AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Hvilke tiltak har hjulpet deg mest for å takle utfordringene som følger med ADHD? Hvordan opplever du symptomene, og hva er dine beste råd for å takle dem? Mvh en annen med ADHD som sliter litt her 😆 Anonymkode: 4af18...926
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 Forutsigbarhet og rutine er alfa og omega 👌 Anonymkode: e5a61...987 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Memo-planner fra hjelpemiddelsentralen er et bra verktøy for meg for vedlikehold på huset. Jeg har sjekklister på den med husarbeid på faste dager i uken. Det aller viktigste for meg er overraskende nok å begrense meg. Å ikke gjøre MER enn det som står på den lista, som brenner meg ut. Jeg vil gjerne gjøre «alt», og det er ikke bærekraftig i lengden. Gjør jeg bare de tingene som står på lista for den dagen så får jeg mestringsfølelse og det føles aldri uoverkommelig lenger. Når det gjelder andre ting, som følelsesregulering, overtenking osv så er det kun medisiner som hjelper for meg. Har gått i (privat) terapi i 9 år, uten at vi har fått kontroll på det før jeg fikk riktige medisiner. Anonymkode: 1eac2...4b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 Nok søvn. Nok mat. Rutiner. Anonymkode: e87d7...762 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 Mine største utfordringer med ADHD er tvangstanker/tankekjør, som igjen gir insomnia, angst, og utmattelse. Det viktigste for meg her er kosthold, aktivitet, og fokus på pust for å roe ned. Jeg kan ikke skru av tankekjøret, så jeg prøver å fokusere på andre ting som er mindre energikrevende. F.eks si alfabetet rolig, eller telle til 100. Og gjenta. Anonymkode: 9b088...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Ikke hør på de som anbefaler deg å ruse deg er mitt råd. De ignorerer statistikk og det faktum at narkotika helt beviselig forverrer symptomer og sykdomsforløp over tid. Anonymkode: d6a97...410 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke hør på de som anbefaler deg å ruse deg er mitt råd. De ignorerer statistikk og det faktum at narkotika helt beviselig forverrer symptomer og sykdomsforløp over tid. Anonymkode: d6a97...410 Enig. Å begynne med cannabis kan lett føre til sterke rusproblematikk. Har flere venner fra skoletida med ADHD som begynte slik, og havnet på kjøret med langt sterkere stoffer. Samtlige er uføre i dag, og har fått vedvarende problemer med rusmidler. Anonymkode: 9b088...c3b 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. Å begynne med cannabis kan lett føre til sterke rusproblematikk. Har flere venner fra skoletida med ADHD som begynte slik, og havnet på kjøret med langt sterkere stoffer. Samtlige er uføre i dag, og har fått vedvarende problemer med rusmidler. Anonymkode: 9b088...c3b Jepp. Har selv ADHD og kan fortelle en del om det jeg har lært både anekdotisk og i behandlingsløp. Anonymkode: d6a97...410 2
lillevill Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke tiltak har hjulpet deg mest for å takle utfordringene som følger med ADHD? Hvordan opplever du symptomene, og hva er dine beste råd for å takle dem? Mvh en annen med ADHD som sliter litt her 😆 Anonymkode: 4af18...926 Jeg har adhd og sliter med struktur. Og merkelig nok er dette min superkraft. Jeg er den kjappeste på jobben til å lage et oversiktlig hierarki og jeg jobber med å rydde opp i visuelle fremstillinger av store mengder tekst og informasjon. Tenk at det skulle jeg være så god til da, med adhd? Det er helt motsatt av det jeg fikk vite av min forrige leder som sa at "du kan ikke.." jo jeg kan og jeg er dritgo. Men jeg tar aduvanz. Og mat med masse næring er viktig. Å bruke kalender er viktig. Ta opp møter du deltar i slik at du kan lytte om du ikke får med deg alt. Da slapper du av og stresser ned. Tren. Og husk, de mest kreative og suksessfulle folkene på jorda har adhd. Og husk. Du ha rne superhjerne som passer til lederskap og typ jobber der du må handle kjapt basert på erfaring og kunnskap. Endret 11. oktober 2024 av lillevill 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 Kalender. Fordel ting jevnt utover i uka/ måneden, slik at du ikke brenner deg ut. Kalender er gull verd. Og påminnelser. Anonymkode: 31b55...829 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 Trening og kosthold er alfaomega.Endring i kosthold hadde god effekt på meg. Anonymkode: bba12...728 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Trening og kosthold er alfaomega.Endring i kosthold hadde god effekt på meg. Anonymkode: bba12...728 Enig. Samt b12 sprøyter/tilskudd. Mange med ADHD ligger i nedre del av normalen, og kan ha godt av mer optimale nivåer. Få leger har fokus på det, dessverre. Vi brenner jo opp lageret med kronisk stress, og b12 er uhyre viktig for nervesystem og mental helse. Nå er det andre ting som også er viktig, men ikke alt kan fanges opp med vanlige blodprøver. Jeg har fokus på mye animalsk kost (rene råvarer, ikke noe prosessert). Anonymkode: 9b088...c3b 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #13 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke tiltak har hjulpet deg mest for å takle utfordringene som følger med ADHD? Hvordan opplever du symptomene, og hva er dine beste råd for å takle dem? Mvh en annen med ADHD som sliter litt her 😆 Anonymkode: 4af18...926 Trening og turer i fjellet. Anonymkode: a8e5a...579 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilke tiltak har hjulpet deg mest for å takle utfordringene som følger med ADHD? Hvordan opplever du symptomene, og hva er dine beste råd for å takle dem? Mvh en annen med ADHD som sliter litt her 😆 Anonymkode: 4af18...926 Er det tankekjør du sliter med?Eller generelt uro? Anonymkode: bba12...728
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Skrevet 11. oktober 2024 Det beste: rutiner og vaner. Jeg er elendig på å lage dem selv så for meg er jobb helt nødvendig. Har jeg ikke det, gjør jeg ingenting, mens hodet går på høygir. Takler utfordringer med adhd på jobb ved å ha ALT i kalender. Det ser ut som jeg aldri har pause, men alle oppgaver brytes ned i så mange deler at kalenderen er stappfull av enkle ting som andre ellers husker. Hjemme har jeg ikke funnet noen god løsning ennå. Trening er viktig. Jeg har mye uro, og et høyt angstnivå pga adhd. Trening letter på dette trykket. Opp i puls. Kommer meg ikke på trening hvis jeg ikke drar rett fra en annen aktivitet. Alle mine grep handler om aktivisering. Hvis jeg ikke tar disse blir jeg sittende rett opp og ned i sofaen og fikle med håret mitt og dagdrømme og fantasere. Dette kan jeg gjøre i flere timer. Av en eller annen grunn er det veldig stimulerende, men man føler seg jo totalt ubrukelig. Anonymkode: 3fca6...32c 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det beste: rutiner og vaner. Jeg er elendig på å lage dem selv så for meg er jobb helt nødvendig. Har jeg ikke det, gjør jeg ingenting, mens hodet går på høygir. Takler utfordringer med adhd på jobb ved å ha ALT i kalender. Det ser ut som jeg aldri har pause, men alle oppgaver brytes ned i så mange deler at kalenderen er stappfull av enkle ting som andre ellers husker. Hjemme har jeg ikke funnet noen god løsning ennå. Trening er viktig. Jeg har mye uro, og et høyt angstnivå pga adhd. Trening letter på dette trykket. Opp i puls. Kommer meg ikke på trening hvis jeg ikke drar rett fra en annen aktivitet. Alle mine grep handler om aktivisering. Hvis jeg ikke tar disse blir jeg sittende rett opp og ned i sofaen og fikle med håret mitt og dagdrømme og fantasere. Dette kan jeg gjøre i flere timer. Av en eller annen grunn er det veldig stimulerende, men man føler seg jo totalt ubrukelig. Anonymkode: 3fca6...32c Føler med deg,idag er jeg helt på tuppa.Finner ikke roen,sittrer i kroppen og er trist,forbanna,urolig,har mest lyst til å grine men får det ikke til.Begeret er helt fullt nå,slitsomt. Anonymkode: bba12...728 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 Bruk kalender på mobilen med varsel, skriv lister, feks handlelister. Problemet mitt er å bruke lister jeg har skrevet. Det må øves på! Ikke ha for mye avtaler i løpet av uken. Avtaler kan legges en time senere enn det jeg tenker jeg rekker. Om jeg tror kl 16 passer, avtaler jeg 17 i stedet. Er alltid forsinket eller bruker tid på å lete etter noe ++. Gi beskjed om diagnose til familie, venner, bekjente, jobb. Jeg vet mange lurte litt før jeg fikk diagnose. De er mer forståelsesfull nå. Feks kan venner ringe når vi har avtale og spørre om jeg er klar til oppgitt tid. I stedet for å bli irritert fordi jeg er sen. Dette går begge veier, men kjekt når de innimellom spør. Prøver å skjerpe meg, men funker ikke alltid. Anonymkode: 18c7e...5e2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bruk kalender på mobilen med varsel, skriv lister, feks handlelister. Problemet mitt er å bruke lister jeg har skrevet. Det må øves på! Ikke ha for mye avtaler i løpet av uken. Avtaler kan legges en time senere enn det jeg tenker jeg rekker. Om jeg tror kl 16 passer, avtaler jeg 17 i stedet. Er alltid forsinket eller bruker tid på å lete etter noe ++. Gi beskjed om diagnose til familie, venner, bekjente, jobb. Jeg vet mange lurte litt før jeg fikk diagnose. De er mer forståelsesfull nå. Feks kan venner ringe når vi har avtale og spørre om jeg er klar til oppgitt tid. I stedet for å bli irritert fordi jeg er sen. Dette går begge veier, men kjekt når de innimellom spør. Prøver å skjerpe meg, men funker ikke alltid. Anonymkode: 18c7e...5e2 Gode ideer. Husk også å si til andre at du kommer "rundt da" eller mellom da og da i stedet for klokkeslett du alltid bryter. Sparer deg for mye dårlig samvittighet og skam. Anonymkode: 3fca6...32c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det tankekjør du sliter med?Eller generelt uro? Anonymkode: bba12...728 Det er begge deler. Tankekjør som aldri stopper og følelse av uro i hele kroppen, klarer ikke å sitte i ro eller få sove selv om jeg egentlig er utmattet. Ts Anonymkode: 4af18...926
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Skrevet 11. oktober 2024 Tuusen takk for mange gode svar her ❤️ Dere som skriver at kosthold hjelper, hva slags kosthold har dere? Ser det er en som skriver at mer kjøtt hjelper, jeg merker selv også at det å spise mer kjøtt roer ned noe i kroppen min litt, men synes det er vanskelig siden jeg ikke liker kjøtt. Men kanskje litt tilskudd av B12 kan hjelpe? Visste ikke at det er relatert til ADHD-symptomene. Ts Anonymkode: 4af18...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå