Gå til innhold

Befri deg fra materialisme og fasaden din. Lykken er ikke ting...det er å være fri.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Helt enig! Derfor jeg bruker penger på å leve, ikke kjøpe ting/bo dyrt-stort. Etterhvert skal boligen selges, bruke opp disse pengene. Det gjør jeg året jeg fyller 50 ❤️

TS.

Anonymkode: 6e1dd...ec6

Og hva skal disse pengene brukes på?

Anonymkode: 7740f...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bestemme over min egen tid, det gjør man ikke i arbeidslivet...der kaster man bort tiden sin. Der må du være i et tidsrom som andre bestemmer, en hel dag til dette er jo ca 10t inkl reise til og fra..

Du burde ta deg en utdannelse og få en jobb du trives med!

Anonymkode: c6d54...684

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om en kan slippe. Det er verdt en milliard å ha frihet.

Anonymkode: 36c2e...173

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke om en kan slippe. Det er verdt en milliard å ha frihet.

Det høres veldig trist ut å gå av med pensjon uten noen gang å ha kjent på et meningsfylt arbeidsliv. Jeg stortrives på jobb, det er utfordrende, spennende og lærerikt. Ingen bestemmer over meg heller...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dummeste jeg hører fra andre.

Arbeidslivet er helt meningsløst uansett yrke, wasted time!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene..

Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd.

Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender...

Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme...

Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅

Må jo pusse opp, helst hver 2-3år....fornye seg! 😅

-

Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅

Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka.

Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting.

Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️

Men altså, du er i 40 åra, barnløs, bor og lever kjipt; Da er det jo ikke noen stor bragd at du har klart å bli gjeldsfri. Du har jo ingenting, kun deg selv. Du er alene i din lille leilighet.

Vi andre prioriterer å ha noe å leve for. Mulig at det i seg selv i dine øyne betyr at vi er "slaver av materialismen", men vi vil jo mye heller ha et innholdsrikt liv enn å kun være gjeldsfri. Det betyr å ha barn og familie, berike seg på ferier og opplevelser, kunne kjøpe seg litt nytt, oppgradere hjemmebasen og delta i det sosiale sfæren. 

Fint at du er fornøyd med deg selv og ditt liv, men igjen, det er ingen bragd, mer enn selvfølge. Jeg kjenner ingen som ville byttet med ditt stusselige ståsted.

Anonymkode: 44b26...585

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også nedskalert på husfronten, men det er for å ha mulighet til å kjøpe feriebolig i utlandet. Livet er til for å leves og for å kose seg maksimalt på sine eldre dager. Samtidig er det godt å tenke på at jeg har gjort en nyttig arbeidsinnsats tidligere i livet, at folk har fått det bedre delvis pga min jobb.

Men alderdommen skal tilbringes med sol, grønnsaker, kultur og billig rødvin. Og råkosing, bøker i sola, kunst og restaurantbesøk.

Anonymkode: b9fc6...a06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du tenkt på hvor fanget du er av tingene dine? Hvilket forhold du har til dette. All fasade du bruker penger på, er jo helt sykt å se hvordan mennesker medisiner seg med å kjøpe nye ting. Skal ha større bolig, dyrere bil. Ha de rette tingene..

Tar opp enda mer lån, for å kjøpe seg hytte. Eller en dyr bil, lever et luftslott som klapper sammen når man plutselig får mindre råd.

Kjøper pynteting i boligen 😅 Leser interiørblader, skal ha samme stilen som man ser der! Skal følge mote og trender...

Mennesket er et dumt individ, lar seg så lett påvirke av det andre gjør og har. Skal ha det samme...

Neste år kommer det en ny jakke, med litt endringer fra forrige år. Så folk skal kjøpe den...fornye seg! 😅

-(klippet)

Det er hardt å løserive seg fra ting...men når du klarer det...så er du i mål som menneske ❤️

For en som alltid har hatt en nøktern og nøysom livsstil er det du beskriver ekstremt fremmed, og jeg tenker at de som tenker som deg er mennesker som tidligere har hatt et høyt forbruk, men som nå har "sett lyset". Stemmer det?

Men det jeg lurer på er hvorfor må det være alt eller ingenting?

Hvor har det blitt av den gylne middelvei?

Anonymkode: 57dab...d66

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stortvies med det jeg gjør. Bruker tid på det selv om jeg ikke trenger det rent økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og hvor skal pengene dine komme fra hvis du ikke gidder å jobbe ? Nav ?

Anonymkode: 3ecb6...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sikkert for deg, men ikke for meg og mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres veldig trist ut å gå av med pensjon uten noen gang å ha kjent på et meningsfylt arbeidsliv. Jeg stortrives på jobb, det er utfordrende, spennende og lærerikt. Ingen bestemmer over meg heller...

Det er jo flott for deg. Andre kan ha fullt opp med å realisere seg selv uten jobb.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo flott for deg. Andre kan ha fullt opp med å realisere seg selv uten jobb.

KG og TV? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

KG og TV? 

Alt mulig av hobbyer, reising, osv. Kreativitet er nøkkelordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri så lykkelig som da jeg bodde på 20 m2 og kun hadde akkurat det jeg trengte. Men jeg var det som passet i akkurat den perioden av livet mitt, og jeg kunne ikke tenkt meg å bo sånn nå. 

Jeg har 70 m2 i dag, 2 soverom og stort uteområde. Jeg ikke ha så stor plass, men det er praktisk med et gjesterom. Kan ikke si jeg er materialistisk, selv om jeg liker å ha det hyggelig rundt meg. Det er mye gjenbruk. Selvsagt kunne jeg solgt leiligheten og flyttet et helt annet sted, og vært helt gjeldfri. Men jeg vet ikke hvor mye lykkeligere jeg ville blitt av det?

Anonymkode: f9a1f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har gått igjennom en prosess naturlig i litt over 10år, der jeg har gradvis nedgradert meg. Ser at lykken for meg er å ha minst mulig ting, minst mulig å forholde seg til. Tingene eier deg! Nå bor jeg lite, 40kvm 2-roms. Lite å rengjøre...deilig ❤️ Klart å bli gjeldsfri som tidlig 40åra. Kjenner stor lettelse å ha mye mindre å betale på for å bo, mens andre rundt meg sier jeg MÅ kjøpe en hytte!! Aldri livet! 😅

Har minst mulig møbler, bare det mest nødvendige. Ikke pynteting/bilder på veggen. Strippet ned tøyet også, har bare det mest nødvendige. Kjøper så mye som mulig brukt om noe skal kjøpes...her sparer du enorme summer! Finn.no er et mekka.

Hehe. Jeg bor også i en liten toroms og har gjort det flere år. Synes det er trangt her. Spesielt om vinteren. Og jeg ønsker plass til barn. Mange møbler og hvitevarer er skaffet på finn, av økononiske hensyn. Kjøper for det meste billige klær og en del brukt, ingen planer om hytte eller bil, har busskort og elsparkesykkel. Er på ingen måte gjeldfri av den grunn. Nei, her blir det å bare brette opp ermene og fortsette å jobbe. 

Anonymkode: bd730...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er nok forskjellige og har forskjellig syn på hva frihet er. Jeg kunne ikke tenkt meg å slutte å jobbe, da jobben gir meg så mye glede. Jeg blir utfordret mentalt, er sosial og mestringsfølelsen er enorm. Å miste det i hverdagen hadde redusert min livskvalitet. 

Jeg er også glad i både bilene våre og friheten de gir oss til å kjøre hvor vi vil når vi vil. Jeg elsker huset vårt, og det å bo mindre hadde vært som et fengsel i forhold. Jeg kan være enig i at det å eie mindre av ting som ikke betyr noe for meg gjør meg lykkeligere. Type, 10 gardiner i skuffen samlet opp over 20 år. Prøve å kvitte meg med ting som ikke betyr noe for meg. Men bilder og ting som har affeksjonsverdi kommer jeg aldri til å kvitte meg med.

For meg er frihet å ha god helse og økonomi til å fortsette å jobbe. Tjene nok og ha fleksibilitet til å kunne reise 5-8 uker i året. Det har jeg nå og det gjør livet mitt komplett :) 

Anonymkode: 924a2...8f7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en born-again-kristen som må fortelle hele verden hvor fantastisk jesus er!

Anonymkode: aad9e...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 8.51):

-

Kom tilfeldig over en artig bok, som beskriver livet vårt godt: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/farvel-ting-9788279008354 - Farvel, ting.

Helt enig! 🤍 Er selv 29 år og siste 3-4 årene har jeg og samboer blitt mer og mer minimalistiske. Det er såå deilig, og veldig rart at man ikke skjønner det helt før man har prøvd det ut selv. Man kan tro man skjønner og tenke at det er noe vi ofrer men virkelig ikke. Bedre helse får man også mindre ting mindre luftforrurensning inne. 

Man sparer penger men også tid som du skriver, vasking, rydding (om det er noe å rydde) stjeler ikke tiden vi har. Og man kan også velge hvor mye man må jobbe hvertfall for oss, da vi har bedre økonomi og trenger ikke høy lønn. 

Bedre for miljøet er det også.. Skulle ønske flere kunne sett at vi faktisk blir lurt uten at vi skjønner at vi blir lurt.. Prøv å se litt på tv og skriv ned hver reklame som prøve å selge/lure deg til å tro at du trenger noe, eller i aviser, på sosiale medier osv. det er overalt.. Blir nesten litt gal når man åpner opp øyene å ser hvor mye det faktisk er. 

Synes ho youtuberen her er veldig jordnær og ho kan det ho snakker om, om noen er interessert 
https://www.youtube.com/@SagaJohanna

Anonymkode: a9d3a...b22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Buddha som sagt at dersom du eier mer enn syv ting, er det tingene som eier deg?

Anonymkode: 651ae...aad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...