AnonymBruker Skrevet 11. oktober #61 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den røde tråden i alt du nevner er konsentrasjon, men kriteriene for ADHD er mer enn konsentrasjonsproblemer. Anonymkode: acaa0...d42 Nå skal ikke du utrede henne da. Anonymkode: 91b91...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #62 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den røde tråden i alt du nevner er konsentrasjon, men kriteriene for ADHD er mer enn konsentrasjonsproblemer. Anonymkode: acaa0...d42 Hva er poenget ditt? Jeg har aldri sagt jeg har ADHD. Spørsmålet er om jeg kan ha ADHD. Med mindre du kan forklare hvordan jeg garantert ikke har ADHD så skjønner jeg ikke hvor du vil. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #63 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå skal ikke du utrede henne da. Anonymkode: 91b91...fba Nettopp. Det er også utredning hos DPS jeg ber om. Jeg har aldri sagt jeg har ADHD. Jeg har kun sagt at det er gode argumenter for at jeg burde utredes. TS Anonymkode: 77720...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #64 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Herregud. Kan ikke folk snurpe igjen litt? La nå TS få klage på avslaget, så kan forhåpentligvis fagfolk finne ut om det er ADHD eller ikke. Og så kan HUN eventuelt se om medisin vil hjelpe eller ikke, og hvilke andre ting hun i så fall kan prøve/lære seg. Hver gang det er en tråd om ADHD, er det så mye gørr. Bare slutt. Anonymkode: 409a0...fc6 Takk! TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #65 Del Skrevet 11. oktober Jeg har ADHD og doktorgrad. Riktignok har jeg ingen bachelor, for jeg tok integrert master, men jeg fikk A på masteroppgaven. Snitt på A gjennom studiene. Skole er det eneste jeg har fått til her i livet 🤷♀️ Så det alene er ikke et kriterium. Anonymkode: 5ae70...57e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #66 Del Skrevet 11. oktober Har ikke lest gjennom hele tråden, så kan hende noen har tipset tilsvarende...fastlegen min sendte henvisning til privatpraktiserende nevropsykolog. Etter testing der fikk jeg en epikrise som viste gode evner, men utslag på tester som krevde konsentrasjon over tid. Fikk deretter henvisning til psykiater som tok seg av resten av diagnostiseringen. Og jammen var det adhd gitt, til tross for gode karakterer på skolen. Dette var vel en to år siden, kan hende dette er veien for deg? Anonymkode: 7acd2...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winterchild Skrevet 11. oktober #67 Del Skrevet 11. oktober Man kan vara otroligt smart och ändå ha adhd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #68 Del Skrevet 11. oktober Jeg hadde slitt med spisefortyrrelser i 14 år, fra 14 års alder. hovedsaklig bulimi de siste 5 av de. Klarte aldri komme meg helt ut av det tross normalvekt og konstant jobbing med megselv. Fikk avslag på adhd utredning pga for høy funksjonsevne fra to år siden (pga jobb, høyere utdanning, egen leilighet, god økonomi, gode sosiale relasjoner, blabla). Tok det privat, endte med diagnose og medisiner og tilpasset hverdagen deretter. Rutiner er bra. Et år senere er jeg helt kvitt spiseproblematikken, overraskende enkelt. Det var visst min måte å håndtere adhden min gitt.. Synd dps ikke alltid ser hele bilde og gir folk en sjanse... Spesielt hvis de har vært i systemet over tid og ikke blir bedre... Men forstår det handler om kapasitet og alt det det. Håper det ordner seg for seg ts ❤️ Anonymkode: f9bd4...b9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #69 Del Skrevet 11. oktober winterchild skrev (19 minutter siden): Man kan vara otroligt smart och ändå ha adhd Ja. Det er mange faktorer som kan dekke over. Dette er også spesialister klar over. I tillegg kan tilleggsproblematikk som angst til en viss grad beskytte mot impulsivitet. Frykt og katastrofetenkning kan nettopp skjule impulsivitetssynptomer, men de vil likevel komme til synes på en måte. Mange måter å gå under radaren og likevel kunne bli diagnostisert ettersom adhd tross alt gir funksjonstap. Det vil altså synes på en eller annen måte, men ikke nødvendigvis slik man tror. Jeg gikk på antidepressiver i ti år og hadde "depresjon og angst" siden ungdomsalder. Depresjon forsvant med jobb og angst og funksjonstap med behandling av adhd. Det tok en måned med riktig behandling å komme seg, mot 15 år med feil behandling. Anonymkode: 91b91...fba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #70 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nå skal ikke du utrede henne da. Anonymkode: 91b91...fba Ja for det var akkurat det jeg sa… Men nå får ikke ts utredning via det offentlige og det er garantert noe mere som ligger til grunn enn karakterer på en bachelor. Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #71 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva er poenget ditt? Jeg har aldri sagt jeg har ADHD. Spørsmålet er om jeg kan ha ADHD. Med mindre du kan forklare hvordan jeg garantert ikke har ADHD så skjønner jeg ikke hvor du vil. TS Anonymkode: 77720...375 Poenget mitt er om det er konsentrasjonsproblemer som får deg til å mistenke ADHD så er det ikke vits å bruke masse energi på å få en utredning da ADHD er mye mer enn det og for å få diagnosen må du også huke av på de andre kriteriene. Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #72 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja for det var akkurat det jeg sa… Men nå får ikke ts utredning via det offentlige og det er garantert noe mere som ligger til grunn enn karakterer på en bachelor. Anonymkode: acaa0...d42 Nå har jeg skrevet at det er mer enn det som førte til avslaget mitt. Så du sparker inn åpne dører. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget mitt er om det er konsentrasjonsproblemer som får deg til å mistenke ADHD så er det ikke vits å bruke masse energi på å få en utredning da ADHD er mye mer enn det og for å få diagnosen må du også huke av på de andre kriteriene. Anonymkode: acaa0...d42 Nå har både fastlegen og en av de som utreder for ADHD hos DPS sagt at jeg burde utredes for ADHD. Den ene skrev søknaden min og den andre har lest den. Så jeg tror jeg har en god sak uansett hva du måtte mene. Det koster ikke deg noe å ta feil og skrive om ting du ikke har peiling på. Men det koster meg noe om DPS tar feil når de ga meg avslag. TS Anonymkode: 77720...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #73 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg hadde slitt med spisefortyrrelser i 14 år, fra 14 års alder. hovedsaklig bulimi de siste 5 av de. Klarte aldri komme meg helt ut av det tross normalvekt og konstant jobbing med megselv. Fikk avslag på adhd utredning pga for høy funksjonsevne fra to år siden (pga jobb, høyere utdanning, egen leilighet, god økonomi, gode sosiale relasjoner, blabla). Tok det privat, endte med diagnose og medisiner og tilpasset hverdagen deretter. Rutiner er bra. Et år senere er jeg helt kvitt spiseproblematikken, overraskende enkelt. Det var visst min måte å håndtere adhden min gitt.. Synd dps ikke alltid ser hele bilde og gir folk en sjanse... Spesielt hvis de har vært i systemet over tid og ikke blir bedre... Men forstår det handler om kapasitet og alt det det. Håper det ordner seg for seg ts ❤️ Anonymkode: f9bd4...b9c Takk. Bra du ble kvitt spiseproblematikken! På en måte skjønner jeg at DPS ikke ser bilde og gir oss en sjanse når vi har vært mye i systemet over tid og ikke blitt bedre. Men jeg vil også snu det og si at når man ikke har blitt bedre av tidligere behandling og man ikke har forsøkt ADHD-utredning så er det et argument for å prøve ADHD-utredning. Det at jeg ikke har blitt bedre av tidligere behandlinger er jo ikke et godt argument for å ikke prøve andre behandlinger. TS Anonymkode: 77720...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #74 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjønner at du ønsker å hjelpe. Men jeg vil nesten si det er omvendt. Etter å ha prøvd i 20 år å få jobb så var håpet mitt allerede knust. Jeg har forsøkt alle mulige tips. Men jeg får det ikke til. Så når jeg leste om ADHD i mediene så fikk jeg håp om at jeg kanskje kan klare å jobbe likevel om jeg får ADHD-medisiner. Det er selvsagt ikke sikkert at jeg har ADHD. Men det er vanskelig å tro man kan klare å få jobb når man har prøvd i 20 år uten å lykkes. ADHD var det jeg som ga meg håpet på at 2025 vil kunne bli mitt år. TS Anonymkode: 77720...375 Det er temmelig naivtt å tro at du bare kan ta en pille og vipps så vil du klare arbeidslivet AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Nå har jeg skrevet at det er mer enn det som førte til avslaget mitt. Så du sparker inn åpne dører. Nå har både fastlegen og en av de som utreder for ADHD hos DPS sagt at jeg burde utredes for ADHD. Den ene skrev søknaden min og den andre har lest den. Så jeg tror jeg har en god sak uansett hva du måtte mene. Det koster ikke deg noe å ta feil og skrive om ting du ikke har peiling på. Men det koster meg noe om DPS tar feil når de ga meg avslag. TS Anonymkode: 77720...375 Nei jeg som lever med diagnosen har selvsagt ingen peiling. Anonymkode: acaa0...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #75 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er temmelig naivtt å tro at du bare kan ta en pille og vipps så vil du klare arbeidslivet Nei jeg som lever med diagnosen har selvsagt ingen peiling. Anonymkode: acaa0...d42 Men det er da vitterlig ikke det TS sier heller! Hun vet nok veldig godt at utprøving av medisiner og doser faktisk tar tid, poenget er at medisiner kan være det som faktisk gjør at hun kan være i arbeid på sikt! Slutt å kveruler så forbanna mye. Anonymkode: fdc47...bbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #76 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er temmelig naivtt å tro at du bare kan ta en pille og vipps så vil du klare arbeidslivet Anonymkode: acaa0...d42 Jeg har aldri skrevet at alt ordner seg om jeg tar en pille. Så fint om du kutter ut stråmennene. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei jeg som lever med diagnosen har selvsagt ingen peiling. Anonymkode: acaa0...d42 Du kunne like gjerne skrevet at du har sittet i fengsel så derfor kjenner du loven bedre enn en dommer. Det at du har ADHD-diagnosen gjør deg selvsagt ikke kompetent til å avgjøre om jeg burde utredes for ADHD. Jeg har også som nevnt både en fastlege og en psykolog som driver med ADHD-utredning som mener at jeg burde utredes. Så det er langt fra åpenbart at jeg ikke burde ha utredning. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det er da vitterlig ikke det TS sier heller! Hun vet nok veldig godt at utprøving av medisiner og doser faktisk tar tid, poenget er at medisiner kan være det som faktisk gjør at hun kan være i arbeid på sikt! Slutt å kveruler så forbanna mye. Anonymkode: fdc47...bbc Takk! TS Anonymkode: 77720...375 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #77 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for tipsene begge to. Jeg får tenke litt over hva jeg skal gjøre. I en ideell verden så hadde jeg selvsagt tatt den beste utredingen. Men når man er på minstesatsen på AAP så er det å spare opp ekstra 15 000 kroner noe som faktisk er ganske krevende. Kan legge til at jeg trøstespiser som fører til at de få kronene jeg kunne spart forsvinner. Takk for begge for tipsene. Ja, kanskje jeg burde takke ja til samtaleterapi for å komme inn i systemet og få forklart problemene mine. Nå har jeg vært i systemet tidligere. Så etter min mening så burde de vite om problemene mine. Men de vektlegger etter min mening feil ting. De vektlegger bachelorgraden og depresjonen min og ikke at jeg har slitt hele livet med konsentrasjonen. TS Anonymkode: 77720...375 Når du var i systemet, trakk du selv frem adhd-symptomer som mulig årsak? Eller jobbet dere med symptomer og problemer knyttet til depresjon? Snakket dere mye om at det var konsentrasjonsproblemer som var årsaken til dine problemer, og at du slet like mye med konsentrasjonen i perioder du hadde det veldig bra og var lykkelig? Anonymkode: 1cc6a...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #78 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når du var i systemet, trakk du selv frem adhd-symptomer som mulig årsak? Eller jobbet dere med symptomer og problemer knyttet til depresjon? Snakket dere mye om at det var konsentrasjonsproblemer som var årsaken til dine problemer, og at du slet like mye med konsentrasjonen i perioder du hadde det veldig bra og var lykkelig? Anonymkode: 1cc6a...c1c Vi snakket aldri om ADHD da jeg var hos DPS. Jeg antok at symptomene hang sammen med depresjonen og vi jobbet ut fra det. Men som sagt så løste aldri problemene seg og det er derfor jeg nå tenker ADHD. Vi snakket ikke om at konsentrasjonsproblemene også var der da jeg var lykkelig. For jeg tenkte ikke over det da jeg gikk til psykolog pga depresjon. Det er også delvis derfor jeg mener det ikke er slik at ADHD-en ville blitt oppdaget da jeg gikk til psykolog. For vi diskuterte aldri muligheten for ADHD. Vi jobbet kun utfra at jeg slet med depresjon. Da jeg gikk til fastlegen nå nylig fordi jeg trodde jeg kunne ha ADHD så fikk jeg et skjema med flere spørsmål rundt ADHD-symptomer. Jeg hadde aldri fått noen av de spørsmålene da jeg gikk til psykologen for depresjonen. Så etter min mening så hadde aldri psykologen fått noe av informasjonen som brukes til å vurdere om pasienten kan ha ADHD og bør utredes. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #79 Del Skrevet 11. oktober Det er typisk å tenke at ADHD er hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer. Men det er jo egentlig en reguleringsvanske. Du kan jo drodle litt med deg selv om hvorvidt du sliter med å regulere følelser, energi, søvn, sosialt, fokus og interesser. Depresjon er desverre bare en kjip bi-effekt av ADHD. Anonymkode: ba60a...eca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #80 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi snakket aldri om ADHD da jeg var hos DPS. Jeg antok at symptomene hang sammen med depresjonen og vi jobbet ut fra det. Men som sagt så løste aldri problemene seg og det er derfor jeg nå tenker ADHD. Vi snakket ikke om at konsentrasjonsproblemene også var der da jeg var lykkelig. For jeg tenkte ikke over det da jeg gikk til psykolog pga depresjon. Det er også delvis derfor jeg mener det ikke er slik at ADHD-en ville blitt oppdaget da jeg gikk til psykolog. For vi diskuterte aldri muligheten for ADHD. Vi jobbet kun utfra at jeg slet med depresjon. Da jeg gikk til fastlegen nå nylig fordi jeg trodde jeg kunne ha ADHD så fikk jeg et skjema med flere spørsmål rundt ADHD-symptomer. Jeg hadde aldri fått noen av de spørsmålene da jeg gikk til psykologen for depresjonen. Så etter min mening så hadde aldri psykologen fått noe av informasjonen som brukes til å vurdere om pasienten kan ha ADHD og bør utredes. TS Anonymkode: 77720...375 Jeg har vært feildiagnosert med angst og depresjon mang en gang gjennom mange år, TS. Ingen leger eller terapeuter har fanget opp essensen av problemet. Så kom jeg til en privat psykiater, som fort fanget opp ADHD. Det var ikke mine tanker at jeg kunne ha det, fordi jeg har ikke hyperaktivitet. Men da jeg lærte mer om omfanget av ADHD, så gikk det opp en hel del lys. Så bare kjemp for å få igjennom en utredning. Har du tatt RAADS testen? Jeg scora veldig høyt på den, og trodde derfor jeg var på spekteret. Men har skjønt at ADHD også kan gi utslag. Nå er det ikke noe fasit da, man kan ha høyt score uten å ha noen av delene. Men det kan likevel greit å ha med. Anonymkode: fdc47...bbc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå