Gå til innhold

Har skolen lov å tvinge elever og foresatte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg støtter mange formål hver eneste måned, i tillegg så stiller vi selvsagt opp som bøssebærer, elevløp til inntekt for xxx, fakkeltog mot mobbing og andre ting som arrangeres i nærmiljøet av skole/idrettslag/FAU etc. 

Ikke fordi vi syns det er så jækla gøy å gå med bøsse, løpe, bake etc, men fordi vi da lærer barna våre at man stiller opp, selv om man ikke alltid syns det er så gøy.

Anonymkode: 5c416...6f5

Men de fleste støtter ikke alt.

Anonymkode: 2dd78...fbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke akkurat hvordan det er på skolen til TS, men på vår skole er det verken "skolen" eller FAU som har pålagt foreldrene å gå med bøsser under TV-aksjonen, det er kommunen som har pålagt det.

Skolen (dvs. lærere, rektor, etc) har 0 med TV-aksjonen å gjøre. Kommunen sender innkalling og krav til FAU som da "må" organisere bøssebærere. 

Og FAU misliker sterkt denne tvangen fra kommunen, men har ingen måte å si nei på egentlig. Så vi ber om frivillige og presiserer at det ikke er tvang å gå, vil du ikke møte så møter du ikke. Noen år blir det for få foreldre. 

Anonymkode: 3238e...71c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men offentlig skole i Norge er gratis. Punktum.

Ja? Er det noen som vil sender deg faktura for barnets skolegang? 

Anonymkode: 6ebd6...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Å betale penger er ikke en dugnad. Det er misbruk av dugnadsbegrepet som dessverre har blitt gjengs i det siste. Og bare fordi man ikke ønsker å hjelpe ETT formål, slik TS gjør, betyr det ikke at man "ikke vil hjelpe noen som helst". Det er forskjell på å prompe og å drite seg ut.

Jeg har skrevet om flere måter å støtte utenom penger, tvert i mot er penger det siste jeg selv gir når jeg skal støtte opp da økonomien her i hus er trangt. Jeg skriver dugnad/od/tvaksjon litt under samme kan når jeg svarer og syntes mine svar viser mer gjennomtanke enn det ditt jeg siterer over.

Jeg var med på laget fra første innlegg og nokså langt uti, men stoppet opp ved innlegget som jeg siterer og svarte over. Ber anonym av det aktuelle innlegget å komme med flere opplysninger da jeg datt av lasset.

Her sier den voksne tydelig "jeg vil ikke" og ungdommen svarer "jeg vil ikke". Uten dypere grunn enn å ikke ha lyst greier jeg ikke være på laget. Å ikke kunne støtte alt, å ikke være for tvungen frivillighet, å ønske alternativer er noe annet enn jeg vil ikke 

Anonymkode: 60fef...2d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi droppet å være med på alt av dugnader. Skolen og lærerne får penger fra staten og da må de gjøre jobben sin.

Anonymkode: acaa8...ff2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at foreldre ikke ønsker å støtte enkelte saker, mye har blitt veldig politisk og det er ikke garantert at pengene havner der man tror.

For min egen del så er det helt uaktuelt å støtte Leger Uten Grenser, Kirkens Bymisjon eller organisasjoner der pengene kan havne opp i hendene på korrupte ledere eller terrororganisasjoner som Hamas og Hizbollah.

Anonymkode: 8374c...a77

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

..Skolen og lærerne får penger fra staten

Anonymkode: acaa8...ff2

Offentlig ansatte grunnskolelærere får lønn av kommunen. Offentlig ansatte vidergåendeskolelærere får lønn fra fylkeskommunen. Offentlige skole får ikke penger direkte fra staten, den får penger fra skoleeierne; kommune og fylke. 

Anonymkode: 6ebd6...fb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjerrig fordi jeg ikke gidder å bli med på pengepress? Bitter for hva da? Dårlige holdninger hvordan da? Dette er altså typisk Norge. Jantelov. Blir man ikke med på pengegaloppen og noe kjerringene i FAU uten fast jobb har tenkt seg frem til, så har man dårlige holdninger, er bitter, egoistisk og kvalm. Da kommer personangrepene og nedsettende ord, for å TVINGE vedkommende til å bli med på pengegaloppen likevel. Nei takk.

Det er vel ikke janteloven?  I Jante skulle man ikke være noen, man skulle ikke tro at man kunne være bedre enn de andre, man ble trykket ned. 
Det DU beskriver er at når du ikke stiller opp for fellesskapet så gidder ikke folk å late dom du er hyggelig.. 

Du er et stykke unna å krysse ditt spor, altså. 

Anonymkode: d5f42...220

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke tvinge dere og hvis dere ikke vil stille så er det helt greit. 

Vi stiller alltid på alle ting, men jeg har stor forståelse for og mener til dels selv også, at det gjøres for mye ut av sånne skoleting. 

Alle må ha med kake og kaffe. Og hadde det vært "frivillig" er det en ting, men som min erfaring og denne tråden viser er det sterk sosial kontroll i full vigør rundt dette. 

Det er greit å si nei, det er greit å lære ungdommen at dette gjør vi/dette gjør vi ikke og hvorfor. Det er valg man tar og ting man står for begge veier. Det er ingen fasit. Spør du meg er det sløsing med både kaffe og kaker og tid, men enn så lenge så stiller vi opp da, men som ryddeansvarlig vet jeg at mye er fullstendig unødvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bruke tid på å bake. Bare kjøp noe å ha med. Og gi et lite beløp for å støtte evt. Dersom barnet ikke ønsker å delta bør det respekteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Problemet er vel heller at staten ikke gidder å bruke nok penger til kreftforskning, bruker 10 år på å godkjenne livsnødvendige kreftmedisiner som Sverige bruker ett år på å godkjenne, og så videre. Det er leit å høre om din situasjon. Men det er faktisk statlig oppgave å ha forsvarlig helsevesen, finansiere forskning og så videre. Det skal ikke pålegges privatpersoner å finansiere dette.

Det er ikke det som er det største problemet med barnekreft. Barnekreft er grusomt. Dette blir det eneste året jeg er med som bøssebærer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 11.31):

Jeg er sterkt imot det at man skal betale PENGER. DUGNAD tradisjonelt har ingenting med penger å gjøre. Det er frivillig, ubetalt ARBEIDSINNSATS. Nå for tiden består det meste av dugnaden i å betale, betale og betale. Det er ikke dugnad. Det er økonomisk press.

Tidligere, husker ikke hvor mange år siden, hadde skolen til eldste innsamling til Frelsesarmeen eller noe annet kristent. Jeg er ikke kristen. Jeg ønsker ikke å støtte kristne organisasjoner som er imot abort, som fordømmer homofile osv. 

Helt enig i det første her, dugnad er Frivillig Arbeidsinnsats, pengepress har absolutt ingenting med dugnader å gjøre.

Angående andre avsnitt her: Frelsesarmeen fordømmer IKKE abort eller homofile, og det er få kristne organisasjoner idag som fordømmer noe som helst.

Hvordan vet jeg det, jo, jeg er tidligere pinsevenn og nå er jeg medlem og tilhørig i Frelsesarmeen.

De "kristne" som helst fordømmer andre, er gjerne disse som kalles Jehovas vitner, Smiths venner, islam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke tvinge deg. 

Men om skolen hadde insistert på at vi og barnet måtte være med, så hadde vi gjort det. Hva er problemet?

Er du lat og doven?

Anonymkode: 68f91...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SeaValley skrev (1 time siden):

Det er ikke det som er det største problemet med barnekreft. Barnekreft er grusomt. Dette blir det eneste året jeg er med som bøssebærer.

Jeg sier ikke at det ikke er grusomt. Jeg sier at staten forsømmer sine plikter med å opprettholde et forsvarlig helsevesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruAyla skrev (57 minutter siden):

Helt enig i det første her, dugnad er Frivillig Arbeidsinnsats, pengepress har absolutt ingenting med dugnader å gjøre.

Angående andre avsnitt her: Frelsesarmeen fordømmer IKKE abort eller homofile, og det er få kristne organisasjoner idag som fordømmer noe som helst.

Hvordan vet jeg det, jo, jeg er tidligere pinsevenn og nå er jeg medlem og tilhørig i Frelsesarmeen.

De "kristne" som helst fordømmer andre, er gjerne disse som kalles Jehovas vitner, Smiths venner, islam..

Og jeg kjenner mange vanlige kristne som er sterkt imot abort, for tradisjonelle kjønnsroller og synes homofili er synd. Det står svart på hvitt i Bibelen at en mann ikke skal ligge med en annen mann. Har du ikke lest det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruAyla skrev (1 time siden):

De "kristne" som helst fordømmer andre, er gjerne disse som kalles Jehovas vitner, Smiths venner, 

En kristen hverken kan eller bør snakke om andre kristne (eller andre religioner). Du som troende kan strengt talt kun snakke for deg selv og dine oppfatninger/tolkninger.

Anonymkode: 60fef...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei. Det er DU som tenker det verste om alle, du som velger å karakterisere meg - en helt ukjent person på nett - med FLERE nedsettende karakteristikker. Det er frontalangrep, du er altså ikke ærlig. Jeg er vant til at folk snakker imot meg, slik de fleste andre voksne er. Jeg har som sagt hjulpet mange premature babyer og sikkert brukt rundt 20 000 kroner totalt i garn, pluss arbeid. Jeg har et fadderbarn via Plan.

Lest alle innleggene dine i tråden.

Du sutrer og er sint fordi du må bake en kake, fordi det er pengrepress. Ja da er du faktisk ganske grusom, nekter barnet ditt å få dele på dugnad fordi kake er pengepress.

Og plutselig bruker du liksom 20000 på garn til andre og plan fadder.

Men en kake for barn med kreft, der går grense, det er for dyrt.

Mistenker troll. Ingen som bruker så mye i garn og plan, hadde klaget over en liten kake. Stygt gjort av deg å holde på slik.

Anonymkode: 3ae1a...ccc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 11.20):

Som forelder av et kreftsyk barn som har vært på sykehuset sammenhengende i ett år,og søsken som har vært hjemme og ikke kunne besøke mer enn noen timer pga plassmangel så trenger ikke du å bidra med den jækla kaken din da du ikke forstår hvilken situasjon vi befinner oss i.

Anonymkode: 12b45...131

Som en med epilepsi, og har opplevd feilmedisinering og feilbehandling av leger, at flere leger og sykepleiere ikke vet hva epilepsi er, at leger og sykepleiere faktisk lever etter gamle tanker om epilepsi, at epilepsi får så lite fokus og omtale i media, får så lite støtte og faktisk blir bortprioritert når det kommer til forskning, av blant annet av kreft, selv om det dør flere av epilepsi enn av hudkreft hvert år. Og i tillegg til det, så opplever folk med epilepsi mye stigma fremdeles den dag i dag. Så folk må få velge selv hvilke organisasjoner de skal få støtte uten at de skal få ting slengt det opp i trynet..🤦🏻‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg synes det er helt greit at foreldre ikke ønsker å støtte enkelte saker, mye har blitt veldig politisk og det er ikke garantert at pengene havner der man tror.

For min egen del så er det helt uaktuelt å støtte Leger Uten Grenser, Kirkens Bymisjon eller organisasjoner der pengene kan havne opp i hendene på korrupte ledere eller terrororganisasjoner som Hamas og Hizbollah.

Anonymkode: 8374c...a77

Med få unntak er en altfor stor andel av "de gode formålene" det samles inn til politisk korrekte og venstrevridde.

Noe som var grunnen til at jeg boikottet Operasjon Dagsverk én gang på videregående; pengene fra denne innsamlingen endte antagelig i lommen til våpenhandlere.

Anonymkode: 129cc...e33

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og jeg kjenner mange vanlige kristne som er sterkt imot abort, for tradisjonelle kjønnsroller og synes homofili er synd. Det står svart på hvitt i Bibelen at en mann ikke skal ligge med en annen mann. Har du ikke lest det?

Joda, jeg har lest bibelen jeg. Og det stemmer at dette står. Det står også at en mann kan ha flere koner, der står mye annet også som heldigvis ikke følges i dagens kristne samfunn :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...