AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Blir så frustrert. Har en hund som er veldig preget av dårlige erfaringer med andre hunder. Vi har faste hunder han får leke sammen med løs, samtidig som vi prøver å lære han at han trygt kan gå forbi andre hunder uten at det betyr hilsing. Stadig vekk slipper folk hunden sin bort på ham uten å spørre, vet ikke hva vi skal gjøre lenger, for etter hver slik situasjon må vi begynne på nytt. Er vi uheldige eller er dette vanlig? Man kan jo ikke vite noe om hunden man slipper hunden sin bort til, verken om sykdommer eller psyke. Anonymkode: 1bd3b...487 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 Forstår deg veldig godt. Er så mange hundeeiere som tror at ''hunden min er vennlig/snill så det går fint'' uten å vite om den andre parten sin hund er det. Uansett skal man aldri la hunden gå bort til noen andres hund uten å vite at det er greit først. Mange hundeeier skjønner ikke at andre hunder kan være reaktive fordi deres egen hund går helt fint med alle hunder. Det eneste du egentlig kan gjøre er å si ifra tydelig til eier at du ikke vil at hundene hilser. Anonymkode: f6a13...ccc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Ta på vest som sier hun i trening/arbeid eller noe kanskje? Anonymkode: 98656...588 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det er vanligere noen steder i landet enn andre. Du kan dessverre ikke endre andre mennesker, så du må selv bare ta utgangspunkt i at det skjer når du nå vet det hender og endre hvordan du håndterer det med din hund. Anonymkode: 5ec23...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir så frustrert. Har en hund som er veldig preget av dårlige erfaringer med andre hunder. Vi har faste hunder han får leke sammen med løs, samtidig som vi prøver å lære han at han trygt kan gå forbi andre hunder uten at det betyr hilsing. Stadig vekk slipper folk hunden sin bort på ham uten å spørre, vet ikke hva vi skal gjøre lenger, for etter hver slik situasjon må vi begynne på nytt. Er vi uheldige eller er dette vanlig? Man kan jo ikke vite noe om hunden man slipper hunden sin bort til, verken om sykdommer eller psyke. Anonymkode: 1bd3b...487 Har også hund, har aldri opplevd at noen bare har latt hunden sin gå til min uten å spørre først. Frekt! Gjør det aldri selv heller. Anonymkode: 7198d...e37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Gul sløyfe på båndet er et tegn på engstelig hund, det et noe alle hundeeiere bør vite om. Anonymkode: 249c9...c02 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 Anonymkode: 249c9...c02 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg kjenner på samme frustrasjon! Det har satt treningen her tilbake mange ganger også. Hunden min er i utgangspunktet litt nervøs for andre hunder, da han er blitt angrepet 3 ganger av løse hunder. Så vi jobber med å gjøre han tryggere på forbipasseringer, og når noen da slipper hunden bort er det jo to steg tilbake. GUD så forbanna jeg blir, det hjalp litt å merke båndet med "HUND I TRENING". Anonymkode: 3b3ad...31f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Del Skrevet 11. oktober 2024 Takk for svar. Har forsøkt med sele og sløyfe før, men virker ikke som folk legger merke til det. Ellers så er det de samme som slipper hunden frem som uansett ikke bryr seg om man trener. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vanligere noen steder i landet enn andre. Du kan dessverre ikke endre andre mennesker, så du må selv bare ta utgangspunkt i at det skjer når du nå vet det hender og endre hvordan du håndterer det med din hund. Anonymkode: 5ec23...b74 Har du tips til hvordan jeg kan håndtere det på en annen måte når det skjer? Anonymkode: 1bd3b...487 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. oktober 2024 #10 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg har opplevd det noen ganger og det er utrolig frustrerende. Hvis det er noen av de samme som går igjen så kan du evt ta en prat med dem neste gang? Det kan også for noen hjelpe om du går noen meter bort fra veien og står der og trener. Du kan evt være i forkant hvis det er en av dem pleier å slippe hunden og si "Jeg trener, jeg vil ikke at hundene skal hilse!" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg opplever dette i veldig liten grad, føler jeg, men jeg har noen taktikker. Er den andre hunden i bånd eller løs, TS? Hvis den andre hunden er i bånd, går jeg stort sett bare unna så sant jeg kan. Jeg kan også si høyt til min hund "Nei, vi skal ikke hilse nå. Vi hilser ikke i bånd, vet du". "Ja, den var veldig søt/skummel" avhengig av min hunds reaksjon er også en gjenganger hos oss. Det virker ofte mye mindre konfronterende på folk, og de fleste velger å ta hensyn. Hvis det kommer løse hunder, har min lært å være bak meg, eventuelt sitte mellom mine ben. Dette må trenes over tid med egen hund for å gi den masse positiv erfaring med at jeg går mellom eller at det å være mellom mine bein er en trygg sone. De færreste hunder kommer helt bort når jeg fungerer som en barriere, det er hunden de vil bort til, ikke et menneske som gjør seg stor og ser morsk ut. Anonymkode: e805f...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Del Skrevet 11. oktober 2024 Fest en gul sløyfe på båndet. Det betyr at en ikke skal nære seg hunden uten tillatelse og at dere trenger litt større plass. Anonymkode: f5fcc...72b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #13 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Har forsøkt med sele og sløyfe før, men virker ikke som folk legger merke til det. Ellers så er det de samme som slipper hunden frem som uansett ikke bryr seg om man trener. Har du tips til hvordan jeg kan håndtere det på en annen måte når det skjer? Anonymkode: 1bd3b...487 Gul sløyfe osv funker ikke, folk som dette bryr seg ofte ikke om andre enn seg selv, så da hjelper det heller ikke å si ifra, hvertfall ikke til de med løse hunder uten kontroll. Det er lovpålagt, så man kan alltids si at det de gjør er brudd på loven, men sannsynligvis vil ikke det heller ha noen betydning for egosentriske personer. Hva som funker best for deg og din hund kommer helt an på, men tren på situasjonen anbefaler jeg, jeg har hatt best effekt med å jobbe svært mye med kontakt, sette hunden på min side i fot mot grøfta i passeringer og raskt blokkere løs hund, hele tiden bevegelse fremover. Å stoppe opp og stramme båndet er sannsynligvis det verste du kan gjøre for at din hund skal føle seg trygg når fremmede hunder stormer til. Anonymkode: 5ec23...b74 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gul sløyfe osv funker ikke, folk som dette bryr seg ofte ikke om andre enn seg selv, så da hjelper det heller ikke å si ifra, hvertfall ikke til de med løse hunder uten kontroll. Det er lovpålagt, så man kan alltids si at det de gjør er brudd på loven, men sannsynligvis vil ikke det heller ha noen betydning for egosentriske personer. Hva som funker best for deg og din hund kommer helt an på, men tren på situasjonen anbefaler jeg, jeg har hatt best effekt med å jobbe svært mye med kontakt, sette hunden på min side i fot mot grøfta i passeringer og raskt blokkere løs hund, hele tiden bevegelse fremover. Å stoppe opp og stramme båndet er sannsynligvis det verste du kan gjøre for at din hund skal føle seg trygg når fremmede hunder stormer til. Anonymkode: 5ec23...b74 Takk for svar. Er akkurat dette vi prøver på, men er vanskelig å være i bevegelse og samtidig blokkere både foran og bak. Anonymkode: 1bd3b...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Er akkurat dette vi prøver på, men er vanskelig å være i bevegelse og samtidig blokkere både foran og bak. Anonymkode: 1bd3b...487 Krever mye trening for å få det til effektivt. Lykke til. Å rømme enten ved å kjøre bil til turområder eller flytte anbefales forøvrig om mulig. Anonymkode: 5ec23...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Del Skrevet 11. oktober 2024 jeg bruker å gå mellom og stanse hunden so er løs, og roper gjerne få kontroll på bikkja di! og får jeg "Men den vil jo bare hilse" så svarer jeg alltid at det er normal forlkeskikk å SPØRRE FØRST og legger til at dersom de ikke har full kontrollpå bikkja er det båndtvang hele året faktisk! Gjerne med, det er ikke hunden sin feil om den blir angrepet - det er din, ikke alle hunder LIKER løse billjer som kommer stormende og hvis du er glad i din så får du den under kontroll NÅ! Hater slike folk! Tankeløse fjols. Anonymkode: 58f87...8c3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): jeg bruker å gå mellom og stanse hunden so er løs, og roper gjerne få kontroll på bikkja di! og får jeg "Men den vil jo bare hilse" så svarer jeg alltid at det er normal forlkeskikk å SPØRRE FØRST og legger til at dersom de ikke har full kontrollpå bikkja er det båndtvang hele året faktisk! Gjerne med, det er ikke hunden sin feil om den blir angrepet - det er din, ikke alle hunder LIKER løse billjer som kommer stormende og hvis du er glad i din så får du den under kontroll NÅ! Hater slike folk! Tankeløse fjols. Anonymkode: 58f87...8c3 Eierne fortjener det, men det vil gjøre din hunds usikkerhet i situasjonen bare verre dessverre. Anonymkode: 5ec23...b74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Del Skrevet 11. oktober 2024 Det finnes mange idioter med hund der ute, dessverre kan du bare endre deg og din hund, du får ikke gjort så mye med dem du møter. Jeg har en hund som utagerer om fremmede kommer brått på ham - dermed tar jeg mine forholdsregler. Jeg er oppmerksom på omgivelsene og andre vi møter på tur. Det er som regel ganske lett å plukke opp på forhånd om de du møter har kontroll, eller om de driter i hvor bikkja svinser rundt eller om den kommer bort. Møter vi noen sånne så trekker vi oss litt unna eller går en annen vei. Kommer de brått på oss, så sier jeg høyt til de vi møter at min hund ikke skal hilse. Litt streng i stemmen, så kvepper de fleste til og drar til seg hunden sin. Jeg tar ansvar for oss, og vi har lite problemer med slike uønskede møter, selv om vi bor og går tur i Oslo. Anonymkode: f208a...eed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Del Skrevet 11. oktober 2024 Typisk Husnes/kvinnherad adferd ingen plass i Norge som har så mange dårlige hundeeiere og hundedritt på Bakken Anonymkode: 730f1...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg opplever også at dette skjer alt for ofte desverre. Enten at de lar hunden gå helt bort til min ved eller direkte etter passering når de er i bånd eller at de får løpe rett opp når de er løse. Begge deler er fullstendig uakseptabelt uansett om en har alle gule sløyfene i verden eller ei. Jeg går ut av veien, holder min nær meg og fokusert, roser masse og ved behov gjør jeg meg stor og skummel mot hunden som kommer for nær. Jeg sier også fra til eier som i nær intill 100% av tilfella blir furt over å få tilsnakk fordi deres hund er bare snill. Selv når det er båndtvang og hunden deres har vært ute av synsfeltet deres er de stort sett overbevist om at de ikke gjorde noe feil i situasjonen, jeg gidder ikke lenger prøve engang å være grei i slike tilfeller men sier rett ut at de må skjerpe seg og ta ansvar. Jeg har en eldre hund som har blitt uprovosert og stygt skadd av andres løse hunder to ganger, jeg bruker nå armer, bein, stemme og tenner om jeg må for å beskytte han. Jeg kverker med glede den neste hunden som setter tennene i min hund i en lignende situasjon som de to foregående. Begge tilfella ble politianmeldt og begge gikk til konfliktrådet der eierne av de andre hundene syntes synd på seg selv fordi jeg var så slem å ikke like at deres hunder brukte min som tyggeleke. Anonymkode: b8a22...5dc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå