Gå til innhold

Sure miner fra voksne stebarn for at de ikke får låne fritidsboliger i ferie

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ehhh, nei!

Hvor fokuserer ts på relasjonene her? Hvordan forholdet mellom hun og stebarna er og har vært? Hvordan de er ellers? Familiedynamikken? Omsorgen? Forklaringen i mailen? Forståelse? Løsningen? 

Vi har ihvertfall fått med oss at hun har en hytte med god standard på fjellet og en leilighet ved Middelhavet. Store feriehus. At hun arvet mye, eier mest, barna hennes har vært på utvekslingsstudier som ikke stebarna har, stebarna er mest sannsynlig  misunnelig på at hun har så mye og at det kun er stebarna som er problemet her. Utdanning, jobb, inntekt, vedlikehold blir også flittig brukt. 

Sorry, men er folk så blottet for det medmenneskelige at man kan behandle andre som man vil så lenge man kan tilby dem noen goder? Og da skal man være takknemlig uansett? 

Ingen røde varsellamper engang når alle stebarna sender en felles mail til far, der de faktisk vurderer å kutte kontakten? Og ts nevner ikke ett eneste problem de har hatt tidligere engang? 

Her overser du omtrent all vesentlig informasjon av en eller annen grunn. 

Anonymkode: c6231...d66

Du later til å være fullstendig ignorant overfor at det finnes mennesker som er misunnelige helt uten grunn. Og mener at disse skal dikkes og dulles med og forstås ihjel.

Anonymkode: 5a86a...81a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener ts skulle betalt for utveksling for barna hans? Det hadde gitt mening om mannen til ts hadde betalt for hennes barn, men det var ts og hennes eksmann som betalte for hennes barns utveksling.

Ja, det mener jeg faktisk.  Ihvertfall så lenge de bodde sammen.  De burde satt seg ned og diskutert dette. Jeg skjønner delvis hvis det var bare faren til ts sine barn som betalte.  Men tom da burde de tenkt litt hvordan de gjør det mest mulig likt i hverdagen og utligner dette. Jeg hadde faktisk tatt det opp med barnefar som betalte uansett hvor rart det hører ut for barna bare vinner hvis alle har samme utgangspunkt der.

Litt grov sammenligning med faktisk veldig billig som også utgjør veldig stor forskjell for barna etterhvert.  Si at mora hadde lest til barna sine hver kveld i barneskolealder men far ikke likte lesing så godt og bare lagt sine i mellomtiden eller latt de se på tv.  Begge to hadde 2 barn hver i ca samme alder og ha 4 på høytlesning var vanskelig eller man ville ha kvalitetstid sammen. Akkumulert forskjell og forskjell i leseforståelse hadde vært gedigen for de barna som har delvis vokst opp i samme husholdning.  

Anonymkode: 714b4...75e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det mener jeg faktisk.  Ihvertfall så lenge de bodde sammen. 

Du er fullstendig på villspor, det er mor og far som dekker barns utgifter - ikke steforeldre - i alle andre tråder der steforelder vil delta får de klar beskjed om å holde seg unna foreldrene sitt ansvar. Men nrå det kommer til å gi DA er det liksom steforelder sitt ansvar? 
Snakk om å ønske både pose og sekk! Det oser av egne erfaringer her. Føler du deg forbigått i eget liv? 

Anonymkode: 1861f...421

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mulig å kanskje la et feriehus ved middelhavet være ledig noe mer enn 10dager i juli? Virker litt smålig spør du meg, hva med å la det være ledig i hele juli og la de forskjellige velge 1 uke hver? 
Ja egentlig virker det litt sært

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er fullstendig på villspor, det er mor og far som dekker barns utgifter - ikke steforeldre - i alle andre tråder der steforelder vil delta får de klar beskjed om å holde seg unna foreldrene sitt ansvar. Men nrå det kommer til å gi DA er det liksom steforelder sitt ansvar? 
Snakk om å ønske både pose og sekk! Det oser av egne erfaringer her. Føler du deg forbigått i eget liv? 

Anonymkode: 1861f...421

Nei, mine foreldre har holdt sammen og de gjør der fortsatt foreløpig. Jeg bor fortsatt sammen med far til barna mine. Men jeg tenker jo litt på problemstillinger hvis ting hadde vært annerledes... og det er gjerne skipt for den som har mest men det er liksom pris å betale i slike tilfeller for å få det til å fungere...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Er vel mulig å kanskje la et feriehus ved middelhavet være ledig noe mer enn 10dager i juli? Virker litt smålig spør du meg, hva med å la det være ledig i hele juli og la de forskjellige velge 1 uke hver? 
Ja egentlig virker det litt sært

Det er faktisk veldig vanlig. Jeg kjenner til flere som selv benytter feriehusene sine hovedsaklig utenfor høysesong i juli/august.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk veldig vanlig. Jeg kjenner til flere som selv benytter feriehusene sine hovedsaklig utenfor høysesong i juli/august.

Hva er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine foreldre har holdt sammen og de gjør der fortsatt foreløpig. Jeg bor fortsatt sammen med far til barna mine. Men jeg tenker jo litt på problemstillinger hvis ting hadde vært annerledes... og det er gjerne skipt for den som har mest men det er liksom pris å betale i slike tilfeller for å få det til å fungere...

Så den som sutrer mest og ikke klarer å jobbe med sin egen misunnelse må bli tatt hensyn til?

Alle kan kjenne stikk av misunnelse av og til, men den modne tilnærmingen er å jobbe med seg selv og fokusere på viktigere ting enn fremtidig arv og sammenlikne seg selv med hva andre har/gjør. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Hva er vanlig?

Å ikke benytte ferieboligen sin ved Middelhavet selv i hele juli.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du later til å være fullstendig ignorant overfor at det finnes mennesker som er misunnelige helt uten grunn. Og mener at disse skal dikkes og dulles med og forstås ihjel.

Man kan være sur og sint for at relasjonene er så dårlige mellom barna i den familien, eller man kan prøve å gjøre det man kan for at alle får brukt hyttene. 

Jeg tenker at om man ikke gidder, ikke bryr seg å lage et system der alle får lånt, så kommer man til å rævkjøre relasjonene og forholdet mellom ungene, fordi noen føler seg utelatt og trekker seg vekk. 

Vil man ikke ha gode relasjoner mellom mennesker, få dem til å føle seg uviktige og uønsket. Sånn er det også for voksne. 

Jeg har en sånn kollega som snakker skit til folk, litt som du gjør over i din post, og forventer å få rolige saklige og vennlige svar fordi hun ha med voksne folk å gjøre. Men folk blir utrolig sure av å ikke få respekt. Sånn er det bare. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor ikke bare opprette en privat facebookside for hyttene? Med ett festet innlegg som viser til reglene, både bookingregler, vaskeregler og dugnadspunkt, og ett festet innlegg som viser til hvilke datoer som er forbeholdt utleie og hvilke som er åpen for å låne.

Så er det ganske åpent at alle stiller likt, og de ikke kan ta deg/dere på noe.

Ellers hadde jeg ikke giddet å ta den dialogen med dem nå ang. siste uenighet, den kunne far tatt med dem. Eventuelt ventet dem ut.. om det kun er dette å ta dere på så kommer de jo ikke til å kutte dere ut. Uansett fars oppgave, jeg hadde ikke orket.

Anonymkode: 90c10...1fa

Dette var en kjempe god ide!

Anonymkode: a1492...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ikke benytte ferieboligen sin ved Middelhavet selv i hele juli.

Høysesong er egentlig august for de store landene i Europa, Norge har stort sett i juli, det er jo da nordmenn kan reise som regel, ja pensjonistene holder seg unna pga varmen på denne tiden, eneste grunn til å leie ut i juli er for å skvise de høyeste prisene av nettopp Nordmenn, jeg har bolig selv nedover, lar den alltid være ledig i juli for meg selv og evt familie

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (3 minutter siden):

Man kan være sur og sint for at relasjonene er så dårlige mellom barna i den familien, eller man kan prøve å gjøre det man kan for at alle får brukt hyttene. 

Jeg tenker at om man ikke gidder, ikke bryr seg å lage et system der alle får lånt, så kommer man til å rævkjøre relasjonene og forholdet mellom ungene, fordi noen føler seg utelatt og trekker seg vekk. 

Vil man ikke ha gode relasjoner mellom mennesker, få dem til å føle seg uviktige og uønsket. Sånn er det også for voksne. 

Jeg har en sånn kollega som snakker skit til folk, litt som du gjør over i din post, og forventer å få rolige saklige og vennlige svar fordi hun ha med voksne folk å gjøre. Men folk blir utrolig sure av å ikke få respekt. Sånn er det bare. 

Hvorfor er det bare ts’ ansvar å ta hensyn og tilrettelegge? Hvorfor kan ikke stebarna ta lærdom av at dersom man er sent ute, kan boligene være opptatte, i stedet for å furte over dette? Roper de «urettferdig!» også om en populær restaurant ikke har ledige bord når de prøver å bestille bord i siste liten, eller om det ikke er ledige seter på flyet til Paris én time før avgang?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så den som sutrer mest og ikke klarer å jobbe med sin egen misunnelse må bli tatt hensyn til?

Alle kan kjenne stikk av misunnelse av og til, men den modne tilnærmingen er å jobbe med seg selv og fokusere på viktigere ting enn fremtidig arv og sammenlikne seg selv med hva andre har/gjør. 

Har ingenting med misunnelse å gjøre men mer hvordan jeg tenker og hvordan jeg synes er en god måte å organisere bonusfamilie på. Jeg misunner ingen slike problemstillinger. Jeg skjønner at folk velger forskjellige løsninger. Mine tanker om det er som de er og jeg hadde løst det på den måten der. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare ts’ ansvar å ta hensyn og tilrettelegge? Hvorfor kan ikke stebarna ta lærdom av at dersom man er sent ute, kan boligene være opptatte, i stedet for å furte over dette? Roper de «urettferdig!» også om en populær restaurant ikke har ledige bord når de prøver å bestille bord i siste liten, eller om det ikke er ledige seter på flyet til Paris én time før avgang?

Jeg vet ikke jeg altså, men prøver å tenke logisk. ts eier hyttene. Om du eier hytter, skal andre organisere hvordan du skal låne de ut? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og fordi jeg er litt gammeldags her og er imot den type forskjellsbehandling av barn i et husholdning 

Dette er ikke "barn i en husholdning". Dette er voksne, selvstendige mennesker som kanskje burde tenke på å etablere egen feriebolig i stedet for å forvente å være gratis brukere av andres eiendom. 

Anonymkode: 82be5...944

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lillevill skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke jeg altså, men prøver å tenke logisk. ts eier hyttene. Om du eier hytter, skal andre organisere hvordan du skal låne de ut? 

Stebarna har flere ganger blitt fortalt at de må gi beskjed i god tid dersom de vil låne eiendommene, men later til å ignorere dette og forvente at de er disponible for dem når de vil låne i siste liten.

Jeg er helt enig i at en kalender hadde vært en god ide, men så lenge dette ikke har vært en mulighet, må man nesten forholde seg til det gjeldende «systemet».

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (14 minutter siden):

Høysesong er egentlig august for de store landene i Europa, Norge har stort sett i juli, det er jo da nordmenn kan reise som regel, ja pensjonistene holder seg unna pga varmen på denne tiden, eneste grunn til å leie ut i juli er for å skvise de høyeste prisene av nettopp Nordmenn, jeg har bolig selv nedover, lar den alltid være ledig i juli for meg selv og evt familie

En mulighet er jo selvsagt at barn og stebarn som ønsker å være i ferieboligen utenom de ti dagene i juli, tilbyr seg å betale leie for dette, kanskje med «familierabatt».

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ts synes er vanskelig, er at det er særeie, og at noen får arv andre ikke, noen er gode på å snakke med henne og planlegge i forkant, mens andre er impulsive og evt gruer seg til å spørre fordi de er sent ute eller fordi det er sårt å få et nei. 

Situasjonen skaper dårlige relasjoner mellom ungene og det er vanskelig. 

Hvorfor kan ikke barna som er voksne, kjøpe sine egne hytter, og så kan særeieren og arvingene gjøre som de vil? De har gode lønninger og de kan ordne seg egen hytte. 

Det er jo saken her. 

Det er ikke fokus på.. Hva kan vi gjøre for å forberede relasjonene. Barna er voksne og burde ta seg sammen og regulere seg selv. 

Jeg tror dette er helt normalt i familier der noen får mer og andre mindre. Jeg tror det er helt normalt at noen blir sure og at noen trekker seg vekk. Hva man kan gjøre for å fikse det er vanskelig å svare på.

Men man kan i det minste gjøre det lettere for alle å se hvilke helger som er ledig, ha rullering på det, eller dele på en slags måte. Man lever en gang. 🤷 Det finnes muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stebarna har flere ganger blitt fortalt at de må gi beskjed i god tid dersom de vil låne eiendommene, men later til å ignorere dette og forvente at de er disponible for dem når de vil låne i siste liten.

Jeg er helt enig i at en kalender hadde vært en god ide, men så lenge dette ikke har vært en mulighet, må man nesten forholde seg til det gjeldende «systemet».

Ts har vel en kalender om hun leier ut hytta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...