Gå til innhold

Befri deg fra materialisme og fasaden din. Lykken er ikke ting...det er å være fri.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hateridioter skrev (13 minutter siden):

Å sitte på KG og prøve å overbevise andre om at egne livsvalg er det rette for alle er ikke noe en fri og lykkelig person ville gjort.

Ingen har heller påstått at sitt valg er det rette for alle.

Anonymkode: 36c2e...173

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi du nå sitter i klørne til banken. Du har avtalt å betale de tilbake fast over mange mange år.

Hva hvis du plutselig får lyst til å flytte noen år til et annet land? Hva hvis du får lyst til å bare si opp jobben å reise rundt i verden i 6 måneder? Alt sånt er lettere når man ikke eier. Det er sånne ting jeg kaller frihet.

Anonymkode: 87aae...ef3

Dette er en umoden frihetsdefinisjon. Du kan jo like gjerne vri på det, til at hva om det er du som skulle ønske at du hadde nedbetalt bolig og den form for trygghet, fremfor å kunne redefinere livet på kort varsel? Frihet er å selv definere hva som gir mening og lykke. For noen er det meningsfullt å eie egen bolig, dyrke i egen hage osv, og lite meningsfullt å ha et rotløst liv. For noen er det mer meningsfullt å bry seg om barna sine nok til å ta valg som også er riktige for dem. Osv osv. 

Anonymkode: 15238...b88

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er ikke noe alle ønsker. 

For meg høres et liv med mye reising stressende ut og er ikke noe jeg ønsker i det hele tatt. 

Folk er forskjellige og ønsker ulike ting i livet.

Anonymkode: 74182...368

Selvfølgelig.

Jeg svarte bare på spørsmålet som ble stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.51):

Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene..

Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd.

Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender...

Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme...

Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅

Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅

-

Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅

Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka.

Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting.

Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️

Anonymkode: 6e1dd...ec6

Jeg har vært fattig hele livet og kan love deg at jeg ikke bruker penger slik du skriver her.. ikke nå eller noen gang i løpet av livet mitt, men heller ikke jeg er fri! Regningene kommer, mat må en ha, det koster å leve i samfunnet. Skal du være fri må du leve "off the grid" og de færreste av oss er der...

Anonymkode: a1b1c...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er en umoden frihetsdefinisjon. Du kan jo like gjerne vri på det, til at hva om det er du som skulle ønske at du hadde nedbetalt bolig og den form for trygghet, fremfor å kunne redefinere livet på kort varsel? Frihet er å selv definere hva som gir mening og lykke. For noen er det meningsfullt å eie egen bolig, dyrke i egen hage osv, og lite meningsfullt å ha et rotløst liv. For noen er det mer meningsfullt å bry seg om barna sine nok til å ta valg som også er riktige for dem. Osv osv. 

Anonymkode: 15238...b88

Selvsagt.

Det beste hadde vært å eie boliger man ikke lenger betalte på. For å dra den enda lenger hadde det vært digg med nedbetalte boliger i mange land over hele verden.

Men det er ikke realistisk, og for å komme dit må man binde seg til et lån og en jobb i mange år, kanskje mange tiår. De forsvinner frihet og spontanitet, i jakten på frihet og spontanitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er ikke realistisk, og for å komme dit må man binde seg til et lån og en jobb i mange år, kanskje mange tiår. De forsvinner frihet og spontanitet, i jakten på frihet og spontanitet.

Men alle er ikke interessert i den type frihet og spontanitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ingen har heller påstått at sitt valg er det rette for alle.

Det er neimen ikke langt i fra at ts har gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men hvordan skal du kunne reise hvis folk skal slutte å jobbe fordi er waste of time?

Hvorfor skal folk slutte å jobbe? Det vil aldri skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi du nå sitter i klørne til banken. Du har avtalt å betale de tilbake fast over mange mange år.

Hva hvis du plutselig får lyst til å flytte noen år til et annet land? Hva hvis du får lyst til å bare si opp jobben å reise rundt i verden i 6 måneder? Alt sånt er lettere når man ikke eier. Det er sånne ting jeg kaller frihet.

Jeg har nedbetalt bolig.

Jeg kan leie ut boligen hvis jeg vil reise og dermed ha ekstra lommepenger på turen.

Det kaller jeg frihet 🥳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke!

Hvor mange sånne "det gjelder ikke alle"-kommentarer trenger vi egentlig? Virker som at alle mine poster blir besvart med noe lignende. Jeg har da aldri påstått at dette gjelder alle. Jeg bare forklarer mitt personlige ståsted. Føler jeg må påpeke dette om og om igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ja! Det er tirsdag. Jeg flytter til et annet land i dag! Så utrolig lett å få arbeidstillatelse og lære kultur/språk i alle land.

Kanskje man kan selge bolig om man eier den?

Anonymkode: aad9e...501

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fri føler du deg når pengene er brukt opp, du står uten jobb/inntekt og bolig? Ikke eier mer en klærne du har på deg og i praksis har blitt uteligger med mange gode ferieminner. Jeg forstår ikke helt friheten i det, annet enn at du valgte det selv. 

For meg så er muligheten til å disponere tid og penger det som gir meg frihetsfølelse. Valgmuligheter altså.

Slik TS ønsker frihet er å spare seg til fant i mine øyne. For når pengene er brukt er det stadig færre valgmuligheter igjen. 

Anonymkode: b75e8...865

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke!

Hvor mange sånne "det gjelder ikke alle"-kommentarer trenger vi egentlig? Virker som at alle mine poster blir besvart med noe lignende. Jeg har da aldri påstått at dette gjelder alle. Jeg bare forklarer mitt personlige ståsted. Føler jeg må påpeke dette om og om igjen.

Vi trenger tydeligvis mange slik "det gjelder ikke alle"-kommentarer siden mange på KG sliter med å skjønne at folk er forskjellige.

Og nei, du forklarer ikke bare ditt ståsted. Du prøver å argumentere for at andre er fanget selv om de ikke er det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 9.12):

Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️

TS.

Som mann gir det meg mye glede å spare, investere, og å se at formuen min vokser. Å selge boligen for å bli "fri" virker som det aller mest idiotiske jeg kan tenke meg. Det som irriterer meg er at sånne som deg kommer og klager over at samfunnet er urettferdig fordi menn har mer i formue enn kvinner, noe som ikke er rart når man ser hvordan dere holder på.

Anonymkode: c8d7a...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal folk slutte å jobbe? Det vil aldri skje.

Er du som sier at jobbing er "waste of time".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger og ting gir ikke lykke, men herregud så mye mindre jeg stresser over når jeg har godt med penger og de tingene jeg trenger.

Ikke faen om jeg vil bo mindre, eller ha en dårligere seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (18 minutter siden):

Vi trenger tydeligvis mange slik "det gjelder ikke alle"-kommentarer siden mange på KG sliter med å skjønne at folk er forskjellige.

Og nei, du forklarer ikke bare ditt ståsted. Du prøver å argumentere for at andre er fanget selv om de ikke er det. 

Feil.

Ikke legg ord i munnen på meg, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, selvfølgelig ikke!

"Ikke alle" kommentarer bør ikke svares på, da de er fullstendig meningsløse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (2 timer siden):

Det er neimen ikke langt i fra at ts har gjort det.

Det er svært langt i fra det. TS prediker bare sitt syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...