Gå til innhold

Betale 1000 kroner for julebord - hadde dere gjort det?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I alle dager ... Aldri hørt om at arbeidstaker må betale for julebord selv 🤯 Ville nok holdt meg hjemme av prinsippsak.

Endret av MariaIsabel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kålrota skrev (9 timer siden):

Ikke en stor sum? Hvilken verden lever du i? For svært mange er det veldig mye penger. 

Nei, jeg hadde ikke betalt det for å henge med kolleger og sjef. Kanskje jeg kunne spart opp og brukt det til en vennefest. 

Og da ville man jo ikke brukt det. 

Men jeg synes altså 1000 kroner er liten sum for en helaften. Kan bruke mer på det bare for predrink, middag + vin med venninner, uten flere retter og underholdning. 

Anonymkode: 6a763...b78

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden må det være mange som aldri går på restaurant eller kun velger billigste alternativ. 1000 kroner for en middag, trolig en 3-retters, med alkohol til, er absolutt ikke dyrt. Jeg brukte mer på en lunsj denne uken. 

Anonymkode: 7cc89...9c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, hva med å gå ned 20% i lønn også så kan dere ansette flere?

Anonymkode: 756f7...23c

Nei takk. Holder med å ikke bruke fra kommunalt budsjett på mat, drikke og fest.

Hadde vært bedre om du kunne betalt 20% mer skatt og finansiert eldreomsorg.

Anonymkode: 018f2...908

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bedriften min er kommunen, og den er manges arbeidsgiver. Ikke helt enig at skattepenger skal gå til ansattes julebord - så om det var god mat, god musikk så hadde jeg kunnet betalt dette. Har trivelige kollegaer så hadde nok blitt hyggelig.

Anonymkode: 9c7ec...925

Jeg synes det er helt greit at det offentlige bruker penger på sosiale tiltak. De ansatte i det offentlige skal også ha det hyggelig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (12 timer siden):

I alle dager ... Aldri hørt om at arbeidstaker må betale for julebord selv 🤯 Ville nok holdt meg hjemme av prinsippsak.

Da har du ikke hørt mye. Som mange påpeker, er det helt vanlig i det offentlige. Det vet også jeg, som har jobbet i det private hele karrieren.

Mange private har også blitt gjerrigere på julebord og annet sosialt. Spesielt på alkoholserveringen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (13 timer siden):

Og dette er historien veldig mange forteller.

Har du 5000 ansatte, er 5 mill en ubetydelig kost av den gruppen av ansatte , og ubetydelig av kapitalverdien av kosten: denne etaten kommer til å bruke mye mer penger for å få det verdiskapende resultatet av disse pengene, og det vil ikke være mulig å se koblingen på budsjettene.

Frynsegoder er viktige!! De tjener MYE penger!! Aldri spar på Frynsegoder. Det er, var, og har alltid vært idiotisk!! 

(Arbeidstakere er tjent med at det er strengt regulert, men hvem bryr seg om dem?)

Kommunen jeg jobber i sysselsetter 5000. 
5 millioner er ikke en «ubetydelig» kostnad. Vet ikke hvilken verden du lever i, men med 5 millioner så hadde hadde veldig mange fått det bedre innen flere kommunale ansvarsområder. 

Nei. Om de 5000 hadde fått subsidiert julebord, så hadde hverken effektivitet, sykefravær eller noe annet blitt påvirket av det. 
Jeg kjenner ikke en, eneste kommunalt ansatt som ville valgt et julebord over en ansatt til på helg eller natt, eller ny ballbinge og utelys på barneskolen, eller leasing av tjenestebiler til hjemmesykepleien.

Jeg klager ikke. Jeg har jobbet 26 år i kommunal sektor på flere nivå og elsker jobben min. Fra student og tilkallingsvikar og opp til kommunaldirektør for helsetjenester. 
Den «verdiskapningen» du snakker om kommer ikke som et resultat av 1 julebord. Den kommer av ansatte som har gode nok forutsetninger og rammebetingelser til å gjøre jobben sin tilfredstillende. Da er 5 millioner mye penger. For mye penger å trykke ned i svelget på 1 fest, 1 gang i året.

Anonymkode: 018f2...908

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I denne tråden må det være mange som aldri går på restaurant eller kun velger billigste alternativ. 1000 kroner for en middag, trolig en 3-retters, med alkohol til, er absolutt ikke dyrt. Jeg brukte mer på en lunsj denne uken. 

1000 kroner er ingenting idag. Det er ikke derfor jeg ikke ville gått på ett julebord som koster 1000kroner. Det er av prinsipp. Hvis noen inviterer meg på middag så forventer jeg faktisk at den som inviterer meg betaler for denne middagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Selvsagt er det mange som velger billigere alternativer enn å bruke 1000 kr på en middag. Det er en femtedel av matbudsjettet til hele familien min..

Om du bruker 1000 kr på lunsj på en uke, sløser du. Og har du råd til det, så helt greit. Men ha respekt for at ikke alle ønsker eller kan bruke slike summer på unødvendig mat. 

Anonymkode: 51eec...db5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde vært uaktuelt å bruke 1000 kr pluss fritid på det. 

Anonymkode: 40320...523

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de 1000kr hadde jeg heller prioritert på andre måter. Det er jo ingen krav å delta på julebord, selv har jeg ikke deltatt de siste årene av ulike årsaker. 

Anonymkode: 6ca88...cc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Betaler folk for å delta på julebord? Jeg har aldri jobbet en plass der ikke firmaet spanderte julebordet, så det visste jeg ikke var en greie! Og aldri i livet om jeg hadde brukt 1000 kroner på å se på kolleger drikke, det kan jeg gjøre gratis ellers i året.

Anonymkode: f140e...edd

aldri jobbet i kommunen da skjønner jeg :ler: 
Jobber i helse i kommunen og her får vi ikke et øre til julebord. Heller ikke noe julegave etc. 

Anonymkode: dc948...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei det hadde jeg ikke gjort da jeg ikke har råd til slikt og jeg drikker heller ikke alkohol.

Anonymkode: 809ef...cbf

Om du drikker alkohol eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det er helt normalt I 2024 at det tilbys alkoholfrie drikker av kvalitet på restaurant, og da kommer prisen fort på det samme. 

Anonymkode: 35cd2...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

aldri jobbet i kommunen da skjønner jeg :ler: 
Jobber i helse i kommunen og her får vi ikke et øre til julebord. Heller ikke noe julegave etc. 

Anonymkode: dc948...4b2

Skulle bare mangle. Det er skattepengene som eventuelt skulle finansiert dette og det er ikke riktig. Private firma sponser julebord av inntjent overskudd. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde avskaffes helt. Tenk på hvor mye fyll, slåssing, utroskap, skilsmisse, og elendighet som følge av dette. Hadde spart samfunnet for mye.

Anonymkode: d5cec...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet nå kommunalt, og har tidligere jobbet privat. Jeg er vant til å betale 3-400 kr for julebord. Vi fikk mer drikke og underholdning for pengene privat, men måtte altså betale da også. Jeg tror litt av poenget med å betale litt for julebordet i private sektor (som går bra) er at man da ikke bare melder seg på og ikke dukker opp. Har man betalt 3-400 kr for noe så melder man seg ikke på «sånn i tilfelle». 

I år tror jeg vi må betale 350 kr, tipper kommunen sponser 0. Da har vi festen i lokalene vi jobber (som for min del er rådhuset, og det serveres bare pizza og et glass musserende).
Jeg er glad i kollegaene mine, og har råd til å betale 1000 kr. Men jeg synes det er litt umusikalsk av jobben å legge opp til et så dyrt arrangement. Enten må man holde det til pizza i kantinen, ellers må man foreslå å gå ut å spise på et sted som ikke er så veldig dyrt, slik at hver enkelt kan regulere litt hva man vil betale. 

Anonymkode: 840cd...2a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Violetta skrev (5 minutter siden):

Skulle bare mangle. Det er skattepengene som eventuelt skulle finansiert dette og det er ikke riktig. Private firma sponser julebord av inntjent overskudd. 

Dette er jeg uenig i. Jeg mener man fint kan sponse kommunale julebord. Kommunene bør ha en ansattpolitikk som er litt attraktiv. Jeg har f.eks en utdannelse som hvor svært mange jobber privat. Da jeg gikk over til kommunen gikk jeg noe ned i lønn. Dersom skillet mellom privat sektor og offentlig sektor blir veldig stort- både på lønn og goder så vil jeg jo søke meg over til privat igjen. Da vil jo kommunen til slutt bare stå igjen med ansatte privat sektor ikke vil ha.

Anonymkode: 840cd...2a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebord burde ha kostet det tidobbelte med tanke på alle intrigene det legges opp til i fylla på julebordet, og hvordan dette påvirker arbeidslivet etterpå.

Anonymkode: f051f...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en komitè som selger lodd på jobb, så da får vi julebordet billigere, fordi de leier lokalet og fikser velkomstdrink for de pengene vi får inn på loddene. Så bestiller vi julemat med catering til ca. 300 kr pr. person og alle tar med drikke selv. 

Anonymkode: 39e36...7bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 1000 kroner, og særlig ikke om du konkret har foreslått et rimeligere alternativ og sjefen din har avvist det.

Da ville jeg faktisk ha gått ut til kolleger og forhørt meg om interessen for å ta en uformell øl og en burger (feks) i stedet. Og så kan dere si samlet flokk avvise sjefen og ha det moro sosialt. Det er direkte arrogant å avslå et forslag om et billigere alternativ samtidig som man foreslår egenandel. 

Anonymkode: 8ed6d...b05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...