AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #21 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt flere eldre biler som jeg har betalt kontant. ALDRI mer! Det har vært et pengesluk uten like. Masse vedlikehold og reparasjoner, ulyder og styr. Det er vanlig at eldre biler krever mer og har selvsagt kortere levetid. Jeg sparte opp en grei innskuddsum og tok lån for resten. Kjøpte en nyere bil. Ikke for å ha mange dippedutter, men for å ha en bil som jeg jevnlig kan vedlikeholde og slippe de store summene på en bil som konker ut relativt fort. Anonymkode: 1298d...433 Men om du sparer så mye på å ha nyere bil, så vil du jo ha råd til å kjøpe neste bil kontant? Her var det bare første bil som var eldre bil. Neste litt nyere bruktbil. Derfra har vi vært der at vi kan velge helt ny bil ved bytte. Man sparer jo mye mer på å putte "avdragene" i fond og tjene 10%+ avkastning i året. Enn å betale avdragene til banken, og betale dyre renter på toppen. Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 11. oktober 2024 #22 Del Skrevet 11. oktober 2024 (endret) Jeg sparer til nye biler. Kjøpte helt ny bil for noen år siden som jeg fortsatt har. Den ble kjøpt for litt over 300' uten lån. Nesten bilen blir også en helt ny bil uten lån. Endret 11. oktober 2024 av Hateridioter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #23 Del Skrevet 11. oktober 2024 Vi har alltid kjøpt bruktbil uten lån. Men tror det er ganske vanlig å ha billån. Anonymkode: d8605...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #24 Del Skrevet 11. oktober 2024 Kjøpte bruktbil for ti år siden. Gikk inn med egen sparing og tok et lite lån. Slipper å kjøpe ny de neste 15-20 årene da jeg kjøpte Toyota 😉 Anonymkode: 32eaa...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 11. oktober 2024 #25 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Motsatt, siste gang jeg kjøper ny (el)bil. Et enormt verditap (50%) første 3 år. Brukt neste gang uansett. Og aldri "lease" = leie bil uansett. Anonymkode: 5f824...54c Men skal du bytte den så fort da? Å kjøpe ny bil og beholde den i 3 år er vel noe av det dyreste du kan gjøre. Bruk den i 8-10 år isteden så blir verditapet per år ganske håndterbart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #26 Del Skrevet 11. oktober 2024 -jk- skrev (5 minutter siden): Men skal du bytte den så fort da? Å kjøpe ny bil og beholde den i 3 år er vel noe av det dyreste du kan gjøre. Bruk den i 8-10 år isteden så blir verditapet per år ganske håndterbart. Nei, kommer til å beholde den til garanti er borte ihvertfall (8 år). Orker ikke kaste bort mer penger på bil. Kjøper vi "ny" bil nestegang blir det en brukt. Anonymkode: 5f824...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #27 Del Skrevet 11. oktober 2024 ttps://www.tek.no/nyheter/kommentar/i/VzgRAV/aa-kjoepe-bil-har-blitt-risikosport?utm_source=vgfront-personalized&utm_content=hovedlopet_row20_pos1&utm_term=niche_ Over tjue år siden jeg lånte til bil, og de senere år har jeg konsekvent kjøpt litt rimeligere og brukte dieselbiler. En bil til en 60-80 tusen som jeg forventer kan brukes en 6-7 år, så har jeg billig bil. Anonymkode: 967ef...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihønå Skrevet 11. oktober 2024 #28 Del Skrevet 11. oktober 2024 Vi har kjøpt ny bil med billån de to siste gangene. Har begge gangene hatt kapitalen oppspart, men har investert denne i fond/sparekonto (10%/5%) og deretter fått billån med 0,99% rente. Billånet har blitt nedbetalt innenfor kampanjeperioden (3/5år). Flere bilmerker har hatt lignende kampanjer og da er det absolutt lønnsomt å ta opp egne billån vs å betale kontant. Problemfritt bilhold med nybilgaranti har stor verdi for oss som ikke har kunnskaper til å skru selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #29 Del Skrevet 11. oktober 2024 Kjøper alltid ny bil med lån og kjører den til den runder 120k som for meg tar ca 10 år. Funker fint for meg og dvs at hvert 10ende år har jeg kul bil 🤣 Anonymkode: e86e1...326 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #30 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kjøper alltid ny bil med lån og kjører den til den runder 120k som for meg tar ca 10 år. Funker fint for meg og dvs at hvert 10ende år har jeg kul bil 🤣 Anonymkode: e86e1...326 Men hvorfor betale banken avdrag + renter, når du heller kan sette pengene i fond og tjene penger på de? Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #31 Del Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvorfor betale banken avdrag + renter, når du heller kan sette pengene i fond og tjene penger på de? Anonymkode: ebd8f...622 Man kan også investere pengene i noe som gir bedre avkastning enn renta på billånet... Så la pengene stå i investeringen og heller låne til bil kan faktisk lønne seg. Anonymkode: f1378...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2024 #32 Del Skrevet 13. oktober 2024 Lånte til nybil nå. 0,99% rente i 3 år - ca 310.000 totalt. 7 års nybilgaranti. En brukt elbil uten garanti/under et år igjen av 5 år ville kostet ca 200.000+. Hadde dieselbil og betalte 5400 i bompenger + drivstoff per måned. Forsikringen er nå 800kr dyrere, og betaler 3000 pr måned i lån...har penger til å betale ut resten når renta økes, men de står i fond og godgjør seg. Anonymkode: 26ab2...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #33 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 7.44): Man kan også investere pengene i noe som gir bedre avkastning enn renta på billånet... Så la pengene stå i investeringen og heller låne til bil kan faktisk lønne seg. Anonymkode: f1378...474 Da gambler du med dyre smålån. Det er sjeldent smart. Anonymkode: ebd8f...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #34 Del Skrevet 14. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 5.39): Jeg har hatt flere eldre biler som jeg har betalt kontant. ALDRI mer! Det har vært et pengesluk uten like. Masse vedlikehold og reparasjoner, ulyder og styr. Det er vanlig at eldre biler krever mer og har selvsagt kortere levetid. Jeg sparte opp en grei innskuddsum og tok lån for resten. Kjøpte en nyere bil. Ikke for å ha mange dippedutter, men for å ha en bil som jeg jevnlig kan vedlikeholde og slippe de store summene på en bil som konker ut relativt fort. Anonymkode: 1298d...433 Dette!! Jeg har også kommet til at det ikke nødvendigvis er dyrere med nyere bil med lån. Bil med 5 eller 7 års garanti har jo marginale reparasjonskostnader i forhold. Sist jeg hadde en eldre bil uten lån kostet deg meg like mye å få den EU godkjent som det kostet å holde et lån på en 10 år nyere bil med garanti. Da ble valget enkelt. Anonymkode: 83a8c...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #35 Del Skrevet 14. oktober 2024 Er vel gammeldags. Har aldri tatt opp billån. Har alltid tenkt med bil som med andre forbruksartikler. At har man ikke råd til å kjøpe det for egne penger så lar man det være. Så utifra tilgjengelig penger på konto har jeg aldri brukt mer enn 150 K for en bil. Aldri kjøpt eldre enn 6 år gamle biler da. Alltid kjøpt Toyota-modeller som har vært kjent for lite feil. Litt flaks kanskje, bortsett fra rustne bremserør en gang har jeg aldri lagt ut for mer i verkstedutgifter enn oljeskift og skifte av bremseklosser/skiver. Anonymkode: 857c4...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #36 Del Skrevet 14. oktober 2024 Har aldri hatt billån. Kjøper nye biler når de gamle er «utgått», dvs vedlikeholdet begynner å bli dyrt. Unntaket var min første bil, for da hadde jeg ikke råd til ny med oppsparte midler. Hadde ikke lån da heller. Kan bake det inn i huslånet dersom det passer slik. Anonymkode: cd26d...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 14. oktober 2024 #37 Del Skrevet 14. oktober 2024 Tatt opp billån. Var ingen problemer rundt dette. Betalt det tilbake nå,og solgt bilen forøvrig. Var ingen skrekk opplevelse for meg i det hele tatt. Relativt lavt avdrag pr måned. Ingen utsettelser,ingen problemer,og de ble trukket automatisk. Man må ha råd til det. Et lån er faktisk også slik at man må se at man har råd til også. Å ha 3-400 000 liggende på en konto er ikke noe jeg har til enhver tid,så noe cash kjøp i denne prisklassen har jeg aldri gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #38 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg aner ikke hva andre folk gjør, det har ikke ramlet meg inn å grave i andres privatøkonomi på den måten. Jeg har aldri tatt opp billån, og ikke mannen heller (vi er i tidlig 40-årene). Vi har alltid spart, og kjøpt enten brukt eller nytt. Anonymkode: 9477c...eed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2024 #39 Del Skrevet 14. oktober 2024 Jeg har vært uheldig de gangene jeg har kjøpt eldre biler, og det har kostet meg dyrt. På den ene bilen jeg hadde røyk en eller annen reim, som medførte at hele motoren måtte byttes! Det var ufattelig dyrt. Har sikkert vært uvanlig uheldig når det gjelder eldre biler, men brent barn skyr ilden. Så nå holder jeg meg til biler kun med nybilgaranti. Jeg har både hatt leasing og billån. Neste gang jeg skal kjøpe bil har jeg sikkert nok til å legge ut for hele bilen siden jeg sparer en del. Men godt mulig jeg lar pengene stå i fred i et fond, noen av leasingavtalene og låneavtalene til billeverandørene er faktisk ikke så aller verst betingelser på. Anonymkode: 4d3f1...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 14. oktober 2024 #40 Del Skrevet 14. oktober 2024 (endret) Vi har ikke valgt billån. Vi kjøpte en elbil som var 2 1/2 år, og den er vi veldig fornøyde med. Ingen billån, deilig å slippe. For oss har det vært en veldig god investering for hverdagen til å gå opp (men selvfølgelig vet vi at den taper seg i verdi, sånn er det å ha bil), og bruker mye mindre penger på den, enn da vi fikk bruke bensinbilen til foreldrene mine. Deilig å slippe utgifter til bensin. Endret 14. oktober 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå