AnonymBruker Skrevet 11. oktober #1 Del Skrevet 11. oktober Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid. Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde flere ganger. Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer. DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og ingen la inn mye innsats. Anonymkode: 77720...375 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #2 Del Skrevet 11. oktober Det er så tullete at man skal få avslag pga "gode karakterer", DPS må lære seg å se helheten og hvordan ting er I DAG. Så det handler ikke om at du ikke kan ha ADHD, det handler om at kapasiteten til DPS er sprengt, og de har dermed kriterier for hvem som prioriteres. Du kan snakke med fastlegen din og klage på avslaget, veldig viktig at det kommer frem hva slags funksjonssvikt du har i dag. Mange blir dessverre tvunget til å gå privat. Anonymkode: fdc47...bbc 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #3 Del Skrevet 11. oktober Jeg fikk også avslag fordi "jeg hadde da kommet meg gjennom videregående på normert tid" 🥴 Anonymkode: 50bbf...e54 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #4 Del Skrevet 11. oktober svigerdatteren her fikk diagnose adhd nå nylig, hun har gode karakterer på studiene nå men det var ikke alltid slik, hun er 30. Sjekk med fastlege om du kan klage på dette. Anonymkode: 342ad...d6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #5 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er så tullete at man skal få avslag pga "gode karakterer", DPS må lære seg å se helheten og hvordan ting er I DAG. Så det handler ikke om at du ikke kan ha ADHD, det handler om at kapasiteten til DPS er sprengt, og de har dermed kriterier for hvem som prioriteres. Du kan snakke med fastlegen din og klage på avslaget, veldig viktig at det kommer frem hva slags funksjonssvikt du har i dag. Mange blir dessverre tvunget til å gå privat. Anonymkode: fdc47...bbc Takk. Enig i at det er helt tullete å legge vekt på den bachelor-graden og ikke helheten. Det virker som de tro at alle bachelor-grader er like. Men det er det jo ikke. Og som sagt så har jeg slitt hele livet utenom akkurat de 3 årene jeg tok den lette bachelor-graden. Jeg skal snakke med fastlegen og be om å klage på avslaget. DPS anerkjenner at jeg har ADHD-symptomene i arbeidslivet, det er den dumme bachelor-graden som ødelegger. I tillegg til at jeg sliter med depresjon og DPS derfor tilskriver problemene mine til depresjonen selv om de aldri har sjekket det. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk også avslag fordi "jeg hadde da kommet meg gjennom videregående på normert tid" 🥴 Anonymkode: 50bbf...e54 Helt absurd. Jeg klarte også videregående på normert tid, men jeg slet mye på skolen. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): svigerdatteren her fikk diagnose adhd nå nylig, hun har gode karakterer på studiene nå men det var ikke alltid slik, hun er 30. Sjekk med fastlege om du kan klage på dette. Anonymkode: 342ad...d6c Takk. Skal snakke med fastlegen og spørre om å få klage. Har bestilt time med fastlegen. TS Anonymkode: 77720...375 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #6 Del Skrevet 11. oktober Det er jo helt tullete. Her fikk vi beskjed på ungdommen. Er det ting det innteriserer seg for så vil det nå langt. Ser jo det at noen fag har det ikke gått kjempe bra i men andre fag har ho 5 og 6 i fordi det er fag ho er interessert i og liker. Her sa de og at er det ting som engasjerer osv så vil det være yrker de virkelig klarer å fokusere og blir gode i. Men sa må de føle mestring i det de driver med for å få resultater. Er jo en grunn at de ofte sier fra ppt fin ut hva de liker og la de lese om det Anonymkode: 30e4a...5e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #7 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid. Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde flere ganger. Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer. DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og ingen la inn mye innsats. Anonymkode: 77720...375 Hvorfor er du så interessert i å få en adhd diagnose? Det er ikke en quickfix, selv ikke på medisiner. Jeg har en komplisert master med høy karakter, og med alvorlig grad av adhd iflg dps, samt mange år med en annen diagnose med grad moderat depresjon. Mitt funksjonsnivå er nå svært høyt fordi jeg tok fatt i livet mitt og fulgte rådene jeg fikk i ungdommen fra folk rundt meg. Har nå en svært planlagt dag med kalendere og varsler for absolutt alt jeg skal gjøre. Det var ikke fagfolk som hjalp meg, men egeninnsats fordi jeg nådde bunn og bare måtte ta et valg. Hvilke ressurser tenker du at du får med en adhd diagnose? Medisiner er bare en krykke. Du må ta fatt i deg selv først og anerkjenne at det er kun du som kan hjelpe deg. Anonymkode: 1c229...000 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #8 Del Skrevet 11. oktober Send klage! Du skulle bare vist hvor mange høyt utdannede mennesker det er som har adhd. Det er bare en annen måte å sin"du klarte deg" så de vil ikke bruke ressurser på deg, men du kan klage. Ta en online test, den kan gi deg en pekepinne og du kan vise deg frem til din fastlege/behandler. Selv har jeg adhd og har klart meg greit igjennom skolegang. Som barn var jeg høyt og lavt, men som voksen et innvendig kaos. I dag bruker jeg ikke medisiner for jeg klarer meg greit uten. Etter utredning brukte jeg medisiner og det fungerte veldig fint. Jeg fikk endelig kjenne på en indre ro, "en sakte film" og hverdagslige oppgaver ble utført på en enklere måte. Anonymkode: 94bc9...ba0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #9 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er du så interessert i å få en adhd diagnose? Det er ikke en quickfix, selv ikke på medisiner. Jeg har en komplisert master med høy karakter, og med alvorlig grad av adhd iflg dps, samt mange år med en annen diagnose med grad moderat depresjon. Mitt funksjonsnivå er nå svært høyt fordi jeg tok fatt i livet mitt og fulgte rådene jeg fikk i ungdommen fra folk rundt meg. Har nå en svært planlagt dag med kalendere og varsler for absolutt alt jeg skal gjøre. Det var ikke fagfolk som hjalp meg, men egeninnsats fordi jeg nådde bunn og bare måtte ta et valg. Hvilke ressurser tenker du at du får med en adhd diagnose? Medisiner er bare en krykke. Du må ta fatt i deg selv først og anerkjenne at det er kun du som kan hjelpe deg. Anonymkode: 1c229...000 Om jeg hadde klart å bare "ta meg sammen" så hadde jeg vel ikke vært 40 år og aldri klart å få fast jobb? Flott at du klarte å ta deg sammen, men jeg klarer ikke og det er derfor jeg ønsker en ADHD-utredning. Jeg tror ikke at ADHD-medisiner er en quickfix, men om det kan hjelpe så er det jo helt tullete at jeg ikke skal prøve det. TS Anonymkode: 77720...375 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #10 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei, jeg fikk nylig avslag på ADHD-utredning for voksne. Jeg er 40 år. I avslaget står det at jeg hadde gode karakterer på bacheloren min. Som er sant. Jeg hadde B i snitt. MEN det var kun fordi det var en lett bachelor-grad hvor "alle" fikk gode karakterer ved minimalt arbeid. Da jeg prøvde meg på mastergraden hvor det var høyere krav så klarte jeg ikke det selv om jeg prøvde flere ganger. Brukte dobbelt så lang tid på mastergraden som normert uten å klare å fullføre. Nå er ikke det det største problemet. Det største problemet er at jeg ikke klarer å holde på jobber. Jeg er 40 år og har aldri hatt fast fulltidsjobb og det er fordi jeg sliter enormt med ADHD-symptomer. DPS anerkjente at jeg ikke klarer å få jobb, men de sier at konsentrasjonsproblemer også er vanlig med depresjon og siden jeg er deprimert så tilskriver de alle problemene mine med depresjonen. Depresjonen er for øvrig fordi jeg ikke klarer å få jobb så dette er en svært ond sirkel. Skulle gjerne tatt privat utredning. Men å spare opp 30 000 kroner når man lever på minstesatsen på AAP er ikke lett. DPS tilbød meg samtaleterapi for depresjonen. Men det å snakke om hvor lei meg over at jeg ikke klarer å få jobb hjelper selvsagt ikke meg med å få jobb. Jeg sier ikke at det er garantert jeg har ADHD. Men ekstremt frustrerende at DPS ikke gidder å gi meg en sjanse og alt pga en dum bachelor-grad. Jeg skjønner ikke hvordan de kan tro at samtaleterapi om problemene mine kan være bedre brukte ressurser enn å sjekke om jeg har ADHD. Jeg skulle selvsagt aldri fortalt at jeg gjorde det bra på bachelor-graden min. Jeg gjorde det dårlig på skolen og jeg gjorde det dårlig på mastergraden. Det sa jeg også Men ønsket å gi det fulle bildet. Jeg fortalte også at jeg hadde en lett bachelorgrad hvor alle fikk gode karakterer og ingen la inn mye innsats. Anonymkode: 77720...375 Kan være både flink og dårlig, noen ting brenner man mer for og da vil jo karakteren påvises der! Noen gjør det så dårlig på ungdomskolen men blomstrer på vgs og videre da de jobber med noe de brenner mer for. Søk igjen! Anonymkode: 466ec...647 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #11 Del Skrevet 11. oktober Jeg tror heller ikke DPS skjønner hvor vondt det er å ikke mestre livet. Å ikke klare å jobbe. Jeg er 40 år og bor på hybel fordi det er alt jeg har råd til. Husarbeid klarer jeg jo heller ikke. Jeg skjønner at DPS må prioritere. Men det er også hvorfor det er frustrerende at de tilbyr meg samtaleterapi. DPS er villig til å gi meg ressurser, bare ikke de ressursene jeg ønsker. Det er sikkert noen som får det bedre av å snakke om problemene, men om jeg ønsker å snakke om problemene så kan jeg like gjerne få ut frustrasjonen her på Kvinneguden og i denne tråden. TS Anonymkode: 77720...375 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #12 Del Skrevet 11. oktober Dette er hårreisende. Jeg har A på min bachelor, har likevel ADHD så det holder. En bachelor tar man jo som regel innenfor noe man synes er interessant, og det går an å ha et høyt evnenivå selv om en har ADHD. Er du sikker på at det var kun derfor du ikke fikk diagnosen? Anonymkode: 409a0...fc6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #13 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om jeg hadde klart å bare "ta meg sammen" så hadde jeg vel ikke vært 40 år og aldri klart å få fast jobb? Flott at du klarte å ta deg sammen, men jeg klarer ikke og det er derfor jeg ønsker en ADHD-utredning. Jeg tror ikke at ADHD-medisiner er en quickfix, men om det kan hjelpe så er det jo helt tullete at jeg ikke skal prøve det. TS Anonymkode: 77720...375 Jeg har prøvd å ta meg sammen i sikker 20 år. Jeg tenkte vel ikke over det å ta meg sammen som barn for da tenkte jeg bare at jeg var for dum for skolen og aldri ville klare å lære meg fagene uansett. Men som voksen så har jeg alltid prøvd å ta meg sammen og få til mastergraden(som jeg brukte dobbelt så langt tid som normert tid, men ikke klarte å fullføre) og i arbeidslivet. TS Anonymkode: 77720...375 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #14 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er hårreisende. Jeg har A på min bachelor, har likevel ADHD så det holder. En bachelor tar man jo som regel innenfor noe man synes er interessant, og det går an å ha et høyt evnenivå selv om en har ADHD. Er du sikker på at det var kun derfor du ikke fikk diagnosen? Anonymkode: 409a0...fc6 Det er ikke kun derfor jeg ikke får ADHD utredning. Jeg sliter også med depresjon og DPS mener a symptomene mine derfor kan tilskrives depresjonen. Jeg har vært til DPS tidligere pga depresjon og DPS mener at om jeg hadde hatt ADHD så hadde de funnet det ut da. Men da jeg gikk til DPS pga depresjonen min så vurderte de aldri om jeg kunne ha ADHD. Så jeg er ikke sikker på at det ville blitt fanget opp at jeg har ADHD. I tillegg selv om jeg er deprimert så er det ikke sikkert at problemene mine henger kun sammen med depresjonen det kan jo også være ADHD. Igjen det er ikke garantert at jeg har ADHD. Men når man er 40 år og aldri har klart å få fast jobb så er det ikke rart jeg ønsker å sjekke om det kan være ADHD som er problemet når jeg, fastlegen og DPS alle er enige i at jeg har ADHD symptomer. DPS anerkjenner at jeg har symptomene, men de sier de kan forklares OGSÅ med annet enn ADHD og de vil derfor ikke sjekke om jeg har ADHD. TS Anonymkode: 77720...375 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #15 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor er du så interessert i å få en adhd diagnose? Det er ikke en quickfix, selv ikke på medisiner. Jeg har en komplisert master med høy karakter, og med alvorlig grad av adhd iflg dps, samt mange år med en annen diagnose med grad moderat depresjon. Mitt funksjonsnivå er nå svært høyt fordi jeg tok fatt i livet mitt og fulgte rådene jeg fikk i ungdommen fra folk rundt meg. Har nå en svært planlagt dag med kalendere og varsler for absolutt alt jeg skal gjøre. Det var ikke fagfolk som hjalp meg, men egeninnsats fordi jeg nådde bunn og bare måtte ta et valg. Hvilke ressurser tenker du at du får med en adhd diagnose? Medisiner er bare en krykke. Du må ta fatt i deg selv først og anerkjenne at det er kun du som kan hjelpe deg. Anonymkode: 1c229...000 Hvorfor er folk som allerde har fått adhd diagnose opptatt av at det ikke er så nøye med at andre får den samme utredning som en selv har fått? For meg er det et kjempestort paradoks. Man har selv gått steget til en utredning og tilslutt endt opp med en adhd diagnose og når andre forteller at de er i samme situasjon? Njæsj, trenger du en diagnose da?? Er du sikker på at du ikke bare trenger å ta skikkelig fatt i livet ditt? Jeg har endelig fått utredning for adhd etter i likhet med ts, strevd big time med å få endene til å møtes og når jeg forteller det til andre med adhd : å få adhd diagnose er oppskrytt, det er ikke en utredning du trenger, du trenger å fungere og få optimal søvn og rutiner i livet... bla bla bla. Nei hadde jeg vært hadde jeg ikke giddet å få utredning. Hva skal fu med en diagnose? Hvorfor i svarte skauen tror folk ikke at folk er villig til å jobbe med seg parallelt med å få diagnosen? Eller at det er viktigere at de selv har fått en utredning og diagnose da det virkelig gjaldt enn med andre? Anonymkode: 26b29...4cc 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #16 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvorfor er du så interessert i å få en adhd diagnose? Det er ikke en quickfix, selv ikke på medisiner. Jeg har en komplisert master med høy karakter, og med alvorlig grad av adhd iflg dps, samt mange år med en annen diagnose med grad moderat depresjon. Mitt funksjonsnivå er nå svært høyt fordi jeg tok fatt i livet mitt og fulgte rådene jeg fikk i ungdommen fra folk rundt meg. Har nå en svært planlagt dag med kalendere og varsler for absolutt alt jeg skal gjøre. Det var ikke fagfolk som hjalp meg, men egeninnsats fordi jeg nådde bunn og bare måtte ta et valg. Hvilke ressurser tenker du at du får med en adhd diagnose? Medisiner er bare en krykke. Du må ta fatt i deg selv først og anerkjenne at det er kun du som kan hjelpe deg. Anonymkode: 1c229...000 Så lei jeg er av å lese slike spørsmål. Det handler jo ikke om noen quick fix, men det å faktisk få hjelp. Majoriteten responderer ok på medisiner slik at de fungerer i arbeidslivet. Å "ta tak" i livet sitt er ikke nødvendigivs det som hjelper for alle. Det er fint med rutiner, kalendere, osv, men mange med ADHD har langt større utfordringer enn bare struktur og eksekutiv funksjon. Rutiner hjelper ikke de som har utmattelse pga tankekjør og tvangstanker som holde de våkne, eller gjør at de ikke klarer å fokusere. Det hjelper ikke de som ikke takler sanseinntrykk. Medisiner hjelper for dette. Blir helt sjokkert over hvor empatiløse folk som burde ha mer kunnskap om helheten av en diagnose kan være. INGEN med ADHD har det likt. Anonymkode: fdc47...bbc 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #17 Del Skrevet 11. oktober Hei, Er dette første gang du får avslag på dette? Søk igjen. Få fastlegen til å skrive en bedre søknad. Føler virkelig med deg, fortvilende situasjon. Veldig rart at de ikke vil utrede deg når du ikke kan stå i jobb som situasjonen er nå? Ønsker deg mye lykke til ❤️ Magefølelsen min sier dette kommer til å gå bra for deg. Men veien dit kan være tung. Anonymkode: e608b...32d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #18 Del Skrevet 11. oktober Antidepressiver får jeg nærmest kastet etter meg. Allerede første legetime jeg hadde med depresjonen så fikk jeg antidepressiver. Uten at de løste noe. Da fikk jeg kun beskjed om å øke dosen eller prøve noen andre antidepressiver. Men å teste ut noen medisiner som faktisk kan gjøre noe med de underliggende problemene(å klare å jobbe og husarbeid) det skal jeg visst ikke få prøve. Har også fått tilbud om innleggelse. Det må jo være svært ressurskrevende så det mangler ikke på ressursene DPS er villig til å tilby meg, det er kun at de ikke vil sjekke om jeg har ADHD. TS Anonymkode: 77720...375 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #19 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke kun derfor jeg ikke får ADHD utredning. Jeg sliter også med depresjon og DPS mener a symptomene mine derfor kan tilskrives depresjonen. Jeg har vært til DPS tidligere pga depresjon og DPS mener at om jeg hadde hatt ADHD så hadde de funnet det ut da. Men da jeg gikk til DPS pga depresjonen min så vurderte de aldri om jeg kunne ha ADHD. Så jeg er ikke sikker på at det ville blitt fanget opp at jeg har ADHD. I tillegg selv om jeg er deprimert så er det ikke sikkert at problemene mine henger kun sammen med depresjonen det kan jo også være ADHD. Igjen det er ikke garantert at jeg har ADHD. Men når man er 40 år og aldri har klart å få fast jobb så er det ikke rart jeg ønsker å sjekke om det kan være ADHD som er problemet når jeg, fastlegen og DPS alle er enige i at jeg har ADHD symptomer. DPS anerkjenner at jeg har symptomene, men de sier de kan forklares OGSÅ med annet enn ADHD og de vil derfor ikke sjekke om jeg har ADHD. TS Anonymkode: 77720...375 Depresjon er vanlig tilleggssymptom for ADHD, av åpenbare grunner. Merkelig at DPS er så bastante, det er faktisk ikke så svart hvitt at de avdekker ADHD uten å faktisk utrede konkret for dette. Ingen avdekket det hos meg, fordi det synes ikke på meg. Måtte gå privat, og da ble det fort oppdaget. Anonymkode: fdc47...bbc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #20 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er folk som allerde har fått adhd diagnose opptatt av at det ikke er så nøye med at andre får den samme utredning som en selv har fått? For meg er det et kjempestort paradoks. Man har selv gått steget til en utredning og tilslutt endt opp med en adhd diagnose og når andre forteller at de er i samme situasjon? Njæsj, trenger du en diagnose da?? Er du sikker på at du ikke bare trenger å ta skikkelig fatt i livet ditt? Jeg har endelig fått utredning for adhd etter i likhet med ts, strevd big time med å få endene til å møtes og når jeg forteller det til andre med adhd : å få adhd diagnose er oppskrytt, det er ikke en utredning du trenger, du trenger å fungere og få optimal søvn og rutiner i livet... bla bla bla. Nei hadde jeg vært hadde jeg ikke giddet å få utredning. Hva skal fu med en diagnose? Hvorfor i svarte skauen tror folk ikke at folk er villig til å jobbe med seg parallelt med å få diagnosen? Eller at det er viktigere at de selv har fått en utredning og diagnose da det virkelig gjaldt enn med andre? Anonymkode: 26b29...4cc Takk! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så lei jeg er av å lese slike spørsmål. Det handler jo ikke om noen quick fix, men det å faktisk få hjelp. Majoriteten responderer ok på medisiner slik at de fungerer i arbeidslivet. Å "ta tak" i livet sitt er ikke nødvendigivs det som hjelper for alle. Det er fint med rutiner, kalendere, osv, men mange med ADHD har langt større utfordringer enn bare struktur og eksekutiv funksjon. Rutiner hjelper ikke de som har utmattelse pga tankekjør og tvangstanker som holde de våkne, eller gjør at de ikke klarer å fokusere. Det hjelper ikke de som ikke takler sanseinntrykk. Medisiner hjelper for dette. Blir helt sjokkert over hvor empatiløse folk som burde ha mer kunnskap om helheten av en diagnose kan være. INGEN med ADHD har det likt. Anonymkode: fdc47...bbc Takk! AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, Er dette første gang du får avslag på dette? Søk igjen. Få fastlegen til å skrive en bedre søknad. Føler virkelig med deg, fortvilende situasjon. Veldig rart at de ikke vil utrede deg når du ikke kan stå i jobb som situasjonen er nå? Ønsker deg mye lykke til ❤️ Magefølelsen min sier dette kommer til å gå bra for deg. Men veien dit kan være tung. Anonymkode: e608b...32d Takk! Jeg har fått time hos fastlegen neste uke og skal spørre om klage da. Fastlegen sa faktisk til meg at hun hadde stor tro på at jeg ville få ADHD-utredning og at jeg ville bli høyt prioritert. Så jeg ble svært overrasket over avslaget. TS Anonymkode: 77720...375 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå