AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #61 Del Skrevet 15. oktober 2024 Brunello skrev (1 time siden): Det er mye man må vurdere opp mot hverandre. Biler blir jo til stadighet sikrere, så det er ikke bare økonomi som er relevant. Det er helt sant. Men nå var dette en tråd om lån og økonomi, derfor svarte jeg med tanke på det. Ny bil vil ofte være sikrere. Og den sikkerheten koster ofte en god del penger i form av verdifall. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ikke en tre år gammel bil kjøpt "kontant"? Ja, vi bruker mer penger enn vi "må" nå. Nye biler vil ikke lønne seg. Men det var jo ikke der vi startet. Første var en rimeligere 2 år gammel bil. Holdt oss så til 2-3 år gamle biler, som vi solgte igjen før verdifallet var for stort. Men i og med at vi aldri har hatt billån, spart i fond, med god avkastning, solgt før bilen har nesten null i verdi. Så er pengene der til å kjøpe helt nytt, med de spesifikasjonene vi ønsker. Alternativet er jo å gå glipp av god avkastning i fondsmarkedet, og i stedet betale dyre renter til banken, i 60+ år. Anonymkode: ebd8f...622 For mange er jo ikke det nødvendigvis en mulighet. Poenget er at bil kjøpt kontant kan være dyrere enn lånefinansiert bil om man sammenligner kjøp av en splitter ny bil eller en tre år gammel bil. Du betaler ganske mye renter for den kostnaden det er å kjøre en butikkny bil ut av porten hos forhandler. Og for å trekke dette enda videre så kan man jo også begynne å regne alternativkostnad som du nevner. Du kunne lånt 100% til den nye bilen, og satt egenkapitalen i fond. Det ville antagelig vært mer lønnsomt enn å cashe ut bilen. Men nå begynner man å diskutere litt forbi bare billån eller ikke. Da lånefinansierer man jo egentlig aksjesparing også, og det er slett ikke for alle å drive med sånt. Tapt nattesøvn har jo også sin pris så da begynner kostnadsmomentet å bli litt komplisert å regne på 😅 Men for å holde seg til trådens kjerne. Kjøp av bil med lån er ikke alltid dyrere enn kjøp av bil med EK. Det kommer litt an på hva man kjøper. Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #62 Del Skrevet 15. oktober 2024 Helt normalt å ha billån. Anonymkode: cb2be...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #63 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 5.39): Jeg har hatt flere eldre biler som jeg har betalt kontant. ALDRI mer! Det har vært et pengesluk uten like. Masse vedlikehold og reparasjoner, ulyder og styr. Det er vanlig at eldre biler krever mer og har selvsagt kortere levetid. Jeg sparte opp en grei innskuddsum og tok lån for resten. Kjøpte en nyere bil. Ikke for å ha mange dippedutter, men for å ha en bil som jeg jevnlig kan vedlikeholde og slippe de store summene på en bil som konker ut relativt fort. Anonymkode: 1298d...433 Samme her. Anonymkode: 3d063...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #64 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men for å holde seg til trådens kjerne. Kjøp av bil med lån er ikke alltid dyrere enn kjøp av bil med EK. Det kommer litt an på hva man kjøper. Anonymkode: 83a8c...06a Bare om man har så liten egenkapital, og dårlig innsikt i biler, at man kjøper et billig kostnadssluk. Med grei økonomi vil det selvfølgelig alltid lønne seg å kjøpe bil kontant. (sett bort fra fond som alternativkost, det å låne for å spekulere er en separat diskusjon). Men, men... Jeg blir møtt med samme logikk når jeg skriver at jeg ikke har forsikring på dyr. Da jeg velger å være mitt eget forsikringsselskap, fremfor å betale dyrt til selskapene som skal ha avanse, og dekke store kostnader. Jeg må da skjønne at forsikring lønner seg... Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #65 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Bare om man har så liten egenkapital, og dårlig innsikt i biler, at man kjøper et billig kostnadssluk. Med grei økonomi vil det selvfølgelig alltid lønne seg å kjøpe bil kontant. (sett bort fra fond som alternativkost, det å låne for å spekulere er en separat diskusjon). Men, men... Jeg blir møtt med samme logikk når jeg skriver at jeg ikke har forsikring på dyr. Da jeg velger å være mitt eget forsikringsselskap, fremfor å betale dyrt til selskapene som skal ha avanse, og dekke store kostnader. Jeg må da skjønne at forsikring lønner seg... Anonymkode: ebd8f...622 Det kan være dyrere å kjøpe en splitterer ny bil med egenkapital enn en 100% lånefinansiert bruktbil på 4 år. feks. Dette fordi verditapet kan være høyere enn rentekostnadene. Så det må ikke nødvendigvis være et billig kostnadssluk. Det er også sånn at relativt dyre biler kan bli kostnadssluk når garantitiden er over. Så da bør man regne på om det kanskje hadde vært lønnsomt og låne litt ekstra for å få en nyere bil med garanti, og slippe kostnadssluket. Problemet med dette er jo at det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Om man sammenligner to helt identiske kjøp vil det være billigere å kjøpe for EK enn å låne selvsagt (om vi fremdeles holder alternativkost utenfor) Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #66 Del Skrevet 16. oktober 2024 "Alle" jeg kjenner har lån på nye biler. Kanskje noen, som mine foreldre som er pensjonister og sitter godt i det, kjøper uten lån. Billån er helt vanlig. Har hatt eldre biler et par ganger, og de har kostet meg mer enn billånet i reparasjoner etc, og for ikke å snakke om driftssikkerheten. Jævlig kjedelig å få motorstopp på vei til jobb, på vei til flyplassen eller på motorveien osv. Da betaler jeg heller litt ekstra for den tryggheten og slipper stresset med å hele tiden være redd for at noe skal skje med bilen. Bor ikke sentralt, så for oss er det krise uten bil. Jeg velger også å ikke kjøre rundt i gamle bil pga sikkerheten! Anonymkode: d8d05...163 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #67 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 23.14): Sparer, kjøper ny. Kjøper nytt, med tilbehøret vi ønsker. Har jo råd til nytt med utstyr, nettopp fordi vi aldri har kastet titusener ut vinduet på renter/leasing hvert år. Anonymkode: ebd8f...622 Ja, det er jo greit hvis en kan gjøre det slik, men første gang en skal kjøpe bil, har man gjerne ikke fått spart opp noe. Jeg selv hadde ikke penger til å kashe ut penger for min første bil. Jeg holdt på å spare, men måtte plutselig ha bil der og da, pga. jobb og barnehage som måtte byttes. I tillegg ønsket jeg ikke en gammel bil. Jeg ville ha en bil som var trygg å frakte barna i! Vi bytter også ut bilene jevnlig. Vi har de i ca 5 år innenfor garantitiden, og betaler ned lånet. Sitter igjen med en egenkapital, og tar lån på resten. Betaler ned ekstra når vi kan, så så mye har vi ikke kastet bort i renter - og hvertfall ikke når man tar med reparasjoner på eldre biler inn i regnstykket! Vi har brukt både 30 000,- og 80.000,- i reparasjoner på eldre biler uten lån. Så med sikker bil, driftssikker bil og slippe store reparasjonsutgifter, så er det verdt å betale noen få tusenlapper ekstra i totalregnestykket. De færreste av oss har mulighet til å vente med å kjøpe bil til vi har spart flere hundre tusen. Livet skjer før de pengene er spart opp! Anonymkode: d8d05...163 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå