Gå til innhold

Livsstilsendring som ikke gir ønsket effekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du over en lang periode har spist i underskudd så justerer kroppen ved å sette ned forbrenningen din. Det er derfor mange sliter med å holde vekten etter stort vekttap. Google reverse dieting, og se om det kan hjelpe deg.

Svaret er i hvert fall ikke å spise mindre og trene mer ❤️ 

Anonymkode: 780fc...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også gått ned mye i vekt. Jeg kan dessverre ikke skeie ut uten at det viser på vekten etterpå. Dersom jeg koser meg på en lørdag, slik du beskriver, suger kroppen til seg hver minste kalori. Da må jeg aktivt slanke meg påfølgende uke. Noen ganger gjør jeg det (skeier ut), men som oftest orker jeg ikke den påfølgende kampen. Men andre ord lever jeg rimelig asketisk for å være så slank som jeg er og best trives med.

Anonymkode: 0f916...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også gått ned mye i vekt. Jeg kan dessverre ikke skeie ut uten at det viser på vekten etterpå. Dersom jeg koser meg på en lørdag, slik du beskriver, suger kroppen til seg hver minste kalori. Da må jeg aktivt slanke meg påfølgende uke. Noen ganger gjør jeg det (skeier ut), men som oftest orker jeg ikke den påfølgende kampen. Men andre ord lever jeg rimelig asketisk for å være så slank som jeg er og best trives med.

Anonymkode: 0f916...3fe

Hva er de med kose-tullet? Vanlig mat skal være kosen din, næringsrik mat. Ikke søppel.

Slutt med KOSE-bullshitet.

Anonymkode: 3a323...880

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan spise deg mett og bli normalvektig og holde deg normalvektig, så spiser du ikke sunt nok for din kropp.

Jeg har vært på en helsereise og trodd som deg at jeg spiste sunt, men jeg ble så syk at jeg ble tilnærmet sengeliggende av det. På helsereisen min har jeg blant annet lært at en kalori ikke er bare en kalori for kroppen. Kroppen vår er ikke en simpel forbrenningsmotor. Hva du spiser påvirker hvor mye du spiser, hvor mye du forbrenner osv. Hva vi spiser påvirker hormonene våre, og det skal man ikke kimse av.

Jeg har også lært at man ikke trenger å være redd for animalsk fett. Jeg økte mitt inntak av animalsk drastisk (også rødt kjøtt) og kuttet kraftig ned på grønnsaker (korn var allerede kuttet ut). Grønnsaker er ikke så sunt som folk tror. Det er mye skadelige stoffer i grønnsaker. Dyr forsvarer seg med nebb, tenner og klør (og i noen tilfeller gift), mens planter forsvarer seg med kjemikalier som gjør oss syke. Dette vet nasjonalt råd for ernæring, men de velger å skjule det for oss og heller si "spis variert" for at man ikke skal spise så mye av ett av de skadelige stoffene. Vel, nå er det slik at mange av oss blir syke av de mengdene de mener vi skal spise og det er ikke slik at ett skadelig stoff kun finnes i én grønnsak.

Anonymkode: c469e...595

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er de med kose-tullet? Vanlig mat skal være kosen din, næringsrik mat. Ikke søppel.

Alle er ikke som deg, eller ønsker å være som deg.

Du sier jo at du gikk ned pga sykdom T.S, det vil jo si at du sannsynligvis mistet både fett og muskler. Når du begynner å bevege deg igjen og trene vil vekten øke pga at musklene blir større igjen. Samt at du har spist minimalt når du var syk, og vil derfor gå opp noe når du øker matinntaket. Du spiser såpass lite at det ikke er overspising som er problemet. Har du målt deg med målebånd? Jeg har gått opp i vekt, men er samtidig mye slankere enn for 1 år siden da jeg begynte trene styrke fast flere ganger i uka. Målebåndet og klærne er mine måter å "veie" meg på.

Anonymkode: cbe9f...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 12.32):

Takk for et fint svar. Jeg strever kanskje med å finne balansen mellom sunn = slank og sunn = livskvalitet. For jeg er glad i vin og søtsaker, pasta og pizza. Forstår likevel at jeg må begrense meg, men å kutte det helt ut vil gå på bekostning av livskvaliteten min.

Jeg liker jo å ta meg en fest, og spise dessert en gang i måneden liksom. Gjør dere aldri det? 

Anonymkode: bccc4...a19

Jeg hadde en lang periode som jeg ikke spiste søtt og etter noen uker savnet jeg det heller ikke. Det gikk veldig fort å venne seg til og opplevde egentlig ikke at livskvaliteten ble dårligere på sikt.

Anonymkode: e4f53...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 12.19):

Tja…. Ca. 900 kcal. Fordelt på en hel uke… 

Jeg trener minst 3 ganger i uken, og spiser veldig «korrekt» ellers. Beveger meg så mye jeg kan (aldri sofa/netflix i hverdagen). Tråden handler om å finne motivasjon og balanse. Gjerne få andres erfaringer. 

Spiser du ALDRI godteri, snacks, kake eller alkohol? 

Ja men da må du legge det til da. 

Da spiser du ikke 1500 kalc pr dag, du spiser 1700. Noe som tydeligvis er for mye

Anonymkode: 04d4c...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde faste, men da gikk jeg faktisk opp i vekt. Lurt å kartlegge det du spiser for å se hvor mange kalorier du får i deg hver dag. 

Anonymkode: aca97...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg prøvde faste, men da gikk jeg faktisk opp i vekt. Lurt å kartlegge det du spiser for å se hvor mange kalorier du får i deg hver dag. 

Anonymkode: aca97...52b

Det aller viktigste er HVA kaloriene består av...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 12.44):

Du må nok kutte ned på ting om du skal holde vekten, slik er det bare. Inntaket styrer vekten din, i tillegg har du en jobb som er stillesitting. Vurdert annen jobb der du er aktiv på beina? Bare det å stå i stedet for å sitte endrer mye.

Jeg er såkalt "slank" og litt trent. Løfter 2 ganger i uken, med vekter på flere hundre kg+ i mark og knebøy. Gått ned ca 15kg på 8år gradvis etter endring av kosthold. Innføringen av skikkelig styrketrening byde om kroppen min totalt, det former kroppen. Fått skikkelig rumpe, hofter og lår. Til mannens glede ❤️

Jeg spiser kanskje pizza 1 gang pr mnd, som er laget selv. Pizza er "min" gjærbakst, spiser aldri kanelboller/butikkbrød etc. Kun mat av kun råvarer. Dessert kan være så mangt, jeg spiser kake noen ganger i året. Men når man starter å skal "KOSE" seg hver uke, da bygger kiloene seg på. Slik er det bare. Så du må jobbe med kose-seg-psykologien, du høres dessverre veldig svak ut der. Spesielt om du er typen som legger raskt på seg igjen, alkohol er noe av det verste du kan utsette kroppen din for. Det er ren gift dessverre, det stopper også forbrennigen av mat. Kroppen gjør alt for å kvitte seg med alkoholen først, den hater alkohol.

Om du kutter ut alt av godteri/søtsaker i minst 1mnd så har hjernen din kanskje glemt det...etterpå kan du kjenne på fristelsene i butikken! Det er gøy det, å kjenne på suget. Men si NEI! :)  Jeg kjenner også litt på dette, men vet at det er dritt; søppelmat! Som ødelegger livet mitt. Som gir meg en liten MENTAL boost....lurer meg selv trill rundt. Er jo de alle matprodusenter vil...lure oss til å bli avhengig av et produkt.

Ingen damer klarer å løfte vekter på flere hundre kilo. Verdensrekord i markløft for kvinner med normal velt er vel på noe og hundre. Ikke nødvendig å lyve SÅ mye når man ønsker å skryte. For øvrig anbefaler ernæringsfysiologer å unne seg noe usunt et par ganger i måneden. De som gjør det, har mindre sjanse for å sprekke.

Anonymkode: 67ebe...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vanlig mat smaker ofte ingenting. Jeg forstår at folk i Norge ser på mat som vomfyll og ikke bryr seg om smaken, men seriøst, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre slik at for oss kvinner er vekt vanskelig.

La oss si at du over tid har hatt en normalvekt på 70 kg. Her vil du holde vekten på omtrent 1700 kcal. Så går du opp i vekt. La oss si opp til 90 kg. Men så klarer du å gå ned igjen til 70 kg. Men da vil du ved et inntak på 1700 kcal gå opp igjen. Da må du faktisk ligge lavere i inntak for å holde vekten selv ved samme aktivitetsnivå. Og for hver jojo-slanking, går energien man trenger på en gitt vekt ned :(

I tillegg kommer alderen. Med alderen går også forbrenningen ned. Det som skal til for å reversere 'alderstillegget', er styrketrening.

Det er ikke bare kalorier inn=kalorier ut.

Anonymkode: c4c91...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vanlig mat smaker ofte ingenting. Jeg forstår at folk i Norge ser på mat som vomfyll og ikke bryr seg om smaken, men seriøst, altså.

Dette er kun vanesak.

Anonymkode: e4f53...282

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre slik at for oss kvinner er vekt vanskelig.

La oss si at du over tid har hatt en normalvekt på 70 kg. Her vil du holde vekten på omtrent 1700 kcal. Så går du opp i vekt. La oss si opp til 90 kg. Men så klarer du å gå ned igjen til 70 kg. Men da vil du ved et inntak på 1700 kcal gå opp igjen. Da må du faktisk ligge lavere i inntak for å holde vekten selv ved samme aktivitetsnivå. Og for hver jojo-slanking, går energien man trenger på en gitt vekt ned :(

I tillegg kommer alderen. Med alderen går også forbrenningen ned. Det som skal til for å reversere 'alderstillegget', er styrketrening.

Det er ikke bare kalorier inn=kalorier ut.

Anonymkode: c4c91...c54

Jøss. Så om man går opp og ned i vekt mange ganger så ender man opp på null til slutt da? At kroppens forbrenning stopper, og man trenger ikke mer næring? Den var ny…. 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at vanlig mat ikke smaker spesielt spennende når man er vant til å spise ting som er laget spesifikt for å snakke ekstremt godt uten å mette. Men når man har kuttet ut den type "mat" begynner ordentlig mat å smake tusen ganger bedre. Nå har jeg spist 10-15 egg hver eneste dag i flere år og jeg nyter forstatt hvert måltid. Rent kjøtt og usøtet yoghurt smaker også nydelig. Godteri blir derimot fort altfor søtt og kvalmende.

Anonymkode: ede52...9af

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hørt om krydder...? :) Mye gode grønnsaker og frukt også. Godt kjøtt...fisk...masse godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er klart at vanlig mat ikke smaker spesielt spennende når man er vant til å spise ting som er laget spesifikt for å snakke ekstremt godt uten å mette. Men når man har kuttet ut den type "mat" begynner ordentlig mat å smake tusen ganger bedre. Nå har jeg spist 10-15 egg hver eneste dag i flere år og jeg nyter forstatt hvert måltid. Rent kjøtt og usøtet yoghurt smaker også nydelig. Godteri blir derimot fort altfor søtt og kvalmende.

10 - 15 egg hver dag???? 😅😅😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

10 - 15 egg hver dag???? 😅😅😅

Ja.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...