Gå til innhold

Jeg må ordne ekstra Julegaver til barnet fordi hans familie ikke regner med barnet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så han også "glemmer" at det er 3 barn og ikke 2 i hans husstand?

Anonymkode: 4e882...ab7

Nei. Han husker på det? Jeg skrev om hans nieser og nevøer. Her får alle barna det samme av utstyr, klær, ting. Om jeg kjøper et blad til et av barna mens det andre er hos far så ligger det et blad klart til det barnet kommer hjem igjen også. Da samboer ordner for barna hjemme her så sørger han for at alle vet at alle får. 

Anonymkode: 9c59b...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Til trådstarter:

At de hadde med bursdagsgave ER feil, man har alltid med til alle som feirer bursdag. Er du helt sikker på at de visste at de ble bedt i trippelfeiring? 

Angående julegaver. De kunne fint gitt noe til din sønn ja, men de er ikke nødt, for de tenker jo at barnet får fra sin egen familie. JEG ville gitt en gave til ste-nevø/stebarnebarn. De har ikke lyst og ja, litt dårlig gjort, men ikke noe du trenger å gjøre noe med. At barnet ditt får to gaver mindre enn søsknene sine forklarer du fint med at han får jo gaver fra far og fars familie senere. Akkurat dette er noe du bare må akseptere og lære sønnen din. 

Anonymkode: 945a3...989

Jeg skrev på sms "barn1, 2 og 3 feirer sammen i år...." Så det er rart om de ikke har fått det med seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til trådstarter:

At de hadde med bursdagsgave ER feil, man har alltid med til alle som feirer bursdag. Er du helt sikker på at de visste at de ble bedt i trippelfeiring? 

Angående julegaver. De kunne fint gitt noe til din sønn ja, men de er ikke nødt, for de tenker jo at barnet får fra sin egen familie. JEG ville gitt en gave til ste-nevø/stebarnebarn. De har ikke lyst og ja, litt dårlig gjort, men ikke noe du trenger å gjøre noe med. At barnet ditt får to gaver mindre enn søsknene sine forklarer du fint med at han får jo gaver fra far og fars familie senere. Akkurat dette er noe du bare må akseptere og lære sønnen din. 

Edit, skrivefeil i innlegget mitt: skal være med et "ikke" i første setning, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du kommer til å vike fra standpunktet ditt uansett i løpet av diskusjonen. Med det sagt, for å svare på hovedinnlegget på nytt, nei du kjøper ikke gaver fra andre uten deres samtykke å skriver navn på. Barnet lærer av dette etterhvert og det gjør de andre óg, her kjører svigers sitt eget løp å kan høste av dette senere.

Anonymkode: d6763...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tatt opp en gang og de sa "barnet er ikke ekte familie for oss." Så de gir bare til familie

Er du ts? Det var jo helt klart en ugrei kommentar, så skjønner sårheten. Men si at jeg er barnløs tante til dine to yngste barn, din nye manns søster. Jeg har lyst til å gi deres to døtre sammen hvert sitt arvesmykke som har tilhørt tippoldemor til barna. Jeg har nemlig to barnearmbånd i ekte sølv. Hva gjør jeg da sånn gavemessig med din eldre datter fra før? Jeg skal ideelt sett gi en gave, det har jeg skjønt? Blir det dårlig stemning hvis jeg gir et H&M-smykke? Hva tenker du om fine gaver til biotantebarn, mot noe såkalt ræl til den eldste? 
Og, er den eldste sin bio farfamilie inne i bildet og gir gaver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det ble tatt opp en gang og de sa "barnet er ikke ekte familie for oss." Så de gir bare til familie

Da svarer dere at om om ikke det barnet er familie så er ikke dere familie heller så går man LC eller NC 

Anonymkode: 6673a...108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rebella81 skrev (4 minutter siden):

Er du ts? Det var jo helt klart en ugrei kommentar, så skjønner sårheten. Men si at jeg er barnløs tante til dine to yngste barn, din nye manns søster. Jeg har lyst til å gi deres to døtre sammen hvert sitt arvesmykke som har tilhørt tippoldemor til barna. Jeg har nemlig to barnearmbånd i ekte sølv. Hva gjør jeg da sånn gavemessig med din eldre datter fra før? Jeg skal ideelt sett gi en gave, det har jeg skjønt? Blir det dårlig stemning hvis jeg gir et H&M-smykke? Hva tenker du om fine gaver til biotantebarn, mot noe såkalt ræl til den eldste? 

Det finnes en mellomting mellom arvesmykke og ræl fra HM. Du kommer langt med noen hundrelapper hos Bjørklund.

Anonymkode: 933e7...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (6 minutter siden):

Ja. Jeg er ts. 

Arv er noe annet enn gave, syns jeg da. Man arver jo direkte fra den som ønsker å sende noe stort videre. 

Et smykke til det eldste barnet kan være noe du har funnet på loppemarked for min del. Det handler ikke om penger, men inkludering. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da svarer dere at om om ikke det barnet er familie så er ikke dere familie heller så går man LC eller NC 

Anonymkode: 6673a...108

Ja, jeg er ikke familie. Vi er ikke gift heller. Tante er jo heller ikke familie for hunner ikke gift med onkel. Skal ikke stebestemor få kalles bestemor fordi hun ikke er familie da. Hun følger jo rollen, så hun får navnet. 

Jeg syns i hvert fall at slikt er rart. Uansett hvordan en person kom inn i husstanden så bør den inkluderes. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  er delt. Jeg skjønner det handler om følelser. Her får mitt særkullsbarn dobbelt opp med gaver, mye mer enn fellesbarna. Dette fordi stefar sin familie inkluderer de og kjøper gave i tillegg til at biologisk far sin familie også gjør det. Det er urettferdig for felles barn, og synes veldig godt. 

likevel er det ikke greit at stefar sine foreldre bevisst ekskluderer særkullsbarnet.

Anonymkode: 76cd0...e11

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomting mellom arvesmykke og ræl fra HM. Du kommer langt med noen hundrelapper hos Bjørklund.

Anonymkode: 933e7...cee

Koster jo fort et par hundrelapper for et smykke hos HM og da. Men det var egentlig ikke poenget. Poenget var at jeg har flere arvesmykker i sølv. To av dem gir jeg til de to yngste. Hva med den eldste da som åpenbart får noe annet, hvis alle vet at jeg sitter på flere slike smykker men velger ikke å gi det til stetantebarnet? I tillegg har jeg dårlig råd, tenkt tilfelle, så handlingsrommet er ikke så stort. Når surner min nye svigerinne, selv om jeg prøver det jeg kan her? 
De to yngste er jeg glad i, de ligner litt på meg og jeg er åpenbart ei favorittante. Den eldste har jeg ikke noe forhold til. Har jeg lov til å forfordele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kunne I blant ønske at det kom frem alt jeg gjør som han ikke gjør. Hvem som faktisk tar i et tak her.

To av disse som aldri gir gaver til eldste barnet hadde felles feiring på sine to I år. Jeg tenkte på det på forhånd så to mnd før fant jeg noe på salg som deres barn sikkert ville like. Jeg handlet, pakket inn og gjemte unna. 

Dagen for feiring kommer samboer på at han ikke har ordnet gave og blir litt stresset. Jeg finner frem det jeg hadde ordnet og han betaler ikke halve summen en gang. 

Så jeg ordner alt for at ting skal bli litt ålreit. 

men da er du ærlig talt ganske dum. 

1) samboers familie = han må ordne med gaver. Hvis det da ikke blir gaver er det hans ansvar ikke ditt. At du VELGER både å fikse gaver OG å betale for det, er ditt valg. Vil du ikke ha det sånn, så snakker du med samboer om det og gjør en endring. 

2) særkullsbarn MÅ ikke få like mye/store gaver fra stefamilien som fellesbarn, rett og slett fordi særkullsbarnet rent faktisk har en farsfamilie som også stiller opp. Ellers blir det jo sånn at særkullsbarnet får dobbelt opp, mens fellesbarna får mindre. Spiller ingen rolle at "fars gaver" forblir i fars hjem - barnet har jo da fått xx antall gaver uansett hvor de gis. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (5 minutter siden):

Koster jo fort et par hundrelapper for et smykke hos HM og da. Men det var egentlig ikke poenget. Poenget var at jeg har flere arvesmykker i sølv. To av dem gir jeg til de to yngste. Hva med den eldste da som åpenbart får noe annet, hvis alle vet at jeg sitter på flere slike smykker men velger ikke å gi det til stetantebarnet? I tillegg har jeg dårlig råd, tenkt tilfelle, så handlingsrommet er ikke så stort. Når surner min nye svigerinne, selv om jeg prøver det jeg kan her? 
De to yngste er jeg glad i, de ligner litt på meg og jeg er åpenbart ei favorittante. Den eldste har jeg ikke noe forhold til. Har jeg lov til å forfordele?

For meg handler det om inkludering og ikke summen av hva en gave koster. Finn et smykke på loppemarked for 50,-. Si at du syns dette smykket var fint og passer til dette barnet. Det er ok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

regine skrev (1 minutt siden):

men da er du ærlig talt ganske dum. 

1) samboers familie = han må ordne med gaver. Hvis det da ikke blir gaver er det hans ansvar ikke ditt. At du VELGER både å fikse gaver OG å betale for det, er ditt valg. Vil du ikke ha det sånn, så snakker du med samboer om det og gjør en endring. 

2) særkullsbarn MÅ ikke få like mye/store gaver fra stefamilien som fellesbarn, rett og slett fordi særkullsbarnet rent faktisk har en farsfamilie som også stiller opp. Ellers blir det jo sånn at særkullsbarnet får dobbelt opp, mens fellesbarna får mindre. Spiller ingen rolle at "fars gaver" forblir i fars hjem - barnet har jo da fått xx antall gaver uansett hvor de gis. 

Dette handler om mitt hjem. Ikke fars hjem. Søsken her ser ikke hva barnet har hos sin far. Men alle barna her ser hva hverandre får. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Jeg er ts. 

Arv er noe annet enn gave, syns jeg da. Man arver jo direkte fra den som ønsker å sende noe stort videre. 

Et smykke til det eldste barnet kan være noe du har funnet på loppemarked for min del. Det handler ikke om penger, men inkludering. 

Jeg skjønner at kommentaren fra svigerfamilien var ugrei, og at dette ble sårt. Jeg er sånn prinsipielt litt delt når det gjelder gaver og nye familiekonstellasjoner. Ikke lett, men viktig å ha en samtale på det uansett. Jeg synes ofte det er vanskelig det med gaver. En venninne fikk en ny svigerinne med fire barn fra før som ble gravid med broren hennes. Der var det to biofedre. Hun forventet at disse tidligere barna skulle behandles på en prikk likt som det nyeste barnet som etterhvert kom. Barn 1-3 hadde farfamilie med dårlig økonomi, barn 4 far som tjente svært godt og som overøste sitt barn med dyre gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 time siden):

Blir du invitert i bursdag så er det da vanlig å gi en gave, selv om du ikke hadde vært i familie.

Enig . Blir man invitert i bursdag å skal feire tre barn , kjøper man tre gaver . Helt uavhengig av hvem som donerte spermen . Hvem i huleste gjør forskjell på søsken som har en felles feiring ? Må være noe alvorlig galt med slike mennesker . 

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette handler om mitt hjem. Ikke fars hjem. Søsken her ser ikke hva barnet har hos sin far. Men alle barna her ser hva hverandre får. 

Du er ekstremt opptatt av gaver og millimeter-rettferdighet. Barn skjønner hvis de blir fortalt. De må ikke se med egne øyne. 

Synes du sørskullsforeldre skal få gaver fra sine familier på mors og fars side, samt to besteforeldresett på stefars side og alle tanter/onkler der. Potensielt dobbelt så mange. 

Hvis du er så opptatt av rettferdighet så skjønner jeg ikke hvordan du synes det virker ok for deres felles barn. 

Anonymkode: ee362...9b2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og så da? greier dere ikke å forklare for barna hvordan verden er? Særkullsbarnet er jo åpenbart hos far med jevne mellomrom og får også gaver der. Da er det jo bare å forklare dette for alle barna, og så er det ikke noe mer med det. 

Snakk om å lage problemer ut av ingenting. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er ekstremt opptatt av gaver og millimeter-rettferdighet. Barn skjønner hvis de blir fortalt. De må ikke se med egne øyne. 

Synes du sørskullsforeldre skal få gaver fra sine familier på mors og fars side, samt to besteforeldresett på stefars side og alle tanter/onkler der. Potensielt dobbelt så mange. 

Hvis du er så opptatt av rettferdighet så skjønner jeg ikke hvordan du synes det virker ok for deres felles barn. 

Anonymkode: ee362...9b2

Veldig enig.

Mine barn og dine barn skaper nye utfordringer og er umulig å gjøre "rettferdig". Man kan ikke forvente at alle tenker det samme som en selv. Hvis barnet faktisk hadde fått gave, blir vel det neste hva verdien er i forhold om giverne er i slekt eller ikke.

Syns mange er litt manisk opptatt av gaver. Nå er det jo også normalen at søsken til bursdagsbarnet får gaver samtidig og nåde de som ikke har fått med seg det.

Lær barna å sette pris på det de får. Ikke etterspørre det de ikke får.

Anonymkode: 54402...86f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...