Gå til innhold

Voksne som gleder seg til Halloween


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei kollega som aldri har vært særlig begeistra for julen. Halloween derimot, den bare elsker hun! Hun er i slutten av 30- årene og har små barn så har tenkt det er litt derfor, men hun pleier å invitere til voksen halloween fest de årene hun ikke har barna. Hun starter pyntinga i starten av oktober og begynte å sy kostyme til zombien hun skal være i juli.  Hun forklarer det med at hun liker den grøssende alternative stemningen uten at jeg blir klokere på det. Jeg har tenkt hun tuller litt men tror faktisk ikke det😅

Selv har jeg ikke noe forhold til Halloween. Ingen i Norge som feiret det da jeg var liten. Ser gleden til barna og syns det er kjekt de får en ekstra dag å glede seg til i høstmørket. Men det stopper der. Syns egentlig hele tradisjonen med Halloween er noe absurd. Kunne også godt vært foruten alt det godteriet barna vasser i ukesvis etter Halloween..

Dere voksne som liker Halloween. Hva er det egentlig dere liker så godt ved denne feiringen?  Hvorfor elsker dere alt som er ekkelt og skremmer. Den uhyggelige stemningen?😅 Prøver å forstå.

Anonymkode: 60b86...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så mye å forstå da, folk finner glede i forskjellige ting 🤷‍♀️

Anonymkode: 97a8c...eb7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært trukket mot det skumle og mystiske. Selv som barn foretrakk jeg vampyrer og zombier foran Mummitroll og barbie 🙈

Halloween er årets høytid for meg! Koser meg med gresskar og spøkelser i ukesvis - for ikke å snakke om planlegging av kostymer! Alltid vært glad i utkledning. Jul blir rimelig tamt i forhold 😄

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elsker halloween! Men bare estetisk vakre skumle ting - gresskar, flaggermus, svarte katter, heksehatter, vampyrer etc, ikke lik, edderkopper og sånt.

Har feiret halloween siden slutten av 90-tallet.

Godteriet barna får spares jo og fordeles ut med 6- 7 biter per lørdag fremover. Så er jo ikke noe mer godteri enn det ellers ville vært. Men ungene begynner å planlegge neste års kostymer ca i november 😝

Anonymkode: b7e6f...26f

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Halloween jeg. Det har jeg gjort siden jeg var barn. Pleier ikke å kle oss ut her i hus, men vi lager gresskarsuppe og spiser godis 31. oktober. En fin liten tradisjon.

Anonymkode: 67c8a...798

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært meg. Jeg elsker halloween. Gjør ikke så mye ut av det sånn egentlig, liker bare perioden godt. Men jeg liker alt som er litt skummelt. Mindre glad i jul, men det er mer på grunn av gavepresset og dårlige minner.

Anonymkode: 13338...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksen, uten barn og elsker halloween,

smileys-halloween-779814.gif.a2a97f13a4a6643447aaac7fb8ca413d.gif

Det er uten tvil den aller beste feiringen igjennom året. Jeg er så takknemlig for at jeg lever i en verden med oktober og selv om vi er treige her i Norge og henger fast i klister så er halloween kommet for å bli selv her, og at den blir større og større for hvert år. 

Jeg vokste opp med halloween (født i 84 men med noen i familien som kom fra USA) og husker hvor gøy det var med skrekkfilmer og skummel stemning da blant annet skrik filmene kom på slutten av 90 tallet. Samt blair witch project, da den kom ut var jeg tenåring og midt i målgruppen og så den med noen venner på halloween, og det var ekstatisk..  Har alltid foretrukket skrekkfilmer fremfor klissete romantiske filmer f.eks.

Jeg har hatt halloween fest med venner, i studietiden og vi har også halloween fest med jobben. Valgfritt selvsagt men de aller fleste er med, hvor vi spiser gresskarsuppe, har gresskar utskjæring konkurranse, og vi legger litt sjel i kostymer da det også er en konkurranse for best utkledning og har en god stemning hvor en "bjuder på".  Igjen, helt valgfritt men jeg har en sosial jobb hvor slike type sammenkomster er helt naturlig. Ellers synes jeg det gir en magisk stemning når huset er pyntet til halloween slik jeg ønsker det (Spøkelser, vampyrer, gresskar, svarte katter, hekser, stearinlys, lyslenker med flaggermus mm) og spise småsnop med skrekkfilm klassikere som saw, IT, Anneballe, Michael Myers, Freddy Krueger mm. Det kan rett og slett ikke bli bedre, enten alene (hele oktober er halloween for min del..) eller vi samles noen venner og spiser noe digg mat, har film projektor og gomler småsnop den helgen som er nærmest halloween.

 

En skrekkfilm med skremmende klovner og masker og halloween skrekk er dessuten så ekstremt mye mindre skremmende enn dagsrevyen! Det er det en ser på nyhetene hver dag som kan skremme fanden på flat mark. 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke superopptatt av Halloween, men jeg har en greie for folk som er det. Jeg skulle ønske jeg hadde vokst opp i USA bare fordi de feirer Halloween skikkelig! 

Om jeg hadde møtt en person som var skikkelig Halloween-fan og vi matchet på andre plan hadde jeg blitt så lykkelig! 

Anonymkode: ab93e...dab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du er eldre enn henne da, ts, siden du sier ingen i norge feiret halloween da du var liten? Jeg er i midten av 30 årene, og vi gikk halloween på ungdomsskolen hvertfall. 

Anonymkode: 6062c...002

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (3 minutter siden):

Aldri markert Halloween.

Skjønner at handelsstanden koser seg da.

Tja vi bruker over 13 milliarder på julehandelen...... Vi bruker ikke 2% av dette til halloween engang.

De tjener ikke flisa på halloween iforhold til jul. Og jeg synes ikke det er så mye penger vi nordmenn bruker på halloween iforhold til den gleden det gir. Kunne tenkt meg ennda mer, større og bredere utvalg  i halloween stæsj i butikkene enn det som det tilbys per nå.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det så mye å forstå da, folk finner glede i forskjellige ting 🤷‍♀️

Anonymkode: 97a8c...eb7

Enig. Det kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at folk er ulike. Noen liker biff og noen liker kylling. Jeg kjenner voksne som elsker Halloween og gjør mye ut av det. De bruker tid på utendørsdekorasjon og finner mye glede i at alle barna som kommer på knask eller knep elsker det de har gjort. Gleden for dem ligger sånn sett mest i å glede andre og ikke i at de synes alt som er skummelt er gøy. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i halloween fordi det er gøy. Så enkelt. Halloween byr på en sjelden mulighet til å ta av seg voksenmasken, og slippe seg litt løs med kreativitet. Jeg tror alle voksne har godt av det.  Alle andre feiringer har et alvor over seg, julen f.eks gjør oss mer stresset enn noen annen tid på året for veldig mange, fordi det skal være så "perfekt" og rent ut alvorstynget. Mange barn elsker det litt skumle, som liten så jeg  og jeg tror ikke jeg var den eneste med tanke på hvor populær denne både bokserien og filmserien var. Spøkelseshistorier har alltid fasinert barn. Så blir vi større og filmene blir mer skremmende og med det enda mer  gøy. Pynte huset med mye lys og pynt, spise godteri og se skumle filmer, altså, hva er det å ikke like? Og angående kostymer, igjen halloween handler om kreativitet, iderikdom, å skape noe en synes er gøy, å ha skaperevne. Noen synes at det å kle seg ut er tåpelig, barnslig, føler seg ille til mote, men skuespillere gjør det hele tiden. 

Anonymkode: 3e3df...86f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er glad i halloween fordi det er gøy. Så enkelt. Halloween byr på en sjelden mulighet til å ta av seg voksenmasken, og slippe seg litt løs med kreativitet. Jeg tror alle voksne har godt av det.  Alle andre feiringer har et alvor over seg, julen f.eks gjør oss mer stresset enn noen annen tid på året for veldig mange, fordi det skal være så "perfekt" og rent ut alvorstynget. Mange barn elsker det litt skumle, som liten så jeg  "Are you afraid of the dark" og jeg tror ikke jeg var den eneste med tanke på hvor populær denne både bokserien og filmserien var. Spøkelseshistorier har alltid fasinert barn. Så blir vi større og filmene blir mer skremmende og med det enda mer  gøy. Pynte huset med mye lys og pynt, spise godteri og se skumle filmer, altså, hva er det å ikke like? Og angående kostymer, igjen halloween handler om kreativitet, iderikdom, å skape noe en synes er gøy, å ha skaperevne. Noen synes at det å kle seg ut er tåpelig, barnslig, føler seg ille til mote, men skuespillere gjør det hele tiden. 

Anonymkode: 3e3df...86f

Det gjekk litt fort men skulle skrive at " som liten så jeg "Are you afraid of the dark" og jeg tror ikke jeg var den eneste.."

Uansett, halloween handler om å lyse opp en ellers mørk tid på året, kreativitet, skape adrenalin i passelige mengder med å bygge opp spenning i trygge omgivelser, godis, morro, og ha det gøy. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er så mange som er så negative til halloween så jeg forstår ikke deg heller ts(😅) men det er helt greit. Jeg har bare skjønt at jeg trenger ikke forstå det heller. Vi som liker halloween får mye glede av det og så velger andre å ikke feire og går glipp av den opplevelsen med det gøye det er helt greit igrunn, vi er forskjellige. 

Anonymkode: 3e3df...86f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 1.15):

Antar du er eldre enn henne da, ts, siden du sier ingen i norge feiret halloween da du var liten? Jeg er i midten av 30 årene, og vi gikk halloween på ungdomsskolen hvertfall. 

Anonymkode: 6062c...002

Født 1980, og Halloween feiringene begynte så smått på slutten av 90 tallet etter jeg var blitt myndig. På starten av 2000 dukket de første ‘halloweenfeiringen for voksne opp i min krets.

Anonymkode: 60b86...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for veldig fine svar alle sammen! Syns dere svarte godt og skildret stemningen på en måte som gjør at jeg skjønner meg litt bedre på det. Vil prøve å hente litt av denne halloween stemningen frem selv de neste ukene☺️

Anonymkode: 60b86...b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloween blir en stor greie for meg fordi den er så enkel! 
vi har ikke Halloween brus eller blir prakket på oss høytiden 3-4 mnd i forkant, vi pynter med høstens frukter og beundrer årets avslutning. Men jeg liker også å innimellom hedre alle som har gått bort, og ikke gjøre det alene. 
Jeg kler meg ikke ut så ofte siden jeg som 35 åring ikke finner større glede av å drikke større mengder med alkohol.

jula er ikke spesiell for meg lenger fordi jeg som oftest er lei hele jula når vi kommer til 1 november. Jeg har prøvd å unngå butikker fra sept til 15. nov for å bevare litt av julegleden noen år nå. 

jeg trenger heller ikke jula for å greie å sette pris på eller være raus med familie og venner; det har jeg spredt ut over året i stedet.

Anonymkode: 0740d...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter hele huset med skumle mekaniske klovner og andre skumle ting og drar igang halloweenfest for voksne hvert år! Ungdommene syns det er kjempegøy å gå fra rom til rom og bli skremt den uken pynten er fremme:-)

Anonymkode: e7b1d...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket å ha henne i min omgangskrets, og blitt invitert til Halloween-festen hennes. Høsten er så mørk og lang, så at noen finner glede i sånne ting er jo bare helt fantastisk. Denne kollegaen din virker å fremdeles ha en barnlig glede inni seg, og sånne mennesker er blant mine favorittmennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...