Gå til innhold

Gjør alt av plikt, også fritid gjør du noe av pur glede?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har blitt sjekket ut for depresjon og det er ikke det. Er alltid sånn. 

Det føles ikke som jeg gjør noe av glede, kun fordi det er lurt eller et håp om å få det bedre. Trene for å ikke bli syk senere i livet osv. Har egentlig ikke noe jeg klør i fingrene erter å gjøre. Lager mat fordi det er sunt og helsen kan bli bedre på sikt.

Mange elsker å reise, lever for å reise. Jeg har ikke spesielt ønske om det.  Har heller ikke penger til det så er ikke noe å tenke på. Har dårlig helse, dårlig råd og prioriteringene handler ofte om å bruke minst mulig penger. Så kanskje jeg ikke tillater med å ønske noe heller.

Men man kan jo ha gleder uten kostnader. Gå en tur, jogge, ja litt sånt. Det gjør jeg også, men hensikten er jo å få et bedre liv. Bedre helse, bedre økonomi, mer glede.

Nå har det vært denne tralten mange år så jeg vet ikke om det ligger noe bedre der fremme. Vil leve her og nå, glede meg over ting. Prøver å øve meg på å finne positive ting. Men hver fang jeg skal gjøre noe så er set fordi det handler om forbedring, ikke pur glede. Noen som kjenner seg igjen? Hvordan begynne å gjøre ting bare fordi? Finne ekte glede?

Anonymkode: 16c72...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Masse. Er med samboeren, dyrene, god mat, film, serie, leser bøker, hjemmespa

Anonymkode: e9760...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Masse. Er med samboeren, dyrene, god mat, film, serie, leser bøker, hjemmespa

Anonymkode: e9760...3d8

Hvordan føles det? Gleder du deg til å sette i gang? Kan ikke vente med å få litt tid til hobby?

Jeg blir ofte bare sittende å scrolle i stedet, kjede meg. For å slippe å sette i gang. 

Lese kan jeg også gjøre gratis og jeg gjør det jevnlig. liker også gode serier. 

Har lite gammelt bad, ikke noe som minner om spa. Men liker å ta en varm dusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som om du er en normal voksen! Hva med å finne glede i de tingene du gjør for deg selv? Jeg blir glad av å ha trent og glad av å gi meg selv bra mat! Og så koser jeg meg med ting jeg liker i blandt som kake, en god bok eller en serie

Anonymkode: f9a4e...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Høres ut som om du er en normal voksen! Hva med å finne glede i de tingene du gjør for deg selv? Jeg blir glad av å ha trent og glad av å gi meg selv bra mat! Og så koser jeg meg med ting jeg liker i blandt som kake, en god bok eller en serie

Anonymkode: f9a4e...6cc

Ja kanskje det. Savner den gleden av å forsvinne inn i leken i barndommen. Som voksen er alt alvorlig, alt handler om å forbedre seg som menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det dom får voksne til å f.eks brodere? Eller samle på ting? Tegne? Modellfly. Det må vel være fordi det er gøy? Så voksne KAN ha den gleden?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det likt fra jeg ble myndig, og frem til jeg ble nesten 30. Klarte ikke å finne noe særlig glede i noe, alt var rutine, og ellers var det å se på tv for å få tiden til å gå. Kjedet meg konstant. Var til tider deprimert, men ikke hele tiden. Sliter også med dårlig helse, er blitt ufør.

Når jeg ble i slutten av 20-årene prøvde jeg meg på brodering. Det var veldig enkelt, lærte via youtube. Det tok tiiiid, men når jeg la siste korsstinget på verket, og hadde noe jeg faktisk hadde laget selv i hendene, som jeg valgte å ramme inn og gi i gave til noen som betød mye for meg, så skjedde det noe.

Jeg gikk straks igang med neste prosjekt, før jeg tenkte at jeg ville prøve meg på å tegne, siden jeg likte det når jeg var barn. Det hele ble et stort rabbithole, jeg endte opp med å prøve blyanter, tusjer, vannmaling, oljemaling, tørrpasteller og oljepasteller. Tegnet så blekket sprutet i ett år omtrent, før jeg gikk tilbake til brodering, og broderte to gigantiske personlige prosjekter som jeg også endte opp med å gi i gave. Så tenkte jeg at jeg ville prøve meg å strikking igjen, for jeg lærte jo det på barneskolen en gang. Kjøpte garn og pinner, strikket flere småplagg (fint! Enda fler gaver), bestemte meg for å prøve hekling, ELSKET dét, hekler og strikker om hverandre. Endte opp med å ønske meg en symaskin, og fikk det av mine veldig generøse besteforeldre, og har nå dykket inn i symaskinens verden, ved siden av alle mine andre hobbyer.

Har over de siste 6 årene hatt ENORMT med glede fra alt dette. Jeg har ordnet meg et eget lite hobbyrom, med en koselig sittekrok hvor jeg kan sitte komfortabelt å strikke/hekle, et skrivebord for alle kunstprosjekter, og der jeg lett kan dra frem symaskinen. Har endt opp med å bruke en del penger på alle hobbyene mine, men det er så verdt det sammenlignet med all gleden det gir meg.

Det er noe med det å LAGE noe, noe fysisk jeg kan holde i hendene mine. For meg handler det ikke om å være flink eller gjøre noe bra/perfekt. Det er kjempefint å kunne gi personlige, hjemmelagede gaver, det er kjempegøy å kunne lage klær til meg selv, og det er kjempefint å ha noe jeg gleder meg til hver eneste dag. Og går jeg tom for prosjekter, så har jeg tusen til på ventelisten. Hver eneste dag gleder jeg meg til den tiden jeg kan bruke på hobbyrommet mitt.

For din del, så håper jeg du kan finne noe sånt, noe å glede seg til. Jeg føler det er viktig for livskvaliteten. I hvertfall for meg. Og hvis du tenker at det høres for vanskelig ut, så er det bare å prøve. Man må ikke gå ALL IN og kjøpe dyre produkter for å starte med en hobby.

Masse lykke til! Finn noe som gir seg glede!

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dette ha sammenheng med mestring?

Hvis du tenker at du må trene, lage sunn mat, rydde, ha hobby etc, så kan alt dette til sammen gjøre at du føler deg overveldet. I så fall er det ikke så rart at du ikke får gjort noe eller at alt føles som plikt uten glede.

Kanskje du bør begynne med én ting og gjøre denne tingen slik at du etter hvert føler på mestring. Kanskje gleden kommer da? Og stolthet, klappe seg selv på skulderen.

Anonymkode: 31d11...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
jaromei skrev (9 timer siden):

Jeg hadde det likt fra jeg ble myndig, og frem til jeg ble nesten 30. Klarte ikke å finne noe særlig glede i noe, alt var rutine, og ellers var det å se på tv for å få tiden til å gå. Kjedet meg konstant. Var til tider deprimert, men ikke hele tiden. Sliter også med dårlig helse, er blitt ufør.

Når jeg ble i slutten av 20-årene prøvde jeg meg på brodering. Det var veldig enkelt, lærte via youtube. Det tok tiiiid, men når jeg la siste korsstinget på verket, og hadde noe jeg faktisk hadde laget selv i hendene, som jeg valgte å ramme inn og gi i gave til noen som betød mye for meg, så skjedde det noe.

Jeg gikk straks igang med neste prosjekt, før jeg tenkte at jeg ville prøve meg på å tegne, siden jeg likte det når jeg var barn. Det hele ble et stort rabbithole, jeg endte opp med å prøve blyanter, tusjer, vannmaling, oljemaling, tørrpasteller og oljepasteller. Tegnet så blekket sprutet i ett år omtrent, før jeg gikk tilbake til brodering, og broderte to gigantiske personlige prosjekter som jeg også endte opp med å gi i gave. Så tenkte jeg at jeg ville prøve meg å strikking igjen, for jeg lærte jo det på barneskolen en gang. Kjøpte garn og pinner, strikket flere småplagg (fint! Enda fler gaver), bestemte meg for å prøve hekling, ELSKET dét, hekler og strikker om hverandre. Endte opp med å ønske meg en symaskin, og fikk det av mine veldig generøse besteforeldre, og har nå dykket inn i symaskinens verden, ved siden av alle mine andre hobbyer.

Har over de siste 6 årene hatt ENORMT med glede fra alt dette. Jeg har ordnet meg et eget lite hobbyrom, med en koselig sittekrok hvor jeg kan sitte komfortabelt å strikke/hekle, et skrivebord for alle kunstprosjekter, og der jeg lett kan dra frem symaskinen. Har endt opp med å bruke en del penger på alle hobbyene mine, men det er så verdt det sammenlignet med all gleden det gir meg.

Det er noe med det å LAGE noe, noe fysisk jeg kan holde i hendene mine. For meg handler det ikke om å være flink eller gjøre noe bra/perfekt. Det er kjempefint å kunne gi personlige, hjemmelagede gaver, det er kjempegøy å kunne lage klær til meg selv, og det er kjempefint å ha noe jeg gleder meg til hver eneste dag. Og går jeg tom for prosjekter, så har jeg tusen til på ventelisten. Hver eneste dag gleder jeg meg til den tiden jeg kan bruke på hobbyrommet mitt.

For din del, så håper jeg du kan finne noe sånt, noe å glede seg til. Jeg føler det er viktig for livskvaliteten. I hvertfall for meg. Og hvis du tenker at det høres for vanskelig ut, så er det bare å prøve. Man må ikke gå ALL IN og kjøpe dyre produkter for å starte med en hobby.

Masse lykke til! Finn noe som gir seg glede!

Takk!

Dette var skikkelig koselig å lese!

Det er dette jeg vil finne tilbake til. Jeg koste meg sånn med slike ting frem til jeg sluttet på vgs. Jobben har tatt alle kreftene fra meg. Føler meg helt tom etter jobb og blir fort liggende foran tv eller i sengen. Eller, jeg trener men det er av plikt. Blir ofte utmattet av det. Jeg har levd over evne hele arbeidslivet pga en diagnose men jeg ønsker så gjerne å være normal. Det går jo ikke rundt så jeg har blitt mye sykmeldt. Nå er målet å ha balanse i livet. Kan ikke jobbe så mye som jeg vil fordi helsen setter grenser for det. Men jeg ser også at jo mer jeg klarer å fylle fritiden med innhold, OG hvile nok innimellom, desto mer energi får jeg til å jobbe med. Så denne balansen trenger jeg for å fungere på alle plan. 

Takk for inspirasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan dette ha sammenheng med mestring?

Hvis du tenker at du må trene, lage sunn mat, rydde, ha hobby etc, så kan alt dette til sammen gjøre at du føler deg overveldet. I så fall er det ikke så rart at du ikke får gjort noe eller at alt føles som plikt uten glede.

Kanskje du bør begynne med én ting og gjøre denne tingen slik at du etter hvert føler på mestring. Kanskje gleden kommer da? Og stolthet, klappe seg selv på skulderen.

Anonymkode: 31d11...e8b

Takk for innspill. Du har helt rett. Jeg er overveldet og føler lite mestring fordi jeg sliter med helseutfordringer som jeg ikke aksepterer. Det vil si jeg overser problemene og kjemper for å se normalt oppegående ut. Men så ramler jeg sammen hjemme. Nå forsøker jeg å etablere en balanse i livet der jeg jobber det jeg får til og opplever mestring der, hviler når jeg trenger det, og gjennomfører hyggelige ting på fritid/setter meg selv først. Skape en oppadgående spiral. Det er uvant for meg å gjøre ting for min egen del, så jeg må bok bare øve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg ble det viktig å finne noe jeg hadde lyst til å gjøre/lære/utforske som ikke på noen som helst måte egentlig var nyttig. Siden jeg hadde levd mange år med for høyt tempo og fokus på jobb og barn og hadde sluttet med alt som ikke kunne "brukes til noe".

Jeg utforsket sånne ting som jeg hadde gått glipp av som jeg tenkte hadde vært gøy å kunne. 

Hvilken parfyme liker jeg, når jeg ikke har brukt det på ti år? Stort kaninhull man kan bruke tid på på nett, YouTube og på parfymeri.

Vinurs. 

Hvordan sminker man seg egentlig? 

Dyrking i hage/på balkong/inne.

Hvilken mat er bra å spise, hvordan lager man den.

Strikking. Sying.

Etter hvert oppdaget jeg at det å gjøre noe med hendene var mer avslappende enn sånn som krevde engasjement bare inne i hodet. Siden jeg har en hodejobb trengte jeg noe annerledes enn det 

Det er ikke alltid jeg er engasjert i noe, men når en ny interesse dukker opp er det alltid artig. Og så kan jeg mer enn før.

Anonymkode: 5ed4d...b25

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...