AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #141 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvsagt. Det beste hadde vært å eie boliger man ikke lenger betalte på. For å dra den enda lenger hadde det vært digg med nedbetalte boliger i mange land over hele verden. Men det er ikke realistisk, og for å komme dit må man binde seg til et lån og en jobb i mange år, kanskje mange tiår. De forsvinner frihet og spontanitet, i jakten på frihet og spontanitet. Anonymkode: 87aae...ef3 No pain, no gain. Slik er det stort sett med alt her i livet. Hvis du ikke ønsker å være "kongen av bar bakke" resten av livet så bygger du et trygt økonomiske fundament. Yte for å nyte. Så er jo også frihet et individuelt definisjonsspørsmål. En kan snu på argumentasjonen: Hvilken frihet har du hvis verden og fremtiden ligger foran deg som et blankt ark, hvis du ikke har fargestiftene til å fylle det arket? No pain, no gain. Og fortell gjerne mer om hvordan du fikk arbeidstillatelsen i dette "asiatiske landet". Eller var det bare en frihet du tok deg? Anonymkode: aef2f...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2024 #142 Del Skrevet 22. oktober 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det kan du si, men jeg har faktisk gjort det. En bekjent spurte om jeg ville ha en jobb i Asia. To uker senere satt jeg på flyet. Jeg betalte husleie i Norge ut bindingstiden, men ingenting ut over det. Hadde jeg eid så hadde slikt vært vanskeligere. Ikke umulig, men mye vanskeligere. Enig i det, eller? Anonymkode: 87aae...ef3 Jeg også kan flytte når jeg vil hvis jeg ønsker det. Og i mine øyne må det være mye bedre å sitte igjen med ca 12 millioner etter at mitt (garantert lettsolgte) hus er solgt enn å ikke ha noe på bankkontoen. Men hver sin smak, skjønner jeg. Kan til og med jobbe fra hvor jeg vil, men akkurat nå trives jeg best i Norge. Anonymkode: f0fac...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #143 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og fortell gjerne mer om hvordan du fikk arbeidstillatelsen i dette "asiatiske landet". Eller var det bare en frihet du tok deg? Anonymkode: aef2f...b68 Alt slikt ble fikset av den lokale arbeidsgiveren. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #144 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg også kan flytte når jeg vil hvis jeg ønsker det. Og i mine øyne må det være mye bedre å sitte igjen med ca 12 millioner etter at mitt (garantert lettsolgte) hus er solgt enn å ikke ha noe på bankkontoen. Men hver sin smak, skjønner jeg. Kan til og med jobbe fra hvor jeg vil, men akkurat nå trives jeg best i Norge. Anonymkode: f0fac...d6b Selge boligen hver gang jeg får maur i trusa er ekstremt mye stress. Jeg putter mine penger i fond og aksjer. Jeg kan også jobbe fra hvor jeg vil. Har 100% hjemmekontor. Tar ofte med meg jobben til andre land, kombinert med ferie. Det er et krav når jeg ser etter nye jobber. For meg er det å kunne dra på kort notis den største friheten som finnes. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #145 Del Skrevet 23. oktober 2024 Hva er det som er bedre i "alle andre land"? Har reist mye og de fleste land har fordeler og ulemper. Høres slitsomt ut å leve som en uteligger. Anonymkode: aad9e...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #146 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det som er bedre i "alle andre land"? Har reist mye og de fleste land har fordeler og ulemper. Høres slitsomt ut å leve som en uteligger. Anonymkode: aad9e...501 Leve som en uteligger? 😂 Jeg har vært 100% yrkesaktiv hele mitt voksne liv. Å ikke ville eie for mye fordi det veier meg ned er ikke det samme som å være blakk. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #147 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Selge boligen hver gang jeg får maur i trusa er ekstremt mye stress. Jeg putter mine penger i fond og aksjer. Jeg kan også jobbe fra hvor jeg vil. Har 100% hjemmekontor. Tar ofte med meg jobben til andre land, kombinert med ferie. Det er et krav når jeg ser etter nye jobber. For meg er det å kunne dra på kort notis den største friheten som finnes. Anonymkode: 87aae...ef3 Jeg kan også dra hvor som helst, når som helst uten å selge huset Anonymkode: f0fac...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #148 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan også dra hvor som helst, når som helst uten å selge huset Anonymkode: f0fac...d6b Selvsagt. Men det er digg å ikke tenke på det. I eksempelet hvor jeg dro til asia var jeg borte i 7 år. Greit å ikke ha for mange røtter i Norge. Røtter er noe jeg er direkte redd for. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #149 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 9.06): Jeg har det faktisk kjempe fint når jeg er fornøyd med hvordan leiligheten ble koslig av pyntetingene. Eller når jeg er fornøyd med antrekket og føler meg fin. Pianoet jeg blir glad av å spille på, boken jeg blir glad av å smette inn i for en stund å besøke andre liv enn mitt eget. Det betyr ikke det at jeg ikke verdsetter de levende mindre eller ikke kan se at det overfladiske har sin mørke bakside, men det er jo fint å ha det koslig. Jeg har gått i klær jeg hater, å nei, det var ikke befriende. Det er ikke befriende å gå naken offenlig heller, da jeg hadde vært bekymret over hvordan jeg ser ut, hvem som ser meg, hva de kommer til å gjøre. Akkurat nå har jeg danset en stund, med musikken på mobilen. Uten ting har vi ikke hatt musikk, og du kunne ikke delt dine tanker heller. Sier ikke det bare er positivt, men det er noen fordeler. Å når det kommer til jakker, nei. Trender kler ikke alle kropper å nå er jeg drit lei av at trenden bare er fasonger som ikke kler meg. Tenkte senest igår at fargene på undertøy er så dystre at jeg lurte på om det er fordi det er så mye krig i verden at klær ikke kan ha noe utrykk lengre, alt ser utvasket ut, monotont, firkantet, simpelt. Anonymkode: 933b6...a4f Angående undetøy så ta deg en tur til Lindex der er det tilogmed rødt blondeundertøy utstilt i utstiillingsvinduet. Anonymkode: 3ecb6...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #150 Del Skrevet 23. oktober 2024 Bor du utenfor norge i 7 år mister du de fleste rettigheter om du ikke er politiker da.... Anonymkode: aad9e...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #151 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bor du utenfor norge i 7 år mister du de fleste rettigheter om du ikke er politiker da.... Anonymkode: aad9e...501 Det stemmer, ja. Men det gjorde meg ingenting. Slapp å betale skatt også. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #152 Del Skrevet 23. oktober 2024 Må igjen nevne at det er helt greit at folk har andre syn på hva frihet er enn meg. Alt jeg gjør er å forklare hvordan jeg tenker. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #153 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvsagt. Men det er digg å ikke tenke på det. I eksempelet hvor jeg dro til asia var jeg borte i 7 år. Greit å ikke ha for mange røtter i Norge. Røtter er noe jeg er direkte redd for. Anonymkode: 87aae...ef3 Å gro fast er farlig ja, men de fleste gror jo fast... Anonymkode: 6e1dd...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #154 Del Skrevet 23. oktober 2024 Jeg er enig med TS og flere andre om at overforbruket er gått for langt. Mine foreldre byttet nesten aldri elektronikk og sofaen deres er like gammel som meg (30 år). Kjøkkenet er heller ikke byttet siden de bygde huset. Ikke for at de ikke kunne. De hadde god råd og investerte i det som virkelig passet deres stil og møbler hadde bedre kvalitet den gangen. Det er en vekker i dag at alt må byttes ut så fort, og at sosiale medier validerer overforbruk med hauls og lignende. Alt kan kjøpes på Temu, alt er tilgjengelig og enkelt. Maten også. Du kan bestille fast food gjennom en app, så ingen andre enn sjåføren vet. Det blir mye kortvarig glede, med dyre konsekvenser for helse, økonomi og miljø. Det er den tiden vi er i, hvor planetens privilegerte har lekeplass. Litt glede i en hektisk hverdag. Mange kan ikke reise, så gjennom temu, og mat, kommer verden til oss. 40 kvadrat synes jeg høres fint ut, men det er ikke mulig for alle. For noen er det frihet å kunne ha penger og unne seg ting, og ha plass til at en selv skal kunne leve et behagelig liv. Er man alene er 40kv stort, har man noen flere i husstanden er det vanskeligere. Og de menneskene eller dyrene vil man jo ikke bli "fri" fra, om man har den gleden. Jeg synes ikke det blir riktig å belære andre om hvordan man skal føle om ting (ting er jo et vidt begrep også, både hus og nips kommer jo opp), vi er alle forbrukere og har våre laster. Det har vært veldig trendy å være "frigitt" fra ting, bare se Kim Kardashian sitt tingfrie, moderne hus, men som er en stor ting i seg selv, et herskapshus som hun på en måte er fanget i. Men hun har penger og kan dra hvor hun vil. Så har du en husløs på gata, som per definisjon er fri, men ikke fri nok til å velge hva hen skal ha til middag, lage planer og må drasse på tingene sine i .feks en handlevogn. Jeg unner meg ting, og kan føle glede av en vakker bok eller investere i et par gode sko. Når jeg kan velge den dressen som sitter best til jobb, ikke den mest økonomiske. Jeg føler meg fri når jeg kan velge selv over min økonomi, og jeg liker faktisk også å samle på ting. De som liker pyntesaker fra Kremmerhuset forstår kanskje ikke hva den rare antikke greia gjør på kommoden min, eller hvorfor skapet i teak må være der for å holde postkort, nips og minner fra reiser. Og jeg forstår kanskje ikke hvorfor rosa er "feil farge" denne sesongen, fordi fargepalettene i min bolig er en miks av ulike ting, og jeg har ikke lest BoBedre da jeg valgte disse tingene. Jeg har merket at mange som sliter med å "holde følge"/de som tror at de må det, ofte går i en minimalistisk retning for å detox'e, og det er greit. Man kan føle seg overveldet av jaget om å ha det og det, men det er til syvende og sist et personlig valg. Men våre hjem reflekterer oss, og gjerne vår sinnstilstand. Har man barn, partner eller dyr, må man også tilpasse hjemmet etter deres behov. Hvis du TS tror tingene fanger deg, har DU kanskje gitt tingene mye makt? Kjente du på mye press om å imøtekomme et slags ideal? Man lever bare en gang og det er lov å distrahere seg av og til! Anonymkode: 680c6...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #155 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det stemmer, ja. Men det gjorde meg ingenting. Slapp å betale skatt også. Anonymkode: 87aae...ef3 Ehh, tror det vil bli problemer om du blir syk og ikke kan jobbe..... Anonymkode: aad9e...501 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #156 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.51): Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene.. Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd. Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender... Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme... Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅 Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅 - Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Gått fra stort hus til litt mindre hus og null i gjeld. Synes det var befrielse nok! Helt greit å være gjeldsfri i en alder av 35 år. Kommer til å jobbe så lenge jeg har lyst. Ser nå at jeg fint kan pensjonere meg om 10-15 år Anonymkode: 61e81...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #157 Del Skrevet 23. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ehh, tror det vil bli problemer om du blir syk og ikke kan jobbe..... Anonymkode: aad9e...501 Den risikoen er jeg helt villig til å ta. Anonymkode: 87aae...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2024 #158 Del Skrevet 23. oktober 2024 Ja det høres deilig ut å bo på 40 kvm med mine 3 barn, og nedskalere så de bare har en eske med leker hver, og akkurat nok klær til å klare seg mellom hver gang jeg vasker tøy, men helt ærlig så høres det på grensen til barnemishandling ut i dagens Norge... "Ok så Pia eier altså totalt 3 truser, 3 par sokker, én kjole, to bukser og 3 T-skjorter? Og bare 2 hårstrikker?" Anonymkode: a5520...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #159 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.10.2024 den 11.37): Den risikoen er jeg helt villig til å ta. Anonymkode: 87aae...ef3 Lever bare en gang Anonymkode: 6e1dd...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #160 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.51): Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene.. Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd. Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender... Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme... Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅 Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅 - Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅 Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka. Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting. Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️ Anonymkode: 6e1dd...ec6 Jeg er helt uenig med deg når det kommer til hvordan du bor. Hjemmet mitt er min oase hvor jeg henter energi, og skulle jeg bodd i en liten leilighet med minimalt av møbler og klinisk tomt uten pynt/bilder på veggene hadde livet mitt vært utrolig trist. Du må gjerne leve slik, men kom ikke å påstå at en slik bolig er det eneste rette for å skulle bli lykkelig. Anonymkode: 597fb...ab5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå