Gå til innhold

Nok sutring – renten er ikke problemet, det er gjelda deres!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkar skrev (19 timer siden):

Det er fordi 80 % av nordmenn eier sin egen bolig. Men enig med deg i at alle burde visst at renten skulle opp. Banken regner med at de som låner skal klare en renteøkning på 5%, nettopp fordi renten kom til å gå opp, vi visste bare ikke når.

Veldig få eier sin egen bolig folk tar opp boliglån dem låner boligen til den er nedbetalt. 

Anonymkode: 8386e...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, rentene er ikke et problem, men boligprisene er definitivt det. Det er ikke akkurat noen hemmelighet heller, med det er vanskelig å akseptere for de som har vært inne på boligmarkedet lenge. For dem føles det bra at boligen deres har steget så mye i verdi, så det vil være mye motstand mot tiltak som reduserer boligprisene. 

Anonymkode: d7e22...efa

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig få eier sin egen bolig folk tar opp boliglån dem låner boligen til den er nedbetalt. 

Etterhvert blir den nedbetalt. Et vanlig boliglån har en nedbetalingstid på 25 år, og svært mange i 50- og 60-åra (og oppover) har betalt ned dette for lengst. 

Anonymkode: d7e22...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei,

Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt kan sitte her og klage på at renten er for høy. Greit nok, det føles kanskje ubehagelig, men la oss være ærlige: Det er ikke renten som er for høy, det er dere som har lånt altfor mye!

Vi har hatt rekordlave renter i flere år, og folk har brukt anledningen til å låne til pipa og kjøpe bolig nummer to, tre og fire. Nå når renten er på et mer normalt nivå, kommer klagingen: "Åh, vi må få renten ned igjen!" Nei, folkens – det er dere som har kjørt økonomien deres i grøfta ved å leve som om renten alltid skulle vært på null.

Hvis renten går ned nå, hva tror dere skjer? Flere lån, høyere boligpriser, og enda flere som sitter med gjeld til langt opp over hodet når renten må opp igjen. Vi kan ikke fortsette med denne lånefesten og late som om det er rentens feil at dere sliter med økonomien. Det er på tide å ta ansvar for egen gjeld og forstå at vi må tilpasse oss et mer bærekraftig rentenivå.

Så slutt å sutre over at renten er for høy – den er ikke problemet. Det er på tide å stramme inn livreima og ta ansvar for egen økonomi.

Noen uenige?

Anonymkode: c033c...bb9

Du har helt rett. Altfor mange har lånt altfor mye, sitter i unødvendig store boliger, har hytter, båter, dyre biler og andre greier som er «kjekt å ha» eller som gir inntrykk av at de har mye mer penger enn de egentlig har. Mange av disse trodde eller håpet vel at rente- og prisøkningen skulle være høyst kortvarig eller at staten skulle komme inn og «redde» dem på et eller annet vis. Disse menneskene klarer jeg ikke å ha et gram medfølelse for. De har selvforskyldt og høyst frivilligsatt satt seg i den situasjonen de befinner seg i. De får selge unna, nedskalere og forhåpentligvis lære noe av sin egen udugelighet.

Anonymkode: bf8c8...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå opererer mange banker med at man skal tåle opptil 8 prosent stigning, slik at det kan bli en realitet (selv om jeg ikke tror det), og da blir det virkelig tøft for mange som ikke hadde forutsetning til å se at dette kom til å skje. En ting er å vite at stigning kan kommer, men en helt annen ting når en er ung og aldri har opplevd høye renter, så kan det være vanskelig å visualisere det. 

Anonymkode: 26102...fec

Ja holder ikke å visualisere det, må sette opp et budsjett med økning på 5% og se om det går, hvis ikke gå for en rimeligere bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å si det på en annen måte, 20% i Norge leier, i mange andre land er det vanligere å leie. Så grunnen til at nordmenn har så høy gjeld i forhold til andre land er fordi vi kjøper flere boliger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkar skrev (2 minutter siden):

For å si det på en annen måte, 20% i Norge leier, i mange andre land er det vanligere å leie. Så grunnen til at nordmenn har så høy gjeld i forhold til andre land er fordi vi kjøper flere boliger.

Tror det hadde vært flere som leide dersom det var litt bedre løsninger for å leie. 

Anonymkode: b0b7e...d03

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 22.18):

Da jeg kjøpte min første bolig på 90‐tallet kranglet vi med banken for å få renta på under 10%. Det var trange tider, men jeg lærte i hvert fall å stramme livreima og ikke ta lav rente for gitt.

Anonymkode: 5ad91...070

Men da kostet også boligene svært lite I forhold til nå og renten gikk bare ned.

Anonymkode: 82818...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tror det hadde vært flere som leide dersom det var litt bedre løsninger for å leie. 

Anonymkode: b0b7e...d03

Jeg satser på nedbetalt bolig når jeg blir pensjonist. Hvis pensjonen ikke blir levelig kan jeg kjøpe en billigere bolig. På den måten blir boligen en sikkerhet. Fordelene med å eie slår å leie uansett på sikt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 22.18):

Da jeg kjøpte min første bolig på 90‐tallet kranglet vi med banken for å få renta på under 10%. Det var trange tider, men jeg lærte i hvert fall å stramme livreima og ikke ta lav rente for gitt.

Anonymkode: 5ad91...070

Men skattefradraget den gang var mye høyere enn i dag, det hjalp ganske mye. 

Anonymkode: c34a4...e36

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 10.32):

Om han "må velge" er det ikke lengre et valg.

Anonymkode: 4f0d6...abb

Nei, sier du det😉

Anonymkode: face2...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 17.51):

Du har helt rett. Altfor mange har lånt altfor mye, sitter i unødvendig store boliger, har hytter, båter, dyre biler og andre greier som er «kjekt å ha» eller som gir inntrykk av at de har mye mer penger enn de egentlig har. Mange av disse trodde eller håpet vel at rente- og prisøkningen skulle være høyst kortvarig eller at staten skulle komme inn og «redde» dem på et eller annet vis. Disse menneskene klarer jeg ikke å ha et gram medfølelse for. De har selvforskyldt og høyst frivilligsatt satt seg i den situasjonen de befinner seg i. De får selge unna, nedskalere og forhåpentligvis lære noe av sin egen udugelighet.

Anonymkode: bf8c8...df6

Men du skjønner at de som klager og står med hodet under vann, ikke er de samme som du skisserer her? De som sliter med å få hverdagen til å gå rundt nå, er ikke de som sitter med hytter, biler, kajakker og what not? Det er de som er unge og nyetablerte, minstepensjonister og enslige som måtte bygge opp et liv på nytt. Og nei, det er ikke kun renten som er drepen. Alt har blitt dyrere!

Anonymkode: 37e94...7e2

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 5.44):

Min samboer kjøpte huset sitt for 11 år siden. Betalte tilsammen rundt 8000 for avdrag + renter. Nå derimot må han betale 12000,- kun i RENTER, og må velge avdragsfrihet for å få ting til å gå rundt. Med avdrag + renter havner han på rundt 16000/17000 tusen pr måned kun på boliglånet. Han har IKKE noe gjeld utenom dette. Jeg betaler nå 6000,- i leie hos han, skal nå kjøpe meg inn. Men, før dette var han avhengig av å leie ut det ene soverommet. Vi bor på bygda. 
Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. 

Hva mer skal man si liksom…

Anonymkode: face2...b40

Her er det noe som ikke stemmer, går vi 11 år tilbake er vi på 2013 og da var normal boligrente 4,1-4,2%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 50 kvm leilighet langt utpå landet 3 mils kjøretur fra Oslo hvor jeg jobber for mye forlangt altså? Hva foreslår du at jeg gjør i tilfelle? Flytter ut i telt?

Anonymkode: ab120...61e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vant til rente på rundt 6% hele livet så når styringsrenta ble 0% så tenkte jeg det var lurt å binde der. Det viste seg å være riktig

Alle spådommer om at renta skulle opp ble avfeid av andre. Men tenkte den hverfall ikke den ble lavere enn 0 

Lager ikke noe styr av det eller kritiserer andres valg 

Anonymkode: 83fad...2a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å si at folk kan skylde på seg selv om de har for stort lån. Hvordan skal man komme seg inn på markedet ellers som nyetablert? Det å spare opp den nødvendige egenkapitalen tar allerede flere år.

Anonymkode: cff39...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2024 den 0.47):

Men skattefradraget den gang var mye høyere enn i dag, det hjalp ganske mye. 

Anonymkode: c34a4...e36

I 1994 var rentefradraget 28%, i 1990 var det 32%. Så ikke veldig mye høyere, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 18.10):

Hei,

Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt kan sitte her og klage på at renten er for høy. Greit nok, det føles kanskje ubehagelig, men la oss være ærlige: Det er ikke renten som er for høy, det er dere som har lånt altfor mye!

Vi har hatt rekordlave renter i flere år, og folk har brukt anledningen til å låne til pipa og kjøpe bolig nummer to, tre og fire. Nå når renten er på et mer normalt nivå, kommer klagingen: "Åh, vi må få renten ned igjen!" Nei, folkens – det er dere som har kjørt økonomien deres i grøfta ved å leve som om renten alltid skulle vært på null.

Hvis renten går ned nå, hva tror dere skjer? Flere lån, høyere boligpriser, og enda flere som sitter med gjeld til langt opp over hodet når renten må opp igjen. Vi kan ikke fortsette med denne lånefesten og late som om det er rentens feil at dere sliter med økonomien. Det er på tide å ta ansvar for egen gjeld og forstå at vi må tilpasse oss et mer bærekraftig rentenivå.

Så slutt å sutre over at renten er for høy – den er ikke problemet. Det er på tide å stramme inn livreima og ta ansvar for egen økonomi.

Noen uenige?

Anonymkode: c033c...bb9

Enig. Har 1,5 mill i lån. Har ikke merket noe særlig til rentene. 

Anonymkode: 9581c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2024 den 17.47):

At det finnes et lån med pant i boligen, betyr ikke at man ikke eier boligen.

Anonymkode: 27c05...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her trekker frem at det er flere i Norge som eier bolig enn i utlandet. Det er ikke helt riktig. Norge er høyere enn snittet i EU, der spesielt Tyskland trekker ned. Men Norge har ikke høyest andel huseiere, det er flere land foran oss. Men Norge har imidlertid høyest gjeldsgrad blant privatpersoner. Vi er rett og slett et forgjeldet land. I motsetning til andre land er også flytende rente det de fleste går for, mens i andre land er fastrente det vanligste. Dette gjør oss langt mer sårbare for renteendringer. Hvorfor ikke flere gikk for fastrente da rente var 2% begriper jeg ikke

Anonymkode: 6d9f1...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...