Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå vil ikke barna til samboer snakke med meg eller med min mann, de har også droppet å svare på meldinger fra sitt småsøsken!

Jeg er lei for alt dere opplever, men her hadde jeg faen ikke løftet en finger for å prøve å nå ut. 

Basert på det du skriver har du et veldig rettferdig og realistisk syn på de feriestedene, det er ganske like regler for alle, enkle regler å forholde seg til egentlig, veldig faktisk.

Din manns barn er både entitled (hva er det ordet på norsk?) Og frekke som mener at de ikke trenger å forholde seg til opplegget ditt rundt boligene. Hva i alle dager tror de at de er som mener reglene ikke gjelder for dem?

Og straffe sitt småsøsken med å ignorere det frem til dere kommer tiggende og bedende til dem med en unnskyldning?? Er det det de tror? 

Nei, dette hadde jeg ikke likt. 

Anonymkode: 651ea...0eb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det mener jeg faktisk.  Ihvertfall så lenge de bodde sammen.  De burde satt seg ned og diskutert dette. Jeg skjønner delvis hvis det var bare faren til ts sine barn som betalte.  Men tom da burde de tenkt litt hvordan de gjør det mest mulig likt i hverdagen og utligner dette. Jeg hadde faktisk tatt det opp med barnefar som betalte uansett hvor rart det hører ut for barna bare vinner hvis alle har samme utgangspunkt der.

Litt grov sammenligning med faktisk veldig billig som også utgjør veldig stor forskjell for barna etterhvert.  Si at mora hadde lest til barna sine hver kveld i barneskolealder men far ikke likte lesing så godt og bare lagt sine i mellomtiden eller latt de se på tv.  Begge to hadde 2 barn hver i ca samme alder og ha 4 på høytlesning var vanskelig eller man ville ha kvalitetstid sammen. Akkumulert forskjell og forskjell i leseforståelse hadde vært gedigen for de barna som har delvis vokst opp i samme husholdning.  

Anonymkode: 714b4...75e

Hvis man ikke har felles økonomi så har man ikke det. Det var jo noe faren var med på. Hadde faren hatt råd til å betale lik sum for alle barna? Også de som ikke er hans?

Anonymkode: 51a34...81e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man ikke har felles økonomi så har man ikke det. Det var jo noe faren var med på. Hadde faren hatt råd til å betale lik sum for alle barna? Også de som ikke er hans?

Anonymkode: 51a34...81e

Noe fellesøkonomi og avtaler må man nesten ha med barn i hus eller den man har barn med hvis man ønsker å unngå slikt. 

Om faren hadde hatt råd er noe helt forskjellig fra å ta det opp og diskutere. Og hva vet vi, kand de kunne ordnet det. Alle voksne i de familiene kunne spart og kanskje fått det til. Det kan godt være at faren hadde også en bonusfamilie som hadde samme problemstillingen. 

Anonymkode: 714b4...75e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du er rettferdig, og at de var lyst til å bli forskjellsbehandlet, til ulempe for fellesbarnet. Er reglene like for alle så må de lære å planlegge, og ikke hverken forvente eller love noen (som er det det høres ut som de har gjort) å låne ferieboligene på kort varsel. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du TS skal gjøre da? Skal hun avlyse avtalen med barnet som allerede har fått låne hytta for å låne den ut til et annet barn? Eller er det slik at voksne mennesker, som disse barna er, faktisk må både tåle og takle å få et nei fordi hytta allerede er lånt ut?

Om jeg hadde fått nei til å låne hytta eller ferieboligen til pappa sin samboer så er det selvsagt noe jeg er voksen nok til å tåle uten å trasse, surmule og oppføre meg som en umoden tenåring. 

TS har heller ingen ansvar for å lage bookingsystemer eller kalender. Det er hennes boliger som hun selv kan velge hvordan hun vil disponere dem og hvem som får disponere dem. Den som er heldig og av og til får låne burde heller vise litt takknemlighet og glede for å få låne noe gratis :)

Anonymkode: a6cf3...0dd

Du misforstår essensen.

TS har ikke ansvar for å gjøre det i ren materialistisk forstand, men dersom hun ser at noe skaper gnisninger i storfamilien sin, og ønsker å gjøre det mest strømlinjeformet mellom egne barn, felles barn og stebarn, så gjør hun det. 

Anonymkode: 8b5fe...504

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har de med vilje blandet barn med forskjellig økonomisk status. At voksne folk tenker det er greit å behandle barn under samme tak så økonomisk forskjellige er helt virkelighetsfjernt. 

Ikke flytt sammen om man bevisst tenker å behandle halvparten av barna som overklasse og halvparten som arbiderklasse. 

Anonymkode: 44345...de8

Det samme tenker jeg. 

Vi er gift, har ditt, mitt og vårt barn. Jeg har også arvet mye. Men 100% felles økonomi. Når vi bygde hus, betalte jeg det meste. Vi står 50/50 som eiere av huset. Vi har felles konto hvor alt av arv og inntekt står/kommer inn på som begge disponerer fritt. 

Barna får det de trenger og skal ikke behøve å føle på noen forskjeller når vi lever under samme tak og skal fungere som en familie på alle plan. Vi har sparekonto til alle 3 hvor de får inn lik sum hvert år. Større summer som eks serfikat, deler vi likt. Aldri i livet om ett av barna får muligheter det andre ikke får pga ulik økonomi mellom oss. 

Det viktigste for oss er samholdet i familien, inkludering av barna, relasjonen mellom dem og oss, få de til å føle seg hjemme selv om to har 2 hjem. At de har det godt, trygt, stabilt og føler seg som en del av familien. Lære dem å ta vare på helsen sin, ha gode verdier, verdsette ting som er viktig og hverandre. Guide dem til å skape et godt indre liv. En jobb de trives i er langt viktigere enn utdanning og høy inntekt. 

Vi bruker mest penger på opplevelser og aktiviteter sammen hvor vi kan knytte tettere bond. Og dæven vi har det mye moro sammen og haugevis av gode minner. 

Penger kan fort ødelegge familier. Splitte opp, skape uro og konflikter. Hadde familien vår stått i fare for å splittes opp pga pengene mine eller eiendeler hadde jeg ikke nølt et sekund - familien vår først. 

Anonymkode: c6231...d66

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det som sies er at stebarnas far og mor har ikke prioritert å bruke penger på å sende barna på utveksling.

Anonymkode: 5a86a...81a

Forskjellsbehandling altså. For «stebarnas far», TS sin mann, har tydeligvis prioritert å bruke penger på fellesbarnet. Og vi kan gå ut i fra at dette utenlandsoppholdet ikke er det eneste området der det har blitt gjort forskjell. For i denne familien er det ikke bare mine og dine, men også et fellesbarn som antakelig stadig har fått ting som stebarna ikke har. Klart det svir. 

Jeg fatter ikke at folk ønsker å leve sånn.

Anonymkode: 6f754...542

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forskjellsbehandling altså. For «stebarnas far», TS sin mann, har tydeligvis prioritert å bruke penger på fellesbarnet. Og vi kan gå ut i fra at dette utenlandsoppholdet ikke er det eneste området der det har blitt gjort forskjell. For i denne familien er det ikke bare mine og dine, men også et fellesbarn som antakelig stadig har fått ting som stebarna ikke har. Klart det svir. 

hvor står det at fellesbarnet har dratt på utveksling? TS skrev at hennes barn gjorde det, betalt av TS og eksmann. Det antas veldig mye her. Men det er jo også slikt at det aldri blir helt på milimeteren likt, selv ikke mellom helsøsken. Problemet her er at stebarna tydligvis ikke makter å forstå at de må A) si i fra i god tid om de vil låne hytta, og B) kan ikke forlange at de alene for disponere hytta i fellesferien. .....helt merkelig at voksne mennesker i jobb ikke klarer å forholde seg til dette, stesøsken eller ei.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (18 minutter siden):

hvor står det at fellesbarnet har dratt på utveksling? TS skrev at hennes barn gjorde det, betalt av TS og eksmann. Det antas veldig mye her. Men det er jo også slikt at det aldri blir helt på milimeteren likt, selv ikke mellom helsøsken. Problemet her er at stebarna tydligvis ikke makter å forstå at de må A) si i fra i god tid om de vil låne hytta, og B) kan ikke forlange at de alene for disponere hytta i fellesferien. .....helt merkelig at voksne mennesker i jobb ikke klarer å forholde seg til dette, stesøsken eller ei.

Jeg tolker det også slik at fellesbarnet bor hjemme og neppe går i videregående engang?

Det var snakk om TS' voksne barn som var på utveksling. 

Anonymkode: fcd88...16b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver ikke TS noe om hvor lenge de har vært gift, når hennes egne barn var på utveksling (vgs eller under studier) eller om bonusbarna i det hele tatt ønsket å reise på utveksling. Vi vet heller ikke hvor gammelt fellesbarnet er. Så det er merkelig at det bare antas at mannen til TS har brukt alle pengene sine på bonusbarnet, mens hans særkullsbarn nærmest har gått for lut og kaldt vann. 

Anonymkode: 60670...9ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå skriver ikke TS noe om hvor lenge de har vært gift, når hennes egne barn var på utveksling (vgs eller under studier) eller om bonusbarna i det hele tatt ønsket å reise på utveksling. Vi vet heller ikke hvor gammelt fellesbarnet er. Så det er merkelig at det bare antas at mannen til TS har brukt alle pengene sine på bonusbarnet, mens hans særkullsbarn nærmest har gått for lut og kaldt vann. 

Fellesbarnet skulle det selvsagt stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hus ved Middelhavet og vet hvilke utgifter som følger med. Strøm og vann er dyrt, i tillegg til andre vanlige utgifter har vi også utgifter til keyholder og bassengrenhold. Det koster oss ca 80 000 kr i året totalt. 

Vi kan leie ut huset vårt til kr 30 000 pr uke i fellesferie, og jeg har ikke noe problem med å skjønne at ts gjør dette. Et tips til ts er å legge frem driftsbudsjett og oversikt over nødvendig arbeid/renovering fremover. Tror kanskje stebarna skjønner mer da

Anonymkode: 23af1...134

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Mange av oss skjønner at TS sin historie ikke henger helt på greip. Når flere søsken gjør noe såpass dramatisk som å gå sammen om å skrive et brev der de vurderer å kutte kontakt, så ligger det selvsagt mye mye mer bak enn at de ikke fikk låne en hytte i høstferien.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanuki skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er jo STEbarn vet du, ikke vanlige barn. Stebarn er en helt egen kategori barn som nesten alltid er frekke og griske og uoppdragne.  Det vet jo vi som leser litt her på KG.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville innført klare skriftlige regler, åpenhet ved at det ligger et dokument med lesetilgang et sted, klar beskjed om at dersom hytter skal brukes uten andre så må man betale for det eller bare akseptere at andre kan bruke hytten samtidig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er jo STEbarn vet du, ikke vanlige barn. Stebarn er en helt egen kategori barn som nesten alltid er frekke og griske og uoppdragne.  Det vet jo vi som leser litt her på KG.

Så hvis man er stebarn så skal det gjelde helt spesielle regler for disse, som at de skal kunne være helt alene i ferieleiligheten i juli og at de skal forvente å få låne hytten på kort varsel, selv om barnet til ts har spurt i god tid og hytten er opptatt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ny regel:

de kan få låne boligene til normal leiepris hvis de ønsker å bruke boligene når du har tenkt å ha leieperioder. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

far har valgt å bruke penger ja, men barnas MOR har ikke - hvordan kan TS som er stemor straffes eller ta ansvar for hva barnas MOR velger eller ikke velger? 

Anonymkode: 1861f...421

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (1 minutt siden):

En ny regel:

de kan få låne boligene til normal leiepris hvis de ønsker å bruke boligene når du har tenkt å ha leieperioder. 

Men da er det jo ikke gratis, så da er det sikkert urettferdig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har selv hus ved Middelhavet og vet hvilke utgifter som følger med. Strøm og vann er dyrt, i tillegg til andre vanlige utgifter har vi også utgifter til keyholder og bassengrenhold. Det koster oss ca 80 000 kr i året totalt. 

Vi kan leie ut huset vårt til kr 30 000 pr uke i fellesferie, og jeg har ikke noe problem med å skjønne at ts gjør dette. Et tips til ts er å legge frem driftsbudsjett og oversikt over nødvendig arbeid/renovering fremover. Tror kanskje stebarna skjønner mer da

Anonymkode: 23af1...134

Det er rart at flere, både i familien til TS og her i tråden, ikke skjønner hvor mye det faktisk kan være av utgifter på fritidseiendommer, og at det å leie ut i de mest attraktive periodene nettopp kan være grunnen til å de faktisk kan fortsette å ha disse stedene. Alternativet hadde jo vært å selge, og da hadde jo ingen av dem fått mulighet til å bruke dem. 

Tror som deg at det kan være lurt å vise frem driftsbudsjettet, for det er tydelig at de ikke forstår hvor dyrt det er selv om TS har arvet det. I tillegg har jo TS tilbudt å låne ut i andre perioder der hun kunne ha leid ut dersom hun får beskjed i god tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...