AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #1 Del Skrevet 10. oktober 2024 Leser det stadig vekk, men forstår det ikke. Joda, greit å slippe låneutgifter, men det kan man ordne med å få seg et lån som bare tar over avdragene når huset selges av arvinger. Ellers så har man jo endel færre utgifter som pensjonist, og de fleste pensjonister jeg kjenner orker ikke å reise land og strand, så bruker lite penger på turer. Barna er også voksne, ut av hus og etablert, så man har få utgifter på dem. Hvorfor ikke heller bruke pengene på tid/opplevelser/goder med barna imens de er små og bor hjemme? Anonymkode: 7e300...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #2 Del Skrevet 10. oktober 2024 Pensjon er veldig lite penger mangen må flytte fra hus til lrilighet fordi dem ikke har råd lenger som pensjonist. Anonymkode: d434c...7c0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #3 Del Skrevet 10. oktober 2024 Er dette et seriøst spørsmål? Det er selvfølgelig fordi man får redusert inntekten ganske betydelig. Anonymkode: 12a95...8f1 8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 10. oktober 2024 #4 Del Skrevet 10. oktober 2024 De fleste har en reduksjon i inntekt. Folketrygd og pensjonsparing via arbeidsgivere dekker rundt 60% i snitt. De resterende 40% må du dekke selv med egen sparing. Ofte er rundt 40% det du bruker på å betale ned boligen din. Det er da lettere å planlegge for en nedbetalt bolig enn å spare enorme summer ved siden av for å dekke gapet. I verste fall må en selge boligen for å frigjøre midler til pensjon. Schmuhu 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #5 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette et seriøst spørsmål? Det er selvfølgelig fordi man får redusert inntekten ganske betydelig. Anonymkode: 12a95...8f1 Jo, men man trenger ikke bli gjeldfri likevel. Kan feks bare betale renter og ikke avdrag. Anonymkode: 7e300...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #6 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, men man trenger ikke bli gjeldfri likevel. Kan feks bare betale renter og ikke avdrag. Anonymkode: 7e300...445 Det er ikke sånt man bare bestemmer selv, banken må innvilge dette. Jævlig idiotisk å bli pensjonist med gjeld og bare regne med at det løser seg med avdragsfrihet. Banken sier ikke ja til dette for mer enn maks et par år av gangen, om den i det hele tatt innvilger det. Mulighetene til å få hjelp av banken minker selvfølgelig når inntektene minker. Hvertfall ikke noen selvfølge å få innvilget nye lån dom pensjonist. Anonymkode: 12a95...8f1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #7 Del Skrevet 10. oktober 2024 Mange gamle i dag bor i boliger de har bodd i store deler av livet, men knapt har råd til eiendomsskatten til, selv i dag. Ikke godt å si hva staten finner på, det er jo mange som snakker om store omlegginger av skattesystemet til for eksempel svært høy eiendomsskatt og mye lavere inntektsskatt. Tenk 2% eiendomsskatt, det vil si kr 80 000 i året på en bolig til 4 mill. Det vil jo gjøre det nærmest umulig for pensjonister å bli boende i fremtiden, dersom de har låneutgifter i tillegg. Anonymkode: a6561...b7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #8 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke sånt man bare bestemmer selv, banken må innvilge dette. Jævlig idiotisk å bli pensjonist med gjeld og bare regne med at det løser seg med avdragsfrihet. Banken sier ikke ja til dette for mer enn maks et par år av gangen, om den i det hele tatt innvilger det. Mulighetene til å få hjelp av banken minker selvfølgelig når inntektene minker. Hvertfall ikke noen selvfølge å få innvilget nye lån dom pensjonist. Anonymkode: 12a95...8f1 Tja, jeg har allerede permanent avdragsfrihet (rammelån) fra min bank, DNB. ts Anonymkode: 7e300...445 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 10. oktober 2024 #9 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, jeg har allerede permanent avdragsfrihet (rammelån) fra min bank, DNB. ts Anonymkode: 7e300...445 Har du noen som skal arve deg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 10. oktober 2024 #10 Del Skrevet 10. oktober 2024 "Bruke pengene mens barna er små" og "nedbetalt til pensjonalder" er da ikke motsetninger uansett. Om du får de gjennomsnittlige 2 barna mens du er mellom 30-35 år så er disse flyttet ut og har gjerne barn selv innen du blir pensjonist. Du kan jo bruke årene mellom 55-65 på å betale ned lånet. Mens barna dine da er 20-30 år og kan forsørge seg selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #11 Del Skrevet 10. oktober 2024 imagineme skrev (6 minutter siden): Har du noen som skal arve deg da? Ja, barna arver. Det blir noen millioner fordi boligen er verdt en del, har investert i et bra område. Har ikke lyst til å spinke og spare i åresvis likevel, for at de skal få en gjeldfri bolig. ts Anonymkode: 7e300...445 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
imagineme Skrevet 10. oktober 2024 #12 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, barna arver. Det blir noen millioner fordi boligen er verdt en del, har investert i et bra område. Har ikke lyst til å spinke og spare i åresvis likevel, for at de skal få en gjeldfri bolig. ts Anonymkode: 7e300...445 Neida, ser den. Så lenge barna dine sitter igjen med noe verdi er jo det veldig positivt. Det er verre med de som etterlater seg gjeld og ingen midler til barna 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #13 Del Skrevet 10. oktober 2024 Har du vært inne på nav og sett hvor mye du får i pensjon? Jeg er i 30 årene og må jobbe til jeg er 72 for å få full uttelling. Jeg får 7% av min arbeidsgiver så de første 10 årene etter 72 får jeg 80% av lønnen min, men etter det får jeg ca 60%. Altså jeg er heldig som har en arbeidsgiver som gir max pensjon. Gjennomsnittsalderen for kvinner i Norge er 84. Så sånn sett er jeg ok, men når jeg ser på familiehistorikken så kommer jeg til å bli 90 og da vil jeg gjerne ha et godt liv. Det vil si en sentral leilighet som er tilpasset eldre/rullestol. Et sted der jeg kan komme meg rundt, få mat på døren, unne meg vaskehjelp og hvis helsen tillater det reise på tur. Men det ene trenger ikke utelukke det andre. Jeg jobber redusert nå for å ha tid med mine små OG jeg sparer til pensjon 😊 men jeg er priviligert som har muligheten ❤️ Anonymkode: cf99a...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #14 Del Skrevet 10. oktober 2024 imagineme skrev (15 minutter siden): Neida, ser den. Så lenge barna dine sitter igjen med noe verdi er jo det veldig positivt. Det er verre med de som etterlater seg gjeld og ingen midler til barna 🙂 Javisst, den ser jeg. Har selv foreldre jeg arver et par millioner fra, og sånn sett kan det jo være det blir lite gjeld igjen til slutt. Tenker nok likevel å selge for å kjøpe leilighet når den tid kommer, men å bevare verdiene i boligen mtp rett område for å bevare investeringen. ts Anonymkode: 7e300...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #15 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jo, men man trenger ikke bli gjeldfri likevel. Kan feks bare betale renter og ikke avdrag. Anonymkode: 7e300...445 Noen av oss ønsker å etterlate arv til vårenbarn. Anonymkode: 24652...aab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #16 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mange gamle i dag bor i boliger de har bodd i store deler av livet, men knapt har råd til eiendomsskatten til, selv i dag. Ikke godt å si hva staten finner på, det er jo mange som snakker om store omlegginger av skattesystemet til for eksempel svært høy eiendomsskatt og mye lavere inntektsskatt. Tenk 2% eiendomsskatt, det vil si kr 80 000 i året på en bolig til 4 mill. Det vil jo gjøre det nærmest umulig for pensjonister å bli boende i fremtiden, dersom de har låneutgifter i tillegg. Anonymkode: a6561...b7b Det er ikke meningen at vi skal eie, men leie. Agenda 2030. Anonymkode: 24652...aab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 10. oktober 2024 #17 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leser det stadig vekk, men forstår det ikke. Joda, greit å slippe låneutgifter, men det kan man ordne med å få seg et lån som bare tar over avdragene når huset selges av arvinger. Ellers så har man jo endel færre utgifter som pensjonist, og de fleste pensjonister jeg kjenner orker ikke å reise land og strand, så bruker lite penger på turer. Barna er også voksne, ut av hus og etablert, så man har få utgifter på dem. Hvorfor ikke heller bruke pengene på tid/opplevelser/goder med barna imens de er små og bor hjemme? Anonymkode: 7e300...445 Det finnes haugevis med pensjonister som er friske og raske. Mange pensjonerer seg allerede når de er 62 år og har kanskje 20 år igjen på denne jorden. De sitter ikke på gamlehjemmet alle disse årene. Jeg kjenner mange pensjonister som reiser land og strand. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. oktober 2024 #18 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leser det stadig vekk, men forstår det ikke. Selvfølgelig er det fordi man punkt 1; ønsker større disponibel inntekt som pensjonist, og punkt 2; større økonomisk frihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2024 #19 Del Skrevet 10. oktober 2024 Vel, som ufør har jeg ikke annet enn minstepensjon i sikte. Huset jeg bor i nå er ikke egnet for noen som er dårlig til bens, og da må jeg kjøpe leilighet etterhvert. Mest sannsynlig innebærer det ei fellesgjeld som må betales, og om den er på flere tusen kroner så vil jeg helst ikke ha lån å betale på i tillegg. Jeg ønsker økonomisk trygghet. Jeg både sparer for å bli gjeldsfri og lever i nuet med barna. Anonymkode: 8cbfe...b22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 10. oktober 2024 #20 Del Skrevet 10. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mange gamle i dag bor i boliger de har bodd i store deler av livet, men knapt har råd til eiendomsskatten til, selv i dag. Ikke godt å si hva staten finner på, det er jo mange som snakker om store omlegginger av skattesystemet til for eksempel svært høy eiendomsskatt og mye lavere inntektsskatt. Tenk 2% eiendomsskatt, det vil si kr 80 000 i året på en bolig til 4 mill. Det vil jo gjøre det nærmest umulig for pensjonister å bli boende i fremtiden, dersom de har låneutgifter i tillegg. Anonymkode: a6561...b7b Dette er helt feil. Ingen i Norge betaler 80.000 kr i eiendomsavgift pr. år. Dyreste kommunen i Norge i 2023 var Steinkjer, som kostet 10.878 kr. Etter dette kom Moss med 8.640 kr og Lillehammer med 8.600 kr. I Oslo, hvor det klages voldsomt på eiendomsskatten, kostet det 5.603 kr. I Bærum og i mange andre kommuner, er der ingen eiendomsskatt. Se lenke med oversikt over alle kommunene her: https://www.smartepenger.no/skatt/1123-kommunale-avgifter-og-eiendomsskatt Oversikten gjelder bolig på 120 kvm. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå