likevel gjerne gi deg et uforpliktende tilbud, så kan du selv vurdere hvem så er det beste alternativet og hvor du bør ha finansieringsbeviset. Er du ikke fornøyd med vilkårene i det lange løp er det bare å bytte igjen. Mange har kundeforhold i flere banker (meg selv inkludert). Anonymkode: bf730...2ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 11. oktober 2024 #8 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi skal selvfølgelig ha time med banken, men det er ikke aktuelt før på nyåret. Prøver å sette oss litt inn i det sånn så vi ikke kommer helt grønne på rådgivingstime, og blir lurt. Det har skjedd med meg i banken en annen gang. TS Anonymkode: 133ba...7cf Blir lurt? Altså. Proffesjonelle bankfolk vs kvinneguiden brukere. Vet hva jeg hadde stolt på. Og snakk med banken. Et finansieringsbevis er ikke et tilbud. Det er et bevis på at du kan finanisiere et prosjekt med så og så mye.(og det kan variere fra bank til bank med tanke på renter osv. Derfor må du binde deg. Kort fortalt) Tilbud får du i rådgivning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Del Skrevet 11. oktober 2024 endo skrev (31 minutter siden): Blir lurt? Altså. Proffesjonelle bankfolk vs kvinneguiden brukere. Vet hva jeg hadde stolt på. Og snakk med banken. Et finansieringsbevis er ikke et tilbud. Det er et bevis på at du kan finanisiere et prosjekt med så og så mye.(og det kan variere fra bank til bank med tanke på renter osv. Derfor må du binde deg. Kort fortalt) Tilbud får du i rådgivning. Jeg ble lurt til å kjøpe dyre fond hos min tidligere lokalbank, sånn for eksempel. Så jeg synes det er greit å ha litt forkunnskap før man skal i møte med dem, så man skjønner hva som er vanlig, og hva som er en god/dårlig deal. de skal jo naturligvis også selge et produkt. Jeg forstår hva et finansieringsbevis er. mvh ts Anonymkode: 133ba...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg jobber i bank, og sånn her fungerer dette: Når en bank utsteder et formelt finansieringsbevis binder de samtidig opp kapital for pålydende. Det vil si at de er forpliktet til å gi deg lånet dersom du velger å benytte deg av finansieringsbeviset. Å binde kapital påvirker bankens risiko, og medfører derfor en indirekte kostnad uten at de får inntekt før beviset faktisk effektueres (altså at kunden kjøper bolig og tar opp lånet). Derfor vil vi at kunden bytter bank til oss før vi utsteder selve beviset. Banken vil likevel gjerne gi deg et uforpliktende tilbud, så kan du selv vurdere hvem så er det beste alternativet og hvor du bør ha finansieringsbeviset. Er du ikke fornøyd med vilkårene i det lange løp er det bare å bytte igjen. Mange har kundeforhold i flere banker (meg selv inkludert). Anonymkode: bf730...2ac Tusen takk, dette forklarte mye takk for godt svar! mvh TS Anonymkode: 133ba...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå