Gå til innhold

Livsstilsendring som ikke gir ønsket effekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så frustrert… Jeg har det siste året gått ned 30 kg, men sliter nå med at vekten skyter i været igjen. Vekttapet kom som en bivirkning til en stor livskrise hvor jeg spiste minimalt over en lang periode - men nå med overgang til et mer normalt kosthold skyter vekten oppover.

Med normalt kosthold mener jeg at det fremdeles er sunt og næringsrikt - med god hjemmelaget mat. Snitt energi er 1500 kcal/uke. Jeg spiser masse grønnsaker, litt frukt, lite brød/karbo, rene proteinkilder, ikke ultraprosessert mat, lite sukker/snacks/fett, Unner meg litt utskeielse i helgene (f.eks en liten skål chips, 10 biter smågodt, et par glass vin og en kanelbolle) - ellers ikke noe. Praktiserer periodisk faste 16/8, og småspiser ikke mellom måltider. Drikker kun vann og kaffe, noen ganger en kopp te med litt honning. Sammenliknet med før spiser jeg halvparten, og ser også at jeg spiser vesentlig mindre en mine (slanke) venner og kolleger. Spiser mindre en barna mine som er i barneskolealder.

Jeg trener så ofte jeg kan fordi jeg må, men er ikke noe stor idrettsutøver. Trener styrke på senter, og jogger noen ganger. Går lange turer når jeg har tid. Stillesittende jobb

Alle kostholdsråd sier at dette bør være et godt grunnlag for vedlikehold, men likevel går vekten oppover… Jeg har lagt på meg 7 kg siden 1. juli, og i dag viste vekten en ny toppnotering på 69,8 kg. Veier meg hver torsdag morgen. 

Jeg tror idealvekten min ligger mellom 65 - 70 kg. Er 172 cm. høy, og genetisk relativt kraftig bygget.  

Hva skal jeg gjøre for å holde meg slank og sunn, men likevel ha god livskvalitet? 

Anonymkode: bccc4...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare vekta som går opp? Du sier ikke noe om fettprosent. Jeg har gått flere kilo opp i vekt selv om jeg har blitt slankere.

Anonymkode: ede52...9af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forbrenne mer eller spise mindre. Selv er jeg lavere enn deg og kan ikke gå over 1300 kalorier dagen, om jeg ikke er aktiv og vil gå ned

Anonymkode: 8cfbd...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får enten spise færre kalorier eller øke aktiviteten.

Anonymkode: aa570...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

(f.eks en liten skål chips, 10 biter smågodt, et par glass vin og en kanelbolle)

som jo er et dagsforbruk av kalorier minst! Det sier seg selv at om du ikke trener, beveger deg osv men stapper i deg går du opp i vekt.. 

Anonymkode: 1c64a...72b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

som jo er et dagsforbruk av kalorier minst! Det sier seg selv at om du ikke trener, beveger deg osv men stapper i deg går du opp i vekt.. 

Anonymkode: 1c64a...72b

Tja…. Ca. 900 kcal. Fordelt på en hel uke… 

Jeg trener minst 3 ganger i uken, og spiser veldig «korrekt» ellers. Beveger meg så mye jeg kan (aldri sofa/netflix i hverdagen). Tråden handler om å finne motivasjon og balanse. Gjerne få andres erfaringer. 

Spiser du ALDRI godteri, snacks, kake eller alkohol? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er det bare vekta som går opp? Du sier ikke noe om fettprosent. Jeg har gått flere kilo opp i vekt selv om jeg har blitt slankere.

Anonymkode: ede52...9af

Aner ikke…. Mistet masse muskler, så noe av det har nok kommet tilbake. Var mager når jeg var på 62, og det er jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi kan utelukke sykdommer så vil dette koke ned til kalorier inn vs kalorier ut.

Går du opp i vekt så får du mer kalorier i deg enn du forbrenner.

Så mitt råd er å telle ca kalorier over en liten periode for å sjekke at det du tror stemmer med virkeligheten.

Og for meg virker det bedre å veie meg daglig når jeg har mål om endring. Da kan jeg veldig spesifikt se hva som gjør at jeg får opp eller ned. Snopet på lørdag er som regel veldig synlig søndag morgen. Som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du skeie ut helgene? Det kan du kutte ut, er bare en dårlig vane du forer videre. Som gjør at du VIL sprekke.

Kan nok spise opp mot 2000kcal med skikkelig råvarer. Fordelt på 3 måltider.

Stress og dårlig søvn kan påvirke mye, ikke fokuser så mye på vekten din. Den er jo ikke mye iht til høyden din, bygg heller om kroppen din. Da er det skikkelig fullkropps-styrketrening 2 ganger i uken, der du løfter skikkelig vekter...da kan du endre hele kroppen totalt om du legger inn skikkelig innsats.

Anonymkode: 3a323...880

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiser du ALDRI godteri, snacks, kake eller alkohol? 

Unner meg én ting én gang i mnd av slikt. Teller ikke direkte kalorier, men det er jo ikke bra for kroppen.

Anonymkode: 786f0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal du skeie ut helgene? Det kan du kutte ut, er bare en dårlig vane du forer videre. Som gjør at du VIL sprekke.

Kan nok spise opp mot 2000kcal med skikkelig råvarer. Fordelt på 3 måltider.

Stress og dårlig søvn kan påvirke mye, ikke fokuser så mye på vekten din. Den er jo ikke mye iht til høyden din, bygg heller om kroppen din. Da er det skikkelig fullkropps-styrketrening 2 ganger i uken, der du løfter skikkelig vekter...da kan du endre hele kroppen totalt om du legger inn skikkelig innsats.

Takk for et fint svar. Jeg strever kanskje med å finne balansen mellom sunn = slank og sunn = livskvalitet. For jeg er glad i vin og søtsaker, pasta og pizza. Forstår likevel at jeg må begrense meg, men å kutte det helt ut vil gå på bekostning av livskvaliteten min.

Jeg liker jo å ta meg en fest, og spise dessert en gang i måneden liksom. Gjør dere aldri det? 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for et fint svar. Jeg strever kanskje med å finne balansen mellom sunn = slank og sunn = livskvalitet. For jeg er glad i vin og søtsaker, pasta og pizza. Forstår likevel at jeg må begrense meg, men å kutte det helt ut vil gå på bekostning av livskvaliteten min.

Jeg liker jo å ta meg en fest, og spise dessert en gang i måneden liksom. Gjør dere aldri det? 

Omstill hva dessert er. Spiser masse «dessert» uten raffinert sukker eller kunstig søtning, bruker bær, dadler, honning osv. Og pasta og pizza er næringsrike måltider så lenge en benytter en god del grønt.

Anonymkode: 786f0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange her foreslår å kutte ut snacks og kos i helgene, og telle kalorier. Vi som har gått kraftig ned i vekt møter på tung tankegang når vi prøver å spise litt mer normalt og ikke super restriktivt.

Tenk at man skal leve ett liv også, altså slanking funker kun for en periode. Det er helt normalt at vekta går opp igjen etter en runde med slanking eller dårlig med spising (sånn som livskrise). Synes trådstarter virker som hun vil finne en BALANSE. For livet er for kort til å aldri få lov til å unne seg LITT kos.

Tenker trådstarter at du må nok innfinne deg med å gå litt opp i vekt, men det trenger ikke å være negativt. Men du må akseptere at om du skal få spise chips og drikke vin så må du tåle å kanskje heller ha trivselsvekt litt høyere enn hva du selv ønsket i starten.

Jeg er selv i en kamp der jeg skal ned i vekt, spiser kjempe restriktivt, men vet jo at dette kan jeg ikke leve med resten av livet, så da må aktivitetsnivået opp om jeg skal få lov til å "kose meg" også ELLER akseptere at da må jeg veie litt mer enn hva samfunnet og influencerne viser at OK.

Anonymkode: 73f1e...523

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Personlig holder jeg ikke oversikt over tid. Det er vekt opp eller ned som forteller meg mest. Derfor veier jeg meg og jevnlig.

Men det er hele tiden en balanse som må følges. Jeg kan spise noe godt i kveld men da må jeg gjøre endringer før eller etterpå. På kort sikt. Ikke om noen uker.

Og så er det viktig å tenke på at det skal mye aktivitet til eller veldig krevende aktivitet for å forbrenne kos. Mer enn mange tror.

Får jeg lyst på en sjokolade på butikken så er det ofte dette jeg minner meg selv på. At skal jeg spise den så tilsvarer det en halvannen times topptur. Minst. Da dropper jeg ofte sjokoladen. Eller tar meg en topptur.

I helgen som var hadde vi sosial hyttetur med masse god mat og drikke. Jeg visste det kom til å gjøre utslag på vekta og har i ettertid spist mindre. Nå er jeg tilbake på «normalen» igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må nok kutte ned på ting om du skal holde vekten, slik er det bare. Inntaket styrer vekten din, i tillegg har du en jobb som er stillesitting. Vurdert annen jobb der du er aktiv på beina? Bare det å stå i stedet for å sitte endrer mye.

Jeg er såkalt "slank" og litt trent. Løfter 2 ganger i uken, med vekter på flere hundre kg+ i mark og knebøy. Gått ned ca 15kg på 8år gradvis etter endring av kosthold. Innføringen av skikkelig styrketrening byde om kroppen min totalt, det former kroppen. Fått skikkelig rumpe, hofter og lår. Til mannens glede ❤️

Jeg spiser kanskje pizza 1 gang pr mnd, som er laget selv. Pizza er "min" gjærbakst, spiser aldri kanelboller/butikkbrød etc. Kun mat av kun råvarer. Dessert kan være så mangt, jeg spiser kake noen ganger i året. Men når man starter å skal "KOSE" seg hver uke, da bygger kiloene seg på. Slik er det bare. Så du må jobbe med kose-seg-psykologien, du høres dessverre veldig svak ut der. Spesielt om du er typen som legger raskt på seg igjen, alkohol er noe av det verste du kan utsette kroppen din for. Det er ren gift dessverre, det stopper også forbrennigen av mat. Kroppen gjør alt for å kvitte seg med alkoholen først, den hater alkohol.

Om du kutter ut alt av godteri/søtsaker i minst 1mnd så har hjernen din kanskje glemt det...etterpå kan du kjenne på fristelsene i butikken! Det er gøy det, å kjenne på suget. Men si NEI! :)  Jeg kjenner også litt på dette, men vet at det er dritt; søppelmat! Som ødelegger livet mitt. Som gir meg en liten MENTAL boost....lurer meg selv trill rundt. Er jo de alle matprodusenter vil...lure oss til å bli avhengig av et produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser at mange her foreslår å kutte ut snacks og kos i helgene, og telle kalorier. Vi som har gått kraftig ned i vekt møter på tung tankegang når vi prøver å spise litt mer normalt og ikke super restriktivt.

Tenk at man skal leve ett liv også, altså slanking funker kun for en periode. Det er helt normalt at vekta går opp igjen etter en runde med slanking eller dårlig med spising (sånn som livskrise). Synes trådstarter virker som hun vil finne en BALANSE. For livet er for kort til å aldri få lov til å unne seg LITT kos.

Tenker trådstarter at du må nok innfinne deg med å gå litt opp i vekt, men det trenger ikke å være negativt. Men du må akseptere at om du skal få spise chips og drikke vin så må du tåle å kanskje heller ha trivselsvekt litt høyere enn hva du selv ønsket i starten.

Jeg er selv i en kamp der jeg skal ned i vekt, spiser kjempe restriktivt, men vet jo at dette kan jeg ikke leve med resten av livet, så da må aktivitetsnivået opp om jeg skal få lov til å "kose meg" også ELLER akseptere at da må jeg veie litt mer enn hva samfunnet og influencerne viser at OK.

Anonymkode: 73f1e...523

Jeg rådet ts til å telle kalorier i en kort periode. Grunnen til at jeg anbefaler dette er at mange lurer seg selv litt når det gjelder mengde og innhold. Og tellingen skal gjøres for å få et bevisst forhold.

Du kan bli overvektig på sunn mat og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Jeg rådet ts til å telle kalorier i en kort periode. Grunnen til at jeg anbefaler dette er at mange lurer seg selv litt når det gjelder mengde og innhold. Og tellingen skal gjøres for å få et bevisst forhold.

Du kan bli overvektig på sunn mat og.

Hei! Har gjort det i en ganske lang periode, og gjør det ennå. Snittet mitt er 1500 per dag, inkl. «helge». Normalt ligger jeg på 1000 - 1300 i hverdagene. Dette er langt under det anbefalte energiinntaket for meg (NHI sin kalkulator beregnet 2150 - 2350 kcal). Dette gjør ting ekstra frustrerende. Skulle tro jeg ikke hadde forbrenning, og at det eneste jeg kan spise uten å legge på meg er rå grønnsaker uten dressing, kokt torsk og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! Har gjort det i en ganske lang periode, og gjør det ennå. Snittet mitt er 1500 per dag, inkl. «helge». Normalt ligger jeg på 1000 - 1300 i hverdagene. Dette er langt under det anbefalte energiinntaket for meg (NHI sin kalkulator beregnet 2150 - 2350 kcal). Dette gjør ting ekstra frustrerende. Skulle tro jeg ikke hadde forbrenning, og at det eneste jeg kan spise uten å legge på meg er rå grønnsaker uten dressing, kokt torsk og vann.

Spiser du for lite kan forbrenningen stoppe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

To tips.

Spiser du for lite så går kroppen i overlevelsesmodus og bremser forbrenningen. Da kan du oppleve det du nå beskriver at selv om du spiser lite så forbrenner du enda mindre. Så for lavt inntak gir motsatt effekt. Typisk når du skriver "Dette er langt under det anbefalte...".

Det andre er å ta en prat med fastlegen din. Jeg skrev tidligere at "om vi utelukker andre sykdommer". Går man opp eller ned i vekt uten at det er en åpenbar grunn til det er det verdt å ta en sjekk med legen for å se etter vanlige ting som stoffskifte, vitaminer og andre målinger. Kjedelig å leve et liv på knekkebrød om du kunne spist normalt om du bare fikk medisiner for stoffskifte. For eksempel. Sjekk med legen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...