Gå til innhold

Så deilig det ser ut å være slank og veltrent ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært slank og har alltid spist mye brød. Før levde jo folk på nesten bare brød og grøt... Og "ingen" var feite. Så det er ikke farlig å spise brød, selv om noen tror det.

Det handler ikke om hva du spiser, men om hvor mye. Finn ut hvor mye du trenger, og hold deg til det. Alt handler om gode vaner. Man trenger ikke trene heller (selvsagt sunt å trene, men det har lite å si for vekta - fullt mulig å være slank uten å trene).

Anonymkode: 1ccbc...c99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg spiser nesten aldri uten litt skam 😵‍💫 Og jeg har vært slank hele livet.

Anonymkode: fd7de...47d

Støtter også dette. Jeg er også slank og godt trent, men det er jeg fordi jeg tar bevisste valg hver eneste dag rundt all mat og alle treningsøkter.

Følelsen av å være sprek utveier følelsen av hvor digg den kanelbolla er. Ingen av oss er faktisk sorte hull. Alt handler om kalorier inn vs kalorier ut.

Vi er ikke «heldige», vi prioriterer og bruker selvdisiplin. Og ja, jeg vet og forstår selvfølgelig at overspising ofte skyldes psykisk helse. Men fysiologisk sett, er det ingen som er.. heldige. Vi jobber for det. Hver eneste dag.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid vært slank og har alltid spist mye brød. Før levde jo folk på nesten bare brød og grøt... Og "ingen" var feite. Så det er ikke farlig å spise brød, selv om noen tror det.

Det handler ikke om hva du spiser, men om hvor mye. Finn ut hvor mye du trenger, og hold deg til det. Alt handler om gode vaner. Man trenger ikke trene heller (selvsagt sunt å trene, men det har lite å si for vekta - fullt mulig å være slank uten å trene).

Det er jo fordi karbohydrater gjør at man holder ut fysisk aktivitet bedre, derfor kunne de spise masse ekarbo uten å bli feite før. Ingen hadde bil i vassgrauttiden.

Anonymkode: b98db...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å forholde seg til en streng diett når du er godt vant til din egen. Mitt forslag er å ikke endre kostholdet ditt om du synes det er for vanskelig, men heller nedjustere porsjonene du spiser. Da blir det mindre kalorier inn uansett, og du kommer eventuelt til å gå ned i vekt om du nedjusterer porsjonene nok, slik at energiinntaket ikke overskrider energiforbruket.

Du kommer deg derimot kanskje til å føle deg litt uggen, fordi en diett med godteri og iskrem ikke kan dekke behovet for vitaminer, mineraler og andre relevante næringsstoffer.

Endret av AnonymBrukerNeida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kommer det å være slank og veltrent veldig lett, så lett at disse menneskene ofte ikke forstår hvorfor ikke alle kan klare det samme. For mange er det en jobb å holde seg slank og veltrent, men de klarer det. Og for noen, som meg, ville det å oppnå å være slank og veltrent kreve så mye arbeid, kampvilje, selvdisiplin og avståelse fra ting som gir meg glede og livskvalitet, at det i praksis ikke lar seg gjøre. Jeg klarer det bare ikke. Ikke uten hjelp.

Da min BMI krøp godt over 40, gikk jeg til legen og ba om hjelp. Fikk Wegovy. Det er nå et helt annet liv med et helt annet forhold til mat. Har gått ned 30 kilo hittil i år uten å trene og uten å være sulten. Jeg hadde også et økende alkoholproblem som forsvant med Wegovy. Nå blir jeg mett av normale til små matporsjoner, og jeg er fornøyd etter 1-2 glass vin i helga i stedet for 1-2 flasker om dagen. Wegovy er dyrt, men verd hver krone. Jeg spiser og drikker så mye mindre, at jeg tror faktisk det er lønnsomt for meg å betale for Wegovy.

Anonymkode: d13ba...6f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er overskriften «slank og veltrent» ikke bare slank. Man blir ikke veltrent uten å trene.

AnonymBrukerNeida skrev (1 minutt siden):

Det kan være vanskelig å forholde seg til en streng diett når du er godt vant til din egen. Mitt forslag er å ikke endre kostholdet ditt om du synes det er for vanskelig, men heller nedjustere porsjonene du spiser. Da blir det mindre kalorier inn uansett, og du kommer eventuelt til å gå ned i vekt om du nedjusterer porsjonene nok, slik at energiinntaket ikke overskrider energiforbruket.

Det må hver enkelt finne ut av. For meg er det lettere å fullstendig kutte ut mange ting (brød, sukker, kunstig søtning, up-mat, i perioder også meieriprodukter) enn å begrense porsjoner. For andre er det lettere å få spise i hvert fall litt av maten de craver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det er så mye bedre å være slank og veltrent, jeg... Joda, det er fint å ha en kropp som er frisk og fungerer godt, og som det er lett å finne klær til, men utover det synes jeg folk, og spesielt jenter/kvinner er misfornøyd med kroppen sin uansett hvordan den ser ut. Virker ikke som det spiller noen rolle om man er slank eller ikke, en masse feil er det med utseendet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det må hver enkelt finne ut av. For meg er det lettere å fullstendig kutte ut mange ting (brød, sukker, kunstig søtning, up-mat, i perioder også meieriprodukter) enn å begrense porsjoner. For andre er det lettere å få spise i hvert fall litt av maten de craver.

Ja, men det virket som TS hadde problemer med å prøve lavkarbo fordi hun spiser så mye karbo og at det blir en for stor overgang. Det er derfor jeg foreslår å kutte porsjonene man spiser, i det minste. Dette vil også føre til vektnedgang, og jeg vil tro TS har det mye lettere for å holde seg til en diett hun er komfortabel med, istedenfor å gjøre drastiske endringer hun ikke kommer til å holde ut i mer enn noen uker med. Da ender man jo fort tilbake der man var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er så mye bedre å være slank og veltrent, jeg... Joda, det er fint å ha en kropp som er frisk og fungerer godt, og som det er lett å finne klær til, men utover det synes jeg folk, og spesielt jenter/kvinner er misfornøyd med kroppen sin uansett hvordan den ser ut. Virker ikke som det spiller noen rolle om man er slank eller ikke, en masse feil er det med utseendet uansett.

om noe er bedre handler da ikke om hvordan man ser ut, men hvordan det føles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å binde seg til en PT og bestemte tidspunkt er kanskje ikke det beste. Sjekk heller ut YouTube og begynn med videoer som ikke er så lange. Feks 20-25 minutter. Selv om du har familie så er det mulig å finne 20 minutter ila dagen/kvelden for å gjøre noe trening. Alt annet er unnskyldninger. 

Selv om du eventuelt ikke kan jogge kan du fokusere på å få inn nok skritt, feks 8-10 000 om dagen. Jo mer du beveger deg jo mer forbrenner du. Greier du ikke så mye i begynnelsen så bare beveg deg så mye du kan. Så er uvanen din søtsaker, det må du avvenne deg med. Finn sunnere alternativer som kveldskos, en fruktsalat eller lag noe sukkerfritt (men poenget er egentlig å bli kvitt sukkerabstinensen).

Anonymkode: 3a987...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For noen kommer det å være slank og veltrent veldig lett, så lett at disse menneskene ofte ikke forstår hvorfor ikke alle kan klare det samme. For mange er det en jobb å holde seg slank og veltrent, men de klarer det. Og for noen, som meg, ville det å oppnå å være slank og veltrent kreve så mye arbeid, kampvilje, selvdisiplin og avståelse fra ting som gir meg glede og livskvalitet, at det i praksis ikke lar seg gjøre. Jeg klarer det bare ikke. Ikke uten hjelp.

Da min BMI krøp godt over 40, gikk jeg til legen og ba om hjelp. Fikk Wegovy. Det er nå et helt annet liv med et helt annet forhold til mat. Har gått ned 30 kilo hittil i år uten å trene og uten å være sulten. Jeg hadde også et økende alkoholproblem som forsvant med Wegovy. Nå blir jeg mett av normale til små matporsjoner, og jeg er fornøyd etter 1-2 glass vin i helga i stedet for 1-2 flasker om dagen. Wegovy er dyrt, men verd hver krone. Jeg spiser og drikker så mye mindre, at jeg tror faktisk det er lønnsomt for meg å betale for Wegovy.

Jeg er slank og «veltrent» og det er kjempe lett for meg. Litt fra at jeg blir fort tilfredstilt, og kjenner lite sug, og litt fordi jeg liker å bevege meg. 

Og jeg sier ikke at jeg forstår hvor vanskelig det er når det ikke er lett. Men jeg kan se hvorfor jeg er slank, og at det ikke handler om disiplin, og oppleves veldig biologisk. Og jeg ser at det kan bli uoversiktlig og krevende å gå ned i vekt. Og blir sint når disiplin, enkle kaloriregnestykker og generelle svada løsninger blir presentert. Dette er fryktelig sammensatt. 

All ære til alle som klarer å kjempe seg ned til sunn vekt til tross for at det er en kamp 🏆🏆🏆

Anonymkode: b3a56...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Mysimba av legen min på blå resept. Gjør meg raskere mett og har mindre søtsug. Den er ikke like effektiv som Wegovy, men den funker. Trening gir sjelden vektnedgang alene, og det å trene med få kalorier innabords kan være fryktelig vanskelig. Ofte blir man mye mer sulten av trening, og da blir det vanskelig å gå ned i vekt.

Anonymkode: ffd4f...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt være fin selv om du er overvektig TS:) Men rent helsemessig så er det nok lurt å gå ned i vekt. Nå snakker jeg jo ut fra min personlige erfaring, og folk er forskjellige, men om det kan være til hjelp så deler jeg gjerne.

Jeg gikk fra 88kg til 60kg, jeg er 170cm på sokkelesten. Jeg er på ingen måte veltrent, men jeg har en sunnere vekt. Jeg veide, talte og logget kalorier inn og ut til jeg var grønn i trynet uten resultater i mange år. Nå skjønner jeg jo at det ikke alltid er kaloritelling og jogging som skal til for å oppnå vektreduksjon, som jeg er klar over høres helt fjernt ut, men hear me out!

For meg lå koden i mental helse, og ikke i kalorier inn og ut. Jeg er nok genetisk disponert i tillegg til å ha vokst opp i et dårlig miljø som nok gjorde meg enda mer utsatt, og har følgelig slitt mye med angst og depresjon. Det var ikke før jeg fikk behandling for dette og følelsene mine ble mer stabil, at jeg klarte å begynne å klippe over koblingen mellom mat og følelser. Jeg "spiste" følelsene mine rett og slett. Det var mestringsstrategien min. Jeg har et bedre bibliotek av mestringsstrategier nå, og er mye bedre om ikke 100%. Da først, fungerte kalorier inn&ut.

I sommer opplevde jeg for første gang å kunne spise intuitivt uten at vekta gikk opp. Ingen veiing, ingen telling, ingen logging. Det var frihet ifht mat jeg aldri har opplevd i løpet av mine 37 år. Jeg kan minnes at jeg forstod at jeg ikke hadde et bra forhold til mat helt ned i 8-årsalderen...

Så poenget mitt er at løsningen ikke nødvendigvis er kalorier inn&ut i seg selv, for vi mennesker er så uendelig mye mer komplisert enn det. Man leter liksom etter en løsning på feil plass. Og mat/sukkeravhengighet er en avhengighet på lik linje med mange andre avhengigheter; gaming, sex, gambling, shopping... Det dekker et behov som ikke blir dekket på andre måter.

Anonymkode: 618fa...c72

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er slank og veltrent.

3-4 timer styrketrening er ett must hver uke, men det er jo bare styrketreningen. Jeg løper i tillegg 2-4 dager hver uke.

Man blir ikke veltrent om man ikke engang kan avse tre timer til trening i uka.

Joda, det er vondt i blant når vekkeklokka ringer kl 05.20 for å rekke trene før jobb, men herregud så deilig når jeg bare er ferdig med oppvarmingen! Jeg kan være ufattelig sliten etter jobb og bare lengte etter sofaen og en pose potetgull. Men så lenge jeg bare kommer meg inn på sentret så er det deilig! Og den posen potetgull smaker mye bedre etter trening.

Anonymkode: 737dc...7bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en liste av fordeler med å forbli i fedmekategorien, og fordeler med å gjøre en innsats for å gå ned i vekt. Konkretiser dette. Jeg gjorde det selv da jeg veide det samme som deg (litt mindre). 

Fordeler med å forbli overvektig:

- Jeg kan spise det jeg vil. 

- Maten gir meg en godfølelse eller nummenhet som er god å føle på. 

- Det var litt godt å ikke få uønsket oppmerksomhet fra menn som det de slanke venninne mine sliter med

- Det er krevende å gå ned i vekt, og jeg har ikke overskudd til det. 

Fordeler med å gå ned i vekt:

- Bedre helse

- Mindre risiko for sykdom og tidlig død

- Bedre bevegelighet

- Mer overskudd

- Mindre vondter

- Bedre selvbilde

- Autonomi. Jeg (hjernen min) bestemmer. 

- Mestringsfølelse!!

Listen over fordeler ble etter hvert mye lengre enn dette. Og siden jeg har en logisk hjerne så ble det etter hvert fornuftsstridig at jeg ikke valgte vektnedgang. 

Hvordan du oppnår det må være en måte hvor alle skritt på veien koster deg så lite som mulig. Jeg gikk ned 26 kg over 2 år. Det er saaakte. Men da ble jeg vant med å spise mindre (normalt), klarte å slutte å spise godteri (som tok tid). Men jeg hadde mange utskeielser ila denne tiden. Kom meg bare i rutine igjen etter hvert fordi jeg hadde et mål.

Du er ikke 40 år en gang. Du er ung. Gjør det nå. Om 20 år er du syk og vektnedgang vil føles nesten umulig. 

Anonymkode: 6a24a...37f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er slank og veltrent.

3-4 timer styrketrening er ett must hver uke, men det er jo bare styrketreningen. Jeg løper i tillegg 2-4 dager hver uke.

Man blir ikke veltrent om man ikke engang kan avse tre timer til trening i uka.

Anonymkode: 737dc...7bf

Trener også 5-7 dager i uka (heavy styrketrening)+ 2 løpeturer (typ 10km) i uka. Ingenting kommer av seg selv.

Har to hunder, et lite barn og lederstilling.

Ikke tid til tre timer? Da må du virkelig prioritere bort tv/kvinneguiden/hvasomhelst 😅

Anonymkode: e31c8...db7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har samme høyde som deg og veier 55 kg og er i tillegg veldig heldig med hvor fettet legger seg og hvordan kroppen blir formet av trening. Jeg skal ikke lyve, det er veldig deilig å aldri bli andpusten og å ha et godt selvbilde fordi man får en del oppmerksomhet for utseendet. Jeg har dog veid en del mer tidligere (ikke like mye som deg) og de to tingene som har fungert best for meg.

Det første er at jeg unner meg litt sukker hver dag + drikker vann med kullsyre og aroma. Jeg har prøvd å kutte sukker helt flere ganger og tvunget meg gjennom lange perioder uten, uten at søtsuget forsvant. Å moderere seg er det som fungerer best for meg. Planlegg hva og når du skal få lov til å unne deg, så er det lettere å holde ut. Hvis man kutter drastisk ned på sukker så vil også frukt smake mye søtere og tilfredsstille søtsuget ditt. Jeg spiser derfor frukt hver dag også. Til og med gulrot kan stoppe søtsuget mitt nå. Det var helt uaktuelt da jeg spiste mye sukker. 

Det andre er at jeg i perioder har sultet meg noen dager for å krympe magesekken. De dagene er harde,.men veldig verdt det på sikt. Man skal selvfølgelig være veldig forsiktig med dette så det ikke glir over i en spiseforstyrrelse, men det å ikke ha så stor magesekk gjør at jeg blir mye fortere mett og kvalm. Jeg klarer derfor ikke å stappe i meg så mye. Når man ikke er sulten unngår man i stor grad cravings også. 

Anonymkode: 478bc...38d

Dette er jeg så enig i! Å nekte seg absolutt alt er forferdelig, ingen glede i livet,

Jeg fastet 5 dager vann og kraft faste (laget hjemmelaget kyllingkraft) og det er helt sinnsykt effektivt mtp å endre spise mengder. 

dette er bra for alle som har litt ekstra kilo også visst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...