Gå til innhold

Smarte psykopater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har vært i retten 5 ganger og vunnet vær gang. Klart meg helt fint med min argumentasjon uten at krampa har tatt meg. Ingenting med din argumentasjon gir grunnlag for at din påstand i åpnings innlegget ditt er riktig. Venter fortsatt..

Å angripe meg og anbefale meg psykologisk hjelp osv gir ikke deg rett.

Anonymkode: 3843f...582

Viste seg at eg hadde rett angående deg.

Klart meg fint eg og, aldri vært anklagd for noe. 5-0 til meg. Anser denne kampen som avgjort.

Anonymkode: 4b299...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Viste seg at eg hadde rett angående deg.

Klart meg fint eg og, aldri vært anklagd for noe. 5-0 til meg. Anser denne kampen som avgjort.

Hvem har sagt at jeg har vært anklaget for noe? Står ikke det? Står jeg har vært i retten 5 ganger men det er mange grunner til at mann et i retten. Hvordan du har vunnet 5-0 lurer jeg på? Du har fortsatt ikke klart og gi en overbevisende forklaring på din første påstand. Du bare angriper meg istedenfor. Det gir ikke deg rett.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, tenker det er lite allmennpreventiv å kalle en så meningsløs handling som mord intelligent.

at smarte mennesker kan begå dumme handlinger er noe annet.

Trur ikke mordere som er klar over konsekvensene av sine handlinger ville kalt det smart, men heller ville det kalt det, det dummeste de noensinne har gjort - og noe de angrer dypt på.

Det er vel for øvrig ganske dumt å utføre en handling som resten av verdenssamfunnet anser som gal.

Det finnes mennesker i samfunnet som får en eller annen form for glede eller nytelse ved å ta liv. At vi som samfunn ser på det som moralsk forkastelig betyr ikke at mennesket som ikke føler empati vil mene det er dumt eller en handling de føler anger over. De intelligente er gjerne de som klarer å skjule sine handlinger for samfunnet. Noen blir heldigvis tatt andre blir ikke det da de ikke legger igjen spor som knytter dem til drapet.

Når det gjelder psykopater som dreper sin egen familie er det flere grunner som kan utløse en slik handling. Den er som oftest, men ikke alltid, mer spontan. Ved spontane drap er det mye lettere å begå feil som vil få morderen oppdaget gjennom etterforskning. Ved et spontant drap utført av noen som lider av en dysfunksjonel personlighetsforstyrrelse vil vanlig realsjonsmønster ikke være tilstede. Mangelen på empati og følsen av kontroll som psykopater ofte kan føle ved et mord, vil gi en intelliget morder som lider av en slik personlighetsforstyrrelse et godt grunnlag til å skjule sine spor. Mennesker med psykopati er gode til å manipulere omgivelser. Jo mer intelligent jo bedre. Flinkere til å vise det vi som normale personer ser på som riktige følser og riktige reaksjoner i en slik situasjon. Det er flere slike saker som viser totalt mangel på empati som er noe av grunnlaget vi mennesker trenger for å føle anger. Men heldigvis er det et mindretall av de med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser som ender opp med å bli mordere. Alle med en slik diagnose er ikke like eller garanterte mordere. Det er ikke intelligens nivå som er utslagsgivende for dette. Det er mye mer komplekst.

Derfor er jeg ikke enig med ditt opprinnelige spørsmål og mener det er en god beskrivelse av disse menneskene som er svært vanskelige å oppdage.

Hjernen til psykopater ser annerledes ut enn den til de som er "normale". Det er heller ikke utslagsgivende for intelligens. Men måten disse menneskene fungerer på, resonerer og tenker er annerledes. Hadde de vært i flertall ville sannsynligvis samfunnet vårt og sammfunns normen vært annerledes.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriemordere med usedvanlig høy IQ er en myte, i stor grad forfektet av Silence of the lambs. Så klart det finnes seriemordere og Psykopater med over gjennomsnittlig IQ, men for det meste, så er de ikke spesielt smarte. De fleste kjente seriemordere folk har hørt om er fra 60, 70, 80 og tidlig 90 tallet, der teknologien ikke var til stede for å kunne samle og koordinere informasjon, teste DNA, triangulere mobil signaler eller andre moderne måter å etterforske på. Bundy, Ridgway, Rader osv. hadde blitt tatt ganske kjapt i dag. Mytologien rundt en del av disse seriemorderne er my basert på sjokkeffekten og deres egne fortellinger av hvor smarte de var, mye av dette har fått lov til å stå som fakta, til tross for at vi vet mye om oppveksten og hva de gjorde av kriminelle handlinger, det er bare ikke så sexy som historien de selv forteller til nyttige idioter av journalister. Se på Bundy sitt siste intervju med pastor James Dobson, som hadde en egeninteresse i å intervjue Bundy å få han til å snakke om saker som var hans eget hjerte nært. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (13 minutter siden):

Seriemordere med usedvanlig høy IQ er en myte, i stor grad forfektet av Silence of the lambs. Så klart det finnes seriemordere og Psykopater med over gjennomsnittlig IQ, men for det meste, så er de ikke spesielt smarte. De fleste kjente seriemordere folk har hørt om er fra 60, 70, 80 og tidlig 90 tallet, der teknologien ikke var til stede for å kunne samle og koordinere informasjon, teste DNA, triangulere mobil signaler eller andre moderne måter å etterforske på. Bundy, Ridgway, Rader osv. hadde blitt tatt ganske kjapt i dag. Mytologien rundt en del av disse seriemorderne er my basert på sjokkeffekten og deres egne fortellinger av hvor smarte de var, mye av dette har fått lov til å stå som fakta, til tross for at vi vet mye om oppveksten og hva de gjorde av kriminelle handlinger, det er bare ikke så sexy som historien de selv forteller til nyttige idioter av journalister. Se på Bundy sitt siste intervju med pastor James Dobson, som hadde en egeninteresse i å intervjue Bundy å få han til å snakke om saker som var hans eget hjerte nært. 

Er mer moderne mord saker hvor det har vært vanskelig å fange den skyldige eller den skyldige går fri selv med moderne etterforskning teknologi. Men selvsagt ville en serie mordere på 60 tallet skjult sine spor på en mye enklere måte enn en serie morder idag. Men økt teknologi og flere moderne måter å etterforske på har ikke gitt mindre kriminalitet i samfunnet. De kriminelle miljøet tilpasser seg.

Men ja gjennomsnittlig er jo ikke alle serie mordere over gjennomsnittlig intelligente. Men mange av dem har høy IQ og de vil jo da beskrives slik. Eksempler:

Edmund Emil Kemper er kjent for å ha en IQ på 150.

Når det gjelder Jefferey Dahmer så er det litt uenighet om hans IQ. Men sannsynligvis ligger den et sted mellom 120 til 145.

Charlene Adell Gallego skal ha en IQ på 160.

Jeg kan fortsette å liste opp men ser ikke poenget med det. Er ikke alle jeg kjenner IQen til men det er jo kun et google søk unna.

Det antas av FBI at det er over 20 aktive serie mordere i USA til en vær tid selv om politiet ikke klarer å knytte mordene sammen eller knytte serie mordere til drapene. Tallet for ikke oppklart drap i USA er svært høyt. Det øker for vært år så moderne teknologi er dessverre ikke nok til å oppklare drap.

I Norge har vi 41 uoppklarte drap fra årene 2000 til 2024, hvor drapspersonen går fri. Og hva med forsvinningsaken Anne-Elisabeth Falkevik Hagen. Den er fortsatt uoppklart.

Det hadde vært positivt om alle mordere ble tatt kjapt idag. Men dette er dessverre ikke tilfelle. Og fakta er at man kan fortsatt være svært intelligent selv om mann lider av en dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse og begår et eller flere mord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er mer moderne mord saker hvor det har vært vanskelig å fange den skyldige eller den skyldige går fri selv med moderne etterforskning teknologi. Men selvsagt ville en serie mordere på 60 tallet skjult sine spor på en mye enklere måte enn en serie morder idag. Men økt teknologi og flere moderne måter å etterforske på har ikke gitt mindre kriminalitet i samfunnet. De kriminelle miljøet tilpasser seg.

Men ja gjennomsnittlig er jo ikke alle serie mordere over gjennomsnittlig intelligente. Men mange av dem har høy IQ og de vil jo da beskrives slik. Eksempler:

Edmund Emil Kemper er kjent for å ha en IQ på 150.

Når det gjelder Jefferey Dahmer så er det litt uenighet om hans IQ. Men sannsynligvis ligger den et sted mellom 120 til 145.

Charlene Adell Gallego skal ha en IQ på 160.

Jeg kan fortsette å liste opp men ser ikke poenget med det. Er ikke alle jeg kjenner IQen til men det er jo kun et google søk unna.

Det antas av FBI at det er over 20 aktive serie mordere i USA til en vær tid selv om politiet ikke klarer å knytte mordene sammen eller knytte serie mordere til drapene. Tallet for ikke oppklart drap i USA er svært høyt. Det øker for vært år så moderne teknologi er dessverre ikke nok til å oppklare drap.

I Norge har vi 41 uoppklarte drap fra årene 2000 til 2024, hvor drapspersonen går fri. Og hva med forsvinningsaken Anne-Elisabeth Falkevik Hagen. Den er fortsatt uoppklart.

Det hadde vært positivt om alle mordere ble tatt kjapt idag. Men dette er dessverre ikke tilfelle. Og fakta er at man kan fortsatt være svært intelligent selv om mann lider av en dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse og begår et eller flere mord.

Dahmer hadde så absolutt ikke en IQ på 145. Men 117 som er det mest vanlige tallet jeg finner om Dahmer er fortsatt over normen. Kemper hadde høy IQ, greit nok, men han er mer unntaket en regelen, ved å vinkle det sånn, så spiller du rett inn i mytologien.
Det vil alltid være uoppklarte drap, spesielt tilbake i tid, se på f.eks Zodiac, det er en hel industri rundt denne seriemorderen..
20 seriemordere eller hvilket tall du ønsker å sette sier litt om hvor uvanlig det tross alt er, USA har ca 350 millioner innbyggere..
Grunnene til dårlig oppklaringsprosent, spesielt i USA er komplekse og jeg gidder ikke gå i dybden om det, men en stor del av befolkningen som lever på utsatt vis, fattigdom, rusmisbruk, prostitusjon og et politi som ikke har samme kompetansen vi er vant til her hjemme, politiutdanningen i USA er 8-12 uker, samt 8-12 måneder som "lærling". At USA i praksis er 50 land knyttet sammen med et intrikat veinett og en haug av småbyer med politistasjoner som bare har et par ansatte er ganske så vanlig, det er ikke akkurat mye kunnskapsutveksling der.
Uoppklarte saker finner du over alt, og det har ikke nødvendigvis med gjerningmannens megahjerne, men om dårlig politiarbeid i de 48-72 første timene, Hagen saker et et slikt eksempel. 
Mye av informasjonen du finner om de mest kjente seriemorderne skal du ta med en god klype salt, da det ofte tas snarveier, ofte for å gjøre disse mennene (ja det er noe sånt som 99% menn...) enda mer psycho og skremmende. Mange av disse var det vi hadde kalt tapere.
Israel Keyes er en interessant sak, da den er mye nyere og om Israel var så smart vet jeg ikke, men han var i hvert fall fokusert på å være taktisk og bruke metoder for å ikke legge igjen eller fjerne spor. Han tok livet sitt i fengslet (ikke så kompetente de fengselsbetjentene heller...) så vi vet ikke så mye om hvor mange han virkelig tok livet av, 

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (9 minutter siden):

Dahmer hadde så absolutt ikke en IQ på 145. Men 117 som er det mest vanlige tallet jeg finner om Dahmer er fortsatt over normen. Kemper hadde høy IQ, greit nok, men han er mer unntaket en regelen, ved å vinkle det sånn, så spiller du rett inn i mytologien.
Det vil alltid være uoppklarte drap, spesielt tilbake i tid, se på f.eks Zodiac, det er en hel industri rundt denne seriemorderen..
20 seriemordere eller hvilket tall du ønsker å sette sier litt om hvor uvanlig det tross alt er, USA har ca 350 millioner innbyggere..
Grunnene til dårlig oppklaringsprosent, spesielt i USA er komplekse og jeg gidder ikke gå i dybden om det, men en stor del av befolkningen som lever på utsatt vis, fattigdom, rusmisbruk, prostitusjon og et politi som ikke har samme kompetansen vi er vant til her hjemme, politiutdanningen i USA er 8-12 uker, samt 8-12 måneder som "lærling". At USA i praksis er 50 land knyttet sammen med et intrikat veinett og en haug av småbyer med politistasjoner som bare har et par ansatte er ganske så vanlig, det er ikke akkurat mye kunnskapsutveksling der.
Uoppklarte saker finner du over alt, og det har ikke nødvendigvis med gjerningmannens megahjerne, men om dårlig politiarbeid i de 48-72 første timene, Hagen saker et et slikt eksempel. 
Mye av informasjonen du finner om de mest kjente seriemorderne skal du ta med en god klype salt, da det ofte tas snarveier, ofte for å gjøre disse mennene (ja det er noe sånt som 99% menn...) enda mer psycho og skremmende. Mange av disse var det vi hadde kalt tapere.
Israel Keyes er en interessant sak, da den er mye nyere og om Israel var så smart vet jeg ikke, men han var i hvert fall fokusert på å være taktisk og bruke metoder for å ikke legge igjen eller fjerne spor. Han tok livet sitt i fengslet (ikke så kompetente de fengselsbetjentene heller...) så vi vet ikke så mye om hvor mange han virkelig tok livet av, 

Jeg har aldri argumentert for at alle serie mordere er smarte men at det eksisterer mange personer med en dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser som har høy intelligens. Ikke fordi dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser gir høy intelligens men fordi de er som alle andre i samfunnet først og fremst individer og en slik diagnose utelukker ikke høy intelligens. Mordere er som alle andre noen av dem er svært intelligente selv om ts hadde vanskelig for å akseptere at en moralsk forkastelig handling kunne utføres av noen med høy intelligens. Det er for min del det jeg har prøvd å belyse. En som lider av psykopati vil også ha en annen måte å fungere på etter et mord, som kan gi dem et mulig fortrinn i måten de fungerer på i etterkant.

Når det gjelder USA så er jeg fullstendig enig i at det er komplekse grunner til den lave oppklaringsprosenten jeg bare reagerte på utsagnet om at disse seriemorderne ville blitt tatt så kjapt og enkelt idag. Noen av dem, ja. Spesielt de med lavere og gjennomsnittlig intelligens ville nok det. Men sannsynligvis ville det krevd mer å fange de av dem med høyere intelligens.

Når det gjelder seriemordere så er det mange som finner de svært fascinerende og det er jo ikke rart, de representerer en ekstrem form for menneskelig oppførsel som utfordrer vår forståelse av moral og empati. Eneste jeg egentlig har vært uenig med ts om er at noen som utfordrer samfunnets moral ikke kan beskrives som smarte.

Jeg personlig ville ikke begått mord og jeg ser på mord som noe jeg ikke ønsker i samfunnet jeg er en del av. Samtidig aksepterer jeg at det finnes mennesker som kan oppnå verdi av å drepe et annet menneske som er høyere enn risikoen for å bli tatt. Jeg aksepterer også at en morder kan ha en høyere intelligensens enn meg, selv om jeg er imot drapshandlingen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri argumentert for at alle serie mordere er smarte men at det eksisterer mange personer med en dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser som har høy intelligens. Ikke fordi dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser gir høy intelligens men fordi de er som alle andre i samfunnet først og fremst individer og en slik diagnose utelukker ikke høy intelligens. Mordere er som alle andre noen av dem er svært intelligente selv om ts hadde vanskelig for å akseptere at en moralsk forkastelig handling kunne utføres av noen med høy intelligens. Det er for min del det jeg har prøvd å belyse. En som lider av psykopati vil også ha en annen måte å fungere på etter et mord, som kan gi dem et mulig fortrinn i måten de fungerer på i etterkant.

Når det gjelder USA så er jeg fullstendig enig i at det er komplekse grunner til den lave oppklaringsprosenten jeg bare reagerte på utsagnet om at disse seriemorderne ville blitt tatt så kjapt og enkelt idag. Noen av dem, ja. Spesielt de med lavere og gjennomsnittlig intelligens ville nok det. Men sannsynligvis ville det krevd mer å fange de av dem med høyere intelligens.

Når det gjelder seriemordere så er det mange som finner de svært fascinerende og det er jo ikke rart, de representerer en ekstrem form for menneskelig oppførsel som utfordrer vår forståelse av moral og empati. Eneste jeg egentlig har vært uenig med ts om er at noen som utfordrer samfunnets moral ikke kan beskrives som smarte.

Jeg personlig ville ikke begått mord og jeg ser på mord som noe jeg ikke ønsker i samfunnet jeg er en del av. Samtidig aksepterer jeg at det finnes mennesker som kan oppnå verdi av å drepe et annet menneske som er høyere enn risikoen for å bli tatt. Jeg aksepterer også at en morder kan ha en høyere intelligensens enn meg, selv om jeg er imot drapshandlingen.

Da er vi i bunn og grunn enige. Jeg tror dog at de aller fleste er potensielle mordere, bare situasjonen er ekstrem nok..
Men når det kommer til seriemordere, så er disse klassifisert etter forskjellige typer. FBI har 5 typer. Jeg skal ikke prøve meg på å oversette fra Engelsk, så de er:
- Organized
- Disorganized
- Mission focused
- Hedonistic 
- Comfort 
De har også kommet med en sjette som de kaller "mixed" Det finnes også andre underklasser. Men i de klassiske seriemorderne vi kjenner til så er det primært to behov som forklarer nesten alle de kjente sakene: Kontroll/makt og eller sex. Organiserte seriemordere er de som er på den høyere delen av IQ skalaen. 
Jeg er som du sikkert skjønner ganske interessert i emnet, masse gode bøker og podcaster der ute.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (41 minutter siden):

Da er vi i bunn og grunn enige. Jeg tror dog at de aller fleste er potensielle mordere, bare situasjonen er ekstrem nok..
Men når det kommer til seriemordere, så er disse klassifisert etter forskjellige typer. FBI har 5 typer. Jeg skal ikke prøve meg på å oversette fra Engelsk, så de er:
- Organized
- Disorganized
- Mission focused
- Hedonistic 
- Comfort 
De har også kommet med en sjette som de kaller "mixed" Det finnes også andre underklasser. Men i de klassiske seriemorderne vi kjenner til så er det primært to behov som forklarer nesten alle de kjente sakene: Kontroll/makt og eller sex. Organiserte seriemordere er de som er på den høyere delen av IQ skalaen. 
Jeg er som du sikkert skjønner ganske interessert i emnet, masse gode bøker og podcaster der ute.

Du er nok ikke alene om en sterk interesse om emnet. Selv har jeg en sterk interesse om å forstå sammenhenger av utvikling i samfunnet. Menneskers måte å fungere i forhold til utvikling i samfunnet opp mot biologi, innstinkter osv. Det å kunne forutse oppførsel og reaksjoner. Dermed har jeg tidligere hatt en sterk interesse ovenfor psykopati og forstå hvordan mennesker med psykopati fungerer, tanke mønster, utfordringer, sterke sider, svake sider. Hvordan det påvirker mennesker rundt osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingen er perfekt. Har aldri påstått at jeg er noe som ikke eksisterer i denne verden. Men du påstår at personer med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser ikke kan være smarte viss de dreper og det stemmer ikke.

Nei det har jeg ikke. Les anonymkodene.

Anonymkode: 805c0...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen andre er som liker å se truecrime?

En ting som alltid for meg til å reagere. Er at de fleste som blir intervjuet (politiet, kjenninger, familie, eksperter osv) beskriver den drapstiltalte/dømte psykopaten som ekstremt smart eller intelligent.

Hvor smart må man egentlig være for å voldta å drepe sin egen familie?

Når eg møter mennesker som eg anser som veldig smarte så tenker eg ikke, tipper han går hjem å dreper familien.

psykopater er sosiale utskudd, avvik, altså sosialt og emosjonelt tilbakestående. 

de fremhever og gjerne hvor smarte de er med å skjule bevisene, han kuttet kroppene opp, begravde de i Hagen, dumpet liket i elv. Altså visst noen fortalte meg at det var dette de brukte fritiden sin på, hadde eg ikke tenkt wow, så smart, det skal eg og gjøre!

hvorfor blir de fremhevet som overmennesker i slike dokumentarer?

ofte avsluttes det med «he made one mistake» og det var det gjerne at han ikke klarte å drepe siste offeret som da ble et vitne. Really? For ellers var det kjempe smart å drepe familien.

Noen andre som har reagert på dette, eller er det bare meg?

voldtar og dreper sin egen familie ? heldigvis ikke så ofte man hører om det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som alltid for meg til å reagere. Er at de fleste som blir intervjuet (politiet, kjenninger, familie, eksperter osv) beskriver den drapstiltalte/dømte psykopaten som ekstremt smart eller intelligent.

Når eg møter mennesker som eg anser som veldig smarte så tenker eg ikke, tipper han går hjem å dreper familien.

psykopater er sosiale utskudd, avvik, altså sosialt og emosjonelt tilbakestående. 

de fremhever og gjerne hvor smarte de er med å skjule bevisene, han kuttet kroppene opp, begravde de i Hagen, dumpet liket i elv. Altså visst noen fortalte meg at det var dette de brukte fritiden sin på, hadde eg ikke tenkt wow, så smart, det skal eg og gjøre!

ofte avsluttes det med «he made one mistake» og det var det gjerne at han ikke klarte å drepe siste offeret som da ble et vitne. Really? For ellers var det kjempe smart å drepe familien.

Der tar du veldig feil. Hvis du ser mye true crime og ikke har fått med deg at hvilke kjente psykopater vi har hatt gjennom tidene, skjønner ikke helt..

De fleste psykopater er "veltilpassa" verdenen rundt seg.

De du tenker på har ofte andre diagnoser i tillegg. 

Anonymkode: 55fa4...ec7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De smarte psykopatene er ledere, og de dumme er i fengsel.

De dreper lettere enn oss, for for dem er et annet menneske som et insekt for dem.

Anonymkode: 07f0b...3fa

Nei. I så tilfellet hadde de drept insekter i stedet. Er mennesker enkelte psykopater får en tilfredsstillende eller tenning ut av å drepe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke veldig smart da han ble tatt for dette. 

og grunnen til at det vanskelig å ta disse menneskene er jo fordi handlingene deres er helt uberegnelige, deres handlinger og tankemåte strider mot all fornuft.

Oi. Så du tenker at alle smarte mennesker nødvendigvis er smartere enn alle andre? 

Jo, man kan være lynene intelligent og gjøre feil eller overse noe. Du ilegger folk rare ting må jeg si. 

Om du ikke er perfekt, så er du ikke smart?

Om du annerkjenner at psykopater er smarte, heier du på dem..?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man virkelig smart hadde man vel ikke blitt tatt. 

Jeg tror egentlig vi vet veldig lite om psykopater, vi vet bare noe om de som blir tatt. At de som blir tatt har lav intelligens og impulskontroll betyr ikke at psykopater generelt har det samme. Det er bare trekk som øker sjansen for å bli tatt.

Anonymkode: ce1f8...e75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes det smarte psykopater, men en metastudie som undersøkte intelligens blant psykopater (altså IQ), viste at gjennomsnittlig hadde de noe lavere IQ enn befolkningen ellers. Studien er gjort ved Cold Harbour Spring Laboratory, om noen vil google.

Det eksisterer dog en svært seiglivet myte om at de er intelligente. De er jo ofte svært selvsikre, det kan jo kanskje av noen misforstås som å være en riktig så smart type? I tillegg surrer jo folk mye med begreper, man kan ha høy IQ og være ignorant på flere områder, ha lav EQ osv.

Anonymkode: edbea...3a2

Nå vet man at "tilbakestående" i usa ofte blir stemplet som psykopater.. 

Det at noen har lavere intelligens, endrer ikke det faktum at noen også har enormt høy intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I hvilken situasjoner mener du det er smart av en med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse begår drap?

Du skjønner det virkelig ikke.

Folk tenker ikke likt!

Når du tenker på drap, tenker du på en bestemt måte. Du tenker på det mennesket, pårørende, var straff du måtte motta etc etc.

Noen vil kunne se på det mennesket og tenke "den tingen de er noe som må fjernes, slik jeg åpner en dør for å komme inn i det rommet jeg vil". De tenker ikke nødvendigvis noe mer rundt det.  Noen vil også se på det mennesket og se frem til å plage og torture det. Synes det er spennende å se smerte, eller bare er nysgjerrig på hvordan de ser ut på innsiden.

Ergo, lite logikk for deg. Men helt logisk for dem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Et tegn på lav intelligens er fornærme andres intelligens.

Nei. Det er ikke sånn intelligens måles. Mulig du tenker på EQ/sosiale evner? Man kan fint ha høy iq og lav eq. Det ser man på feks på folk på autisme-spekteret at folk med Asperger har normal til høy intelligens men stadig kommer i konflikt med andre fordi de sliter med å forstå sosialt samspill.

Hele debattene blir jo teit pga. du skriver ting som at å dreper folk i seg selv ikke er smart. Vel, det er ikke smart hvis målet deres er et rolig liv i ro og fred, tjene penger og så videre. Hvis målet deres derimot er å  tilfredsstille en blodtørstighet, og de i mange år klarer å villede politiet rundt det, er det jo smart. Grusomt og veldig asosialt, men smart i det å oppfylle deres personlige mål. 

Og hvis intelligensen til disse personer er målt til høy iq, så er de intelligente. En kan være smart uten å score høyt, feks hvis man mangler nok kunnskap til å skjønne testen ordentlig. Men det er ikke mulig å få høy score uten å ha faktisk intelligens. 

Anonymkode: 39dca...c8f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig. Har tenkt at psykopater har en fordel i at folk ikke forventer total skamløshet og hensynsløshet, og at det derfor tar ekstra tid å finne ut hva de driver med.

Anonymkode: 77521...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva er det du snakker om? Det er da ingen som sier at det var smart å drepe familien. Måten han var smart på var at han nesten slapp unna med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...