Rosa Gnom Skrevet 11. oktober 2024 #21 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leste du hva jeg skrev? Anonymkode: edbea...3a2 Ja. Jeg skrev mye av det samme som du for å understreke. Leste du hva jeg skrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #22 Del Skrevet 11. oktober 2024 Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Ja. Jeg skrev mye av det samme som du for å understreke. Leste du hva jeg skrev? Ja, ergo mitt spørsmål og sitering: jeg spurte siden du bare delvis gjentok det jeg skrev, og utelot kilder. Forstod ikke poenget med svaret ditt. Men samma det, skal ikke spore av mer. Anonymkode: edbea...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 11. oktober 2024 #23 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, ergo mitt spørsmål og sitering: jeg spurte siden du bare delvis gjentok det jeg skrev, og utelot kilder. Forstod ikke poenget med svaret ditt. Men samma det, skal ikke spore av mer. Anonymkode: edbea...3a2 Jeg forstår heller ikke poenget med svaret ditt. Dette er ett forum og det er veldig dårlig forum etikette og avspore tråder. Jeg forstår heller ikke poenget med dette svaret. Sånn helt utenom å forsøple forumet med unyttig svada. Siden du spurte etter kilder så får du en Her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #24 Del Skrevet 11. oktober 2024 Erfaring fra eget liv: min eks forsøkte å drepe meg. Det var flaks at han ikke klarte det. Jeg levde i et voldelig ekteskap i over ett tiår. Han er dømt, og er av sakkyndige beskrevet som ekstremt smart. Han fikk diagnosen psykopat(i) og diverse andre diagnoser. Hans iq ble målt i denne prosessen, og den var langt over normalen. Anonymkode: 10c67...848 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #25 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han fikk diagnosen psykopat(i) Psykopati er ikke en diagnose. Anonymkode: 805c0...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #26 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dine kommentarer i denne tråden tyder ikke på høy intelligens. Virker som du mangler forståelsen av hva slike dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser går ut på og forskjellen mellom høy intelligens og lav intelligens. At du personlig synes noe er smartere betyr ikke at det trenger å være smartere i øynene til en annen. Det finnes flere kategorier innenfor disse diagnosene og ulike utslagsgivende grunner til mord. Det finnes også et enormt flertall i samfunnet med slike dysfunksjonel personlighetsforstyrrelser som ikke dreper da det ikke vil gi dem noen fordeler, de har ikke blitt presset inn i en situasjon hvor de reagerer mer på instinkt og følser som sinne eller risikoen for å bli tatt overveier fordelen med å drepe. Dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse er skadelige for sine omgivelser. De intelligente vil kunne gjøre mye større skade for sine omgivelser enn de med lav intelligens. Skaden slike personer påfører andre er det nok litteratur om for de som er interessert. Det er noe veldig selvrettferdig over måten du ser på dette. Viss du finner truecrime såpass interessant ville det kanskje vært en idé og lese seg litt opp om forskningen på området du har så sterke meninger om. Anonymkode: 3843f...582 Nå er det vel en gang slik at vi mennesker er flokkdyr og målet vårt er reprodusere oss. En psykopat er et avvik i en slik flokk. Hadde det ikke vært for at dette avviker tilsier at de lyver, voldtar og bedrar hadde de vært utryddet - finnes masse teori om dette og det er fornuftig og ha flere tanker og perspektiver. Om det var et biologisk fortrinn å være psykopat ville det vært lang flere av de i dag. De er heldigvis lav brøkdel av befolkningen. Det finnes også narsissiter som er kirurger, forskere, ledere som klarer å ta strategiske og kyniske avgjørelse vi andre ikke er i stand til. og ja de smarteste vil man aldri oppdage, de forstår hvordan de skal skjule seg i flokken. synes det er skremmende i slike dokumentarer at man fremhever avvikende personlighetstrekk som en fordel og fremhever galne folk som dreper. Det er grunn til at det finnes flere seriemordere i usa enn andre land, for de blir omtrent fremhevet som noe guddommelig. Dette nærer psykopati og inspirer flere narsissister til å begå lignende handlinger. Så ja absolutt lurt å lese seg opp på temaet du nærer denne forestillingen om at psykopater er mer intelligente enn andre, det de ikke, de er et avvik. Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #27 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Å gå til angrep på noens intelligens kan tyde på en personlighetsforstyrrelse det også. Kan også tyde på mangel på empati og abstrakt tenkning. Man skal være forsiktig med å dra konklusjoner på enkle observasjoner så jeg tror ikke du har pf eller at du er uintelligent, men perfekt er du ikke du heller. Anonymkode: 805c0...f82 Ingen er perfekt. Har aldri påstått at jeg er noe som ikke eksisterer i denne verden. Men du påstår at personer med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser ikke kan være smarte viss de dreper og det stemmer ikke. Anonymkode: 3843f...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #28 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen er perfekt. Har aldri påstått at jeg er noe som ikke eksisterer i denne verden. Men du påstår at personer med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser ikke kan være smarte viss de dreper og det stemmer ikke. Anonymkode: 3843f...582 I hvilken situasjoner mener du det er smart av en med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse begår drap? Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #29 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I hvilken situasjoner mener du det er smart av en med dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelse begår drap? Anonymkode: 4b299...89f Vi har alle ulike mål her i livet og ulikt moralsk kompass viss du leser deg litt opp om hva slike personlighets forstyrrelser går ut på. Hvilken underkategorier det er. Forskning rundt drap begått av personer med personlighetsforstyrrelser vil du sannsynligvis fort se at smart/intelligens og hvor vidt mann ville begått et drap ikke er 2 egenskaper som henger sammen slik du tydeligvis tror det gjør. En "smart" psykopat er mer farlig enn en som ikke er like smart uavhengig om de er tilbøyelig for mord eller ikke. Jeg personlig ser ikke på drap som et "smart" fritidssysel men det er ikke min intelligens som stopper meg fra å ha begått drap. Jeg personlig ser verdien av menneske liv, også ditt, selv om du personlig ikke beriker mitt liv på noen positiv måte. Men jeg evner å se at drap bringer en form for verdi til andre. Dette er det som kalles motiv. Anonymkode: 3843f...582 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #30 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har alle ulike mål her i livet og ulikt moralsk kompass viss du leser deg litt opp om hva slike personlighets forstyrrelser går ut på. Hvilken underkategorier det er. Forskning rundt drap begått av personer med personlighetsforstyrrelser vil du sannsynligvis fort se at smart/intelligens og hvor vidt mann ville begått et drap ikke er 2 egenskaper som henger sammen slik du tydeligvis tror det gjør. En "smart" psykopat er mer farlig enn en som ikke er like smart uavhengig om de er tilbøyelig for mord eller ikke. Jeg personlig ser ikke på drap som et "smart" fritidssysel men det er ikke min intelligens som stopper meg fra å ha begått drap. Jeg personlig ser verdien av menneske liv, også ditt, selv om du personlig ikke beriker mitt liv på noen positiv måte. Men jeg evner å se at drap bringer en form for verdi til andre. Dette er det som kalles motiv. Anonymkode: 3843f...582 Vi har ulike moralske kompass, men det er nå engang slik at det finnes lover og regler og det er ganske dumt å drepe noen for egen vinnings, nytelses skyld. Det viser lav impulskontroll og manglende evne til konskvenstenkning. om du er smart begår du ikke slik handling med mindre den ytterst nødvendig. Nødverge, beskyttelse overlevelse. Du skal være bra dum om du har ellers har et behagelig liv, velger å drepe for å berike ditt eget liv. Da tar du unødvendige og dumme risikoer og ender opp med likesinnede og like korttenkte individer. eg har ytterst respekt for menneskeliv og kriminelle, mange bærer på historier og har sjeldent hatt annet valg. Det er mennesker med vonde liv som ikke ble møtt og fanget opp før det var forseint for de. Har ingen respekt for mennesker som tar menneskeliv fordi det var deres interesse. Synes du virkelig mennesker (som ellers har et behagelig liv) som dreper andre, gjerne flere fordi det gir dem noe ekstra, er en hobby/interesse, det blir en besettelse, er smarte? synes du mennesker som ikke klarer å kontrollere sin egen lave impulskontroll, som ødelegger andres liv, deres eget, er smarte? hvorfor dette behovet for å forsvare noe som uforsvarlig? Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #31 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen andre er som liker å se truecrime? En ting som alltid for meg til å reagere. Er at de fleste som blir intervjuet (politiet, kjenninger, familie, eksperter osv) beskriver den drapstiltalte/dømte psykopaten som ekstremt smart eller intelligent. Hvor smart må man egentlig være for å voldta å drepe sin egen familie? Når eg møter mennesker som eg anser som veldig smarte så tenker eg ikke, tipper han går hjem å dreper familien. psykopater er sosiale utskudd, avvik, altså sosialt og emosjonelt tilbakestående. de fremhever og gjerne hvor smarte de er med å skjule bevisene, han kuttet kroppene opp, begravde de i Hagen, dumpet liket i elv. Altså visst noen fortalte meg at det var dette de brukte fritiden sin på, hadde eg ikke tenkt wow, så smart, det skal eg og gjøre! hvorfor blir de fremhevet som overmennesker i slike dokumentarer? ofte avsluttes det med «he made one mistake» og det var det gjerne at han ikke klarte å drepe siste offeret som da ble et vitne. Really? For ellers var det kjempe smart å drepe familien. Noen andre som har reagert på dette, eller er det bare meg? Anonymkode: 4b299...89f Tror du skal sette deg inn i hva intelligens betyr. Anonymkode: 2718e...d8b 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #32 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tror du skal sette deg inn i hva intelligens betyr. Anonymkode: 2718e...d8b Hvordan da mener du? berik meg med din kunnskap! Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #33 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror du skal sette deg inn i hva intelligens betyr. Anonymkode: 2718e...d8b Støtter denne. Anonymkode: 3843f...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #34 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): hvorfor dette behovet for å forsvare noe som uforsvarlig? Anonymkode: 4b299...89f Og med dette spørsmålet avslører du at du ikke forstår hva intelligens er. Å ha høy intelligens betyr ikke at mann ikke kan gjøre noe som du ser på som uforsvarlig. Jeg forsvarer ikke drap, jeg anerkjenner at det finnes draps menn og draps kvinner som også besitter høy intelligens. Selv om mange likte å si på 90 tallet at "røykere er dumme", så har det opp igjen historien eksistert svært intelligente mennesker som røyker. Det ene utelukker ikke det andre. Samme med intelligens og drap. Anonymkode: 3843f...582 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #35 Del Skrevet 11. oktober 2024 Et tegn på lav intelligens er fornærme andres intelligens. har aldri påstått at eg intelligent, ei heller behov for det. Har mange grader og kunnskap, men ville aldri påstått eg er mer intelligent enn andre. Krever faktisk en dyp innsikt og en stor del kunnskap og anerkjenne at man alltid har noe lære. det krever svært lite kunnskap å dømme andre over en tråd på internett. Har faktisk lært at dette var en dum tråd å starte, burde på forhånd skjønt at den ville tiltrekke mennesker som mener de er smartere enn andre. Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #36 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et tegn på lav intelligens er fornærme andres intelligens. har aldri påstått at eg intelligent, ei heller behov for det. Har mange grader og kunnskap, men ville aldri påstått eg er mer intelligent enn andre. Krever faktisk en dyp innsikt og en stor del kunnskap og anerkjenne at man alltid har noe lære. det krever svært lite kunnskap å dømme andre over en tråd på internett. Har faktisk lært at dette var en dum tråd å starte, burde på forhånd skjønt at den ville tiltrekke mennesker som mener de er smartere enn andre. Anonymkode: 4b299...89f Nei den tiltrakk de som hadde en mening rundt ditt spørsmål men så ble du fryktelig kverulerende rundt din mening om at man umulig kan være smart og begå et drap. Da begynner man å lure på om du forstår ordets betydning og hva slike personlighetsforstyrrelser faktisk går ut på. Viss du er en person som søker kunnskap er det underlig at du ikke tar deg bryet med å lese deg litt opp før du fortsetter med en argumentasjon som ikke henger på greip. Selv har jeg mye å lære å søker stadig ny kunnskap om temaer jeg ikke vet så mye om før jeg er såpass bastant som deg i mine meninger. Jeg leser meg opp om forskning da jeg er fullstendig klar over at det er fagpersoner som besitter mer kunnskap enn meg. Jeg synser meg ikke frem om objektive spørsmål etter egen moralsk overbevisning. Dette er grunnen til at jeg vet mye om psykopati, sosiopater og den mildere varianten narsissist. Jeg har ved tidligere anledninger lest meg opp for å forstå hva dette er, hvordan det påvirker menneske som lider av dette og personene rundt. Personer med en form for dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser er like forskjellige som deg og meg da de først og fremst er individer og de vil besitte ulik grad av intelligens da en slik lidelse ikke begrenser noens intelligens. Du skal være meget glad for at de som jobber med etterforskning av alvorlig kriminalitet ikke tar utgangspunkt i at mordere og kriminelle er lite intelligente da det vil hindre en nyansert og god etterforskning. Hadde de ment dette ville mange flere gått fri etter alvorlig kriminalitet. Anonymkode: 3843f...582 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #37 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei den tiltrakk de som hadde en mening rundt ditt spørsmål men så ble du fryktelig kverulerende rundt din mening om at man umulig kan være smart og begå et drap. Da begynner man å lure på om du forstår ordets betydning og hva slike personlighetsforstyrrelser faktisk går ut på. Viss du er en person som søker kunnskap er det underlig at du ikke tar deg bryet med å lese deg litt opp før du fortsetter med en argumentasjon som ikke henger på greip. Selv har jeg mye å lære å søker stadig ny kunnskap om temaer jeg ikke vet så mye om før jeg er såpass bastant som deg i mine meninger. Jeg leser meg opp om forskning da jeg er fullstendig klar over at det er fagpersoner som besitter mer kunnskap enn meg. Jeg synser meg ikke frem om objektive spørsmål etter egen moralsk overbevisning. Dette er grunnen til at jeg vet mye om psykopati, sosiopater og den mildere varianten narsissist. Jeg har ved tidligere anledninger lest meg opp for å forstå hva dette er, hvordan det påvirker menneske som lider av dette og personene rundt. Personer med en form for dysfunksjonelle personlighetsforstyrrelser er like forskjellige som deg og meg da de først og fremst er individer og de vil besitte ulik grad av intelligens da en slik lidelse ikke begrenser noens intelligens. Du skal være meget glad for at de som jobber med etterforskning av alvorlig kriminalitet ikke tar utgangspunkt i at mordere og kriminelle er lite intelligente da det vil hindre en nyansert og god etterforskning. Hadde de ment dette ville mange flere gått fri etter alvorlig kriminalitet. Anonymkode: 3843f...582 Du forstår fremdeles ikke forskjellen på handling og individ. Smarte psykopater kan begå dumme handlinger på lik linje som andre mennesker. Du kaller meg kverulerende, men det er du som kverulerer med alle som har et ulikt standpunkt enn ditt eget. Det viser at du har lav selvinnsikt og kompetanse til å se andre perspektiver enn ditt eget. Eg har ikke motsagt at intelligente mennesker kan begå grusomme handlinger. Eg har poengtert at drap er meningsløst og dumt når motivene for handlingen er meningsløse (for folk flest). Det at du mener og cherrypicker forskning og teori du leser at det er legitim grunn, spiller faktisk ingen rolle. at den ikke henger på greip for deg viser at du har tunnelsyn eller at eg snakker over ditt hodet. om du er en av de etterforskere du snakker om (eller ønsker å bli det), så vet du vel og det finnes mennesker som underviser de og målet er da å se dette i samfunnsperspektiv. Kan lønne seg å løfte blikket, du har allerede et godt utgangspunkt (altså i forhold til din interesse for tema). Nå må du bare øve på å løfte blikket ditt, siden du allerede har en enorm forståelse for dette - dine ord, tenk hva du kan lære videre! Ville mest sannsynlig gitt deg stryk nå og anbefalt psykolog hjelp. For å legge saken død, så hadde ingen av din argumentasjon, lesning og kunnskap hjulpet deg i retten. Du kan argumentere til krampa tar deg, men endt bak lås og slå. Spiller ingen rolle hvor mye du vil forstå handlinger (som er fullstendig idiotiske) verdenssamfunnet har konkludert med at det uakseptabelt og begår du de handlingene vet vi alle hvor du hører hjemme. Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #38 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen andre er som liker å se truecrime? En ting som alltid for meg til å reagere. Er at de fleste som blir intervjuet (politiet, kjenninger, familie, eksperter osv) beskriver den drapstiltalte/dømte psykopaten som ekstremt smart eller intelligent. Hvor smart må man egentlig være for å voldta å drepe sin egen familie? Anonymkode: 4b299...89f Nå droppet jeg å sitere hele spørsmålet ditt. Men disse det lages true crime om, er jo de som har høy intelligens og står bak de drapene det er svært vanskelig og oppklare. At de aller fleste på denne kloden ser på mord som en gal handling betyr ikke at den som dreper er ikke er intelligent. Dette svaret liker tydeligvis ikke du. Du spurte om andre reagerte på at de beskrives som intelligente og det er ingen til nå som har sagt seg enig i at de stiller seg uenige i en slik beskrivelse selv om enn selv ikke støtter mord. Anonymkode: 3843f...582 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #39 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du forstår fremdeles ikke forskjellen på handling og individ. Smarte psykopater kan begå dumme handlinger på lik linje som andre mennesker. Du kaller meg kverulerende, men det er du som kverulerer med alle som har et ulikt standpunkt enn ditt eget. Det viser at du har lav selvinnsikt og kompetanse til å se andre perspektiver enn ditt eget. Eg har ikke motsagt at intelligente mennesker kan begå grusomme handlinger. Eg har poengtert at drap er meningsløst og dumt når motivene for handlingen er meningsløse (for folk flest). Det at du mener og cherrypicker forskning og teori du leser at det er legitim grunn, spiller faktisk ingen rolle. at den ikke henger på greip for deg viser at du har tunnelsyn eller at eg snakker over ditt hodet. om du er en av de etterforskere du snakker om (eller ønsker å bli det), så vet du vel og det finnes mennesker som underviser de og målet er da å se dette i samfunnsperspektiv. Kan lønne seg å løfte blikket, du har allerede et godt utgangspunkt (altså i forhold til din interesse for tema). Nå må du bare øve på å løfte blikket ditt, siden du allerede har en enorm forståelse for dette - dine ord, tenk hva du kan lære videre! Ville mest sannsynlig gitt deg stryk nå og anbefalt psykolog hjelp. For å legge saken død, så hadde ingen av din argumentasjon, lesning og kunnskap hjulpet deg i retten. Du kan argumentere til krampa tar deg, men endt bak lås og slå. Spiller ingen rolle hvor mye du vil forstå handlinger (som er fullstendig idiotiske) verdenssamfunnet har konkludert med at det uakseptabelt og begår du de handlingene vet vi alle hvor du hører hjemme. Anonymkode: 4b299...89f Jeg har vært i retten 5 ganger og vunnet vær gang. Klart meg helt fint med min argumentasjon uten at krampa har tatt meg. Ingenting med din argumentasjon gir grunnlag for at din påstand i åpnings innlegget ditt er riktig. Venter fortsatt.. Å angripe meg og anbefale meg psykologisk hjelp osv gir ikke deg rett. Anonymkode: 3843f...582 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #40 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå droppet jeg å sitere hele spørsmålet ditt. Men disse det lages true crime om, er jo de som har høy intelligens og står bak de drapene det er svært vanskelig og oppklare. At de aller fleste på denne kloden ser på mord som en gal handling betyr ikke at den som dreper er ikke er intelligent. Dette svaret liker tydeligvis ikke du. Du spurte om andre reagerte på at de beskrives som intelligente og det er ingen til nå som har sagt seg enig i at de stiller seg uenige i en slik beskrivelse selv om enn selv ikke støtter mord. Anonymkode: 3843f...582 Nei, tenker det er lite allmennpreventiv å kalle en så meningsløs handling som mord intelligent. at smarte mennesker kan begå dumme handlinger er noe annet. Trur ikke mordere som er klar over konsekvensene av sine handlinger ville kalt det smart, men heller ville det kalt det, det dummeste de noensinne har gjort - og noe de angrer dypt på. Det er vel for øvrig ganske dumt å utføre en handling som resten av verdenssamfunnet anser som gal. Anonymkode: 4b299...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå