Gå til innhold

Gode karakterer på bachelor betyr at man ikke kan ha ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri skrevet at alt ordner seg om jeg tar en pille. Så fint om du kutter ut stråmennene. 

Du kunne like gjerne skrevet at du  har sittet i fengsel så derfor kjenner du loven bedre enn en dommer. Det at du har ADHD-diagnosen gjør deg selvsagt ikke kompetent til å avgjøre om jeg burde utredes for ADHD. Jeg har også som nevnt både en fastlege og en psykolog som driver med ADHD-utredning som mener at jeg burde utredes. Så det er langt fra åpenbart at jeg ikke burde ha utredning. 

Takk!

TS

Anonymkode: 77720...375

Det var virkelig det du skreiv jo. Du håpet på å få diagnosen, slik at du kunne få medisiner for at du skulle kunne stå i jobb.

Anonymkode: acaa0...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var virkelig det du skreiv jo. Du håpet på å få diagnosen, slik at du kunne få medisiner for at du skulle kunne stå i jobb.

Herregud, får du dopamin av å krangle? 

Det er vesentlig forskjellig på å "ta ei pille og alt er løst", slik du uttrykket det, og det å teste ut medisiner over tid. Det er åpenbart ikke løst på verken 1 eller 2 uker, og det har aldri TS sagt heller. Slutt med kveruleringen. 

Anonymkode: fdc47...bbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da vitterlig ikke det TS sier heller! Hun vet nok veldig godt at utprøving av medisiner og doser faktisk tar tid, poenget er at medisiner kan være det som faktisk gjør at hun kan være i arbeid på sikt! 

Slutt å kveruler så forbanna mye. 

Oi så sinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. 

I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid.  Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde  flere ganger.  Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. 

Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer.  DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. 

Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. 

DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. 

Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. 

Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. 

Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og  ingen la inn mye innsats.

Hæ man kan da fint få gode karakterer fordet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi snakket aldri om ADHD da jeg var hos DPS.  Jeg antok at symptomene hang sammen med depresjonen og vi jobbet ut fra det. Men som sagt så løste aldri problemene seg og det er derfor jeg nå tenker ADHD. 

Vi snakket ikke om at konsentrasjonsproblemene også var der da jeg var lykkelig. For jeg tenkte ikke over det da jeg gikk til psykolog pga depresjon.  Det er også delvis derfor jeg mener det ikke er slik at ADHD-en ville blitt oppdaget da jeg gikk til psykolog. For vi diskuterte aldri muligheten for ADHD. Vi jobbet kun utfra at jeg slet med depresjon.

Da jeg gikk til fastlegen nå nylig fordi jeg trodde jeg kunne ha ADHD så fikk jeg et skjema med flere spørsmål rundt ADHD-symptomer. Jeg hadde aldri fått noen av de spørsmålene da jeg gikk til psykologen for depresjonen. Så etter min mening så hadde aldri psykologen fått noe av informasjonen som brukes til å vurdere om pasienten kan ha ADHD og bør utredes. 

TS

Men du skrev jo nettopp at de burde vite om problemene dine... Hvordan mener du de vurde vite om konsentrasjonsproblemer om du ikke snakket om det?

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå har jeg vært i systemet tidligere. Så etter min mening så burde de vite om problemene mine. Men de vektlegger etter min mening feil ting. De vektlegger bachelorgraden og depresjonen min og ikke at jeg har slitt hele livet med konsentrasjonen. 

TS

De vektlegger det du selv tar opp som problemer. De kan ikke gjette seg frem til hvor mye konsentrasjonen har påvirket deg om du ikke forteller det.

Anonymkode: 1cc6a...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har vært feildiagnosert med angst og depresjon mang en gang gjennom mange år, TS. Ingen leger eller terapeuter har fanget opp essensen av problemet. Så kom jeg til en privat psykiater, som fort fanget opp ADHD. Det var ikke mine tanker at jeg kunne ha det, fordi jeg har ikke hyperaktivitet. Men da jeg lærte mer om omfanget av ADHD, så gikk det opp en hel del lys.

Så bare kjemp for å få igjennom en utredning. Har du tatt RAADS testen? Jeg scora veldig høyt på den, og trodde derfor jeg var på spekteret. Men har skjønt at ADHD også kan gi utslag. Nå er det ikke noe fasit da, man kan ha høyt score uten å ha noen av delene. Men det kan likevel greit å ha med.  

Takk! 

Jeg har tatt RAADS-testen. Jeg scoret på noen av tingene. Men jeg scoret ikke høyt nok til å få autisme diagnosen og siden det ikke var med de sosiale evnene jeg slet så kom psykologen til at jeg ikke har autisme. Jeg slet aldri sosialt som barn. Jeg har slitt nå som voksen, men det vil jeg si er pga skammen over å ikke klare livet. Det er ikke gøy å invitere folk hjem når man som 40-åring bor på hybel. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du skrev jo nettopp at de burde vite om problemene dine... Hvordan mener du de vurde vite om konsentrasjonsproblemer om du ikke snakket om det?

De vektlegger det du selv tar opp som problemer. De kan ikke gjette seg frem til hvor mye konsentrasjonen har påvirket deg om du ikke forteller det.

Anonymkode: 1cc6a...c1c

Nå tror jeg vi snakker forbi hverandre. Mulig jeg har vært uklar eller skrevet noe som er feil, men slik jeg ser det så har jeg skrevet 2 ting.

1) DPS visste at jeg slet med konsentrasjonsproblemer i voksenlivet. 

2) DPS visste ikke om jeg slet med konsentrasjonsproblemer som barn. 

Det er ingen selvmotsigelse her. For begge påstanden kan være sanne og de er sanne. . 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du greier å kjempe deg igjennom systemet og får den utredningen du trenger. 😊

Selv ga jeg opp etter tre forsøk, med flere dumme årsaker for avslag. "Du har allerede diagnoser"- de er 20 år gamle. "En alvorlig diagnose vil være til hinder for visse yrkesvalg, slik som i militæret" - jeg er en 50 år gammel bibliotekar. "Det vil være til hinder hvis jeg ønsker å ta lastebilsertifikat eller andre sertifikat" - holder lenge med å kunne kjøre bil. Og til slutt var det at de ikke hadde kapasitet til å utrede voksne.

Har heldigvis en lokal behandler/samtaleterapeut som skjønner hva jeg sliter med, og hjelper meg uavhengig av diagnoser. 

Anonymkode: f8173...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at fullførte studier skal tale imot en ADHD-diagnose, uansett karakterer. Karakterene sier feks ingen ting om hvor mye tid du har brukt på å komme igjennom stoffet, og hva det har vært på bekostning av. Hvis du feks bruker 12 timer på noe medstudentene dine bruker 7 timer på, betyr jo ikke karakterene noe som helst, fordi de ikke gjenspeiler at du velger å ofre fritid for en bedre sluttkarakter. 

Jeg er lege og har selv ADHD - og jeg kjenner flere andre leger med ADHD. Har også en venninne med ADHD som er psykolog, samt en eks-kjæreste med svært uttalt ADHD som er ingeniør. Mestringsstrategier, intelligens og medisinsk behandling er eksempler på ting som kan gjøre at man kan komme igjennom lange eller tøffe utdannelser, selv med en ADHD-diagnose. Men som du selv nevner, så er det jo mange tilstander som kan gi nedsatt konsentrasjon, indre uro osv. Håper i hvert fall at det ordner seg for deg, på den ene eller andre måten🫶🏻

Anonymkode: 03dbb...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud, får du dopamin av å krangle? 

Det er vesentlig forskjellig på å "ta ei pille og alt er løst", slik du uttrykket det, og det å teste ut medisiner over tid. Det er åpenbart ikke løst på verken 1 eller 2 uker, og det har aldri TS sagt heller. Slutt med kveruleringen. 

Takk!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du greier å kjempe deg igjennom systemet og får den utredningen du trenger. 😊

Selv ga jeg opp etter tre forsøk, med flere dumme årsaker for avslag. "Du har allerede diagnoser"- de er 20 år gamle. "En alvorlig diagnose vil være til hinder for visse yrkesvalg, slik som i militæret" - jeg er en 50 år gammel bibliotekar. "Det vil være til hinder hvis jeg ønsker å ta lastebilsertifikat eller andre sertifikat" - holder lenge med å kunne kjøre bil. Og til slutt var det at de ikke hadde kapasitet til å utrede voksne.

Har heldigvis en lokal behandler/samtaleterapeut som skjønner hva jeg sliter med, og hjelper meg uavhengig av diagnoser. 

Anonymkode: f8173...1f7

Takk! Leit å høre at du fikk avslag og spesielt med de begrunnelsene! 

Nå skal jeg snakke med fastlegen min neste uke.  Da skal jeg spørre om  å få se søknaden og så skal jeg prøve å få spisset søknaden slik det kommer helt klart frem hva jeg sliter med. 

Jeg har ikke tenkt til å gi meg helt uten kamp. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er bare tull at fullførte studier skal tale imot en ADHD-diagnose, uansett karakterer. Karakterene sier feks ingen ting om hvor mye tid du har brukt på å komme igjennom stoffet, og hva det har vært på bekostning av. Hvis du feks bruker 12 timer på noe medstudentene dine bruker 7 timer på, betyr jo ikke karakterene noe som helst, fordi de ikke gjenspeiler at du velger å ofre fritid for en bedre sluttkarakter. 

Jeg er lege og har selv ADHD - og jeg kjenner flere andre leger med ADHD. Har også en venninne med ADHD som er psykolog, samt en eks-kjæreste med svært uttalt ADHD som er ingeniør. Mestringsstrategier, intelligens og medisinsk behandling er eksempler på ting som kan gjøre at man kan komme igjennom lange eller tøffe utdannelser, selv med en ADHD-diagnose. Men som du selv nevner, så er det jo mange tilstander som kan gi nedsatt konsentrasjon, indre uro osv. Håper i hvert fall at det ordner seg for deg, på den ene eller andre måten🫶🏻

Anonymkode: 03dbb...d22

Takk!

Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Hæ man kan da fint få gode karakterer fordet 

Takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Oi så sinna.

Oi så passiv aggressiv.

Anonymkode: 91b91...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode karakterer og god utdannelse, klarer mer enn 100% jobb, unger osv. Har diagnosen alikevel. Det er bare tull at de sier slikt. 

Anonymkode: 3aed3...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. 

I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid.  Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde  flere ganger.  Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. 

Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer.  DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. 

Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. 

DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. 

Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. 

Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. 

Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og  ingen la inn mye innsats.

Jeg orker ikke lese hele tråden men tar utgangspunkt i dette innlegget.

Veldig leit at du fikk avslag og vil bare si at det er fult mulig å få gode karakterer og fullføre utdanning med adhd uten medisiner. Har en tenåring med gode karakterer på skolen minus 2 fag.

Har selv fullført flere utdanninger og synes det er lettere å være student i selvvalgt grad enn å fullføre vgs.

Vi er mange med adhd som også har høy intelligens og vi går dessverre ofte under radaren.  For ikke å snakke om hvor lett vi med adhd setter oss inn i ting vi finner interessant.

Veldig leit at du sliter slik med jobb og at de skylder på depresjon uten å gi deg muligheten for utredning. Men ved en adhd utredning så skal andre forklaringer (andre mulige diagnoser) utelukkes før de konkluderer med adhd dette er en del av utredningsprossessen. Jeg ville takket ja til disse samtalene og tatt det derifra. Kanskje disse samtalene kan avdekke noe som gir deg muligheten til å bli vurdert på nytt. Ikke gi opp.

Anonymkode: eb978...b59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg orker ikke lese hele tråden men tar utgangspunkt i dette innlegget.

Veldig leit at du fikk avslag og vil bare si at det er fult mulig å få gode karakterer og fullføre utdanning med adhd uten medisiner. Har en tenåring med gode karakterer på skolen minus 2 fag.

Har selv fullført flere utdanninger og synes det er lettere å være student i selvvalgt grad enn å fullføre vgs.

Vi er mange med adhd som også har høy intelligens og vi går dessverre ofte under radaren.  For ikke å snakke om hvor lett vi med adhd setter oss inn i ting vi finner interessant.

Veldig leit at du sliter slik med jobb og at de skylder på depresjon uten å gi deg muligheten for utredning. Men ved en adhd utredning så skal andre forklaringer (andre mulige diagnoser) utelukkes før de konkluderer med adhd dette er en del av utredningsprossessen. Jeg ville takket ja til disse samtalene og tatt det derifra. Kanskje disse samtalene kan avdekke noe som gir deg muligheten til å bli vurdert på nytt. Ikke gi opp.

Anonymkode: eb978...b59

Tusen takk. Er enig i at depresjon må utelukkes som forklaring for at jeg skal få ADHD-diagnose. Men det er jo også derfor jeg ønsker ADHD-utredning. For jeg synes ikke det er bevist at konsentrasjonsvanskene mine kun henger sammen med depresjonen når jeg aldri har vært utredet for ADHD og psykologen som hjalp meg med depresjonen aldri sjekket meg for ADHD. 

Jeg vurderer å ta samtale-terapi på nytt. Jeg skal tenke over det denne helga. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er typisk å tenke at ADHD er hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer. Men det er jo egentlig en reguleringsvanske. Du kan jo drodle litt med deg selv om hvorvidt du sliter med å regulere følelser, energi, søvn, sosialt, fokus og interesser. Depresjon er desverre bare en kjip bi-effekt av ADHD.

Anonymkode: ba60a...eca

Jeg vet ikke om jeg har ADHD. Det er derfor jeg vil utredes. Jeg vet ikke helt hva du mener med "reguleringsvansker". Hva er forskjell på å regulere fokus og å ha konsentrasjonsvanske?

Hva mener du med å regulere følelser, energi, søvn fokus og interesser? Hva vil det si for de ulike kategoriene? 

Jeg vil heller ikke si at jeg med en gang jeg fikk konsentrasjonsproblemer tenkte ADHD. Jeg er 40 år. Konsentrasjonsproblemene har jeg hatt i minst 20 år og muligens lenger. Tenkte aldri ADHD før for noen måneder siden. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja det er helt fryktelig at det er sånn det skal være. 

Det finnes forresten folk som hjelper med å skrive klager. Vet ikke hva det koster, men kan ikke være all verden. Googlet og fant denne, der koster det 1500: https://www.adhdressurssenter.no/klage

Kan kanskje være vel anvendte penger. Fastleger er ikke så spesialiserte i dette. 

Anonymkode: 409a0...fc6

Vet jeg har svart på dette innlegget før og om fastlegen min ikke klarer å skrive en bedre søknad når jeg møter han neste uke skal jeg vurdere å betale noen for å skrive søknaden min. Men synes det er trist det har blitt slik at man må betale noen 1500 kroner for å skrive en søknad som fastlegen i utgangspunktet skulle klare å skrive selv. Det fører som  bare til enda større klasseskille. 

For meg er 1500 kroner MYE penger. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg har ADHD. Det er derfor jeg vil utredes. Jeg vet ikke helt hva du mener med "reguleringsvansker". Hva er forskjell på å regulere fokus og å ha konsentrasjonsvanske?

Hva mener du med å regulere følelser, energi, søvn fokus og interesser? Hva vil det si for de ulike kategoriene? 

Jeg vil heller ikke si at jeg med en gang jeg fikk konsentrasjonsproblemer tenkte ADHD. Jeg er 40 år. Konsentrasjonsproblemene har jeg hatt i minst 20 år og muligens lenger. Tenkte aldri ADHD før for noen måneder siden. 

TS

Jeg er ikke den du siterte, men for meg i alle fall så kan jeg fort bli overveldet av følelser, blir liksom ikke bare “litt sur“ jeg blir forbanna, og blir jeg lei meg kan det treffe hardt. Jeg har periodevis søvnvansker, fordi jeg har så sinnsykt mye ”bråk“ oppe i hodet mitt (tusenvis av forskjellige tanker på engang, minner, musikk, alt mulig) som gjør at jeg ikke får fred nok til å sovne. Interessene mine skifter fort, går liksom fra å hyperfiksere på en ting for en periode, så går jeg lei av den tingen og går på neste. 

Angående det med fokus.. For meg er det sånn, for eksempel, hvis noen snakker med meg om noe som ikke interesserer meg så sliter jeg med å holde fokus, slik at jeg bare ”spacer ut“ og nikker uten at jeg får med meg et eneste ord. Må liksom virkelig holde meg i nakken for å følge med. Hvis jeg ser en film som ikke fenger meg så spacer jeg ut og tenker på helt andre ting (dagdrømmer), MEN - hvis filmen fenger meg så blir jeg så oppslukt at jeg får ikke med meg noe av det som foregår rundt meg, får ikke med meg om noen snakker til meg, alt mitt fokus er rettet på filmen. 

Mitt manglende fokus gjør også at jeg konstant glemmer ting, mister nøkler, bankkort, lader, glemmer hvor jeg gjør av ting. Begynner på en oppgave (rydde kjøkkenet f.eks) blir distrahert og begynner på en annen oppgave (vaske klær) og sånn går det frem til jeg har en haug med halvferdige oppgaver 🥲 

Anonymkode: 02e59...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterte, men for meg i alle fall så kan jeg fort bli overveldet av følelser, blir liksom ikke bare “litt sur“ jeg blir forbanna, og blir jeg lei meg kan det treffe hardt. Jeg har periodevis søvnvansker, fordi jeg har så sinnsykt mye ”bråk“ oppe i hodet mitt (tusenvis av forskjellige tanker på engang, minner, musikk, alt mulig) som gjør at jeg ikke får fred nok til å sovne. Interessene mine skifter fort, går liksom fra å hyperfiksere på en ting for en periode, så går jeg lei av den tingen og går på neste. 

Angående det med fokus.. For meg er det sånn, for eksempel, hvis noen snakker med meg om noe som ikke interesserer meg så sliter jeg med å holde fokus, slik at jeg bare ”spacer ut“ og nikker uten at jeg får med meg et eneste ord. Må liksom virkelig holde meg i nakken for å følge med. Hvis jeg ser en film som ikke fenger meg så spacer jeg ut og tenker på helt andre ting (dagdrømmer), MEN - hvis filmen fenger meg så blir jeg så oppslukt at jeg får ikke med meg noe av det som foregår rundt meg, får ikke med meg om noen snakker til meg, alt mitt fokus er rettet på filmen. 

Mitt manglende fokus gjør også at jeg konstant glemmer ting, mister nøkler, bankkort, lader, glemmer hvor jeg gjør av ting. Begynner på en oppgave (rydde kjøkkenet f.eks) blir distrahert og begynner på en annen oppgave (vaske klær) og sånn går det frem til jeg har en haug med halvferdige oppgaver 🥲 

Anonymkode: 02e59...878

Takk for svar. Jeg har er ikke en som blir veldig lei meg eller veldig sur.  Tror ikke jeg sliter unormalt med søvn heller.

Filmer har jeg faktisk aldri klart å se i ett strekk. Jeg må alltid ta pauser. Jeg pleide å like at det var mange reklamepauser i film på TV fordi da fikk jeg en pause. 

Vet en del med ADHD og autisme klarer å hyperfokusere. Jeg har aldri klart noe slik. Uansett hvor mye jeg ønsker å se filmen så klarer jeg ikke å se en film i ett strekk. Om jeg ELSKER filmen så vandrer tankene da også, men da om filmens innhold.  Jeg lever meg inn i filmen og tenker over hva jeg ville gjort om jeg var karakteren. I tillegg spoler jeg hele tiden tilbake i filmen fordi jeg gikk glipp av en kommentar eller tok ikke en referanse.  Desto mer jeg liker filmen desto oftere vil jeg spole tilbake scener for å være sikker på at jeg får med meg alt. 

Jeg vil ikke si jeg mister ting ofte. Kanskje fordi jeg  har brikker som kan spores opp med mobilen  i lommeboka og nøkkelknippet slik  at jeg alltid finner dem. I tillegg til at jeg ringer opp mobiltelefonen når jeg lurer på hvor den er. Så jeg  finner alltid nøkkelknippe, bankkort og mobiltelefonen.  Ladere har jeg alltid  på samme stedet så de kan jeg ikke miste. 

Dette med å starte på en oppgave og så begynne på noe annet kjenner jeg VELDIG godt igjen. Det er også noe som påvirker meg i jobben fordi det fører til at jeg prioriterer tiden min helt feil. Om 1 oppgave har høyest prioritert så  er det fortsatt noe i meg som sier at jeg må  begynne på en annen oppgave før jeg gjør ferdig den oppgaven sjefen egentlig har sagt har høyest prioritet.  Samme gjelder husarbeid. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Med reguleringsvansker mener jeg problemer med å regulere seg selv i hverdagen. Sliter du for eksempel med følelser (overreagerer, "drama queen", overtenker), søvn (dårlig struktur på døgnet, innsovning, oppvåkninger), rutiner (middagstid, aktiviteter for barna, husarbeid), sosialt (angst, nervøsitet, utstøtt, oppfattes som "for mye") og fokus (konsentrasjon, hva er viktig/uviktig, dato, tid). Adhd gjør at man lettere blir overstimulert og overveldet av hverdagen, og at oppgaver som ikke er lystbetont krever ekstremt mye av oss (sammenlignet med vanlige hjerner) som gjør at man ender oftere opp som utbrent.

Det jeg mener er at du kanskje skulle notert ned litt andre aspekter av livet ditt, og ikke kun fokusert på konsentrasjonsvansker. Stor sannsynlighet for at fastlege og dps ville sett det hensiktsmessig å utrede deg for adhd dersom flere typiske adhd-symptomer preger livet ditt. Depresjon er desverre en bi-effekt av adhd. Vi har lave nivåer av dopamin, serotonin og melantonin, og også større risiko for generell vitaminmangel. Legg til søvnproblemer og sosiale problemer så har man litt av en cocktail.

Det er mange som har blitt feildiagnostisert som bipolar feks, men som ved senere evaluering har endt opp med adhd diagnose.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med reguleringsvansker mener jeg problemer med å regulere seg selv i hverdagen. Sliter du for eksempel med følelser (overreagerer, "drama queen", overtenker), søvn (dårlig struktur på døgnet, innsovning, oppvåkninger), rutiner (middagstid, aktiviteter for barna, husarbeid), sosialt (angst, nervøsitet, utstøtt, oppfattes som "for mye") og fokus (konsentrasjon, hva er viktig/uviktig, dato, tid). Adhd gjør at man lettere blir overstimulert og overveldet av hverdagen, og at oppgaver som ikke er lystbetont krever ekstremt mye av oss (sammenlignet med vanlige hjerner) som gjør at man ender oftere opp som utbrent.

Det jeg mener er at du kanskje skulle notert ned litt andre aspekter av livet ditt, og ikke kun fokusert på konsentrasjonsvansker. Stor sannsynlighet for at fastlege og dps ville sett det hensiktsmessig å utrede deg for adhd dersom flere typiske adhd-symptomer preger livet ditt. Depresjon er desverre en bi-effekt av adhd. Vi har lave nivåer av dopamin, serotonin og melantonin, og også større risiko for generell vitaminmangel. Legg til søvnproblemer og sosiale problemer så har man litt av en cocktail.

Det er mange som har blitt feildiagnostisert som bipolar feks, men som ved senere evaluering har endt opp med adhd diagnose.

Ønsker deg lykke til!

Takk for svar!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...