Gå til innhold

Betale 1000 kroner for julebord - hadde dere gjort det?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i kommunen og her leies det bare lokale + serveres en blanding av catering og medbrakt mat for å holde prisene nede. Hver person må også bidra med noe (set-up, rydding, mat eller underholdning). Jeg synes det er mye å kreve så jeg hadde glatt heller betalt 1000 for å komme til dekket bord. 

Når det er sagt så ser jeg ikke helt verdien i underholdning og «julebordsshow». Noe kan sikkert være bra, altså, men det skal mye til før det treffer alle eller et godt flertall. Ville heller valgt restaurant foran det, men handler mer om konseptet enn prisen. 

Anonymkode: a07a7...9f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri godtatt 1000kr i inngang på et julebord. 

No way. Aldri. 

Anonymkode: fe010...5e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000, - synes jeg er mye for julebord. 

Jeg kunne nok glatt betalt det og mer til for å gå ut å spise med teamet mitt. Men på et julebord som jobben inviterer til bør det være gratis, eller i det minste subsidiert. Da får det heller utgå eller endres til en lunsj hvis arbeidsgiver ikke kan ta en større del av utgiften. 

Når det er sagt er vel tiden for de store, påkostede julebordene forbi mange steder. Jobber selv for DNB, og der er julebordet i kantina på jobb. Til og med midt i uka. Ikke akuratt hæla i taket. 

Anonymkode: d89e2...06c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 time siden):

1000 kroner er ingenting idag. Det er ikke derfor jeg ikke ville gått på ett julebord som koster 1000kroner. Det er av prinsipp. Hvis noen inviterer meg på middag så forventer jeg faktisk at den som inviterer meg betaler for denne middagen.

Enig i at 1000 er ingenting, bare kjøttet som ligger til tining, og vinen i vinskapet som skal drikkes i dag, kommer nesten opp en slik sum en vanlig fredag. 

At man ikke vil bruke tiden sin er en annen diskusjon. 

Jeg liker kollegaene, og er sosial, så ville lett brukt 1000, og følt jeg da fikk mye for pengene. Regner med dette er subsidiert av arbeidsgiver når de ikke må betale mer. 

Anonymkode: 6a763...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist betalte jeg 300 kroner for en daff velkomstdrink, kald julemat etter nesten en time i kø, overfylte lokaler og et julebordband som ikke eide skam i hvor elendige de var. I år tenkte jeg å bli hjemme, men jobben avlyste like godt hele greia, tror ingen koste seg i fjor.

Anonymkode: 7ef32...d97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det blir mer og mer vanlig. Også i private firmaer, mange sliter. 
ja, folk som jobber i kommunen o.l. har vel alltid betalt for og delta på julebord . 

Anonymkode: 27fc5...99d

Både og.  Da jeg jobbet på skole/sfo betalte jeg julebordet selv,men i helsevesenet og barnehage har jeg fått spandert av jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommunen jeg jobber i sysselsetter 5000. 
5 millioner er ikke en «ubetydelig» kostnad. Vet ikke hvilken verden du lever i, men med 5 millioner så hadde hadde veldig mange fått det bedre innen flere kommunale ansvarsområder.

5000 ansatte med gjennomsnittlig inntekt ligger på 2,5 milliarder ... i utbetalt lønn. I tillegg ligger det en budsjettpost på ca 500 milioner i diverse personalomkostninger, og det er kosten av å ansette mennesker.  Det er kosten av opplæring, sosiale tiltak som julebord og sommerfest og fandens oldemor som sikrer lav turnover og motiverte ansatte.  Slanker du dette budsjettet, får du ikke den ekstra arbeideren eller noe effektiv forvaltning av alle de andre 1000vis av oppgavene og tingene som kommunen trenger. Man sliter ut mennesker, gjør dem apatiske og umotiverte, og det koster mange flere millioner i stort sett de fleste kommuner. 

Offentlig forvaltning har noen ekstra utfordringer, som er grunnen til at jeg aldri tar oppdrag fra dem, men de utfordringen krever at man tar BEDRE vare på sine medarbeidere, ikke sulter dem. 

Og det handler om at Kommunen får mengder av oppgaver, og de har begrenset av mulighet til å få tak i motivert og kompetente medarbeidere, for de kan ikke lønne, de har avgrenset hvor mange ansatte de kan ha, så du stiller som arbeidsgiver med en hånd på ryggen i jobben om arbeidstakere. Det er jo hyggelig at noen ansatte offrer seg i jobben sin for det felles beste, men det er hverken personlig eler organisatorisk sundt. En kommune er en bedrift som skal utføre en mengde oppgaver ; det er ikke noe spesielt med at de får pengene fra skatt : på slutten av dagen er det akkurat den samme verdi skapningen som skaper denne skatten og verdiskapningen i kommunen er grunnlage tfor verdiskapningen i næringslivet. 

(For meg, som typisk jobber med omstilling i private bedrifter , er budsjettene jeg bruker til dette typisk det dobbelte, men det handler om at denne typen prosesser gjør VONDT , og man kan aldri sukre pillen nok.)

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykt dyrt. Vi kan velge mellom et gratis (avd) eller et for 300 kr (alle på jobb) eller vi kan delta på begge. 

Må være for spesielt interesserte å bruke 1000 hvis dere ikke jobber som advokat eller noe lol 

Anonymkode: 65d22...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde stilt dersom vi måtte betale selv. Vi har såpass dårlige lønns og pensjonsordninger at det hadde nok de aller fleste under ledelsen takket nei til. 

Anonymkode: 714b3...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne betalt 1000 kr selv om jeg ønsket å dra på julebord privat med venner eller noe, det synest jeg hadde vært en grei pris, men fordi jeg liker julemat, men 1000 kr for å delta på julebord på jobben er DRØYT, og ikke inkluderer det noe drikke en gang. Hadde aldri gått med på dette.

Høres forøvrig ut som de har fått en dårlig deal eller valgt seg ut et eksklusivt sted? 1000 kr hadde det fort kostet som privatperson ja, men synest det er merkelig at de ikke klarer å få til en bedre rabatt når de skal bestille gjennom jobb. Er da vanlig å få til litt gode gruppepriser på sånt.

Anonymkode: 27a29...0a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000kr er sånn generelt ikke spesielt mye for julebord. Hvis man prøver å arrangere noe sent i november eller desember så er prisene høye på resturanter og er fort oppi den summen for 3retters og noe drikke. Med underholdning i tillegg så er dette en helt ok pris. 

Men, det merkelige for meg  er at ledelsen på jobben foreslår dette. Hvorfor regner de med at de ansatte har så god råd når bedriften ikke har det?

Anonymkode: 3cbcd...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr for julebord? Pluss drikke? Hell no.

Møter jo kollegaene i lunsjen hver dag uansett, det er julebord nok for meg.

Anonymkode: 87a86...4aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler aldri på jobbens julebord eller sommerfest. Vi har en ordning med opparbeidet bonus som skal brukes på sosiale tiltak for alle ansatte i firmaet. Bonusen kan heller ikke utbetales direkte til de ansatte. 

Anonymkode: 4c7c7...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 20.32):

Betaler folk for å delta på julebord? Jeg har aldri jobbet en plass der ikke firmaet spanderte julebordet, så det visste jeg ikke var en greie! Og aldri i livet om jeg hadde brukt 1000 kroner på å se på kolleger drikke, det kan jeg gjøre gratis ellers i året.

Anonymkode: f140e...edd

😂 ja selvsagt gjør folk det

Anonymkode: 9e747...7d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 20.32):

Betaler folk for å delta på julebord? Jeg har aldri jobbet en plass der ikke firmaet spanderte julebordet, så det visste jeg ikke var en greie! Og aldri i livet om jeg hadde brukt 1000 kroner på å se på kolleger drikke, det kan jeg gjøre gratis ellers i året.

Anonymkode: f140e...edd

Ja. Ca alle kommunalt ansatte.

Anonymkode: 87a86...4aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...