Gå til innhold

Hvordan formulere en forkjøpsrett -selveier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker at familien skal ha forkjøpsrett og ønsker det inn i grunnboken. Spørsmålet gjelder hvordan formulere dette smartest?

Smarte folk skriver litt mer enn kun en setning " familien skal ha forkjøpsrett" mener jeg å ha lest

Vil unngå at griske oppkjøpere lurer barna om jeg skulle falle fra. Med skambud

Anonymkode: 69067...a96

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor skal arvinger ha forkjøpsrett? Gjennom arv vil de jo være juridiske rettmessige eiere av nevnte bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor skal arvinger ha forkjøpsrett? Gjennom arv vil de jo være juridiske rettmessige eiere av nevnte bolig. 

Jeg ønsker at familie utover arvinger skal ha forkjøpsrett. Hvis arvingene ønsker å selge

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare å instruere arvingene til å prøve å selge til familie først da? 

De fleste vil jo ønske mest mulig for boligen, så man vil jo logisk selge til den parten som byr mest

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen gir skambud kan familien tre inn i aktuelle kjøpers sted. Sikre at plassen blir i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis noen gir skambud kan familien tre inn i aktuelle kjøpers sted. Sikre at plassen blir i familien

Men det kan de da gjøre uansett om det kommer et skambud. Da er det jo bare å legge inn et bud for den i familien som er interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (Akkurat nå):

Er ikke det bare å instruere arvingene til å prøve å selge til familie først da? 

Nei de kan bli manipulert og ønsker sikre dette juridisk.  Mange som kunne tenkt seg eiendommen vet jeg - rimeligst mulig- så da får familien muligheten først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du faktisk lagt inn en negativ servitutt på eiendommen hadde det vært en annen sak. "Eiendommen kan ikke selges til andre enn eier av rødhåret hest, andre søndag etter påske kun i år denne havner i april måned." Det er en brukbar servitutt. Mulig den blir avvist i rettssystemet, men kunne vært gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei de kan bli manipulert og ønsker sikre dette juridisk.  Mange som kunne tenkt seg eiendommen vet jeg - rimeligst mulig- så da får familien muligheten først

Men en forkjøpsrett er ikke mer enn at de har mulighet til å tre inn i budet på like vilkår. Det er ikke noe som blokkerer salget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Men det kan de da gjøre uansett om det kommer et skambud. Da er det jo bare å legge inn et bud for den i familien som er interessert

Sikre at familien blir formelt underrettet om forkjøpsrett i rett tid slik at de kan rekke å benytte den

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo stort sett informere selger og megler om at man ønsker å utnytte forkjøpsretten, så jeg ser igjen ikke hva problemet er... Så de må vite om salget og informere ansvarlig megler om at de er interessert i å utøve forkjøpsretten. Og kan da by akkurat det samme som motpart. 

Akkurat det samme kan de gjøre uten forkjøpsretten. 

Arvingene kan tilogmed selge til laveste bud gitt av familiemedlem, siden man ikke er bundet av å selge til høyeste budgiver 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Man må jo stort sett informere selger og megler om at man ønsker å utnytte forkjøpsretten, så jeg ser igjen ikke hva problemet er... 

Jeg kan jo også sette en max salgssum til familie og at disse skal underrettes først ved et evt salg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med en advokat du, så du ikke roter deg borti noe trøbbel for arvingene ved skjevfordeling av arv. Kan jo fort bli dårlig stemning om én part i familien får sneket seg unna med en verdifull tomt til røverpris og selger den 6mnd etterpå til markedspris

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...