Gå til innhold

Har skolen lov å tvinge elever og foresatte?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette er ungdomsskolen, barnet ønsker heller ikke å være med. 

Anonymkode: 64d19...136

Da hadde jeg fakrisk tatt en prat med ungdommen over hvor flau jeg var over ar han ikke vil bidra i så viktige saker

Anonymkode: 7351e...e12

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg støtter gjerne kreftsyke barn, har selv en niese med kreft. poenget er at jeg ikke vil bli tvunget. prinsipp kalles det.

Herregud … tenk å lage en prinsippsak av det

Anonymkode: 7351e...e12

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noen som tar skade av å bidra med det de kan, derimot skader det barna dine om du skal være eksluderende og sær og oppdrar dem på samme måte sosialt sett. 

Anonymkode: ae145...30c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Den eneste som legger merke til om du ikke bidrar, er barnet ditt. Barnet som ikke kan svare når de andre spør hva familien har tatt med.

Anonymkode: 6ebd6...fb2

Jeg tror ikke det er et samtaletema mellom ungene da. De tenker på helt andre ting. 

Anonymkode: dc77d...6f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, kanskje nettopp fordi jeg var en politisk engasjert ungdom, skjønne at det ikke er alle saker og aksjoner, eller aksjonsformer, man ønsker å støtte, og tenker at man skal ha lov å til å ikke delta av den grunn. Men å være prinsipielt mot å bidra i alle sånne fellesløft og dugnader, uten å ha bedre argumenter og mer gjennomtenkte refleksjoner enn "Ingen skal bestmme over meg" sliter jeg med å forstå. Ikke minst ville jeg skammet meg om jeg hadde en 15-åring som ikke ønsket å delta når det gjelder noe så ukontroversielt som støtte til kreftsyke barn - eller om jeg som 15-åring hadde en forelder med samme innstilling. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fortsettelse:

Hvis du lever på fattigrensa og ikke har råd til å bidra, så er det noe annet.

Anonymkode: aec51...b58

Btdt, har i de verste periodene laget Facebook historier der jeg skriver at "Ole ber om støtte for" og folk har gjerne vippset han for å støtte. I tillegg har jeg gått med som bøssebærer, det har kostet meg tid men ikke egne penger. Det er måter for oss å komme rundt kostnader om vi går inn for det. Det koster tid og egeninnsats (noe som kan være tungt nok!)

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da har du en fantastisk mulighet til å lære ungdommen at noen ganger stiller man opp selv om man ikke har lyst, for å vise medfølelse og støtte til de som ikke er like heldige som en.

Anonymkode: 9e03e...5c2

Jau...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

15 åringen ønsker ikke å delta.

Tygget på denne. Mine har valgt å delta. Hva hadde jeg gjort om de valgte å ikke delta?

Da måttet de ha kommet med en saklig begrunnelse for valget. "Gidder ikke" eller "har ikke lyst" er ikke gode grunner i min bok. Men vi kunne hatt en saklig dialog sammen og så hadde jeg kontaktet skolen og bedt om et alternativ opplegg. Å være en god medmenneske kan vises igjennom mange handlinger og jeg hadde foreslått en annen måte å gi av seg selv. Som det skrives over: strikking, donasjoner til andre veldedighet, deltakelse i lokale frivillighet +++

Poenget er å unngå tvang, men ikke unngå at ungdommen skal lære å gi av seg selv.

Anonymkode: 60fef...2d2

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Som forelder av et kreftsyk barn som har vært på sykehuset sammenhengende i ett år,og søsken som har vært hjemme og ikke kunne besøke mer enn noen timer pga plassmangel så trenger ikke du å bidra med den jækla kaken din da du ikke forstår hvilken situasjon vi befinner oss i.

Anonymkode: 12b45...131

Det er veldig trist, men du bør rette sinnet ditt mot Helse-Norge. Det er mange viktige saker og mange som sliter og man kan ikke bake kake til alle. Personlige preferanser blir litt meningsløst i en slik debatt. Hadde det vært innsamling til noe som ikke gjaldt deg og din familie hadde du blitt forbanna på den jævla kaka da? 
så sant ts ikke sliter økonomisk synes jeg hun skal bake den kaka uten og lage noe styr, men jeg er enig i prinsippet at man burde velge hvem man vil gi penger til. Vi sliter også med helse Norge, men er på en annen avdeling. Burde jeg da få lov og bake kake til mine nærmeste isteden ?
håper barnet ditt blir frisk, lykke til. 

Anonymkode: 7df5b...572

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skolen ikke tvinge deg, så selvsagt kan du være den sære som ikke bidrar med en 50-lapp i kakeingredienser av prinsipp. Eller en 10-er for en mugge saft, for den slags skyld. 

Jeg regner med at du har tenkt igjennom at ungdommen din lærer at det er ikke så viktig å bidra til felleskapet, å hjelpe andre i mindre heldige situasjoner, eller å av og til donere tiden sin til en god sak. Skolen arrangerer dugnad for innsamling av penger til kreftsaken. Det er en mulighet til å styrke felleskapet blant ungdommene, ved at man gjør det sammen. Det er en mulighet til å lære ungdommene at man stiller opp for andre som er i mindre heldige situasjoner enn en selv. Det er en flott mulighet til å lære ungdommene at verden er mer enn "jeg, meg og mitt". 

Så om det virkelig er i denne situasjonen du mener at det er viktig å stå på prinsippene sine, så er det ingen som kan tvinge deg...

Anonymkode: ad75d...d0b

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er sterkt imot det at man skal betale PENGER. DUGNAD tradisjonelt har ingenting med penger å gjøre. Det er frivillig, ubetalt ARBEIDSINNSATS. Nå for tiden består det meste av dugnaden i å betale, betale og betale. Det er ikke dugnad. Det er økonomisk press. Veldig usmakelig i disse dyrtider. Ser også det du skriver om administrasjonskostnader, de er ofte store.

Jeg har strikket masse prematurtepper og -luer til det lokale sykehuset i de to siste permisjonene. Betalte garnet selv. Men dette var frivillig fra min side, jeg ØNSKET det. Jeg hadde råd og tid til det. Når det blir tvang, og formålet blir valgt av noen andre, stiller jeg meg annerledes. Tidligere, husker ikke hvor mange år siden, hadde skolen til eldste innsamling til Frelsesarmeen eller noe annet kristent. Jeg er ikke kristen. Jeg ønsker ikke å støtte kristne organisasjoner som er imot abort, som fordømmer homofile osv. 

Anonymkode: 2dd78...fbe

Blir flau, på dine, og trådstarter sine vegne som ikke engang kan bidra med en kake.

Tenke å være så gjerrig, og ha så lite medmennesklighet og så lite omtanke for andre.

Tenk å være så blitter og egoistisk, at man velger å lage kvalme av det å kunne gjøre en god gjerning eller bidra til en god sak.

Det barna deres som blir offer, for deres dårlige holdninger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ingen tvang. Her tok kontaktlærer det opp på første foreldremøte, at dugnad er frivillig. Jeg synes man bør være med da. Selv om man ikke vil prioritere å gi penger, så er det alltids noe man kan gjøre.

Anonymkode: b7bbb...a7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den eneste som legger merke til om du ikke bidrar, er barnet ditt. Barnet som ikke kan svare når de andre spør hva familien har tatt med.

Anonymkode: 6ebd6...fb2

Det er nok liten sjans for at barna legger merke til hvem som bidrar eller ikke. Her setter vi maten inn på kantina etter hvert som vi kommer og det er ingen navnelapp på. Noen hadde kjøpt pizza og det er jo populært så klart, men det var ingen som reiste seg opp og skrytte over sitt bidrag, og det er heller ingen barn som går rundt og spør om hvem som skaffet pizza. De spiser og er fornøyd de. Jeg tror denne tanken om at man må bidra, ellers tar det seg ikke ut, er noe foreldre har fått for seg. Det var i hvert fall ingen som ga meg komplimenter for pizzasnurrene mine nå sist selv om jeg synes de er noe av det bedre jeg har fått til på kjøkkenet.😄 Ingen hadde lagt merke til det hvis jeg ikke gadd bake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger sine kamper.. bake kake, ta med en kanne saft? Hva i alle dager? Da blir de veldig synlig for ditt barn at han/hun ikke har med seg noe, hvorfor sette barnet i en sånn situasjon? 

Anonymkode: 12f01...db8

Vet barna hvem som skal ha med når da? Min har ikke peiling på når jeg skal bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker ikke å bidra til kreftsyke barn hvor det eneste argumentet er "ingen skal bestemme over meg"? Wow. Gratulerer med å være en egoistisk, trassig og uspiselig person. Og siden du sier at ditt eget barn heller ikke vil, gratulerer med å ha oppdratt et barn presis likt deg. Du må være så stolt. 

Anonymkode: 200ba...9a0

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du en fantastisk mulighet til å lære ungdommen at noen ganger stiller man opp selv om man ikke har lyst, for å vise medfølelse og støtte til de som ikke er like heldige som en.

Anonymkode: 9e03e...5c2

Fantastisk mulighet til å lære opp ungdommen i janteloven? Hvorfor ønsker du å videreføre denne loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei i klassen min. Foreldrene var aldri med på dugnader, og de ga klar beskjed til datteren sin at INGEN skulle få bestemme hva hun skulle gjøre! Så hun gjorde hva hun ville i klasserommet og i friminuttene for ingen kunne tvinge henne. Hun har pr i dag ikke jobb. Sikkert vanskelig å beholde en jobb hvis hun ikke tåler å ha overordnede og skal protestere på alt bare av prinsipp. Joda, skolen skal være gratis. Men om du ikke kan bake en kake eller blande noen mugger med saft, så må du gå litt inn i deg selv og se hva du lærer videre til neste generasjon.

Anonymkode: aec51...b58

Du ser ikke forskjell på dugnad og pengepress?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (52 minutter siden):

Jeg kan, kanskje nettopp fordi jeg var en politisk engasjert ungdom, skjønne at det ikke er alle saker og aksjoner, eller aksjonsformer, man ønsker å støtte, og tenker at man skal ha lov å til å ikke delta av den grunn. Men å være prinsipielt mot å bidra i alle sånne fellesløft og dugnader, uten å ha bedre argumenter og mer gjennomtenkte refleksjoner enn "Ingen skal bestmme over meg" sliter jeg med å forstå. Ikke minst ville jeg skammet meg om jeg hadde en 15-åring som ikke ønsket å delta når det gjelder noe så ukontroversielt som støtte til kreftsyke barn - eller om jeg som 15-åring hadde en forelder med samme innstilling. 

Fordi det er pengepress. Det eneste type dugnad man snart har i idrettslag, er salg av masse dyre drittprodukter, som man først må kjøpe selv, for så å pushe dem på andre. Solidaritetskafe, der man må bake, betale for å spise kaken man selv har bakt og kjøpe barnas kunst for 100 kroner. Betaling på 17. mai. Gevinstlotteri til jul. Penger, penger, penger. Det er NOK pengepress i samfunnet. Få det ut av skolene.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blueberrymuffin skrev (37 minutter siden):

Blir flau, på dine, og trådstarter sine vegne som ikke engang kan bidra med en kake.

Tenke å være så gjerrig, og ha så lite medmennesklighet og så lite omtanke for andre.

Tenk å være så blitter og egoistisk, at man velger å lage kvalme av det å kunne gjøre en god gjerning eller bidra til en god sak.

Det barna deres som blir offer, for deres dårlige holdninger.

Gjerrig fordi jeg ikke gidder å bli med på pengepress? Bitter for hva da? Dårlige holdninger hvordan da? Dette er altså typisk Norge. Jantelov. Blir man ikke med på pengegaloppen og noe kjerringene i FAU uten fast jobb har tenkt seg frem til, så har man dårlige holdninger, er bitter, egoistisk og kvalm. Da kommer personangrepene og nedsettende ord, for å TVINGE vedkommende til å bli med på pengegaloppen likevel. Nei takk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du ønsker ikke å bidra til kreftsyke barn hvor det eneste argumentet er "ingen skal bestemme over meg"? Wow. Gratulerer med å være en egoistisk, trassig og uspiselig person. Og siden du sier at ditt eget barn heller ikke vil, gratulerer med å ha oppdratt et barn presis likt deg. Du må være så stolt. 

Anonymkode: 200ba...9a0

Hvorfor vil ikke Staten Norge, som vi betaler masse skatt til, bidra til kreftsyke barn? Helsevesenet er et statlig ansvar. Det skal være måte på hvor mye som pushes på skattebetalerne i form av dugnad. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell hvordan det føles på kroppen og i sjela å bli tvunget til å gjøre noe for andres vel og samfunnet generelt ! 
Det må svi dette her siden du velger å klage på KG. 
Skjønner at du har du lider og føler deg krenket 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forelder av et kreftsyk barn som har vært på sykehuset sammenhengende i ett år,og søsken som har vært hjemme og ikke kunne besøke mer enn noen timer pga plassmangel så trenger ikke du å bidra med den jækla kaken din da du ikke forstår hvilken situasjon vi befinner oss i.

Anonymkode: 12b45...131

🙄🙄

Anonymkode: 2fd77...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...