Gå til innhold

Tar de fleste opp billån o.l i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Billån eller feks leasing eller billeie? Da i stedet å kjøpe en eldre bil for egne penger.

Har alltid hatt en oppfatning om at de aller fleste sparer penger og kjøper bil uten å ta opp dyrt billån. Nå får derimot plutselig alle rundt meg nye flotte store biler føler jeg. Med dører som ‘flyr’ og allslags nye duppeditter. De fleste av dem jeg kjenner til har helt normal økonomi og bor helt vanlig enkelt. Jeg har kun turt å spørre ei god kompis og han tok opp billån. Nabo fortalte selv at hun leaset bilen.

Dette fikk meg til å tenke at svært mange med vanlig økonomi gjør det på denne måten i dag for å ha råd til store nye eller nesten nyedyre biler i forhold til bare ca 10 år siden? Eller har det alltid vært slik…bare jeg som ikke har fått det helt med meg?

Anonymkode: 6968a...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer, kjøper ny. 

Kjøper nytt, med tilbehøret vi ønsker. 

Har jo råd til nytt med utstyr, nettopp fordi vi aldri har kastet titusener ut vinduet på renter/leasing hvert år. 

Anonymkode: ebd8f...622

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd til å ha nyere bil ved leasing, nei? 

Kjøper man ny bil med egenkapital tilsvarende innskudd er nok avdragene på lånet ikke mye større enn hva leasingselskapet skal ha. 

Når leasingen går ut sitter man igjen uten bil og har brukt en haug med penger. 

Tar man opp lån sitter man igjen med en bil når det er nedbetalt. 

Anonymkode: cd877...c7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere eldre biler som jeg har betalt kontant. ALDRI mer! Det har vært et pengesluk uten like. Masse vedlikehold og reparasjoner, ulyder og styr. Det er vanlig at eldre biler krever mer og har selvsagt kortere levetid.

Jeg sparte opp en grei innskuddsum og tok lån for resten. Kjøpte en nyere bil. Ikke for å ha mange dippedutter, men for å ha en bil som jeg jevnlig kan vedlikeholde og slippe de store summene på en bil som konker ut relativt fort. 

Anonymkode: 1298d...433

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt, siste gang jeg kjøper ny (el)bil. Et enormt verditap (50%) første 3 år. Brukt neste gang uansett. Og aldri "lease" = leie bil uansett.

Anonymkode: 5f824...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Motsatt, siste gang jeg kjøper ny (el)bil. Et enormt verditap (50%) første 3 år. Brukt neste gang uansett. Og aldri "lease" = leie bil uansett.

Normalt prisfall på biler er rundt 40 % etter tre år og knappe 50 % etter fire år. Ny bil er svindyrt, uansett om det er en fossilbil eller elbil. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ingen som leaser eller har billån. Har du ikke råd til å cashe ut så har du jo faktisk ikke råd til bil.

Anonymkode: 52798...217

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil er jo en forbruksvare. Om du tar opp lån for bilen, så har du strengt tatt et forbrukslån. Om du har lyst på en god rente, så må en jo vise frem 35% egenkapital eller høyere og må ha en kaskoforsikring. I tillegg tas det pant i bilen. Dermed er det banken som eier den frem til du har gjort opp lånet.

Ideelt sett bør en altså kunne betale bilen sin kontant. Men det har ikke alle råd til. Folk må jo komme seg på jobb. Ikke alle har muligheten å bo på steder med gode kollektivforbindelser. Ond sirkel dette. Uten bil ingen jobb. Uten jobb ingen bil. Tar du ikke et lån, penger fra fremtiden, så er det låst.

Biler har blitt dyrere nettopp fordi de har blitt så mye mer enn det de var for 20 år siden. Bare sammenlign hvor omfattende sikkerhet dagens biler har versus en bil fra for 20 år siden. Bytter jeg mellom min 2000-talls bil og min elbil, så virker elbilen alltid som et romskip.

Schmuhju

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som leaser og flere som har opp billån. Ganske mange med billån i grunn. Tror det er ganske vanlig. Leasing skjønner jeg virkelig ikke poenget med. Så en reklame for leasing der leia var 10000 pr mnd. Det er jo hinsides. (Og regner ikke med det er normal pris det pleier ligge på) 

Jeg har hatt billån to ganger, en gang der jeg kjøpte helt ny bil. Men har alltid betalt ned lånet mye fortere enn planen. Ser ikke noe problem med billån så lenge man kan betjene det, de er jo ikke de dyreste. Men det ideelle er jo å kunne kjøpe kontant, alternativt bake det inn i huslån. 

Anonymkode: 8e55d...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problem med billån så lenge man har høy EK og betaler lånet raskt ned. Følger man servicer og behandler bilen etter boka har man nybilgaranti i minimum 5 år. Det koster å reparere en gammel bil i tide og utide. De eneste som tjener penger på å kjøre gamle vrak er bilmekanikere og sndre bilkyndige me tilgang til verksted som kan skru selv. En verkstedtime koster 1500kr. Deler koster penger. You do the math. Av og til er det rikig å betale for forutsigbarhet og trygghet i hverdagen. Om man har 8 mil å kjøre til og fra jobb 220 dager i året er det neppe særlig lønnsomt, forutsigbart eller trygt å kjøre rundt i et 15 år gammelt vrak som koster 60-70k i verkstedutgifter når man er avhengig av å komme seg på jobb.

Anonymkode: fd3b7...020

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nyskjerrighet tok jeg nå en sjekk av 10 biler på parkeringa utenfor jobben, og 7 av disse er det lån/heftelse på. 

Så det er nok relativt vanlig å ha lån om du har nyere bil. 

Anonymkode: 0807e...c58

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kjenner en som leaser og flere som har opp billån. Ganske mange med billån i grunn. Tror det er ganske vanlig. Leasing skjønner jeg virkelig ikke poenget med. Så en reklame for leasing der leia var 10000 pr mnd. Det er jo hinsides. (Og regner ikke med det er normal pris det pleier ligge på) 

Jeg har hatt billån to ganger, en gang der jeg kjøpte helt ny bil. Men har alltid betalt ned lånet mye fortere enn planen. Ser ikke noe problem med billån så lenge man kan betjene det, de er jo ikke de dyreste. Men det ideelle er jo å kunne kjøpe kontant, alternativt bake det inn i huslån. 

Bake det inn i huslånet og betale ned på 10-15-20 år, eller hva man har igjen, er ikke så god del.

Anonymkode: efee0...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bake det inn i huslånet og betale ned på 10-15-20 år, eller hva man har igjen, er ikke så god del.

Jeg forutsetter jo at man betaler inn ekstra da. Som om det var et billån du hadde i tillegg så ikke lånetid økes og bilen er nedbetalt senest innen normert billån-tid. (Burde jo tenkt på å presisere det, her må jo alt pirkes på😂)

Jeg bakte billån inn i huslån og betalte inn ekstra så det var nedbetalt på rundt halvannet år. Sparte mye fremfor å ha det som eget billån. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Billån eller feks leasing eller billeie? Da i stedet å kjøpe en eldre bil for egne penger.

Har alltid hatt en oppfatning om at de aller fleste sparer penger og kjøper bil uten å ta opp dyrt billån. Nå får derimot plutselig alle rundt meg nye flotte store biler føler jeg. Med dører som ‘flyr’ og allslags nye duppeditter. De fleste av dem jeg kjenner til har helt normal økonomi og bor helt vanlig enkelt. Jeg har kun turt å spørre ei god kompis og han tok opp billån. Nabo fortalte selv at hun leaset bilen.

Dette fikk meg til å tenke at svært mange med vanlig økonomi gjør det på denne måten i dag for å ha råd til store nye eller nesten nyedyre biler i forhold til bare ca 10 år siden? Eller har det alltid vært slik…bare jeg som ikke har fått det helt med meg?

Anonymkode: 6968a...4b1

Varierer. Har aldri kjøpt ny bil, men ved behov kjøper jeg en nyere bruktbil. Sist jeg lånte til bil, var i 2016 da jeg kjøpte en bruktbil til 500 000,-. Det lånet er nå nedbetalt og jeg har fortsatt bilen. Den har passert 200 000km og jeg har tenkt å ha den i mange år ennå. Bilen før det som jeg lånte til var i 2007. Den kjørte jeg med helt til nå i år, altså i 17 år. Det var også en bruktbil jeg kjøpte som hadde passert 350 000km da jeg leverte den på skrapen. Fungerte fortsatt utmerket, men rusten tok den.

Har også en bil nummer to slik at kona og jeg kan disponere en hver når vi skal på jobb i ulike retninger til ulike tider. Det er en billigbil som jeg ikke lånte til. Betalte 50 000,- kontant for den og brukte sparepenger.

Leasing av bil har jeg aldri gjort. For meg fremstår det som en veldig kostbar løsning å lease ny bil hvert tredje år eller så, sammenliknet med å kjøpe en pent brukt bil og ha den lenge. Har man stadig ny bil, betaler man jo hele tiden på det vanvittige verditapet som nye biler har de første 2-3 årene. Å aldri ha eldre bil enn 3-4 år, det er bare for folk med mye penger å kaste bort. Velger man riktig bilmerke og passer på med service og vedlikehold, varer bilene i minst 15 år og 2-300 000km. Lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig ja.

Vi har alltid kjøpt nye biler, men av den rimeligere typen, og kjørt dem til de kneler. Hadde et lite billån på den forrige, kjøpte den siste med arv. Regner med å ha den i 10-12 år. Det er det mest økonomisk fornuftige i vår situasjon.

Anonymkode: f63af...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 2 biler. En ganske ny elbil + en god gammel honda bensinbil. Fungerer bra, da begge må på verksted av og til. Bensinbilen er mye billigere å ha da jeg kan gjøre det meste selv og den kostet ca 30.000,- brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok opp bil lån for ja 18 år siden. Da var ikke bil lånet så dyrt. Trur vi hadde 4% på det. Kjøpte da helt ny bil. Betale ned fort på den. Siden den gangen har jeg kjøpt helt ny bil tre ganger. Har ikke lån på den siste. No er den noen få år gammel. Har lyst på ny bil igjen. Men skal spare opp litt til før jeg kjøper ny. 

Anonymkode: 3072d...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at dei fleste på jobben har fullfinansiert bilene sine av dei som kjøper nytt, enten med lån eller en variant av leige/leasing. 

Med kampansjerentene som har vært litt av siste åra på typ 0-1% så trenger det ikke være det dummeste en gjør så lenge en betaler det ned ila kampanjeperioden. 

Anonymkode: 40655...ac2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det vil ikke lønne seg å betale ned det inbakte billånet over 10-20 år nei, men det er andre måter å gjøre det på.

Da vi kjøpte bil med lån i 2011 var boliglånsrenten billigere enn renten på billån.
Banken anbefalte oss da å bake billånet inn i boliglånet, men samtidig betale ned bildelen av boliglånet over 3 år ved hjelp av ekstrainnbetalinger på boliglånet. 
På den måten ville vi spare oss for ca 20 000 kr i renteutgifter.

Anonymkode: 10f81...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...