Gå til innhold

Gjøres dagens barn om til sosiopater?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De sendes i barnehagen fra de er under året,  og får kun bittelitt kjærlighet daglig.

Er dette grunnen til alle problemene på skolen?

Anonymkode: b8745...f37

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk om det var så enkelt at barnehagen var problemet... 

Trygge, stødige barn med foreldre som er en trygg base takler fint barnehagen fra tidlig alder.... 

Barn fra familier med problemer kan faktisk få sin trygge base i barnehagen.

Barn takler verden forskjellig. 

Anonymkode: 03d1a...af8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De sendes i barnehagen fra de er under året,  og får kun bittelitt kjærlighet daglig.

Tror du det ikke fantes sosiopater før 1980? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme meg trodde at man i all hovedsak ikke vet årsaken til sosiopati, men at man har trodd at både genetikk og eventuelt mishandling og/eller omsorgssvikt kan spille en rolle. 

Visste ikke at vitenskapen hadde funnet en sammenheng mellom sosiopati og antall timer i barnehage, men jeg må jo nesten bare tro det siden du påstår det, TS.

Anonymkode: 1952a...07f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sa chatgpt om emnet:

Ja, det å være borte fra foreldrene sine i lange perioder kan bidra til følelsesmessige og atferdsmessige problemer, inkludert potensielle sosiopatiske trekk senere i livet. Her er noen viktige punkter angående virkningen av langvarig separasjon fra foreldrefigurer:

1. **Tilknytningsteori**: Ifølge tilknytningsteori er tidlig bonding med omsorgspersoner avgjørende for sunn følelsesmessig og sosial utvikling. Langvarig separasjon kan forstyrre dannelsen av trygge tilknytninger, noe som kan føre til usikkerhet og vanskeligheter med å utvikle empati og følelsesmessig regulering senere i livet.

2. **Effekten av barnehage og separasjon**: Selv om kvalitetsbarnehager kan gi fordelaktige sosiale interaksjoner, kan overdreven tid borte fra primære omsorgspersoner uten tilstrekkelig emosjonell støtte føre til følelser av forlatelse eller forsømmelse. Studier antyder at barn som tilbringer mye tid i barnehage eller er adskilt fra foreldrene sine kan vise økte atferdsproblemer hvis omsorgen ikke er omsorgsfull.

3. **Følelsesmessig utvikling**: Spedbarn og små barn er sterkt avhengige av omsorgspersonene sine for emosjonell støtte og sosiale atferdsmønstre. Manglende konsistent og kjærlig interaksjon kan hindre utviklingen av essensielle emosjonelle ferdigheter, noe som potensielt kan føre til vanskeligheter med å danne relasjoner og forstå sosiale signaler i fremtiden.

4. **Langsiktige effekter**: Forskning indikerer at barn som opplever følelsesmessig forsømmelse eller langvarig separasjon fra foreldrene kan ha høyere risiko for å utvikle sosiopatisk atferd eller personlighetsforstyrrelser senere i livet. Faktorer som kvaliteten på omsorgen under separasjoner og tilstedeværelsen av støttende voksne kan redusere noe av denne risikoen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det ER en interessant observasjon.

Lærere sliter ekstremt med elevene nå for tiden.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dumme meg trodde at man i all hovedsak ikke vet årsaken til sosiopati, men at man har trodd at både genetikk og eventuelt mishandling og/eller omsorgssvikt kan spille en rolle. 

Visste ikke at vitenskapen hadde funnet en sammenheng mellom sosiopati og antall timer i barnehage, men jeg må jo nesten bare tro det siden du påstår det, TS.

Jeg påstår det ikke, men jeg ønsker en diskusjon rundt det.

Og sosiopati oppstår, mens psykopati er medfødt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å ta innlegget ditt seriøst. For det første er ikke sosiopat et ord som er i bruk lenger. For det andre er den atferden assosiert med sosiopati en diagnose, en personlighetsforstyrrelse. Jeg antar du ikke seriøst mener at dagens barn får en personlighetsforstyrrelser av barnehage? Her må du gjerne komme med begrunnelse for påstanden din. Og nei, det holder ikke å si at det er flere mennesker med personlighetsforstyrrelser nå enn før, for det handler om måten man diagnostiserer på og ikke om at det er flere av dem. 

Anonymkode: 7d419...dbf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er neppe pga. barnehage. Det er fordi mange foreldre i dag ikke klarer å sette grenser for ungene sine. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det handler nok mer om at noen oppdrar små prinser og prinsesser som er vant til å stå i sentrum og mangler grenser. Foreldrene til disse lider av samme selvberettigelse på vegne av egne barn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vil heller påstå at grunnen til at barn blir sosiopater er måten de blir oppdratt på

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tenk om det var så enkelt at barnehagen var problemet... 

Trygge, stødige barn med foreldre som er en trygg base takler fint barnehagen fra tidlig alder.... 

Barn fra familier med problemer kan faktisk få sin trygge base i barnehagen.

Barn takler verden forskjellig. 

Anonymkode: 03d1a...af8

Tull! Altfor små barn sendes altfor tidlig i barnehagen der de oppdras og bor omtrent fra de våkner til de nesten legger seg(hos mange). Foreldre scroller og er ikke tilstedeværende i veldog stoe grad mange plasser. Mange barn blir passet vekk i helger. Mange foreldre jobber mye, altfor mye, ser knapt barna, de må oppdra seg selv. Gang på gang er det alltid noen som hver ferie sitter å gamer eller skjermer alene, foreldrene jobber eller reiser på hytten eller ferie alene, igjen!

Mange barn bor no i 50/50 hos mor og far!

Selv om det forventes at vi følger opp barna mye mer enn før så er det ikke alltid tilfelle, spesielt i familier der det jobbes veldig mye eller høyt utdannet..

Ja det finnes folk som har barna lengre hjemme, der barns får korte dager i bhg når de da begynner i 3-års alderen.

Noen foreldre tar barna på så mange aktiviteter/hobbyer at de blir lei!

Det fins både gode og dårlige forbilder.

Vil ikke si at de gjorde det mye bedre før, for da var det ikke mye de var tilstede mange i forhold til no.

Følelser, bli sett, hørt, ikke røre osv. Mange foreldremøter, dugnader,besøk og alt som kreves med småbarn i bhg og skole.

Tror at mange ikke får tilrettelagt godt nok(de som har diagnoser og sliter på skole feks) pga økomoni i skolen og kommunen, spare spare. Men det gjelder bhg og. Kortisolnivået hos barn i bhg spes de minste er skyhøyt sammenlignet med de som er hjemme. 

Og de som sier de som er hjemme er senere ute osv, tull,  har til gode å se noen være senere ute der foreldrene faktisk er tilstede!

Bhg er ett oppholdsted der de knapt har tid og flere små på en gang, vikarer,sykdom i ett sett...

Anonymkode: 9ac0a...27c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tull! Altfor små barn sendes altfor tidlig i barnehagen der de oppdras og bor omtrent fra de våkner til de nesten legger seg(hos mange). Foreldre scroller og er ikke tilstedeværende i veldog stoe grad mange plasser. Mange barn blir passet vekk i helger. Mange foreldre jobber mye, altfor mye, ser knapt barna, de må oppdra seg selv. Gang på gang er det alltid noen som hver ferie sitter å gamer eller skjermer alene, foreldrene jobber eller reiser på hytten eller ferie alene, igjen!

Mange barn bor no i 50/50 hos mor og far!

Selv om det forventes at vi følger opp barna mye mer enn før så er det ikke alltid tilfelle, spesielt i familier der det jobbes veldig mye eller høyt utdannet..

Ja det finnes folk som har barna lengre hjemme, der barns får korte dager i bhg når de da begynner i 3-års alderen.

Noen foreldre tar barna på så mange aktiviteter/hobbyer at de blir lei!

Det fins både gode og dårlige forbilder.

Vil ikke si at de gjorde det mye bedre før, for da var det ikke mye de var tilstede mange i forhold til no.

Følelser, bli sett, hørt, ikke røre osv. Mange foreldremøter, dugnader,besøk og alt som kreves med småbarn i bhg og skole.

Tror at mange ikke får tilrettelagt godt nok(de som har diagnoser og sliter på skole feks) pga økomoni i skolen og kommunen, spare spare. Men det gjelder bhg og. Kortisolnivået hos barn i bhg spes de minste er skyhøyt sammenlignet med de som er hjemme. 

Og de som sier de som er hjemme er senere ute osv, tull,  har til gode å se noen være senere ute der foreldrene faktisk er tilstede!

Bhg er ett oppholdsted der de knapt har tid og flere små på en gang, vikarer,sykdom i ett sett...

Anonymkode: 9ac0a...27c

Fullstendig enig; det er bare å se på barna i barnehagen som står ved gjerdet og ser med et tomt blikk fremfor seg.

Tilknytningen til en trygg voksen som barna vet alltid er der er borte, og den mentale forvirringen barna opplever i disse sårbare årene manifesterer seg senere. En 4-åring kan trives i barnehagen, noe jeg selv gjorde, men det hadde vært en katastrofe for meg om jeg, som var svært nært knyttet til moren min, hadde blitt tvunget i barnehagen tidligere.

Noe som er tabu å påpeke idag, i et samfunn der barnehage fra altfor tidlig alder er blitt løsningen, og antall psykiske problemer blant unge når nye rekordnivåer.

Anonymkode: de5e8...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selv om det forventes at vi følger opp barna mye mer enn før så er det ikke alltid tilfelle, spesielt i familier der det jobbes veldig mye eller høyt utdannet

Den var ny. Har du noen vitenskapelig kilde å vise til at spesielt de med høy utdannelse ikke følger opp barna? 

Veldig rart, i såfall. På andre områder, som for eksempel noe så banalt som kariesforekomst hos barn, så er dette omvendt proporsjonalt med foreldrenes og spesielt mors utdannelsesnivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler serien «Avlogga» på Nrk, der ligger svaret på hvorfor barn/ungdom sliter i dag. I følge psykologen der startet problemene i 2012 og har ingenting med barnehager å gjøre.

Anonymkode: 34431...2e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ikke i barnehage og har flere problemer enn det mine søsken som gjorde det har. 🤷🏼

Anonymkode: 4e80f...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk ikke i barnehage og har flere problemer enn det mine søsken som gjorde det har. 🤷🏼

Anonymkode: 4e80f...eea

Noe som ikke sier noe som helst; barn i krigsområder går heller ikke i barnehage, men problemer har de.

Det kan være mange forklaringer på at du har flere problemer enn dine søsken.

Anonymkode: de5e8...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som mye av psykisk problemer økte når flere og flere starter så tidlig i bhg som de gjør i dag og skole. De er egentlig mer eller mindre oppdratt i bhg og skole fra de er 7/12mnd gamle. Ofte for få hender. 

Tror det vil ha mye å si at det er blitt slik. Og at det ee først nå vi ser virkningen av at en blir sendt slik i tidlig alder. At det hadde vært bedre å være hjemme  eller kun noen timer som mange i min generasjon.  Vi var ofte kun fra 10 til 14. 

Men er vel å banne i kirka å si at det kan årsaken til mye av problemene til barn og unge

Anonymkode: 702d9...bf1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For meg virker det som mye av psykisk problemer økte når flere og flere starter så tidlig i bhg som de gjør i dag og skole. De er egentlig mer eller mindre oppdratt i bhg og skole fra de er 7/12mnd gamle. Ofte for få hender. 

Tror det vil ha mye å si at det er blitt slik. Og at det ee først nå vi ser virkningen av at en blir sendt slik i tidlig alder. At det hadde vært bedre å være hjemme  eller kun noen timer som mange i min generasjon.  Vi var ofte kun fra 10 til 14. 

Men er vel å banne i kirka å si at det kan årsaken til mye av problemene til barn og unge

Anonymkode: 702d9...bf1

Kan ikke si jeg kjenner noen som begynte i barnehage ved 7 mnd alder men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...