AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hei, Altså, jeg skjønner ikke hvordan folk fortsatt kan sitte her og klage på at renten er for høy. Greit nok, det føles kanskje ubehagelig, men la oss være ærlige: Det er ikke renten som er for høy, det er dere som har lånt altfor mye! Vi har hatt rekordlave renter i flere år, og folk har brukt anledningen til å låne til pipa og kjøpe bolig nummer to, tre og fire. Nå når renten er på et mer normalt nivå, kommer klagingen: "Åh, vi må få renten ned igjen!" Nei, folkens – det er dere som har kjørt økonomien deres i grøfta ved å leve som om renten alltid skulle vært på null. Hvis renten går ned nå, hva tror dere skjer? Flere lån, høyere boligpriser, og enda flere som sitter med gjeld til langt opp over hodet når renten må opp igjen. Vi kan ikke fortsette med denne lånefesten og late som om det er rentens feil at dere sliter med økonomien. Det er på tide å ta ansvar for egen gjeld og forstå at vi må tilpasse oss et mer bærekraftig rentenivå. Så slutt å sutre over at renten er for høy – den er ikke problemet. Det er på tide å stramme inn livreima og ta ansvar for egen økonomi. Noen uenige? Anonymkode: c033c...bb9 13 2 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har kjøpt en leilighet som knapt er stor nok til meg og sønnen min. Så jeg vil ikke si at jeg har lidt av noen stormannsgalskap i hvert fall. Anonymkode: b0b7e...d03 16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lidhun Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det er lett å si for de av oss som kom inn på boligmarkedet før prisene skjøt i været. Kjenner jeg er veldig glad jeg eier eget hus nesten ferdig nedbetalt, så renten ikke utgjør mange hundrelapper. Men jeg klarer å ha stor medlidenhet med de som har måtte grave veldig dypt for å komme inn på markedet. Selvsagt burde alle skjønne at renta ikke kom til å holde seg på null fremover, men folk regnet nok ikke med at den kom til å skyte i været så fort som den har gjort. 15 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg kjøpte halvparten av en tomannsbolig for 4 mill ifjor. Alene. Hvis renten går opp til 8 prosent må jeg skjerpe økonomien litt. Jeg er altså et lån på over 3 mill alene, ung og førstegangskjøpende. Går helt fint. Jeg vet mange Jeg kjenner og nesten alle vankene jeg spurte synes det er alt for mye, og måtte krangle med den banken jeg har lånet i nå. Er ikke for stort lån når hei kan unne meg litt ekstra i hverdagen? Anonymkode: f6197...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 Tenk deg om Ts. Når en ikke kan ha det store lånet, så kan en ikke bo her. Leie er dyrere en et lån. Når en ikke kan bo her, så blir det vanskelig å komme seg på jobb på grunn av lang reisevei. Der det er billig å bo, så finnes det ikke akkurat de jobbene som en er kvalifisert til. Da står vi her igjen, med det store lånet og håpet om en lavere rente. så hvordan løser vi det nå, Ts? Anonymkode: 8a5a6...a35 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 Dette er egentlig ikke noe å diskutere, norges befolking er av de med mest gjeld. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akkar Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 LeneXCII skrev (5 minutter siden): Dette er egentlig ikke noe å diskutere, norges befolking er av de med mest gjeld. Det er fordi 80 % av nordmenn eier sin egen bolig. Men enig med deg i at alle burde visst at renten skulle opp. Banken regner med at de som låner skal klare en renteøkning på 5%, nettopp fordi renten kom til å gå opp, vi visste bare ikke når. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 Da jeg kjøpte min første bolig på 90‐tallet kranglet vi med banken for å få renta på under 10%. Det var trange tider, men jeg lærte i hvert fall å stramme livreima og ikke ta lav rente for gitt. Anonymkode: 5ad91...070 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 LeneXCII skrev (22 minutter siden): Dette er egentlig ikke noe å diskutere, norges befolking er av de med mest gjeld. Det sier seg selv når Norges befolkning er den som i størst grad eier bolig. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 Jeg har ikke for mye lån. Problemet med at det føles vanskelig økonomisk nå er at jeg trodde jeg var ferdig med å ha stram økonomi. Fikk noen gode år med god økonomi frem til det strammet seg til. Her strammet det seg også til med høyere rente og prisøkning akkurat da vi ikke fikk barnetrygd lenger heller, og så ble mannen min syk og fikk mindre inntekt. Alt samtidig. Nå er jeg ikke en av de som klager mest, men jeg merker dette godt, og er veldig veldig glad for at vi ikke har høyt lån. Det vil si, alt er jo relativt. Vi har 2,4 i lån på bolig. Noen vil kanskje kalle det høyt,men bolig er verdt 7,5 mill, og mange venner har 4- 7 mill i lån. Anonymkode: cf1b9...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hadde vært enklere å ha hatt stram økonomi hele tiden. Anonymkode: cf1b9...161 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 10. oktober 2024 #12 Del Skrevet 10. oktober 2024 Det spiller egentlig ikke så stor rolle om renta er høy eller lav. Det som betyr noe er forutsigbarthet. Når både prisene og renta stiger på én gang blir det for mye negativt på én gang. Man taper på å ikke kjøpe bolig også. De siste 30 årene har det lønt seg å investere i bolig. De som har vært forsiktige har tapt i forhold. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da jeg kjøpte min første bolig på 90‐tallet kranglet vi med banken for å få renta på under 10%. Det var trange tider, men jeg lærte i hvert fall å stramme livreima og ikke ta lav rente for gitt. Anonymkode: 5ad91...070 10% rente ja, men bolig var også latterlig billig i forhold til lønna: 2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 10. oktober 2024 #13 Del Skrevet 10. oktober 2024 Isambard skrev (1 minutt siden): Det spiller egentlig ikke så stor rolle om renta er høy eller lav. Det som betyr noe er forutsigbarthet. Når både prisene og renta stiger på én gang blir det for mye negativt på én gang. Man taper på å ikke kjøpe bolig også. De siste 30 årene har det lønt seg å investere i bolig. De som har vært forsiktige har tapt i forhold. 10% rente ja, men bolig var også latterlig billig i forhold til lønna: Stemmer, det nok dyrere å eie bolig nå enn på 90-tallet, og i Oslo er det åpenbart slik. Da kostet 50 kvm i Oslo omtrent 2 årslønner, nå koster det rundt 7, så selv om rentesatsen var dobbelt så høy, er rentekostnadene høyere nå for tilsvarende bolig. Og da har vi heller ikke tatt med at rentefradraget var høyere, spesielt før 1992 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 10. oktober 2024 #14 Del Skrevet 10. oktober 2024 Isambard skrev (2 timer siden): 10% rente ja, men bolig var også latterlig billig i forhold til lønna: For ikke å snakke om rentefradraget; når renta var skyhøy på slutten av 80- til tidlig 90-tall var rentefradraget på opp mot 70% (!) (imot dagens 22%) noe som reduserer den reelle rentekostnaden noe voldsomt. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Del Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er ufør på minstesats. Og da renta øker, strømprisene øker og matprisene øker. Så blir det veldig trangt, da man har veldig lite å gå på. Anonymkode: a210d...205 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Del Skrevet 11. oktober 2024 Ikke alle har nytt flere år med lav rente. Vi er en generasjon med unge som også vil inn på boligmarkedet, men prisene på bolig er skutt til himmels, kravet til ek er derfor også skyhøyt, og nå gjør rentenivået det enda vanskeligere å få lån. jeg kjøpte første bolig i fjor og klager ikke på rentene (har forsåvidt ikke opplevd lav rente), men skjønner absolutt at rentenivået gjør det vanskelig for mange, spesielt de nyetablerte som ikke har rukket å betale noe særlig ned på lånet enda. Lett for de som har eid bolig i flere år å sparke nedover. Anonymkode: ce038...bc0 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Del Skrevet 11. oktober 2024 Min samboer kjøpte huset sitt for 11 år siden. Betalte tilsammen rundt 8000 for avdrag + renter. Nå derimot må han betale 12000,- kun i RENTER, og må velge avdragsfrihet for å få ting til å gå rundt. Med avdrag + renter havner han på rundt 16000/17000 tusen pr måned kun på boliglånet. Han har IKKE noe gjeld utenom dette. Jeg betaler nå 6000,- i leie hos han, skal nå kjøpe meg inn. Men, før dette var han avhengig av å leie ut det ene soverommet. Vi bor på bygda. Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. Hva mer skal man si liksom… Anonymkode: face2...b40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min samboer kjøpte huset sitt for 11 år siden. Betalte tilsammen rundt 8000 for avdrag + renter. Nå derimot må han betale 12000,- kun i RENTER, og må velge avdragsfrihet for å få ting til å gå rundt. Med avdrag + renter havner han på rundt 16000/17000 tusen pr måned kun på boliglånet. Han har IKKE noe gjeld utenom dette. Jeg betaler nå 6000,- i leie hos han, skal nå kjøpe meg inn. Men, før dette var han avhengig av å leie ut det ene soverommet. Vi bor på bygda. Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. Hva mer skal man si liksom… Anonymkode: face2...b40 Vel han kunne forhandlet om en fastrente. Han kan også forlenge lånet med ytterlige 10 år i løpetid og da kan han halvere det månedlige beløpet. Avdragsfrihet burde unngås med all makt. Fordi da står du på stedet mens tiden går og pengene forsvinner. Anonymkode: 8a5a6...a35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min samboer kjøpte huset sitt for 11 år siden. Betalte tilsammen rundt 8000 for avdrag + renter. Nå derimot må han betale 12000,- kun i RENTER, og må velge avdragsfrihet for å få ting til å gå rundt. Med avdrag + renter havner han på rundt 16000/17000 tusen pr måned kun på boliglånet. Han har IKKE noe gjeld utenom dette. Jeg betaler nå 6000,- i leie hos han, skal nå kjøpe meg inn. Men, før dette var han avhengig av å leie ut det ene soverommet. Vi bor på bygda. Tror ikke han for 11 år siden kunne forutsi de skyhøye rentene for å si det sånn. Hva mer skal man si liksom… Anonymkode: face2...b40 Om han "må velge" er det ikke lengre et valg. Anonymkode: 4f0d6...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #20 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har kjøpt en leilighet som knapt er stor nok til meg og sønnen min. Så jeg vil ikke si at jeg har lidt av noen stormannsgalskap i hvert fall. Anonymkode: b0b7e...d03 størrelsen er ikke av betydning, prisen er - om du har kjøpt et lite krypinn på 50kvm som knapt dekker behovet til 5 mill så sier det seg selv at det koster mer å dekke den gjelden enn om du fant en tilsvarende til 3 mill. et mer ukurant sted for eksempel. Det sier seg selv. "stormannsgalskapen" ligger da i at man låner max for å bo der man bor og håper det går bra.. Og nå gjør det ikke det lengre.. og da klager man heller på at utgiftene øker enn å innse at manselv har satt seg i den situasjonen. Vi fikk beskjed fra banken nå vi skulle bygge bolig at vi kunne fritt låne opp til 8 mill, vi innså jo rimelig kjapt at DET ville være fryktelig dumt av oss så vi stoppet på 5, og vi betalte ned knallhardt de føreste årene med lav rente, som gjør at vi i dag har en bolig som er under 50% finansiert og derfor klarer vi oss godt selv om renten gikk opp.. Anonymkode: db775...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå