AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #41 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette!! Jeg har også kommet til at det ikke nødvendigvis er dyrere med nyere bil med lån. Bil med 5 eller 7 års garanti har jo marginale reparasjonskostnader i forhold. Sist jeg hadde en eldre bil uten lån kostet deg meg like mye å få den EU godkjent som det kostet å holde et lån på en 10 år nyere bil med garanti. Da ble valget enkelt. Anonymkode: 83a8c...06a Og jeg kjøper ny bil med oppsparte penger. Selvfølgelig var den første veldig rimelig. Men derfra tjener man jo temmelig godt på å være sin egen bank, fremfor å betale renter til andre. Så står nå ganske fritt til å kjøpe den kvaliteten vi ønsker Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #42 Del Skrevet 14. oktober 2024 Selvsagt er det vanlig. Nordmenn er en av de folkene med aller mest gjeld. Vi tar opp lån for alt mulig. Anonymkode: 4a3a8...852 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #43 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og jeg kjøper ny bil med oppsparte penger. Selvfølgelig var den første veldig rimelig. Men derfra tjener man jo temmelig godt på å være sin egen bank, fremfor å betale renter til andre. Så står nå ganske fritt til å kjøpe den kvaliteten vi ønsker Anonymkode: ebd8f...622 Og dette er selvsagt enda bedre fordi lån er dyrere enn EK. Men ny bil uten lån er ikke et alternativ for alle. Poenget mitt var at gammel bil med EK ikke nødvendigvis er billigere enn nyere lånefinansiert bil med garanti. Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #44 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 5.45): Motsatt, siste gang jeg kjøper ny (el)bil. Et enormt verditap (50%) første 3 år. Brukt neste gang uansett. Og aldri "lease" = leie bil uansett. Anonymkode: 5f824...54c Da har du kjøpt feil elbil. Min har tapt seg 25% på 3 år. Fra 460 000 kr til 350 000 kr. Har hatt lav kampanjerente i 3 år. Årlig har bilen kostet meg 50 000 kr med lading. Nå går kampanjerenta ut og jeg skal kjøpe en litt større versjon av den jeg har solgt, igjen til lav kampanjerente. Skal betale ned denne enda raskere og beholde den lengre. Leasing passer for de som ikke får eller ønsker lån, og som ikke vil være eier av bilen. Dette er det dyreste alternativet. Lån på nye biler, kanskje spesielt elbiler, er billige. Man kan sette summen på sparekonto og gå i pluss ut kampanjetiden. Dessuten har mange unge nok med å spare opp penger til EK til bolig, og trenger de en sikker og forutsigbar bil har de ikke mulighet til å cashe ut flere hundre tusen for det. Et billån på en brukt bil kan bli dyrere enn et billån på en helt ny bil, selv om den koster flere hundre tusen mer. Anonymkode: b0810...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #45 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg fikk faktisk et tilbud fra verkstedet mitt om å nedbetale hjulskifte for 450kr. Forslaget var å nedbetale 45kr i 12 måneder. Ikke rart at så mange har lån knyttet til bil når det reklameres så ekstremt for det. Anonymkode: 4d523...6e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 14. oktober 2024 #46 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da har du kjøpt feil elbil. Min har tapt seg 25% på 3 år. Fra 460 000 kr til 350 000 kr. Har hatt lav kampanjerente i 3 år. Årlig har bilen kostet meg 50 000 kr med lading. Anonymkode: b0810...9d8 Enig i det. Skal selge en 5 år gammel Model 3 nå, regner med verditap på rundt 40%. 400k til 240k. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #47 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg kjøper nyere bruktbiler, de to siste med garanti. Den forrige hadde jeg seks år, da hadde ting begynt å ryke på den, så byttet den ut i en tre år gammel elbil med to års fabrikkgaranti igjen. Den siste betalte jeg cash. Den forrige tok jeg opp lån på, mest fordi jeg kunne. Men ble sur da de satte opp både rente og månedlige omkostninger etter noen mnd og bare betalte det ut 🤪 Den jeg har nå har noen tapt sinnsykt med penger på, jeg betalte 180 og de kostet 320 da de kom 😬140.000 på tre år, det… Anonymkode: cd877...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #48 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg kjøper nyere bruktbiler, de to siste med garanti. Den forrige hadde jeg seks år, da hadde ting begynt å ryke på den, så byttet den ut i en tre år gammel elbil med to års fabrikkgaranti igjen. Den siste betalte jeg cash. Den forrige tok jeg opp lån på, mest fordi jeg kunne. Men ble sur da de satte opp både rente og månedlige omkostninger etter noen mnd og bare betalte det ut 🤪 Den jeg har nå har noen tapt sinnsykt med penger på, jeg betalte 180 og de kostet 320 da de kom 😬140.000 på tre år, det… Anonymkode: cd877...c7e Dette er også viktig og riktig. Lån på nyere bil er ikke nødvendigvis dyrere enn gammel bil med store vedlikeholdskostnader. Men man bør kjøpe en som er 2-3 år gammel slik at man slipper det største verditapet, da dette er en ganske stor kostnad. Jeg har landet på å kjøpe biler som er 3 år gamle, og har 7 års garanti. Finansierer så mye jeg klarer med EK og låner resten. Bruker rammelånet på huset for å få ned renten. (Betaler selvsagt ned separat, og ikke baker det inn med huset). Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 14. oktober 2024 #49 Del Skrevet 14. oktober 2024 Har inntrykk av at mange har lån på bil i dag fordi man ønsker en moderne og trygg bil og det er tungt å spare opp mange hundre tusen til det. Etter min definisjon er det tre typer lån som er basislån de fleste må ha i enkelte faser i livet, det er studielån, billån og huslån. De tre lånene reagerer jeg ikke særlig på så lenge man ikke har tatt av ift betalingsevne. De er forenlige med å ha en sunn økonomi. Utdanning og hus er ganske selvforklarende, det er fornuftig og vanlig å ha men få klarer det uten lån. Bil kan man jo klare uten lån om man ikke kjøper så dyrt, men for mange er det såpass viktig med en nyere bil med endel sikkerhet, driftssikkerhet og komfort for å få hverdagen til å gå opp. Så der synes jeg det er helt OK med et lån. Har man ikke en kampanjerente blir oftest huslån det med lavest rente som er beste valget. Da må man bare passe på å betale ned ekstra på huslånet så man ikke sprer den ekstra utgiften over mange år og dermed pådrar mer renter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #50 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 5.45): Motsatt, siste gang jeg kjøper ny (el)bil. Et enormt verditap (50%) første 3 år. Brukt neste gang uansett. Og aldri "lease" = leie bil uansett. Anonymkode: 5f824...54c Vi kjøper alltid ca 3-4 år gammel bil For cash. 1. Forrige eier kan kose seg med verditapet, den idioten som bare må betale for ny-bil-lukta. 2. Man vet om bilden fungerer eller ikke. Har den stått mest på verksted er vi lite interesserte. Så vi har alltid biler som virker, i år etter år etter år etter år... betaler egentlig veldig lite for gode varige biler på den måten. 3. Leasing...er for de som ikke forstår at de som leaser ut bilene åpenbart tjener penger på det, hvis ikke hadde de selvsagt ikke drevet med leasing. Og hvem tjener de pengene på? De som leaser bil. Så, neitakk, jeg vil ha pengene mine selv. Har ingen interesse av å støtte flere enn frivillige organisasjoner med pengene mine. Egentlig mye bedre at de går til Redd Barna eller Røde Kors, enn til et leasingfirma. Synes nå jeg da. 4. Det er overraskende lett å gjøre en god bruktbilhandel når pengene står på konto og kan overføres med en gang avtalen er underskrevet. Merkelig nok er folk ganske gira på å få inn pengene kjapt. Så cash er undervurdert. Anonymkode: 06436...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. oktober 2024 #51 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vi kjøper alltid ca 3-4 år gammel bil For cash. 4. Det er overraskende lett å gjøre en god bruktbilhandel når pengene står på konto og kan overføres med en gang avtalen er underskrevet. Merkelig nok er folk ganske gira på å få inn pengene kjapt. Så cash er undervurdert. Anonymkode: 06436...58b Det må da være litt plagsomt å gjennomføre oppgjøret i kontanter..? Koster jo fort 300-400'000 for en helt vanlig gjennomsnittlig bil som er 3-4 år gammel. Plagsomt å få tak i kontantene, og plagsomt for de som selger å ta imot så mye kontanter. Og enda mer plagsomt å gjøre dem digitale igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #52 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Og dette er selvsagt enda bedre fordi lån er dyrere enn EK. Men ny bil uten lån er ikke et alternativ for alle. Poenget mitt var at gammel bil med EK ikke nødvendigvis er billigere enn nyere lånefinansiert bil med garanti. Anonymkode: 83a8c...06a Det illustrerer jo bare det gamle ordtaket; at det er dyrt å være fattig. Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. oktober 2024 #53 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 6.09): Kjenner ingen som leaser eller har billån. Har du ikke råd til å cashe ut så har du jo faktisk ikke råd til bil. Anonymkode: 52798...217 Hvordan vet du at ingen du kjenner har billån. Det er vel ikke sånn man prater så mye om. Det er høyst normalt, også for mennesker med god lønn. Jo, man har råd til bil og hus man har lån på så lenge man betjener gjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #54 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det illustrerer jo bare det gamle ordtaket; at det er dyrt å være fattig. Anonymkode: ebd8f...622 Mulig... Men regner du inn verdifallet, som man selvfølgelig må gjøre, tror jeg fort at splitter ny bil uten lån er dyrere enn 3 år gammel lånefinansiert bil. Altså; Verdifallet er høyere enn de årlige effektive rentekostnadene. Så det kan i en del tilfeller være ganske dyrt å være rik også 😅 Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. oktober 2024 #55 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og jeg kjøper ny bil med oppsparte penger. Selvfølgelig var den første veldig rimelig. Men derfra tjener man jo temmelig godt på å være sin egen bank, fremfor å betale renter til andre. Så står nå ganske fritt til å kjøpe den kvaliteten vi ønsker Anonymkode: ebd8f...622 Det kommer helt an på hvordan du organiserer privatøkonomien. Det har historisk lønt seg å låne penger for å kjøpe bil og heller spare i aksjefond. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. oktober 2024 #56 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mulig... Men regner du inn verdifallet, som man selvfølgelig må gjøre, tror jeg fort at splitter ny bil uten lån er dyrere enn 3 år gammel lånefinansiert bil. Altså; Verdifallet er høyere enn de årlige effektive rentekostnadene. Så det kan i en del tilfeller være ganske dyrt å være rik også 😅 Anonymkode: 83a8c...06a Det er mye man må vurdere opp mot hverandre. Biler blir jo til stadighet sikrere, så det er ikke bare økonomi som er relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #57 Del Skrevet 15. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mulig... Men regner du inn verdifallet, som man selvfølgelig må gjøre, tror jeg fort at splitter ny bil uten lån er dyrere enn 3 år gammel lånefinansiert bil. Altså; Verdifallet er høyere enn de årlige effektive rentekostnadene. Så det kan i en del tilfeller være ganske dyrt å være rik også 😅 Anonymkode: 83a8c...06a Hvorfor ikke en tre år gammel bil kjøpt "kontant"? Ja, vi bruker mer penger enn vi "må" nå. Nye biler vil ikke lønne seg. Men det var jo ikke der vi startet. Første var en rimeligere 2 år gammel bil. Holdt oss så til 2-3 år gamle biler, som vi solgte igjen før verdifallet var for stort. Men i og med at vi aldri har hatt billån, spart i fond, med god avkastning, solgt før bilen har nesten null i verdi. Så er pengene der til å kjøpe helt nytt, med de spesifikasjonene vi ønsker. Alternativet er jo å gå glipp av god avkastning i fondsmarkedet, og i stedet betale dyre renter til banken, i 60+ år. Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 15. oktober 2024 #58 Del Skrevet 15. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi kjøper alltid ca 3-4 år gammel bil For cash. 1. Forrige eier kan kose seg med verditapet, den idioten som bare må betale for ny-bil-lukta. 2. Man vet om bilden fungerer eller ikke. Har den stått mest på verksted er vi lite interesserte. Så vi har alltid biler som virker, i år etter år etter år etter år... betaler egentlig veldig lite for gode varige biler på den måten. 3. Leasing...er for de som ikke forstår at de som leaser ut bilene åpenbart tjener penger på det, hvis ikke hadde de selvsagt ikke drevet med leasing. Og hvem tjener de pengene på? De som leaser bil. Så, neitakk, jeg vil ha pengene mine selv. Har ingen interesse av å støtte flere enn frivillige organisasjoner med pengene mine. Egentlig mye bedre at de går til Redd Barna eller Røde Kors, enn til et leasingfirma. Synes nå jeg da. 4. Det er overraskende lett å gjøre en god bruktbilhandel når pengene står på konto og kan overføres med en gang avtalen er underskrevet. Merkelig nok er folk ganske gira på å få inn pengene kjapt. Så cash er undervurdert. Anonymkode: 06436...58b Dumt å kalle de som kjøper nye biler for idioter - det er jo de som gjør det mulig for deg å kjøpe 3 - 4 år gammel bil. Endret 15. oktober 2024 av Hateridioter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #59 Del Skrevet 15. oktober 2024 Brunello skrev (4 minutter siden): Det kommer helt an på hvordan du organiserer privatøkonomien. Det har historisk lønt seg å låne penger for å kjøpe bil og heller spare i aksjefond. Diversifisert. Noe risikoavers, da det å havne i en situasjon der man sliter økonomisk for meg har vært viktigere enn å tjene stort. Bolig var prioritet. Har aldri betalt mer på studielån enn vi må. Var forsiktig med fond og aksjer da økonomien var mer sårbar. Alltid fulgt tett med på fastrenteinnskudd. Når økonomien ble bedre har indeksfond blitt prioritert fremfor nedbetaling bolig. Men også her diversifisert - mellom regioner, og bransjer. Har aldri hatt billån. Har aldri hatt forsikring på dyr. Da jeg velger å være min egen bank i stedet for å betale stort til andre. Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2024 #60 Del Skrevet 15. oktober 2024 Vi har fire biler og fire billån, vi😅 Svart på hvitt ser det selvsagt ille ut, men i virkeligheten er det investeringer som vi (mannen og jeg) tjener på. Tre av bilene er nemlig kjøpt på auksjon, og da er de kjøpt til en mye lavere pris enn hva bilen er verdt. Et eksempel er en strøken 2021-modell som vi fikk 80k billigere enn reell verdi, denne kjøpte vi i januar i år. Solgte den for et par dager siden, og tjente inn absolutt alt av kostnader vi har hatt på bilen (kjøp, serviceavtale, bruk). Vi har altså kjørt bilen gratis siden januar. Det nyeste bilen kjøpte vi for en måned siden. 2023-modell, også på auksjon, og denne kunne vi sikkert tjent 150k på om vi solgte den igjen nå. Men vi tenker å beholde. Har en tredje bil som nesten er nedbetalt, og la den ut på finn i går, så når vi selger den dekker den for 2023-modellen. Når to av de fire bilene er solgt, er de to resterende bilene så og si nedbetalt. Vi har altså da to nesten-nye biler, begge med nybilgaranti, uten å ha lidd noe særlig økonomisk for det. Anonymkode: baa90...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå