Gå til innhold

Hvorfor vil så mange bli gjeldfrie før pensjonsalder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Amossa skrev (5 minutter siden):

Dette er helt feil.  Ingen i Norge betaler 80.000 kr i eiendomsavgift pr. år.  

Dyreste kommunen i Norge i 2023 var Steinkjer, som kostet 10.878 kr.  Etter dette kom Moss med 8.640 kr og Lillehammer med 8.600 kr.   I Oslo, hvor det klages voldsomt på eiendomsskatten, kostet det 5.603 kr.   I Bærum og i mange andre kommuner, er der ingen eiendomsskatt.  

Se lenke med oversikt over alle kommunene her:  https://www.smartepenger.no/skatt/1123-kommunale-avgifter-og-eiendomsskatt  Oversikten gjelder bolig på 120 kvm.  

Det har jeg da heller ikke sagt, les innlegget før du babler i vei som et nek.

Anonymkode: a6561...b7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser det stadig vekk, men forstår det ikke.

Joda, greit å slippe låneutgifter, men det kan man ordne med å få seg et lån som bare tar over avdragene når huset selges av arvinger.

Ellers så har man jo endel færre utgifter som pensjonist, og de fleste pensjonister jeg kjenner orker ikke å reise land og strand, så bruker lite penger på turer.

Barna er også voksne, ut av hus og etablert, så man har få utgifter på dem.

Hvorfor ikke heller bruke pengene på tid/opplevelser/goder med barna imens de er små og bor hjemme?

Anonymkode: 7e300...445

Omtrent alle pensjonister jeg kjenner er på mange lange reiser året gjennom.

Vi kommer til å være gjeldsfri når vi runder 50år ca. Da har vi stor enebolig, og hytte. 

Veldig glad for at vi har økonomi da til å hjelpe barna inn på boligmarkedet, bidre til barn og barnebarn, kunne reise og kose oss. 

(vi bruker penger på mange reiser hvert år nå også vi, med og uten ungdommene våre, så det er ingen motsetning i å gjøre det - og å ville være gjeldsfrie når man blir pensjonist). 

Anonymkode: fb78c...33a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi inntekten reduseres betraktelig når man blir pensjonist.  Mannen min og jeg er over 70, og har samlet ca. 60.000 kr i måneden utbetalt.  Vi har enebolig, to biler, leilighet i syden og ingen gjeld.  Endelig har vi tid til å reise og gjøre alt vi aldri hadde tid til mens vi jobbet.   Men det koster også å ta vare på bolig, og når vi nå pusser opp har vi i bakhodet at vi skal kunne bo lengst mulig hjemme.  F.eks. bygger vi terrassene slik at vi ikke har terskler, og på badet blir det skyvedører og plass til gåstol osv.  

Barna er voksne og klarer seg fint.  Vi sparer absolutt ikke penger til deres arv, men bruker det vi ønsker på det vi vil.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine besteforeldre og mine forelder var/er opptatt av å overlate verdier til neste generasjon. Hjelpen jeg har fått gir jeg videre til mine barn ❤️ Å etterlate gjeld er utenkelig for meg. 

Anonymkode: 67b39...280

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det null barn, null husdyr, bil,  røyk/snus, går sjeldent ute på byen for å drikke,  fornuftig med penger i det daglige og lever med måte men unner meg ferie, materialer til hobbyer og restaurantbesøk innimellom 

Anonymkode: 43dd0...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mine besteforeldre og mine forelder var/er opptatt av å overlate verdier til neste generasjon. Hjelpen jeg har fått gir jeg videre til mine barn ❤️ Å etterlate gjeld er utenkelig for meg. 

Anonymkode: 67b39...280

ja sånn tenker jeg også.  Våre barn kommer til å få det mye tøffere enn oss.  Vi lever fort til vi blir 100, får færre barn som skal betale våre pensjoner osv. Det jeg IKKE har lyst til å oppleve er at mine barn skal komme i en situasjon der de ser at jeg som pensjonist ikke har nok penger til å betale gjeld og å overleve.   VI er mange pensjonister som har arvet våre foreldre og jeg føler det ikke er mer enn rettferdig å gi noe videre også til generasjonen etter oss som kommer til å få det mye tøffere.  Mange glemmer også at innskuddspensjonen fort har en utbetaling i 10 - 15 år.  Etter dette synker inntekten veldig mye for pensjonisten som forhåpentligvis fremdeles er frisk og rask og ønsker å reise/kose seg litt.  Da er det viktig å ha penger til dette. I tillegg sitter mange med eneboliger de ikke orker å håndtere, og ønsker å kjøpe seg leilighet/evnt. flytte i bofellesskap.  Dette er fort dyrere enn boligen de sitter med. Da er det i det minste viktig å ha så lite gjeld som mulig og ha en sparesaldo.

Anonymkode: 06984...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (1 time siden):

Dette er helt feil.  Ingen i Norge betaler 80.000 kr i eiendomsavgift pr. år.  

Dyreste kommunen i Norge i 2023 var Steinkjer, som kostet 10.878 kr.  Etter dette kom Moss med 8.640 kr og Lillehammer med 8.600 kr.   I Oslo, hvor det klages voldsomt på eiendomsskatten, kostet det 5.603 kr.   I Bærum og i mange andre kommuner, er der ingen eiendomsskatt.  

Se lenke med oversikt over alle kommunene her:  https://www.smartepenger.no/skatt/1123-kommunale-avgifter-og-eiendomsskatt  Oversikten gjelder bolig på 120 kvm.  

Her surrer du med  kommunale avgifter og eiendomsskatt. Det var eiendomsskatt vedkommende skrev om, og kan love deg at svært mange i Oslo betaler mye  mer enn  5.603 i eiendomsskatt.

Anonymkode: e45ae...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, greit å slippe låneutgifter, men det kan man ordne med å få seg et lån som bare tar over avdragene når huset selges av arvinger.

Ellers så har man jo endel færre utgifter som pensjonist, og de fleste pensjonister jeg kjenner orker ikke å reise land og strand, så bruker lite penger på turer.

Hvorfor ikke heller bruke pengene på tid/opplevelser/goder med barna imens de er små og bor hjemme?

Her må du oppdatere deg. 
Utgiftene er de samme enten man er pensjonist eller ikke. Man skal bo, ha strøm, telefon, og andre boligutgifter, forsikringer er gjerne dyrere, klær, mat og ellers alt annet. Når man blir pensjonist så mister en en stor del av inntekten, og de fleste pensjonister i dag er spreke og ønsker å reise før de havner på «knokkelloftet». Klær og sko skal også pensjonister ha. De skal gi gaver, og de skal helst spandere på barn og barnebarn. 
Hyyer og bil skal også pensjonister ha. Mange har blog i utlandet, eller kjøper det når pensjonsalderen nærmer seg. 

Men selvfølgelig, dette er og noe som er avhengig av hvilken lønnsintektsklasse man tilhører. Minstepensjonister har det nok trangere enn de som har jobbet hele livet.

Anonymkode: f2f3b...811

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi inntektene endres faktisk ganske mye i forhold til når en er i jobb. Nå kan en slutte å jobbe da en er 62 år, da har en maange gode år fremfor seg der en kan reise,ut og spise å kose seg uavhengig av helg eller ikke. Jeg er 57 år og gjeldfri nå og synes virkelig synd på de som enda har gjeld og av den grunn må stå i jobben frem til de er 67 år. Du skriver at en kan ta et lån som overtar avdragene......da spørs det på gjeldsgraden, samt hvor lenge du lever.....det er slett ikke bare å si du skal ha det.

Anonymkode: a052e...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke har hatt så egoistiske foreldre ! Jeg er mer opptatt av å hjelpe barn og barnebarn, slik du foreslår er kun egoistisk uten tanke på de som kommer etter deg. Jeg synes oppriktig synd på barna dine, med slike tanker er en nok egoistisk også på flere plan.

Anonymkode: a052e...d97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det kanskje ikke er det som lønner seg rent økonomisk bestandig, så er den psykiske friheten enorm. Helt fri fra banker å alt er ditt, ingen andre kan bestemme over bolig eller andre verdier.

Anonymkode: 16312...5d3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Pensjon er veldig lite penger mangen må flytte fra hus til lrilighet fordi dem ikke har råd lenger som pensjonist.

Anonymkode: d434c...7c0

Å flytte til en lettstelt leilighet er jo det eneste fornuftige når man blir eldre. Å skulle måtte mase på familien for å få hjelp til vedlikehold av et gammelt hus er jo drepen for gode familieforhold.

Anonymkode: bf40e...d77

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nedbetalt bolig før vi var 40, nå har vi to. Har tre barn. Prioriterer sparing og reising og syns ikke at vi lever noe dårlig liv selv om vi ikke kjøper det dyreste og nyeste av andre ting. Er veldig glad for at jeg ikke har gjeld og muligheten til å gå av med pensjon ved 62 om jeg ønsker, samt hjelpe mine barn inn på boligmarkedet.
Alle som har logget på nav og sjekket fremtidig pensjonsutbetaling ser hvor redusert utbetalingen er i forhold til nåværende lønn. Hvis man da ikke klarer å spare og betale ned huslånet i dag, ville jeg vært veldig bekymret for å gå inn i pensjonsalder med lån. Renteutgiftene blir jo tilsvarende.  

Anonymkode: a3dd3...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil helst være gjeldsfri når jeg nærmer meg pensjonsalder. Usikker på om jeg vil klare lån, avdrag og andre faste utgifter + ha igjen penger til mat, klær etc. på pensjonen. Jeg har fast jobb, som er greit lønnet (670000 i året) og har fast pensjonssparing, men likevel kan det bli trangt. 

Betaler inn ekstra på huslånet hver måned. 

Anonymkode: 9421a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi får litt pensjon i fremtiden, men pga inflasjon får du ikke kjøpt mye for den.

Anonymkode: ce8f2...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Irriterer" meg litt at foreldrene mine skal leve relativt trangt. De sitter med netto eiendeler for rundt 18 millioner, blir uansett mer enn nok arv for meg og min bror. Men allikevel vil de ikke ta imot mine "råd" om å gjøre om lånet til et avdragsfritt rammelån. Det skal visst betales ned. 

Skjønner ikke annet enn at det må være noe psykologisk som de har fått inn med morsmelka, særlig rasjonelt er det hvertfall ikke spør du meg ;)

Anonymkode: e572a...dcc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært i en tid hvor det har vært veldig lave lånerenter, så mange har knapt merket den kostnaden. Men med ett par år med stadig renteøkninger, samtidig som mange opplever at pensjonsordninger endres - bidrar nok til at de aller fleste ønsker å være gjeldfrie når det er pensjon som er eneste inntekt. Bare endringen med bortfall av etterlattepensjon fra Folketrygden, bør jo medføre at mange bør planlegge fremtidig økonomi på en annen måte. 

Uansett alder, i visse livssituasjoner, så er lån en ekstra belastning. Om en enslig har rammelån, og kun betaler renter - er det en vesentlig mindre risiko enn om to har samme ordningen. Egenbetaling på sykehjem - er 75% av Folketrygdens grunnbeløp og 85% av tilleggspensjon/øvrig inntekter. Det vil i praksis bety at den andre da blir sittende med dobbel belastning; både renter og andre faste utgifter. Fra og ha en romslig økonomi, blir det da en helt annen hverdag. Sannsynligvis må bolig (pantet) selges, vil egenkapitalen da være tilstrekkelig til å anskaffe ett rimeligere bosted? I verste fall - uten fremtidsfullmakt - vil den som er på sykehjem, få oppnevnt verge - som disponerer vedkomnes midler. Da er plutselig disponibel egenkapital - i tillegg halvert. Hvor lett vil det være for en enslig pensjonist og få lån til ny bolig? I forhold til dagens utlånsregler, vil sannsynligvis egenkapitalskravet på minst 15% gå greit, men inntekten vil være for lav. 

Jeg må innrømme at jeg lurer på om en del av de som velger å selge nedbetalt hus, for å få en bedre alderdom i nyere leilighet med enklere hverdag (slippe vedlikehold, snøbrøyting ++)  - kanskje ikke helt vet hva de gjør.  Stort sett koster leiligheten mer enn de fikk for huset = noe lån,  vanligvis ofte høy fast husleie, for å betale for vaktmestertjenestene. Og med dagens levealder.... enkelte tar dette grepet ved 60+, som gjør at de fort kan bli boende i den "nye leiligheten" som om 15-20 år, også trenger vedlikehold= økte fellesutgifter. Legg til at dette da kommer når det er slutt på utbetalinger fra OTP  - så vil ett lån som i åresvis - kun har betalt renter, bety økonomisk katastrofe 

Anonymkode: 9b301...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fordi pensjonen er lavere enn lønna. Skal man ha samme kjøpekraften blr huset være nedbetalt.

Anonymkode: c431b...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjon i fremtiden er høyst usikker. Per i dag ser jeg, 40 år gammel, på å måtte gå til jeg er 70, og at jeg får utbetalt ca 50% av hva jeg har i dag de første 10 årene, deretter 30%. 

Jeg vil gå av tidlig i 60 årene, i alle fall ha mulighet til å jobbe redusert. Jeg vil bo deler av året i varmere strøk. Jeg vil kunne gå ut og spise en del, nyte livet, til alderdommen tar en inn. 

Planen for å få til dette er nedbetalt bolig, og en solid sum i fond. 

I balanse med å leve. Derfor brukte vi 20- og 30-årene på å kjøpe oss opp i boligmarkedet. Trekk til fond startet vi først med i 30-årene, og økte først til et større beløp nå i 40 årene. Og det er også først nå vi har betalt ekstra ned på rammelån i noen omganger. Når vi også har penger nok til å leve som vi ønsker her og nå. 

Anonymkode: 661e0...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å flytte til en lettstelt leilighet er jo det eneste fornuftige når man blir eldre. Å skulle måtte mase på familien for å få hjelp til vedlikehold av et gammelt hus er jo drepen for gode familieforhold.

Anonymkode: bf40e...d77

Eller spare nok til å kjøpe seg tjenester.

Herunder private helsetjenester. Da helse- og omsorgsvesen vil knele under eldrebølgen. 

Anonymkode: 661e0...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...