Gå til innhold

Nok sutring – renten er ikke problemet, det er gjelda deres!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To ting kan være sant på samme tid, folk har for mye gjeld OG renta er for høy.

Jeg og partner er DINK, dobbel inntekt, null barn. Vi har et veldig nøkternt boliglån i en billig del av Oslo og kunne greit ha håndtert et barn på toppen av utgiftene, selv med langt høyere rente enn i dag, vi ville alikevel ikke fått det lånet vi i dag har og måtte da leid. Det ville kosta oss mer enn vi i dag har i boligutgifter.

Norge trenger barn så regnestykket går jo ikke opp for folk, det er mer problematisk enn renta eller gjelda i seg selv og det er jo egentlig det saken handler om.

Anonymkode: 9aa05...84b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei,

Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt kan sitte her og klage på at renten er for høy. Greit nok, det føles kanskje ubehagelig, men la oss være ærlige: Det er ikke renten som er for høy, det er dere som har lånt altfor mye!

Vi har hatt rekordlave renter i flere år, og folk har brukt anledningen til å låne til pipa og kjøpe bolig nummer to, tre og fire. Nå når renten er på et mer normalt nivå, kommer klagingen: "Åh, vi må få renten ned igjen!" Nei, folkens – det er dere som har kjørt økonomien deres i grøfta ved å leve som om renten alltid skulle vært på null.

Hvis renten går ned nå, hva tror dere skjer? Flere lån, høyere boligpriser, og enda flere som sitter med gjeld til langt opp over hodet når renten må opp igjen. Vi kan ikke fortsette med denne lånefesten og late som om det er rentens feil at dere sliter med økonomien. Det er på tide å ta ansvar for egen gjeld og forstå at vi må tilpasse oss et mer bærekraftig rentenivå.

Så slutt å sutre over at renten er for høy – den er ikke problemet. Det er på tide å stramme inn livreima og ta ansvar for egen økonomi.

Noen uenige?

Anonymkode: c033c...bb9

Og hvordan er din situasjon da i dette da? 

Anonymkode: 26102...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (14 timer siden):

Det er lett å si for de av oss som kom inn på boligmarkedet før prisene skjøt i været. Kjenner jeg er veldig glad jeg eier eget hus nesten ferdig nedbetalt, så renten ikke utgjør mange hundrelapper. Men jeg klarer å ha stor medlidenhet med de som har måtte grave veldig dypt for å komme inn på markedet. Selvsagt burde alle skjønne at renta ikke kom til å holde seg på null fremover, men folk regnet nok ikke med at den kom til å skyte i været så fort som den har gjort.  

Helt enig! Vi har lite lån også, men føler med de som sliter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange som klager over konsekvenser av egne valg. Det har gjennom flere år vært advart mot å låne så mye, uten at det ser ut til å ha hatt effekt. Renten har vært kunstig lav over lang tid, og de som trodde at det skulle være sånn i evig tid har nå vært latterlig naive. 

Anonymkode: eb1d4...c77

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkar skrev (12 timer siden):

Det er fordi 80 % av nordmenn eier sin egen bolig. Men enig med deg i at alle burde visst at renten skulle opp. Banken regner med at de som låner skal klare en renteøkning på 5%, nettopp fordi renten kom til å gå opp, vi visste bare ikke når.

Nå opererer mange banker med at man skal tåle opptil 8 prosent stigning, slik at det kan bli en realitet (selv om jeg ikke tror det), og da blir det virkelig tøft for mange som ikke hadde forutsetning til å se at dette kom til å skje. En ting er å vite at stigning kan kommer, men en helt annen ting når en er ung og aldri har opplevd høye renter, så kan det være vanskelig å visualisere det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (13 timer siden):

Dette er egentlig ikke noe å diskutere, norges befolking er av de med mest gjeld. 

Og de sykeste

Anonymkode: f9e9a...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt kan sitte her og klage på at renten er for høy. Greit nok, det føles kanskje ubehagelig, men la oss være ærlige: Det er ikke renten som er for høy, det er dere som har lånt altfor mye!

Når jeg klager på renten, er jeg relativt uinteresert i hva det betyr for personlån. Det er litt som du sier, ett personlig valg.  Det er også den minst interesante påvirkningen av samfunnsøkonomien. 

Utfordringen jeg ser med renten, er at den drar opp kravene til forrenting : Hvor mye overskudd skal du ha?  Hva er verdien og følgelig kosten og avskrivningn av varelageret ditt, hva betyr det for kosten av driften din. Alle disse tvinger fram en prisøkning , og sammen med personlånene, er dette lønnsdrivende. 

Dette er grunnen til at all rente som liggger signifikant over inflasjonsmålet, er inflasjonsdrivende, og det har en negativ påvirkning på verdiene i samfunnet.

De siste par årene har vi med hjelp av renten aktivt og målrettet tømt privatøkonomien for oppspart kapital, og det er et åpent spørsmål om dette er i innbyggerenes interesse.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trilili skrev (2 minutter siden):

Nok sutring – renten er ikke problemet, det er inflasjonen !

Boligprisstigningen er nok det verste. Jeg bor i en by med relativt lave boligpriser (rekkehuset mitt hadde kostet 4-5 ganger så mye i Oslo), men selv her har prisene økt med seks ganger i samme periode som lønnen har økt med to. 

Anonymkode: 9a266...8c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Helt enig! Vi har lite lån også, men føler med de som sliter. 

Samme her. Eller det vil si, jeg gjorde det sist det var krise og høy rente.

Nå har vi selv havnet i den situasjonen å måtte bygge om huset for rullestolbruker, og fikk høyt lån selv til renta steg.

De fleste er som oss, at det sitter langt inne å ta opp mye lån. Og de færreste eksperter trodde på så høy rente som det er nå. Så det føltes trygt å bruke ti år på å betale ned mest mulig før renta ev steg igjen.

Så klart er det noen som har lånt masse for å bygge luksusboliger, men jeg tror det gjelder de færreste. 

Anonymkode: 92171...e23

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. 

Hva mer skal man si liksom…

Anonymkode: face2...b40

Hvilke skyhøye renter?

Anonymkode: 88b7b...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke alle har nytt flere år med lav rente. Vi er en generasjon med unge som også vil inn på boligmarkedet, men prisene på bolig er skutt til himmels, kravet til ek er derfor også skyhøyt, og nå gjør rentenivået det enda vanskeligere å få lån.

jeg kjøpte første bolig i fjor og klager ikke på rentene (har forsåvidt ikke opplevd lav rente), men skjønner absolutt at rentenivået gjør det vanskelig for mange, spesielt de nyetablerte som ikke har rukket å betale noe særlig ned på lånet enda. Lett for de som har eid bolig i flere år å sparke nedover.

Anonymkode: ce038...bc0

Ja huff du har det fælt, altså. Har du sett hva renta var den gang boligene kostet mindre? Det har for øvrig blitt langt vanligere å eie egen bolig i dag, enn det var på 70 og 80-tallet. 

Anonymkode: 27c05...87a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og de sykeste

Mulig du er ironisk, men vi er faktisk blant de friskeste, men har høyest sykefravær…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min samboer kjøpte huset sitt for 11 år siden. Betalte tilsammen rundt 8000 for avdrag + renter. Nå derimot må han betale 12000,- kun i RENTER, og må velge avdragsfrihet for å få ting til å gå rundt. Med avdrag + renter havner han på rundt 16000/17000 tusen pr måned kun på boliglånet. Han har IKKE noe gjeld utenom dette. Jeg betaler nå 6000,- i leie hos han, skal nå kjøpe meg inn. Men, før dette var han avhengig av å leie ut det ene soverommet. Vi bor på bygda. 
Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. 

Hva mer skal man si liksom…

Anonymkode: face2...b40

For elleve år siden var det 5 år siden renten var på over 7%. Dersom man da ikke var kapabel til å tenke seg at renten kunne bikke 5% på nytt, burde man hatt verge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja huff du har det fælt, altså. Har du sett hva renta var den gang boligene kostet mindre? Det har for øvrig blitt langt vanligere å eie egen bolig i dag, enn det var på 70 og 80-tallet. 

Nå betaler nordmenn en større andel av inntekten til husholdningen sin til bolig noensinne. Nå er det også normen at det er to inntekter pr husholdning mot en inntekt frem til 90 tallet.

Anonymkode: fd947...166

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nå betaler nordmenn en større andel av inntekten til husholdningen sin til bolig noensinne. Nå er det også normen at det er to inntekter pr husholdning mot en inntekt frem til 90 tallet.

Anonymkode: fd947...166

Naturlig nok, ettersom man i 1975 brukte 25% av lønna på mat, mot for 10-12% i dag. I tillegg var absolutt alt annet også vesentlig dyrere i forhold til inntekt, feks en ny vaskemaskin eller barnehage. Folk hadde i snitt også flere barn. En familie kunne bruke opp mot 25% av inntekten sin på barnehage, i dag koster det maks kr 2000. Summen av at alt dette har blitt billigere gjør at man selvsagt har mer å bruke på bolig i dag. Men så er jo Norge også et av de landene som tar imot desidert flest innvandrere, så hvis du ser på steder som Oslo, hvor antallet etniske nordmenn egentlig går nedover på grunn av fraflytting og død, er det likevel blitt et pressområde på grunn av massiv innvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei,

Vi har hatt rekordlave renter i flere år, og folk har brukt anledningen til å låne til pipa og kjøpe bolig nummer to, tre og fire. Nå når renten er på et mer normalt nivå, kommer klagingen: "Åh, vi må få renten ned igjen!" Nei, folkens – det er dere som har kjørt økonomien deres i grøfta ved å leve som om renten alltid skulle vært på null.

Hvis renten går ned nå, hva tror dere skjer? Flere lån, høyere boligpriser, og enda flere som sitter med gjeld til langt opp over hodet når renten må opp igjen. Vi kan ikke fortsette med denne lånefesten og late som om det er rentens feil at dere sliter med økonomien. Det er på tide å ta ansvar for egen gjeld og forstå at vi må tilpasse oss et mer bærekraftig rentenivå.

Så slutt å sutre over at renten er for høy – den er ikke problemet. Det er på tide å stramme inn livreima og ta ansvar for egen økonomi.

Noen uenige?

Anonymkode: c033c...bb9

Du får la være å sutre du også da, da de som kjøpte kommer over kneika og har tjent penger på verdistigning/sitter mye bedre i det enn deg. Følg med i verden. Boligpriser går opp globalt, ikke bare i Norge.

Anonymkode: 672af...608

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi føye til: Inflasjonen er vår venn. Boliglånene våre blir mindre verdt, lønningene våre kommer til å øke. Med andre ord: Inflasjonen spiser opp lånet.

Anonymkode: 672af...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir et tullete premiss.

Hvorfor økes renta? Jo, for å gi "folk" og bedrifter dårligere råd for at ikke økonomien skal overopphetes, altså for å kjøle ned markedet slik at ikke uønsket prisstigning fortsetter.

Hva hadde skjedd om vi hadde fulgt ditt premiss om at "folk" og bedrifter ikke skulle hatt høyt lån, men hatt lavere lån i påvente av en høyere rente for å bedre kunne takle det?

Jo, Norges bank hadde i samme tenkte scenario bare skrudd renta ytterligere opp slik at de som ikke merket renta på 4-5%, hadde merket det likevel for renta hadde blitt 10-12% i stedet. Dermed hadde vi fått samme effekt, for det er faktisk det økonomien trenger.

Slutt med denne "shamingen" av vanlige folk som bare forsøker å gi sine familier en OK bolig å bo i. 

Kjenner ingen som eier fire boliger. Ærlig talt. 

Anonymkode: 85fbc...17a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

størrelsen er ikke av betydning, prisen er - om du har kjøpt et lite krypinn på 50kvm som knapt dekker behovet til 5 mill så sier det seg selv at det koster mer å dekke den gjelden enn om du fant en tilsvarende til 3 mill. et mer ukurant sted for eksempel. Det sier seg selv. "stormannsgalskapen" ligger da i at man låner max for å bo der man bor og håper det går bra..
Og nå gjør det ikke det lengre.. og da klager man heller på at utgiftene øker enn å innse at manselv har satt seg i den situasjonen. 

Vi fikk beskjed fra banken nå vi skulle bygge bolig at vi kunne fritt låne opp til 8 mill, vi innså jo rimelig kjapt at DET ville være fryktelig dumt av oss så vi stoppet på 5, og vi betalte ned knallhardt de føreste årene med lav rente, som gjør at vi i dag har en bolig som er under 50% finansiert og derfor klarer vi oss godt selv om renten gikk opp.. 

Anonymkode: db775...61b

Jeg bor definitivt mer ukurant enn jeg kunne ha gjort. Ikke helt ute på landet, det hadde jeg ikke fått til ift jobb. 

Anonymkode: b0b7e...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...