Gå til innhold

Betale 1000 kroner for julebord - hadde dere gjort det?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Mat, drikke til mat og underholdning. Da ville jeg syntes det var helt greit. Er ikke store summen akkurat. 

Anonymkode: 6a763...b78

Ikke en stor sum? Hvilken verden lever du i? For svært mange er det veldig mye penger. 

Nei, jeg hadde ikke betalt det for å henge med kolleger og sjef. Kanskje jeg kunne spart opp og brukt det til en vennefest. 

Endret av Kålrota
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1000.- syntes jeg er stivt.

Vi må betale alt selv. Jobber i kommunal virksomhet, så vi bruker ikke innbyggernes «skattepenger» på julebord.

Arbeidsgiver kjøper inn traktekaffe til kontoret. Våre frynsegoder stanser der. Noe jeg syntes er helt ok.

Anonymkode: 018f2...908

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt har jeg jo gjort det, men det er mere flybilletten for at jeg skal være med. 

Jeg har betalt for kanskje 3-4 julebord i løpet av livet, og det har vært 200kr ish, og da har det vært full pakke og hæla i taket.  Eller på min kones jobb, som var offentlig.

Å betale 1000 kr i kuvert for julebord ellers hadde jeg tatt som direkte fornærmelse!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ca 5000 ansatte. Om arbeidsgiver skulle betalt 1000.- kroner for julebord for sine ansatte, så blir det 5 millioner kroner. Det er mye skattepenger det. Det er flere årsverk på et sykehjem eller barneskole.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobben planlegger julebord. Sjefen har foreslått et sted hvor man får mat + drikke til maten og underholdning/musikk på kvelden. Drikke utover må man betale selv.

Inngangen kommer på 1000 kroner per person, pluss evt. drikke. Jeg foreslo at vi heller kunne dra ut og spise på restaurant, men sjefen mener at det fort blir like dyrt. For min del er jeg fornøyd med mat + en øl eller 2, så for min del hadde det ikke blitt like dyrt. Og jeg mener at det er en prinsipp-sak. Hvorfor betale 1000 kroner for å være med kolleger på fritiden, som man er mye med ellers? Jeg er heller ikke så veldig fan av å være med kolleger på fritiden fra før, så jeg klarer meg fint uten julebord. Jeg pleier å være med allikevel, men i år kommer jeg til å droppe det om jeg må betale 1000 kroner.

Er ikke dette veldig drøyt? De siste årene har jobben spandert julebord, men i år må vi betale selv.

Anonymkode: 8912a...8df

1000kr for julebordbuffet/treretters + musikk/underholdning er faktisk ikke særlig dyrt i 2024; da tror jeg det er lenge siden du har vært ute! Men jeg synes jo egentlig at julebord bør subsidieres av jobben, men at drikke kan en stå for selv.

Anonymkode: cd9bb...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobber i et privat selskap som omsetter for flere hundre millioner. Dette er også det første firmaet jeg har jobbet i som ikke har julebord i det hele tatt. Personlig synes jeg at dette er pinlig gnitent. Enten å la være å ha julebord eller ta betalt fra ansatte for et julebord er ganske smålig. Det trenger ikke å være noe storslagent med åpen bar, men det burde avsettes midler til en middag for avdelingene i det minste.

Jeg hadde av prinsipp ikke betalt for julebord dersom det var alternativet. Omsetningen til bedriftene skyldes først og fremst ansatte. Så det burde være helt naturlig å være bittelitt rause her. Det handler om signalet en sender ut som fort kan koste mer ved å være gjerrig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde aldri blitt med. Hadde heller forslått eget julebord med mine nærmeste kollegaer/team, der vi satser på korgfest i hagestua og medbrakt drikke etter ønske. 

Min erfaring er at jo dyrere slike ting er, jo færre gidder å bli med. Og dermed blir det også gjerne dyrere for resten også, og kanskje avlyst.

Anonymkode: a1e9a...4dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi er ca 5000 ansatte. Om arbeidsgiver skulle betalt 1000.- kroner for julebord for sine ansatte, så blir det 5 millioner kroner. Det er mye skattepenger det. Det er flere årsverk på et sykehjem eller barneskole.

Ja, hva med å gå ned 20% i lønn også så kan dere ansette flere?

Anonymkode: 756f7...23c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på HI, nei det hadde jeg mest sannsynlig ikke. For meg går det rett og slett på hva som tilbys og ikke nødvendigvis på betalingsviljen.

Det høres ut som dette legges opp til å bli noen form for "finere middagsretter" eller annen type servering, mulig noe klein underholdning i tillegg og jeg er ikke særlig glad i noen av delene.

Er det snakk om f.ex indisk eller kinesisk som jeg ser flere nevner og å samle gode kolleger i godt lag hvor vi kan kommunisere og ha det gøy uten forstyrrende "underholdning" så betaler jeg gladelig noen kroner selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært med på det. Jeg er vant med å være med å betale for eget julebord, men da 2-300 kr, og så mye mer enn det er ikke aktuelt å bruke på en sånn kveld.

Anonymkode: 9ea71...318

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig ikke noe fan av julemat, så jeg hadde ikke giddet å betale for å se andre spise. 

Anonymkode: 7c191...fdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betale 1000 kroner for julebord - hadde dere gjort det?

Nei. Da ville jeg heller brukt penger på å lage maten selv og be inn de jeg ville ha på middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og dette er historien veldig mange forteller.

Har du 5000 ansatte, er 5 mill en ubetydelig kost av den gruppen av ansatte , og ubetydelig av kapitalverdien av kosten: denne etaten kommer til å bruke mye mer penger for å få det verdiskapende resultatet av disse pengene, og det vil ikke være mulig å se koblingen på budsjettene.

Frynsegoder er viktige!! De tjener MYE penger!! Aldri spar på Frynsegoder. Det er, var, og har alltid vært idiotisk!! 

(Arbeidstakere er tjent med at det er strengt regulert, men hvem bryr seg om dem?)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Alice123 skrev (4 timer siden):

Til dere som aldri har opplevd å måtte betale for julebord:

Det er veldig vanlig i det offentlige.

Ja ble litt overrasket over at dette er en såpass fjern tanke for mange. De fleste offentlig ansatte betaler julebordet selv. Hvis ikke hadde jo julebordene blitt dekket av skattepengene våre..

Noen år har offentlig ansatte fått rabatter eller betalt egenandel for julebord, men da har det alltid gått utover noe annet.

Anonymkode: d5e72...a57

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiren skrev (3 timer siden):

Jeg har jobber i et privat selskap som omsetter for flere hundre millioner. Dette er også det første firmaet jeg har jobbet i som ikke har julebord i det hele tatt. Personlig synes jeg at dette er pinlig gnitent. Enten å la være å ha julebord eller ta betalt fra ansatte for et julebord er ganske smålig. Det trenger ikke å være noe storslagent med åpen bar, men det burde avsettes midler til en middag for avdelingene i det minste.

Jeg hadde av prinsipp ikke betalt for julebord dersom det var alternativet. Omsetningen til bedriftene skyldes først og fremst ansatte. Så det burde være helt naturlig å være bittelitt rause her. Det handler om signalet en sender ut som fort kan koste mer ved å være gjerrig.

Dette 🙏🏽 

Skjønner godt at ikke arbeidsplassen skal inviterte til åpen bar og fult fyllekalas på alle ansatte. Men en simpel middag i regi av jobben som en ekstra liten takk etter et års tjeneste? Sier i såfall  veldig mye om arbeidsgiver..

Anonymkode: dd2d7...1fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebord med jobben er vel i utgangspunktet noe arbeidsgiver spanderer for å vise at de verdsetter de ansatte. Så nei, det blir mer en prinsippsak. 

Anonymkode: 1e917...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke julebord litt på vei ut? Vet om flere som ikke gidder gå på julebord lenger fordi det har blitt en del større julebord med 100-200 firmaer samlet på et stort sted og alt er noe kommersielt skvip som ett eller annet event-firma står bak, mange gidder ikke gå på julebord hvor de man er på julebord sammen med blander seg med andre.

Anonymkode: 10a3d...7de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...