rebella81 Skrevet 11. oktober #41 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det er ok siden barnet får gaver hos faren sin som bare er i huset hos faren, som ingen her ser. Så er det ok at barnet ikke får bursdagsgaver eller Julegaver her? At det alltid er færre gaver til han under juletreet og bursdager? Anonymkode: 9c59b...f61 Jeg tenker og at det kan være helt innafor. Noe av hele poenget her er jo hvor involvert biologisk far og hans familie her. Er de ute av bildet og ts sin samboer i realiteten er fungerende far så tenker jeg det er riktig å gi «noe» til stebarnet fra hans familie. Har stebarnet en fungerende far og onkler, tanter og besteforeldre som også pøser på med gaver hadde det vært innafor og tatt en åpen prat om hvorvidt også den nye familien trenger å gi gaver. Og hvilke gaver? Noe ræl bare for å gi? Skal de og måke på med det så vil jo stebarnet i praksis være den som får aller mest gaver. Hvis jeg f.eks hadde vært tante til de to yngste barna med begrensa økonomi og hadde kjøpt ullsett til de i merinoull fordi jeg er fadder på begge, hva gjør jeg da med stebarnet hvis det avkreves gave? Skal jeg kjøpe et polyestersett på Rusta fordi jeg må komme med noe? Hva hvis ts hadde hatt fem andre barn fra før, før hun fikk barn med min bror, og de alle har bursdag sånn ca på samme tid og feiringa skjer samtidig? I tillegg har de biologiske far-familier som gir gaver. Kan jeg ikke da gi merinoull til mine biotantebarn fordi jeg må kjøpe noe til alle og det blir i realiteten tegneblokk og glansbilder, når jeg egentlig ville gi noe ekstra fint til mine biologiske tantebarn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #42 Del Skrevet 11. oktober rebella81 skrev (3 minutter siden): Jeg tenker og at det kan være helt innafor. Noe av hele poenget her er jo hvor involvert biologisk far og hans familie her. Er de ute av bildet og ts sin samboer i realiteten er fungerende far så tenker jeg det er riktig å gi «noe» til stebarnet fra hans familie. Har stebarnet en fungerende far og onkler, tanter og besteforeldre som også pøser på med gaver hadde det vært innafor og tatt en åpen prat om hvorvidt også den nye familien trenger å gi gaver. Og hvilke gaver? Noe ræl bare for å gi? Skal de og måke på med det så vil jo stebarnet i praksis være den som får aller mest gaver. Hvis jeg f.eks hadde vært tante til de to yngste barna med begrensa økonomi og hadde kjøpt ullsett til de i merinoull fordi jeg er fadder på begge, hva gjør jeg da med stebarnet hvis det avkreves gave? Skal jeg kjøpe et polyestersett på Rusta fordi jeg må komme med noe? Hva hvis ts hadde hatt fem andre barn fra før, før hun fikk barn med min bror, og de alle har bursdag sånn ca på samme tid og feiringa skjer samtidig? I tillegg har de biologiske far-familier som gir gaver. Kan jeg ikke da gi merinoull til mine biotantebarn fordi jeg må kjøpe noe til alle og det blir i realiteten tegneblokk og glansbilder, når jeg egentlig ville gi noe ekstra fint til mine biologiske tantebarn? Ingen her som har trøbbel med økonomi. Anonymkode: 9c59b...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #43 Del Skrevet 11. oktober Tja, blir man invitert til felles bursdag for tre barn, synes jeg man skal ha gave til alle. Synes mannen din skal snakke med familien sin om dette. Til jul synes jeg det kan løses litt annerledes - synes det er mest rettferdig at ditt barn læres opp til at hen får færre/ingen gaver av din manns familie. Hen har jo tross alt et hjem til med gaver, som ikke de to andre barna har. Anonymkode: 45949...06f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #44 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nja... Hos oss får særkullsbarnet nesten dobbelt opp med gaver. Vi har faktisk sagt at tanter/onkler som ikke er biologiske ikke trenger å kjøpe. Det er mulig at biologisk far og hans familie svikter her. Det er egentlig ikke den andre familiens ansvar Anonymkode: ee362...9b2 tar du ikke med gave hvis du fysisk drar i bursdagsselskap til andre enn biologisk familie altså? Dette er jo akkurat som mobberene som kun har med gave til de kule bursdagsbarna på felles bursdagsfeiringer. At de ikke sender gave i posten hadde for så vidt vært greit nok. At de kommer i bursdagen men ikke har med gave er hinsides sært og ufint. Jeg hadde ikke invitert dem fremover, evt ikke hatt felles feiring. Anonymkode: bbca9...b2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #45 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er den som har ordnet gaver til nieser og nevøer i alle år. Spør hva de ønsker seg og handler på egen regning ut fra det. Samboer følger ikke med på sånt. Forsøkte et år og det endte med at ingen av de barna fikk noe. Så jeg føler veldig på barna sin del hele tiden. Barna først, uansett hvor de kommer fra. Anonymkode: 9c59b...f61 Barna først men jaggu her må samboer vokse opp, han må ta dette med sin familie og han må involvere seg å gi gaver til egen familie. Han er jo ikke bedre enn sin egen familie her for å sette det på spissen. Anonymkode: d6763...9b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #46 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): tar du ikke med gave hvis du fysisk drar i bursdagsselskap til andre enn biologisk familie altså? Dette er jo akkurat som mobberene som kun har med gave til de kule bursdagsbarna på felles bursdagsfeiringer. At de ikke sender gave i posten hadde for så vidt vært greit nok. At de kommer i bursdagen men ikke har med gave er hinsides sært og ufint. Jeg hadde ikke invitert dem fremover, evt ikke hatt felles feiring. Anonymkode: bbca9...b2f Å ikke ha felles feiring. Ok. I juni feires eldste barnet og det kommer 8 familiemedlemmer, mine familie og samboers foreldre. Måneden etter feires andre barnet og det kommer dobbelt så mange. Evt må jeg legge opp de yngre barna sin bursdag når eldste er hos far så forskjellene ikke syns. Anonymkode: 9c59b...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #47 Del Skrevet 11. oktober Jeg forstår at dette barnet ikke har direkte tilknytning til hans familie men vi lever i 2024, er jo normalt med mine, dine og våre. Dersom de ikke aksepterer et barn som har vært en del av deres familie siden barnet var 1 år, så hadde jeg valgte å kutte ut å invitere disse eller feire noe med de! Anonymkode: ce32f...e23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #48 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så når søsken pakker opp 12 gaver så er det ok at barnet fra før pakker opp 10? Hva fars hus angår kan ikke jeg svare på for det er ikke sånn at pakker fra far og fars familie ligger under vårt tre. Anonymkode: 9c59b...f61 ja. Å telle gaver på den måten er jo helt sykelig. Du anser faktisk 10 vs 12 gaver å være er problem? Jeg så for meg 12 vs 3 gaver. Hva slags ekkel familie finteller gaver på denne måten 😵💫 Anonymkode: bbca9...b2f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 11. oktober #49 Del Skrevet 11. oktober (endret) For noen rare svar fra enkelte her ... Nei, ikke ordne gaver fra dem, det vil gjøre vondt verre senere. Men ikke behold disse menneskene i livene deres heller. Hva gjør mannen din med det? Om min svigerfamilie hadde oppført seg slik, ville jeg forventet at mannen min skulle ta et oppgjør med dem, og om de ikke straks hadde lagt seg paddeflate, ville jeg forventet at vi alle skulle kutte kontakten. Om ikke mannen min var enig i det, ville skilsmisse vært neste steg faktisk. Til sammenligning - min sønn var 6 år da jeg møtte mannen min, og både han og svigers tok ham imot med åpne armer som en av sine egne fra start. Endret 11. oktober av MariaIsabel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #50 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barna først men jaggu her må samboer vokse opp, han må ta dette med sin familie og han må involvere seg å gi gaver til egen familie. Han er jo ikke bedre enn sin egen familie her for å sette det på spissen. Anonymkode: d6763...9b1 Nei, det er helt sant. Kunne I blant ønske at det kom frem alt jeg gjør som han ikke gjør. Hvem som faktisk tar i et tak her. To av disse som aldri gir gaver til eldste barnet hadde felles feiring på sine to I år. Jeg tenkte på det på forhånd så to mnd før fant jeg noe på salg som deres barn sikkert ville like. Jeg handlet, pakket inn og gjemte unna. Dagen for feiring kommer samboer på at han ikke har ordnet gave og blir litt stresset. Jeg finner frem det jeg hadde ordnet og han betaler ikke halve summen en gang. Så jeg ordner alt for at ting skal bli litt ålreit. Anonymkode: 9c59b...f61 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #51 Del Skrevet 11. oktober MariaIsabel skrev (1 minutt siden): For noen rare svar fra enkelte her ... Nei, ikke ordne gaver fra dem, det vil gjøre vondt verre senere. Men ikke behold disse menneskene i livene deres heller. Hva gjør mannen din med det? Om min svigerfamilie hadde oppført seg slik, ville jeg forventet at mannen min skulle ta et oppgjør med dem, og om de ikke straks hadde lagt seg paddeflate, ville jeg forventet at vi alle skulle kutte kontakten. Om ikke mannen min var enig i det, ville skilsmisse vært neste steg faktisk. Det ble tatt opp en gang og de sa "barnet er ikke ekte familie for oss." Så de gir bare til familie Anonymkode: 9c59b...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #52 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): tar du ikke med gave hvis du fysisk drar i bursdagsselskap til andre enn biologisk familie altså? Dette er jo akkurat som mobberene som kun har med gave til de kule bursdagsbarna på felles bursdagsfeiringer. At de ikke sender gave i posten hadde for så vidt vært greit nok. At de kommer i bursdagen men ikke har med gave er hinsides sært og ufint. Jeg hadde ikke invitert dem fremover, evt ikke hatt felles feiring. Anonymkode: bbca9...b2f Ts spør faktisk om julegaver i innlegget sitt. Også skriver hun om bursdag. Men jeg tenker uansett at dette ikke handler om mobbing. Konsekvensen av å ha mine, dine og felles barn er at familierelasjonene ikke er like sterke mellom perifere ledd. Jeg kjenner noe helt annet for mine tantebarn enn onkelbarna til min nye mann. Og slik er det selvsagt også motsatt. De barna har tettere kontakt med sin tante, enn den nye kona til deres onkel. Å innbille seg at en gave endrer på dette er naivt. Det er så enkelt å forklare barn hvor stebesteforeldre ikke gir gave når han selv har to sett med besteforeldre. Anonymkode: ee362...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #53 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ja. Å telle gaver på den måten er jo helt sykelig. Du anser faktisk 10 vs 12 gaver å være er problem? Jeg så for meg 12 vs 3 gaver. Hva slags ekkel familie finteller gaver på denne måten 😵💫 Anonymkode: bbca9...b2f Det var et forslag for jeg vet ikke hva som kommer eller ikke kommer i år. Det kan være så stort avvik som 5 mindre enn søsken og. Anonymkode: 9c59b...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #54 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår at dette barnet ikke har direkte tilknytning til hans familie men vi lever i 2024, er jo normalt med mine, dine og våre. Dersom de ikke aksepterer et barn som har vært en del av deres familie siden barnet var 1 år, så hadde jeg valgte å kutte ut å invitere disse eller feire noe med de! Anonymkode: ce32f...e23 Jeg har svart hele tråden her på bakgrunn av at jeg har 8 stesøsken og en halvbror på mors side og tre halvsøsken på fars side i tillegg til én biologisk bror om det kan gi en pekepinn på hvor mine svar kommer fra selv om du ikke er enig med de. Er meget kjent med mine, dine, våre barn. Anonymkode: d6763...9b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #55 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det er helt sant. Kunne I blant ønske at det kom frem alt jeg gjør som han ikke gjør. Hvem som faktisk tar i et tak her. To av disse som aldri gir gaver til eldste barnet hadde felles feiring på sine to I år. Jeg tenkte på det på forhånd så to mnd før fant jeg noe på salg som deres barn sikkert ville like. Jeg handlet, pakket inn og gjemte unna. Dagen for feiring kommer samboer på at han ikke har ordnet gave og blir litt stresset. Jeg finner frem det jeg hadde ordnet og han betaler ikke halve summen en gang. Så jeg ordner alt for at ting skal bli litt ålreit. Anonymkode: 9c59b...f61 Så han også "glemmer" at det er 3 barn og ikke 2 i hans husstand? Anonymkode: 4e882...ab7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 11. oktober #56 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ble tatt opp en gang og de sa "barnet er ikke ekte familie for oss." Så de gir bare til familie Anonymkode: 9c59b...f61 Og det synes mannen din er greit?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #57 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så han også "glemmer" at det er 3 barn og ikke 2 i hans husstand? Anonymkode: 4e882...ab7 Tipper problemet ligger her. Irritasjonen på mannen blir kanalisert på svigers.. Anonymkode: ee362...9b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #58 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har svart hele tråden her på bakgrunn av at jeg har 8 stesøsken og en halvbror på mors side og tre halvsøsken på fars side i tillegg til én biologisk bror om det kan gi en pekepinn på hvor mine svar kommer fra selv om du ikke er enig med de. Er meget kjent med mine, dine, våre barn. Anonymkode: d6763...9b1 Hva med fosterbarn eller barn som bor i avlastningshjem og lignende? Jeg har selv fostersøsken, i perioder bodde det diverse barn i avlastning og beredskap hos mine foreldre etter at jeg flyttet hjemmefra. Jeg har også stesøskenbarn og halvsøsken. Hos oss er det slik at om det er 4 barn i et hjem, så får alle 4. Enten det har vært påskeegg, julegave, bursdagsgave. Det har heller ikke noe å si om barnet bare bor der en måned eller 3. Anonymkode: 9c59b...f61 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #59 Del Skrevet 11. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ts spør faktisk om julegaver i innlegget sitt. Også skriver hun om bursdag. Men jeg tenker uansett at dette ikke handler om mobbing. Konsekvensen av å ha mine, dine og felles barn er at familierelasjonene ikke er like sterke mellom perifere ledd. Jeg kjenner noe helt annet for mine tantebarn enn onkelbarna til min nye mann. Og slik er det selvsagt også motsatt. De barna har tettere kontakt med sin tante, enn den nye kona til deres onkel. Å innbille seg at en gave endrer på dette er naivt. Det er så enkelt å forklare barn hvor stebesteforeldre ikke gir gave når han selv har to sett med besteforeldre. Anonymkode: ee362...9b2 Julegave tenker jeg de ikke trenger å gi når de ikke feirer sammen, men feirer man sammen gir man til alle. Og sammen med bursdag - man gir om man er i bursdagen. Man gir da julegave til de man feirer med selv om de ikke er familie også? De gangene vi har invitert en venn eller noe til jul har alltid vedkommende kjøpt gaver til både oss og barna, selv om vi ikke er i slekt, og vi har kjøpt til dem og barna har laget noe til dem. Men de sender ikke gaver i posten de årene de ikke feirer med oss. I motsetning til familien. Anonymkode: bbca9...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober #60 Del Skrevet 11. oktober Til trådstarter: At de hadde med bursdagsgave ER feil, man har alltid med til alle som feirer bursdag. Er du helt sikker på at de visste at de ble bedt i trippelfeiring? Angående julegaver. De kunne fint gitt noe til din sønn ja, men de er ikke nødt, for de tenker jo at barnet får fra sin egen familie. JEG ville gitt en gave til ste-nevø/stebarnebarn. De har ikke lyst og ja, litt dårlig gjort, men ikke noe du trenger å gjøre noe med. At barnet ditt får to gaver mindre enn søsknene sine forklarer du fint med at han får jo gaver fra far og fars familie senere. Akkurat dette er noe du bare må akseptere og lære sønnen din. Anonymkode: 945a3...989 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå