Gå til innhold

Hvilke urter bruker du mye som du mener er sunnest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller krydder, ikke som bare smaker godt i mat, men som du benytter for deres egenskaper.

Har du noen du du kjøper regelmessig, hva skal de være bra for og hvordan benytter du det?

Anonymkode: 6c6fe...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker fersk koriander dagleg. Skal visst vere god for leveren + hjelpe å flushe ut tungmetall frå kroppen.

Brukast helst i min daglege smoothie :)

Anonymkode: 165bf...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker etter smak, ikke etter hvilke egenskaper urter/krydderet skal ha. Men mulig mange gjør det annerledes enn meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 50833...1c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste mye koriander før, men kan ikke si jeg merker noe forskjell verken før eller etter mtp helse. Men jeg liker koriander, og bruker det her og der i guacamole. Ellers er i grunn både timian og oregano også veldig sunne urter som er godt å bruke i flere matretter. 

Anonymkode: 652d2...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke annet krydder enn salt, men når jeg så tråden så kom jeg på at tamarind er effektiv for å få ut fluor fra kroppen.

Anonymkode: e267d...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ikke annet krydder enn salt, men når jeg så tråden så kom jeg på at tamarind er effektiv for å få ut fluor fra kroppen.

Salt er ikke krydder

Anonymkode: 6169a...856

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mynte og gressløk bruker jeg mye av, og plukker selv, det virker derfor ekstra sunt. Mynte skal være bra for magen. Gressløk er fullt av antioksidanter. 

Anonymkode: 428e2...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetann er noe av det beste man kan få i seg, men jeg sliter med hvor bittert det er. Tar det nå kun i kapsler i stedet.

Ellers tar jeg blå spirulina og moringa hver dag, og ingefær, sitron og honning på nesten daglig basis for immunforsvaret.

Jeg tar mye for å forhindre at eventuelle kreftceller skal utvikle seg, det er graviola, spesielt bladene, rosmarin, gurkemeie(med pepper).

Jeg drikker også et glass hjemmelaget beinkjønnkraft hver dag, veldig sunt for kropp, skjelett og hud og hår og fordøyelse.

Anonymkode: 99ce5...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bruker fersk koriander dagleg. Skal visst vere god for leveren + hjelpe å flushe ut tungmetall frå kroppen.

Brukast helst i min daglege smoothie :)

Anonymkode: 165bf...1e3

Spiser du mye tungmetall?

Anonymkode: fc544...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fjas og tull. Finnes nada forskning som bakker opp dette. Krydder med egenskaper, da er man på god vei ned konspirasjonsland, lykke til.

Spis heller variert og sunt. Kommer langt med et variert og normalt kosthold.

Har kun hatt 1 sykemeldingsdag siste 5 årene, selv med overtid på jobb i 100% stilling. Det har jeg fått til uten å notorisk tvinge i meg spesifikke krydder, kngefær, honning, blomster og alt mulig annet tull. Alle blodprøver er forsåvidt fine og, kunne ikke vært friskere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spiser du mye tungmetall?

Anonymkode: fc544...a1c

Ikke meg du spør, men vi får i oss tungmetaller fra både mat og miljø. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (15 timer siden):

Bare fjas og tull. Finnes nada forskning som bakker opp dette. Krydder med egenskaper, da er man på god vei ned konspirasjonsland, lykke til.

Har kun hatt 1 sykemeldingsdag siste 5 årene, selv med overtid på jobb i 100% stilling. Det har jeg fått til uten å notorisk tvinge i meg spesifikke krydder, kngefær, honning, blomster og alt mulig annet tull. Alle blodprøver er forsåvidt fine og, kunne ikke vært friskere. 

For en tåpelig generalisering. Vet du hva en urt er for noe? Den klassifiseringen har flere planter og flere av de med innholdsstoffer og sammensetninger som i seg selv har helsefordeler. 

Anonymkode: 7fa96...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (15 timer siden):

Huff, det må være slitsomt å være så skeptisk at man kaller folk som spiser urter av helsemessige årsker, for konspirasjonsteoretikere.

Så fint at ikke du har helseproblemer da, men alle er ikke så heldige. Friske urter er proppfulle av gode næringsstoffer og antioksidanter, trenger du virkelig vitenskapelige artikler for å forstå det? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg bruker etter smak, ikke etter hvilke egenskaper urter/krydderet skal ha. Men mulig mange gjør det annerledes enn meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 50833...1c7

Samme her, jeg bruker "hauger" av koriander, bladpersille, mynte og tidvis basilikum.

For folk med sans for urter som mat anbefaler jeg persisk urteomelett/frittata som lages av  1 kg (!) urter. Jeg bruker 750g og da inngår det spinat og vårløk.

Ellers "ekte" tabouleh med bladpersille som absolutt hovedingrediens med bare bittelitt bulgur. 

Ser nå at innlegget mitt burde vært under "mat og drikke"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Salt er et mineral 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Løvetann er noe av det beste man kan få i seg, men jeg sliter med hvor bittert det er. Tar det nå kun i kapsler i stedet.

Ellers tar jeg blå spirulina og moringa hver dag, og ingefær, sitron og honning på nesten daglig basis for immunforsvaret.

Jeg tar mye for å forhindre at eventuelle kreftceller skal utvikle seg, det er graviola, spesielt bladene, rosmarin, gurkemeie(med pepper).

Jeg drikker også et glass hjemmelaget beinkjønnkraft hver dag, veldig sunt for kropp, skjelett og hud og hår og fordøyelse.

Anonymkode: 99ce5...1dc

Løvetann er bra i salater, du kan lage supper, is og brød + selvfølgelig saft og vin på det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitløk er vel egentlig en grønnsak, men det brukes som smakstilsetning. Skal være bra for immunforsvar, hjertehelse og kolesterolnivå – men jeg bruker det først og fremst fordi jeg synes det smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skremt over hvor mange gale folk det er i dette forumet.

La meg gjette, dette er kvinner på nav som har gått livets harde skole?

Anonymkode: dd313...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingefær. Har mye å gjøre med at jeg liker smaken, men bonus at det er bra for mye også. Ikke minst for betennelse i kroppen og tarmene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir skremt over hvor mange gale folk det er i dette forumet.

La meg gjette, dette er kvinner på nav som har gått livets harde skole?

Anonymkode: dd313...547

Jaha. Man kan ikke ha interesse og nysgjerrighet for urter og kosthold hvis man har gått BI altså?  Og man er i tillegg gal? 

La meg gjette, det er lørdag og du har ingen å leke med, så du projiserer i forum? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...