Gå til innhold

Hvordan feirer du jul uten barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan feirer du på julaften om du ikke har barna? 
 

Barna skal feire med eksmannen i år, og jeg er fristet til å droppe julefeiring eller reise bort. Trenger litt inspirasjon. 

Anonymkode: fba63...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten feirer jeg med mamma, eller så reiser jeg bort. Har vært litt forskjellige steder både i og utenfor Europa.

Anonymkode: 281f9...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 12 år siden vi gikk fra hverandre og jeg har vel hatt tre juler uten barna som nå er tenåringer. De gangene har jeg vært med enten min familie eller hos svigermor. For to år siden hadde vi «voksenjul» hos svigermor og da var savnet litt mindre siden det ikke var andre barn rundt 😊

Anonymkode: c73ec...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste og jeg har vært hjemme, ikledd pysj og kost oss med god mat og Netflix. 

I år skal vi ligge på hotell.

Anonymkode: 2acc1...619

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feirer bare hjemme med samboer og dyr med noe god mat og julefilm(er). 

Anonymkode: 76b01...aad

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt: 

Pynte til jul. I overflod. 

Lillejulaften: Alt er ferdigpyntet og klart, så kose seg i sofaen med Grevinnen og Hovmesteren. 

Julaften: På med julepysj og kose seg foran tv med Snikker Andersen og alle de andre. Rundt kl 13.00 eller deromkring: Risengrynsgrøt med mer TV-titting,. 

Juemiddag når det måtte passe. For oss gamliser blir klokka gjerne minst 19.30. Kose seg lenge med maten. Drøye litt før desserten. 

Dessert, kaffe og konjakk og gavveåpning sånn utpå kvelden en gang. 

Anonymkode: 1c081...f99

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feirer med familien min, så det er fullt hus og mye liv.

Anonymkode: cd335...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som frivillig 

Anonymkode: 31b79...313

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen annen familie du kan feire med?

Jeg ville nok feiret med foreldre og søsken slik jeg gjorde før jeg fikk barn. Har bare hatt barn 1 jul så for meg er jo da jul uten barn det vanligste. Men skjønner det er sårt å skulle feire uten barna når man er vant til å ha dem der da.

Anonymkode: a283b...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker julen uten barn, bare meg og mannen. God mat, masse pynt, seine frokoster, julekaffe på sengen, spise middag når det passer oss og ikke på formiddagen omtrent, se det vi ønsker å se når vi ønsker å se det. Turer ut i romjulen hvor vi tenner bål og legger opp dagen etter vår tid, drikke vin i sofakroken og bare har masse kos. 

Anonymkode: badf7...68d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg enda ikke feiret jul uten barna, men jeg har planlagt hvordan.

Og det blir en enkel feiring, alene med katten, for jeg ønsker ikke å feire med familie. Familien har heldigvis forståelse for dette. De vet at jeg elsker jul, og at jeg vil skape den beste julen selv.

Jeg skal kose meg med klementiner, potetgull og konfekt. Jeg og pusen skal sitte i sofakroken og se masse tv, som jeg så da jeg var lita. Grevinnen og Hovmesteren på lillejulaften, og hele Nrk-sendinga på julaften! Fra Julemorgen til Sølvguttene. Maten blir sikkert bare rundstykker med hjemmelaget påleggsalat. Jeg skal ikke være trist! Men det blir den vanskelige delen, for jeg kommer til å savne ungene (og han som dro), men jeg sksl prøve å bare kjenne på julestemninga❤️

Anonymkode: e0ee7...0f9

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette beror mye på om en har barn og et vandt til å feire med barn eller om en ikke har barn. Om en har god kontakt med sin biologiske familie eller ikke, om en har en partner eller ikke, og synet på å være aleine i julen om det er positivt eller om bare tanken gjør at du holder på å gå fra vett og forstand. En kan gjøre seg super ensom og ha det forferdelig og en kan ha den beste julen i sitt liv. Men det beror på følelsene dine om å være aleine i julen. En kan jo også som nevnt en rekke ganger før ha det langt mer ensomt sammen med andre enn når en er aleine. 

Jeg har tidligere satt på Kirkenes SOS ved en julaften og tatt imot telefoner fra mennesker i dyp lidelse. Jeg har feiret aleine og laget meg pinnekjøtt og fullt opplegg (når jeg var singel). Nå har jeg mann og vi er barnfri. Jeg er ikke vandt til å ha barn i nærheten på julaften (et år feiret vi med en småbarnsfamilie, det ble med det ene året, meg og mannen lovde hverandre dyrt og hellig at det aldri skulle skje igjen.. Så det takker vi høffelig nei takk til ved andre anledninger).

Vi liker ro og fred, vi liker voksenselskap, vi liker å tilbringe julen sammen bare oss to. Vi har reist vekk på en bemannet fjellhytte, hvor vi kom til duk og dekket bord og har fått stueforandring i julen, det var koselig og en opplevelse jeg er glad jeg har fått i livet. Men borte bra men hjemme best, vi liker helst å tilbringe julen hjemme.  Da er det mye pynt i skreppamedleppa sin stil, overdådighet. Mannen lager all mat, fra hjemmelaget sursild og pålegg til medisterkaker, julepølse og mye annet snadder. 

På julaften ligger vi litt frempå, drikker kaffe, spiser biscotti og ser Askepott på sengen. Står opp og lager brønsj, mens vi fortsatt ser på tv (han går litt til og fra på kjøkkenet). Går tur med hunden i en times tid eller to og svinger samtidig innom gravene til hans familie og vi stikker innom et vennepar som også er barnfri. Vi kommer igjen og huset lukter nydelig pinnekjøtt som har stått på mens vi har vært vekke. Vi spiser en gang ut på kveldingen sånn i 19 tiden. Vi ruller oss bort i sofakroken, drikker litt vin, ser en film, kanskje litt gaming. Når vi er klare for pakker tar vi det før vi fortsetter og gjerne unner oss en riskrem skål før vi sier oss fornøyd sånn i 01-02 tiden. Det kan sikkert høres kjedelig ut for noen men for meg og han er det helt perfekt uten noe pes.

Ellers i romjulen er det er julepyjamas, og i romjulen har vi vennemiddager, går en del turer, nyter hverandres selskap og har det godt sammen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå har jeg enda ikke feiret jul uten barna, men jeg har planlagt hvordan.

Og det blir en enkel feiring, alene med katten, for jeg ønsker ikke å feire med familie. Familien har heldigvis forståelse for dette. De vet at jeg elsker jul, og at jeg vil skape den beste julen selv.

Jeg skal kose meg med klementiner, potetgull og konfekt. Jeg og pusen skal sitte i sofakroken og se masse tv, som jeg så da jeg var lita. Grevinnen og Hovmesteren på lillejulaften, og hele Nrk-sendinga på julaften! Fra Julemorgen til Sølvguttene. Maten blir sikkert bare rundstykker med hjemmelaget påleggsalat. Jeg skal ikke være trist! Men det blir den vanskelige delen, for jeg kommer til å savne ungene (og han som dro), men jeg sksl prøve å bare kjenne på julestemninga❤️

Anonymkode: e0ee7...0f9

Tenker det er slik det blir for meg også. Syns det er tyngre å feire jul borte uten barna enn å bare være hjemme med pus. 

Anonymkode: fba63...e74

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh som jeg savner barnløs-julaften.. 

Jeg sov til jeg våknet av meg selv (som regel i halv ni-tiden)

Sto opp og slo på julepynten og tv'en, og satt og koste meg med kaffe og levende lys og julesending på tv. 

Så askepott i fred og ro. Gikk en lang og fin tur omkring i boligfeltene og så på julepynten og kjente på pinnekjøttlukten

Koste meg med en god bok. 

Så var det julemiddag hos mine foreldre. Middag i fred og ro, kunne sitte på stolen min hele tiden, kunne prate med de andre voksne. Sitte ved bordet i gjerne et par timer. Rolig gaveåpning, Kaker og (varm!!!) kaffe. Være oppe til midnatt om jeg så ville, i visshet om at jeg ikke kom til å måtte opp ørten ganger om natten og måtte stå opp kl 5. 

Akk ja.. 

Anonymkode: d020e...ad3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å melde meg til å jobbe. Veldig koselig på jobb i juledagene, pluss veldig godt betalt. Alltid en vinn-vinn-situasjon det ☺️ 

Anonymkode: 9a103...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi flere barn, men før i tiden feiret jeg alltid sammen med familie og samboer/mann. Jul for meg er at mange i familien samles.

Anonymkode: 598c1...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde gjort akkurat det, droppet hele feiringen og reist bort.

Anonymkode: 59305...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...